Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EI tippauskulttuuria Suomeen!

Vierailija
15.04.2023 |

Sanokaa EI tippauskulttuurin tulolle Suomeen! Tätä yritetään jo joissain paikoissa. Ojennetaan maksupääte, jossa onkin yllättävä kysymys haluatko antaa tippiä? Mitään takeita ei edes ole, että tippi menisi tietylle työntekijälle. Tippauskulttuuri on jo Yhdysvalloissa groteskia. Lue tästä Yhdysvaltojen tippauskulttuurista https://www.hs.fi/visio/art-2000009504326.html

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tippiä, mutta sopimuksen mukaan.

Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.

Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€

Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle. 

Toki vapaaehtoinen antaminen on täysin sallittua, mutta kerjääminen tai

Onko Suomessa jossain pakollinen tippi? Itse annan sitä kiitokseksi. Siinä se. Mielestäni hieno juttu. Jokainen itse tippoja saanut tietää kuinka se ilahduttaa.

Minua euron, parin tipit eivät ilahduta. Eka kaipaa almuja. En ole kerjäläinen.

Vierailija
102/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään tippikulttuuria. Miksi juuri tarjoilijoita pitäisi tipata. Annatko tippiä työpaikkasi tai rappukäytävän siivoojalle? Kaupan hyllyttäjälle? Lumiaurakuskille? Ihan järjetön koko konseptikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postinhakajat unohtui. Niillekin olen antanut tippejä (joululahjakeräyksen asuinalueeltamme), silloin kun jakaja oli aina sama.

Ja jakoi postit oikeaan osoitteeseen. Kun meillä siirryttiin aikanaan laatikkokantoon, posti tuli luukkuun, kun muisti postinkantajaa suklaarasialla tai pienellä alkoholimuistamisella joulunaikaan. Seuraaja sitten ihmetteli, kun ei lahjoja tullut, vaikka laittoi postin vain laatikkoon ja melkein aina oikeaan sellaiseen eikä periaatteessa nostanut jakelun merkiksi postilaatikkorivin viiriä pystyyn, kuten edeltäjä teki.

Nyt sitten postin jakaa, kuka milloinkin ja posti tulee oikeaan laatikkoon, jos sattuu tulemaan. Ovatko kaikki jakajat nykyään edes lukutaitoisia tai sitten ovat tottuneet lukemaan vain *risuaitakirjoitusta*.

Vierailija
104/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipeille! Ei tämmöisessä touhussa oo mitään järkeä. Kunnon palkka kaikille ja muuta ei tarvita. Ja suomalaiset tottuneet rehelliseen meininkiin, jossa summa joka laskussa ilmoitetaan on rehellinen ja selvä. Ei ylimääräisiä ja hämäriä lisiä maksuissa. Ei piilokuluja tippien muodossa myöskään.

Vierailija
105/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaan ravintolassa ruuan 27€, niin olen tehnyt sopimuksen, jossa minulle toimitetaan sovittu ruoka ja minä maksan siitä sovitun hinnan.

Jos pitää tippiä maksaa, niin silloinhan summa ylittää sovitun, joten voin ehdottaa, että ruoka maksaa 25€ ja tippiä 2€

Jos ei käy, niin kannattaa sen ruoka-annoksen hinta nostaa 29 €uroon ja antaa siitä summasta 2€ tippiä henkilökunnalle. 

Onko Suomessa jossain pakollinen tippi? Itse annan sitä kiitokseksi. Siinä se. Mielestäni hieno juttu. Jokainen itse tippoja saanut tietää kuinka se ilahduttaa.

Kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin.

Vierailija
106/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin.

En edelleenkään halua almuja. Jos haluat heitellä kolikkoja, heitä vaikka toivomuskaivoon.

Vierailija
107/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippien antaminen kohtelee tarjoilijaa jonain köyhälistön edustajana. Ei ole kohteliasta Suomessa.

Jos tarjoilija olisi tehnyt minulle jonkun valtavan palveluksen ja kokisin olevani kiitollisuuden velassa, kiittäisin samalla tavalla kuin vaikkapa työkaveriani samassa tilanteessa. Aikuinen kiittää aikuista esimerkiksi kivoilla sanoilla, suklaarasialla, viskipullolla, kukkasilla.. ja nämä tavaralahjat siis jossain todella poikkeuksellisessa tapauksessa. Ihmisenä ihmiselle, eikä almuina palvelijalle.

Vierailija
108/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tippi on niin vaikeaa? Espanjassa 5 henkinen perhe jättöä minimissään hotellisiivoojalle 25€/viikko . Tarjoilijoille 15% yms . Vai ettekö jätä? Onko se piheys vai mikä estää?

Vierailija
109/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se tippi on niin vaikeaa? Espanjassa 5 henkinen perhe jättöä minimissään hotellisiivoojalle 25€/viikko . Tarjoilijoille 15% yms . Vai ettekö jätä? Onko se piheys vai mikä estää?

Maassa maan tavalla. Toisaalla näytetään työn arvostus maksamalla palkkaa ja toisaalla ollaan hyvän tahdon varassa.

Vierailija
110/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippien antaminen kohtelee tarjoilijaa jonain köyhälistön edustajana. Ei ole kohteliasta Suomessa.

Jos tarjoilija olisi tehnyt minulle jonkun valtavan palveluksen ja kokisin olevani kiitollisuuden velassa, kiittäisin samalla tavalla kuin vaikkapa työkaveriani samassa tilanteessa. Aikuinen kiittää aikuista esimerkiksi kivoilla sanoilla, suklaarasialla, viskipullolla, kukkasilla.. ja nämä tavaralahjat siis jossain todella poikkeuksellisessa tapauksessa. Ihmisenä ihmiselle, eikä almuina palvelijalle.

Älä viitsi. Et ole ikinä ollut tarjoilijana? Tippi kyllä ilahduttaa oli antajan mielessä mitä tahansa.

Vierailija
111/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Toisaalla näytetään työn arvostus maksamalla palkkaa ja toisaalla ollaan hyvän tahdon varassa.

Ja joka paikassa tippi ilahduttaa

Vierailija
112/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioisin, että vasta setelirahat ilahduttaa jonkin verran, eli siitä 5e ylöspäin. Nämä kolikko jutut tuntuu kuin lasten palkalta ja köyhän almuilta.

Vierailija
113/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Et ole ikinä ollut tarjoilijana? Tippi kyllä ilahduttaa oli antajan mielessä mitä tahansa.

Olen ollut, ei ilahduttanut.

Vierailija
114/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin, että vasta setelirahat ilahduttaa jonkin verran, eli siitä 5e ylöspäin. Nämä kolikko jutut tuntuu kuin lasten palkalta ja köyhän almuilta.

Juuri näin ja missään nimessä ei TARVITSE tipata. Ja henkilökohtainen tippi on vain jos se annetaan käteisenä.

Vierailija
115/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jättää?

Se maksetaan palvelusta mikä laskussa lukee. Se on sen palvelun hinta ja se mistä on sovittu, ei se mikä milloinkin sattuu huvittamaan, jos nyt ylipäätään huvittaa.

Vierailija
116/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tyylikäs tapa antaa roposia tipiksi on maksaa käteisellä ja sanoa että menee tasan (ei halua vaihtona kolikoita riesaksi vs. kuvittelee olevansa hyväntekijä jollain parilla kolikolla)

Vierailija
117/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippauskulttuuri ei oikein sovi Suomeen, paitsi erityisen hyvästä palvelusta voi toki halutessaan antaa tai jos esim haluaa "voidella" kantapaikkansa ovimiestä tms.

Amerikassa on vähän eri juttu, kun esim juuri tarjoilijoilla on palkka laskettu juuri tulevan tipeistä eli tippaaminen on käytännössä pakollista oli palvelu sitten hyvää vai ei. Mikä on ihan järjetön järjestelmä, paljon helpompi olisi automaattisesti lisätä kaikki laskuihin se "service charge 20 %" ja mainita siitä selvästi etukäteen. Ihan älytöntä asiakkaan alkaa sitä ynnäilemään. Myös amerikkalaiset ovat aika kypsiä tähän.

Sitten taas monissa ns. köyhemmissä maissa palvelytyöntekijöiden palkat ovat nyt muuten vaan niin pienet, että turisteilta toivotaan tai jopa odotetaan usein pientä tippiä. Mutta esim Espanjassa ja Kreikassa olen ymmärtänyt että paikalliset eivät pahemmin tippaile, joten turistina voinee tipata tai jättää tippaamatta.

Itse toivoisin että työntekijät saisivat kunnon palkkaa, ettei minun tarvitsisi asiakkaana tällaista pohtia.

Vierailija
118/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelumaksu on sisällytetty laskuun. Jos annat tippiä, niin maksat tuplan palvelumaksun. Oma on valintasi, mutta niin ei missään nimessä tarvitse tehdä.

Ei ole sisällytetty. Se on myytti. Ei ole mitään palvelumaksua. Tarjoilijoille maksetaan pienintä tessin mukaista palkkaa. Tippi on pieni lisä, jonka tarjoilija saa kiitokseksi palvelusta. Tippi menee joko suoraan kyseiselle tarjoilijalle tai kaikkien tipit kerätään ja jaetaan tasan henkilökunnan kanssa.

Vierailija
119/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on palvelumaksu. Tarjoilija ei halua sääliäsi.

Vierailija
120/153 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut myyjänä Suomessa. Ilahdutti tosi paljon se 10 sentin tippi perusteluna koska olin niin söpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän