Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EI tippauskulttuuria Suomeen!

Vierailija
15.04.2023 |

Sanokaa EI tippauskulttuurin tulolle Suomeen! Tätä yritetään jo joissain paikoissa. Ojennetaan maksupääte, jossa onkin yllättävä kysymys haluatko antaa tippiä? Mitään takeita ei edes ole, että tippi menisi tietylle työntekijälle. Tippauskulttuuri on jo Yhdysvalloissa groteskia. Lue tästä Yhdysvaltojen tippauskulttuurista https://www.hs.fi/visio/art-2000009504326.html

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa nyt niin kummallista on?

"Mitä tuossa nyt on niin kummallista"!

Haluat siis maksaa enemmän, tietämättä mihin raha menee!

Aikoinaan koetettiin päästä eroon tippauksesta koska se oli epäreilua, jaettiin se miten tahansa, aina tuli riitaa!

Nimim Tippikuppeja laskenut

Vierailija
62/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on askarruttanut tuossa S-ketjun ravintoloiden maksupäätetipissä, että minne se raha menee? Samassa köntässä maksetaan ruuan kanssa. Tietääkö joku, erotellaanko ne tipit ja liitetään tarjoilijan palkkaan? Mun oletukseni on ollut, että menee ravintolalle eli S-ketjulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tippikulttuuria Suomeen. USAssa sen ymmärtää, koska monilla palkka muodostuu osittain tai kokonaan tipistä. Tipit 15, 20 tai 25%. Tosin ärsyttävää, kun take awaystakin joutuu tippaamaan. Missä se palvelu siinä on? Ja Uber Eats yms. tippi ruokakuskille pakollinen ja suuruus päätettävä ennenkuin mitään ruoan kuljetusta on edes tapahtunut.

Vierailija
64/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tippauskulttuuria! Menee liian hankalaksi alkaa ajattelemaan sitä, että kuka tarvii tippiä ja minkä verran. Näissä myös hyväksikäyttö riski ja työntekijän oikeuksien polkemista. Minimipalkka pitää olla reilu kaikilla. Silloinkin työntekijä voi valita tekeekö minimillä vai onko mielummin työtön. Suomessa onneksi työntekijän oikeudet hyvällä mallilla.

Vierailija
65/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa vois tippiä livauttaa. Jos vaikka sais niitä aikoja.

Vierailija
66/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tippauskulttuuria Suomeen. Työntekijöille maksetaan palkkaa, josta menee molemmilta sekä työnantajalta että työntekijältä lakisteiset sivukulut niin kuin kuuluukin. Tippaus olisi hämäräbisneksen suosimista ja verojen ym kiertoa. Ei sellaista Suomeen tarvita.

Sitä paitsi annoksen hinta on se mikä ruokalistassa lukee. Helppoa ja yksinkertaista. Jos on ravintolan puolelta se ei riitä mitä rehellisesti ruuasta ja palvelusta maksetaan, niin nostetaan ruoan hintaa ja ilmoitetaan se reilusti ja rehellisesti ruokalistalla. Homma on läpinäkyvää ja kaikki ovat tyytyväisiä. Ei tehdä asioista turhan moninutkaisia millään typerillä tippauksilla tms ylimääräisellä sähläyksellä.

Vierailija
67/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut tarjoilijana ja ne kahden euron tipit tuntuivat lähinnä nöyryyttäviltä almuilta. Suomessa ei anneta tippejä. Jos haluat antaa kiitokseksi jotain, anna kiitoslahja, jonka voisit antaa vaikka kaverille.

Vierailija
68/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hämmästyin kun Oslossa pyydettiin tippiä. Oli eka kerta kun törmäsin maksupäätteellä annettavaan tippiin, eli piti itse näpytellä summa. En tajunnut mistä on kyse, ja naputtelin siihen sitten laskun summan. Asian valkeni, kun siihen asti ystävällinen tarjoilija muuttui happamaksi. Tuntui aika erikoiselta, että Norjan kaltaisessa maassa anellaan tarjoilijoille almuja.

Vierailija
69/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän dippiä maksat, sitä todennäköisemmin palkka alenee, koska yrittäjän ahneudella ei ole rajaa.

USKOKAA JO! DiPPI ON MAUSTEKASTIKE! Se on TIPPI! TIPPI! TIPPI!

https://www.arla.fi/reseptit/teemat/dippi/

https://www.xn--mttmestari-q5a2t.fi/resepti/dippikastike-kermaviili-maj…

Vierailija
70/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on askarruttanut tuossa S-ketjun ravintoloiden maksupäätetipissä, että minne se raha menee? Samassa köntässä maksetaan ruuan kanssa. Tietääkö joku, erotellaanko ne tipit ja liitetään tarjoilijan palkkaan? Mun oletukseni on ollut, että menee ravintolalle eli S-ketjulle.

