Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Osingot on ymmärretty täysin väärin

Vierailija
15.04.2023 |

"Moni sijoittaja on ymmärtänyt osingot täysin väärin, väittää professori Peter Nyberg. Osinkojen perässä juokseminen on hänen mukaansa järjetöntä, sillä ne eivät tee ketään rikkaammaksi."

Koko juttu on maksumuurin takana: https://www.hs.fi/visio/art-2000009475409.html

Voisiko joku referoida, millä tavalla osingot on ymmärretty väärin? Kannattaako sijoittajan suosia sellaisia osakkeita, joista ei tule lainkaan osinkoja, vai onko osingot pikemminkin yhdentekeviä?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole yhtään sellaista sijoittajaa jolla on varaa maksaa Hesarin tunnuksista?

Vierailija
2/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä ole yhtään sellaista sijoittajaa jolla on varaa maksaa Hesarin tunnuksista?

😂

Osingot ymmärretty väärin? Minä en ymmärrä muuta kuin että osinkoja taas sateli ja se tuntuu hyvältä. 🙂 Artikkelia en pysty lukemaan, siinä lienee jotain vähän syvällisempää analyysia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä mitä proffa kommentillaan tarkoittaa, mutta en jaksa sitä selittää tässä 😀

Tänä keväänä tulee itselleni noin 8000 euron edestä osinkotuloja pörssiosakkeista. Eihän sillä rikastu, mutta ihan kiva buusti tuloihin joka tapauksessa.

Vierailija
4/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osingot eivät KAIKKIEN tutkimusten mukaan palaa kurssiin. Kurssinousu tapahtuu muutenkin yms. Ja nyt on tutkimusdataa, ei mitään mutua.

Vierailija
5/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osinkosijoittaja ja nautin siitä fiiliksestä kun saan osinkoja. Se on konkreettista tuottoa kun osinko räpsähtää salkkuun 👍

Vierailija
6/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin ostamatta jättäminen on sijoitus, vuodesta 2000 tilanneena olisit maksanut Sanoma OY:lle jo yli 10000 euroa. Nuo rahat kannattaa laittaa aivan jonnekin muualle.

Vierailija
7/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tuo että osingon jälkeisen kurssidippauksen ns palaaminen on osoitettavissa oleva harha. Osake jää aina sen verran jälkeen muista tilastollisesti.

Vierailija
8/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä saako sen saman rahan arvonnousuna vai osinkoina? Myyntivoitostahan joutuu kuitenkin maksamaan saman veron joka tapauksessa.

Vierailija
9/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen osinkosijoittaja ja nautin siitä fiiliksestä kun saan osinkoja. Se on konkreettista tuottoa kun osinko räpsähtää salkkuun 👍

Fiiliksen mukaan sijoittaminen on suurin virhe.

Vierailija
10/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin ostamatta jättäminen on sijoitus, vuodesta 2000 tilanneena olisit maksanut Sanoma OY:lle jo yli 10000 euroa. Nuo rahat kannattaa laittaa aivan jonnekin muualle.

Jo vain. Mutta sitten on ihan turha tulla tänne lokkeilemaan.

Vierailija
11/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttuja, mutta onhan se hullua että pitkäjänteiset sijoittajat tahtoo joka vuosi kovia osinkoja, joilla sitten ostaa lisää osakkeita. Osingoista täytyy maksaa veroja, joten parempi olisi jos osinkoja ei maksettaisi vaan osakkeiden saisi nousta rauhassa.

Vierailija
12/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle osonko-osakkeet sopii

Osingot voi laittaa myös takaisin osakkeisiin jos ei tartte käteistä

Vierailija
13/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuo että osingon jälkeisen kurssidippauksen ns palaaminen on osoitettavissa oleva harha. Osake jää aina sen verran jälkeen muista tilastollisesti.

Osingot kannattaa sijoittaa ostamalla lisää osakkeita kun hinta mielestään sopiva.

Vierailija
14/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei ap sulla ole varaa maksaa, että pääsisit lukemaan ko. jutun, niin voin kertoa, ettei se koske sinua millään tavalla.

Vierailija
15/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori ei ole tainnut ymmärtää, että sijoittajalle osingot ovat myös muistutus siitä, että osakkeet ovat hyvä sijoitus tuottavaan yritykseen. Jos taas jostain osakkeesta ei osinkoja tule, niin nehän saattaa helpommin myydä pois.

Vierailija
16/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos rahat hassaisi muuten johonkin turhaan ja/tai sijoitusfiilistelystä saa tarpeeksi iloa elämäänsä. Sellainen elämä on varmasti kurjaa, jossa kaiken täytyy aina tähdätä tuottojen maksimointiin.

Vierailija
17/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kyse siitä, että vain osinkotuottoihin tuijottaminen sijoittamisessa on typerää. Sille on oma termikin, sucker yield. Kannattaa katsoa osinkotuoton lisäksi muitakin asioita, kuten osingon suhde tulokseen. Tuosta on jotain tutkimuksiakin, että parhaiten tuottavat kohtuullista osinkoa, mutta ei liian suurta, maksavat yhtiöt.

Vierailija
18/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastonikkarit ja osakeasiantuntijat on yleensä pelkureita joilta menee kultakimpaleet sivusuun kun numerot ei täsmää eikä voi sen takia sijoittaa. Teslan arvo 8 kertaistui koronavuonna.

Vierailija
19/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Sanoman osakkeita ja tilaan Hesarin paperisena kotiin. Tämä koko Vauva.fi kuuluu Sanoma-konserniin. Minulla on varaa mitta en halua ruokkia lokkeja.

Vierailija
20/93 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo luonnoitsija ei ilmeisesti hahmota sitä tosiasiaa että moni tavanomainen sijoittaja ostaa osakkeita nk osta ja unohda tarkoituksella jolloin osinko on ainoa tulo mitä asianomainen osakkeenomistaja tulee osakkeista koskaan saamaan. Perikunta voi sitten aikanaan pähkäillä haluavatko he myydä vai pitää nuo osakkeet.