Onko tämä totta että S-ketju on tippikulttuuria edistävä?

Boikottiin koko pulju.

Vierailija
71/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmästyin kun Oslossa pyydettiin tippiä. Oli eka kerta kun törmäsin maksupäätteellä annettavaan tippiin, eli piti itse näpytellä summa. En tajunnut mistä on kyse, ja naputtelin siihen sitten laskun summan. Asian valkeni, kun siihen asti ystävällinen tarjoilija muuttui happamaksi. Tuntui aika erikoiselta, että Norjan kaltaisessa maassa anellaan tarjoilijoille almuja.

Kai annoit palautetta huonosta palvelusta.

Vierailija
72/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasiko hän mokasi vai jouduitko maksamaan tuon tuplasumman?

Vierailija
73/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa tippausaloilla minimipalkka on 2 dollaria tunnilta. Tosiaanko haluatte saman systeemin Suomeen?

Totta hitossa!

-Kansallinen kokoomus

HALOO! 2 Yhdysvaltain dollaria on yhtä kuin

1,80 Euroa!

Vierailija
74/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta se on mahdollista toteuttaa esimerkiksi niin, että asiakas ikäänkuin nostaa kassasta sen välisumman ja se päätyy käteisenä työntekijöille.

Vierailija
75/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta että S-ketju on tippikulttuuria edistävä?

Boikottiin koko pulju.

S:n ketjuravintoloissa, kyllä. Kiusallinen tilanne, kun tarjoilija seisoo vieressä katsomassa kuinka näppäilet päätteelle että ei tippiä. En ole käynyt S-ketjun ravintoloissa sen jälkeen, kun aloittivat tuon käytännön.

Vierailija
76/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tipataan, paitsi jos on oikeasti huono palvelu. Varsinkin jos pyytää muutoksia "saako ruuan ilman persiljaa" yms niin kunnon tiopi. Takseissa, ravintoloissa ja joskus pienissä kahviloissa yms vähintään pyöristetään lasku.

Eikö kaikki tee niin?

Hyvinvointiyhteiskunnassa ihmisen tulee elää palkallaan.

Tulee elää? Voi hyvänen aika näitä hopealusikka suussa syntyneiden ajatuksia!

Päin vastoin, työnantajan on maksettava sellaista palkkaa ettei almuilla tarvitse lapsille leipää ostaa.

Naurettavaa. Ei tippi mikään almu ole.

Kyllä se on jos mennään kitutuntipalkkoihin !

Vierailija
77/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut tarjoilijana ja ne kahden euron tipit tuntuivat lähinnä nöyryyttäviltä almuilta. Suomessa ei anneta tippejä. Jos haluat antaa kiitokseksi jotain, anna kiitoslahja, jonka voisit antaa vaikka kaverille.

Kolikoita voi antaa kiitokseksi avuliaalle lapselle karkkirahaksi, ei aikuiselta aikuiselle. Samaa mieltä.

Vierailija
78/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta se on mahdollista toteuttaa esimerkiksi niin, että asiakas ikäänkuin nostaa kassasta sen välisumman ja se päätyy käteisenä työntekijöille.

Olisko linjoilla ketään S-ketjun ravintolassa työskentelevää? Miten ja minne tuo maksupäätteellä kerjättävä tippiraha kulkee?

Vierailija
79/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin vuosi sitten eräässä s-ketjun ravintolassa, ruoka oli hyvää ja meillä oli kiva ilta. Jälkimakuna jäi kuitenkin kiusallisuus ja ahdistus, kun tarjoilija laskua tehdessään kysyi haluammeko jättää tippiä. Seurueemme vanhemmat eläkeläishenkilöt kierivät tuoleissaan kiusaantuneina. Ei uskalleta enää mennä tuohon ravintolaan jos sama tippivonkaus vielä käytössä, ei kuulu Suomen kulttuuriin.

LAITA ihmeessä palautetta S-rthmään, selkeä toive EI TIPPIKULTTUURIA!

Vierailija
80/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin vuosi sitten eräässä s-ketjun ravintolassa, ruoka oli hyvää ja meillä oli kiva ilta. Jälkimakuna jäi kuitenkin kiusallisuus ja ahdistus, kun tarjoilija laskua tehdessään kysyi haluammeko jättää tippiä. Seurueemme vanhemmat eläkeläishenkilöt kierivät tuoleissaan kiusaantuneina. Ei uskalleta enää mennä tuohon ravintolaan jos sama tippivonkaus vielä käytössä, ei kuulu Suomen kulttuuriin.

Oliko tämä henkilökunta suomalaisia vai "suomalaisia"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi