Kai te tajuatte, että ne julkisen sektorin säästöt tulevat koskemaan myös eläkkeitä Ranskan malliin?
Vaikka tästä ei paljon huudeltu vaalien alla. Kun väestä ikääntyy ja eläkemenot kasvavat, paras tapa säästää on kasvattaa eläkeikää ja pienentää eläkkeitä.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastohoito ei kuulu maksukattoon eli kun maksukatto täynnä niin vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Jos sairastut syöpään ja tiput ison asuntolainan kanssa pienelle kela rahalle niin joudut silti maksamaan tuon osastohoidon.Ja todenmäköisesti joutuvat maksamaan jos lääkäri soittaa ja määrää vaikka lääkereseptin ja antaa hoitoohjeet, niin lääkärin soitosta veloitetaan 41.90€, vaikka puhelu kestäisi minuutin.
Ihan työssäkäyvänä kallista lystiä, miten sitten jotka saa sen 700€/kk eläkettä.
Eläkeläisillä on sairaalalaskuja ulosotossa.
Minimieläke on kyllä 922 netto.
Vain palliatiivista hoitoa yli 80-vuotiaille. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastohoito ei kuulu maksukattoon eli kun maksukatto täynnä niin vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Jos sairastut syöpään ja tiput ison asuntolainan kanssa pienelle kela rahalle niin joudut silti maksamaan tuon osastohoidon.Ja todenmäköisesti joutuvat maksamaan jos lääkäri soittaa ja määrää vaikka lääkereseptin ja antaa hoitoohjeet, niin lääkärin soitosta veloitetaan 41.90€, vaikka puhelu kestäisi minuutin.
Ihan työssäkäyvänä kallista lystiä, miten sitten jotka saa sen 700€/kk eläkettä.
Nuo laskut menevät ulosottoon, jos ei ole rahaa. Sosiaalitoimi ei maksa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet on Suomessa rahastoitu, eikä ne varat ole valtion kuluerä josta voi säästää.
Totta! valtio ei voi puuttua eläkkeiden maksamiseen. Eläkkeisiin maksetut verorahat on siis menneet ja tulevat menemään rahastoon joka maksaa eläkkeet. Valtio ei määrää, paitsi Marin joka yritti, muttei onnistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset voisivat ottaa niitä nollatuntisopimuksia 10 € tuntipalkoilla. Eihän heillä ole muuta kuin aikaa odottaa kuolemaa. Eli seniorit jakamaan postia ja mäkkärin kassalle 10 - 20 h /vko vastineiksi eläkkeistään.
Vastikkeeksi siitä, että saa aikanaan maksamansa rahat takaisin rahastolta? Kun on jostain 70-luvulta asti maksanut eläkevakuutusmaksuja, jotka ovat vähitellen sijoituksissa kasvaneet korkoa korolle, niin omaa rahaansahan sitä saa takaisin. Työttömyysvakuutusmaksuja ei edes rahastoida, ne menee suoraa työttömille.
Suurin osa maksamistadi eläkemaksuista ei ole rahastoitu vaan niillä on maksettu aikaisemmin eläköityneiden eläkkeitä. Aluksi eläkkeelle pääsi vaikkei ollut maksanut järjestelmään itse mitään sisälle. Voit ajatella maksaneesi vanhempiesi eläkkeesi ja sinun eläkkeesi maksavat lapsesi.
Niin, ennen eläkeläisiä oli paljon vähemmän ja he saivat pienen kansaneläkkeen. Nyt eläkeläisiä on lähes 2 miljoonaa ja julkiseen lääkäriin on kauheat jonot.
Suomessa joka kolmas yli 16v on eläkkeellä, vanhuuseläkkeet eivät ole ongelma, vaan suurin osa eläkkeensaajista muodostuu 16-64v eläkeläisistä, osa vammaisia, osa vakavasti sairaata ja nuorilla eläkkeelle suurin syy on mielenterv.ongelmat, onnettomuudet, syöpä jne. ja yli vuoden sairasloman jälkeen pudotaan työkyvyttömyyseläkkeelle ja sieltä nouseminen on ongelmillista, koska hoitoa vaikea saada ja nykyään ollaan avohoidossa, toisin kuin ennen, ihmiset suljettiin laitokseen esim. viimevuosikymmeninä mielisairaaloita on suljettu tuhansia. Se selittää suuren määrän eläkeläisiä, eliniällä ei ole niin suurta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset voisivat ottaa niitä nollatuntisopimuksia 10 € tuntipalkoilla. Eihän heillä ole muuta kuin aikaa odottaa kuolemaa. Eli seniorit jakamaan postia ja mäkkärin kassalle 10 - 20 h /vko vastineiksi eläkkeistään.
Vastikkeeksi siitä, että saa aikanaan maksamansa rahat takaisin rahastolta? Kun on jostain 70-luvulta asti maksanut eläkevakuutusmaksuja, jotka ovat vähitellen sijoituksissa kasvaneet korkoa korolle, niin omaa rahaansahan sitä saa takaisin. Työttömyysvakuutusmaksuja ei edes rahastoida, ne menee suoraa työttömille.
Suurin osa maksamistadi eläkemaksuista ei ole rahastoitu vaan niillä on maksettu aikaisemmin eläköityneiden eläkkeitä. Aluksi eläkkeelle pääsi vaikkei ollut maksanut järjestelmään itse mitään sisälle. Voit ajatella maksaneesi vanhempiesi eläkkeesi ja sinun eläkkeesi maksavat lapsesi.
Niin, ennen eläkeläisiä oli paljon vähemmän ja he saivat pienen kansaneläkkeen. Nyt eläkeläisiä on lähes 2 miljoonaa ja julkiseen lääkäriin on kauheat jonot.
Suomessa joka kolmas yli 16v on eläkkeellä, vanhuuseläkkeet eivät ole ongelma, vaan suurin osa eläkkeensaajista muodostuu 16-64v eläkeläisistä, osa vammaisia, osa vakavasti sairaata ja nuorilla eläkkeelle suurin syy on mielenterv.ongelmat, onnettomuudet, syöpä jne. ja yli vuoden sairasloman jälkeen pudotaan työkyvyttömyyseläkkeelle ja sieltä nouseminen on ongelmillista, koska hoitoa vaikea saada ja nykyään ollaan avohoidossa, toisin kuin ennen, ihmiset suljettiin laitokseen esim. viimevuosikymmeninä mielisairaaloita on suljettu tuhansia. Se selittää suuren määrän eläkeläisiä, eliniällä ei ole niin suurta merkitystä.
Mitä hellvettiä sinä horiset. Näytäpä tilasto nuorten eläkeläisten määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on kyllä 922 netto.
-vero
Voisi aloittaa suurten ikäluokkien isojen eläkkeiden leikkaamisella. Äitini ja anoppini saavat enemmän eläkettä kuin minä olen saanut palkkaa viime aikoihin asti, ja he eivät ole olleet isokenkäisiä vaan tavallisia opettajia. Ja päälle säästöt, jotka ovat kertyneet pitkän ja vakaan työuran aikana, vs. omat pätkätyöt. On varmasti pieniäkin eläkkeitä, mutta nämä eläkeläiset harrastavat ja matkustavat varmaan vielä 9-kymppisinäkin. Eläke on aikoinaan saavutettu etu, josta monet nauttivat paljon ja pitkään. Eläkkeelle jäätiin vähän päälle 60 v. Olen kyllä hieman katkera, kun olen itse 57 v, eläkeikä karkaa kaukaisuuteen ja eläke tulee jäämään pieneksi 4-kymppiseksi asti tehtyjen pätkätöiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todella ymmärrä joidenkin työntekijöiden ulinaa eläkejärjestelmästä, sillä Suomessa työntekijät eivät edes maksa eläkevakuutuksia, vaan se on yritysten ja elinkeinoelämän vastuulla ja päätettävissä, koska he juuri pitävät eläkejärjestelmää yllä ja maksavat eläkkeet vakuutuksistaan, ihan samalla tavalla kuin vastuu- ja tapaturvavakuutukset, sotu, työterv.hoidon jne.
Esim. vastuu vaikutuksella korvataan mahdolliset vahingot, tapaturmavak. tapaturmat, sotulla lapsellisten työntekijöiden lasten päivähoito jne.Jos eläkemakut eivät olisi niin suuria, meille työntekijöille voisi maksaa isompaa palkkaa.
Mikäli nuoret olisivat pätevämpiä ja paremmin töihin kykeneviä, voisimme maksaa niille parempaa palkaa.
Nykynuoret ovat paljon pätevämpiä ja älykäämpiä kuin menneet sukupolvet. Eilen vain töitä oli kaikille, jopa niille, joiden ÄO oli alle 100. Mm globalisaatio ja automatisaatio ovat vähentäneet mielekkään työn määrää.
Elät jossain ihme harhassa. Älykkyys on länsimaissa lähtenyt laskuun. Nuoret eivät kykene enää keskittymään eikä iso osa omaa edes keskinkertaisia IT-taitoja. Samoin motivaatio työn tekemiseen ja itsensä kehittämiseen on laskenut. Poikkeuksia tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Voisi aloittaa suurten ikäluokkien isojen eläkkeiden leikkaamisella. Äitini ja anoppini saavat enemmän eläkettä kuin minä olen saanut palkkaa viime aikoihin asti, ja he eivät ole olleet isokenkäisiä vaan tavallisia opettajia. Ja päälle säästöt, jotka ovat kertyneet pitkän ja vakaan työuran aikana, vs. omat pätkätyöt. On varmasti pieniäkin eläkkeitä, mutta nämä eläkeläiset harrastavat ja matkustavat varmaan vielä 9-kymppisinäkin. Eläke on aikoinaan saavutettu etu, josta monet nauttivat paljon ja pitkään. Eläkkeelle jäätiin vähän päälle 60 v. Olen kyllä hieman katkera, kun olen itse 57 v, eläkeikä karkaa kaukaisuuteen ja eläke tulee jäämään pieneksi 4-kymppiseksi asti tehtyjen pätkätöiden vuoksi.
Hommaa itsellesi parempi ammattitaito ja työ sekä ryhdy säästämään. Älä ole kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet on Suomessa rahastoitu, eikä ne varat ole valtion kuluerä josta voi säästää.
Ei niistä ole rahastoitu kuin pieni osa. Ja eläketurvarahastot ovat osa julkista sektoria. Rahastoja voidaan rokottaa siinä, missä muitakin, jolloin niissä on vähemmän jaettavaa. Toki lakia pitää muuttaa siinä sivussa, mutta sehän enemmistöhallitukselta onnistuu.
Niin no, mikä on sitten pieni osa? Eläkerahastoissa on 285 miljardia euroa (tilanne helmikuussa 23). Osakeriskiä näissä saa olla maksimissaan 50%. Risto Murto esimerkiksi on julkisuudessa sanonut, että tätä riskiä pitäisi heti nostaa vähintään 60% tasolle.
Eläkkeiden maksajia on toki koko ajan vähemmän mitä pidemmälle vuodet vierii. Nykysysteemillä eläkkeitä ei voida maksaa tulevaisuudessa samalla tavalla kuin nyt. Arviolta heille, jotka jäävät eläkkeelle ennen vuotta 2029, pystytään eläkkeitä vielä maksamaan oletusarvoisesti heidän elämänsä loppuun asti. Sen jälkeen eläköityville ei ole enää maksukykyä samalla tavalla ja eläkkeitä ei pystytä maksamaan samassa suhteessa. Voi olla, että esimerkiksi jo 2030-luvulla eläkkeitä saa enää maksimissään 20v ajan siitä, kun eläkkeelle jää. Siitä se sitten pikkuhiljaa vähenee seuraaville eläköityville niin, että eläkettä maksetaan enää 19v, 18v 17v jne.,työuran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! valtio ei voi puuttua eläkkeiden maksamiseen. Eläkkeisiin maksetut verorahat on siis menneet ja tulevat menemään rahastoon joka maksaa eläkkeet. Valtio ei määrää, paitsi Marin joka yritti, muttei onnistunut
Ne rahat eivät ole mitäån valtion rahaa, vaan korvamerkittyä yksityisten yritysten ja elinkeinoelämän rahaa, jotka he ovat itse maksaneet ja mahdollisuus käyttää myös "pankkina" ja lainata rahaa ei investointeihin, josta tietenkin maksetaan korkoa, mutta nyt kun korot ovat olleet alhaiset, ei sieltä kukaan ota lainaa.
Ihmisillä on ihmeellinen kuva eläkevaroista, ihan kuin ne olisivat työntekijän rahaa, eivät ole, eikä myöskään valtion. Ne ovat yksityisten yritysten varoja ja ne ovat jopa korvamerkitty eurolleen, miten paljon yritys on maksanut eläkevak. maksuja ja niitä myös sidosryhmät valvovat.
Vierailija kirjoitti:
Suurista ikäluokista suurin osa on kuollut ja elossa olevat ovat iältään 74-78v .
Tällä hetkellä suurin ikäluokka Suomessa on 80-luvulla syntyneet.
Keskiarvot eivät kerro mitään eläkkeistä. 70% eläkeläisistä saa alle kaksi tonnia brutto, naisten keskieläke on 1600/kk.
MIesten eläkkeissä on leikkausvaraa ja erityisesti sillä 30%:lla, joka saa yli 2000 euroa. Eli veroprosenttia ylös ja eläkekatto.
Ja: äärioikeistollehan ei kerry eläkettä ollenkaan, kun ei se työnteko maistu. Tapasin eilen monta persumiestä baarissa; ikää heillä 30-40 v., ei koulutusta eikä pysyvää työsuhdetta, mutta viina maistuu kohtuuttomasti. Seurassani olleet bilistä pelanneet persumiehet olivat ympäripäissään jo baariin mennessäni. Kummallakaan ei töitä tiedossa eikä niillä elämäntavoilla löydykään. Eikä naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä ole rahastoitu kuin pieni osa. Ja eläketurvarahastot ovat osa julkista sektoria. Rahastoja voidaan rokottaa siinä, missä muitakin, jolloin niissä on vähemmän jaettavaa. Toki lakia pitää muuttaa siinä sivussa, mutta sehän enemmistöhallitukselta onnistuu.
Niin no, mikä on sitten pieni osa? Eläkerahastoissa on 285 miljardia euroa (tilanne helmikuussa 23). Osakeriskiä näissä saa olla maksimissaan 50%. Risto Murto esimerkiksi on julkisuudessa sanonut, että tätä riskiä pitäisi heti nostaa vähintään 60% tasolle.
Eläkkeiden maksajia on toki koko ajan vähemmän mitä pidemmälle vuodet vierii. Nykysysteemillä eläkkeitä ei voida maksaa tulevaisuudessa samalla tavalla kuin nyt. Arviolta heille, jotka jäävät eläkkeelle ennen vuotta 2029, pystytään eläkkeitä vielä maksamaan oletusarvoisesti heidän elämänsä loppuun asti. Sen jälkeen eläköityville ei ole enää maksukykyä samalla tavalla ja eläkkeitä ei pystytä maksamaan samassa suhteessa. Voi olla, että esimerkiksi jo 2030-luvulla eläkkeitä saa enää maksimissään 20v ajan siitä, kun eläkkeelle jää. Siitä se sitten pikkuhiljaa vähenee seuraaville eläköityville niin, että eläkettä maksetaan enää 19v, 18v 17v jne.,työuran jälkeen.
Yksikään jatkokautta haluava poliitikko ei uskalla tätä nostaa framille. Ei meillä työeläkevakutuusyhtiön tj turhan takia julkisuudessa ole huolissaan tilanteesta. Eläkevaroja ei riitä tulevaisuudessa edes kaikille työelämän aikana itse eläkemaksuja maksaneille.
Vain hullu nyt työelämässä oleva ei varaudu omaehtoisesti vanhuuden päiviinsä ja säästä sitä varten tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa itsellesi parempi ammattitaito ja työ sekä ryhdy säästämään. Älä ole kateellinen.
Minulla on korkeakoulututkinto, mutta valmistuin 90-luvun lamaan ja vasta 4-kymppisenä pääsin kunnolla palkattuihin vakitöihin. Suuret ikäluokat vain 'menivät töihin'. Tämä ei ole yksilötason asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvien palkoista otettavat eläkemaksut on ihan järjettömiä, kun tavoite-eläkeikä on 68 vuotta. Pienestä palkasta menee monta sataa vieraiden eläkeläisten elättämiseen. Silti oma eläkekertymä yltää eläkeikäisenä hädin tuskin takuueläkkeen tasolle, vaikka teet täyden työuran.
Niin, ja tällaiselle nelikymppisellehän ennen 23 ikävuotta tehdystä työstä ei kertynyt eläkettä, vaikka eläkemaksut kyllä otettiin.
Alle 3000€ bruttopalkalla tuleva eläke ei näin ollen toimi minkäänlaisena kannustimena työnteolle.
Jep. Mun 1948 syntynyt isä teki pienemmällä palkalla töitä kuin minä ja jäi 57-vuotiaana työttömyysputkeen (40 vuotta työruaa) ja siitä eläkkeelle, siitä huolimatta saa isompaa eläkettä kuin minä saisin eläkeennusteen mukaan, kun teen töitä 66-vuotiaaksi asti ja työruralle tulee silloin pituutta 47 vuotta. Meillä nuorilla ei ole enää työttömysputkea, johon voisi jäädä loikoilemaan 57-vuotiaana. Meidän palkoista revitään järkyttäviä eläkemaksuja, joista me itse saamme takaisin vain murto-osan. Myös lesken eläke on viety pois, se on määräaikainen 10 vuotta. Suuret ikäluokat kahmivat itselleen mittavat edut ja kun järjestelmä on todettu mahdottomaksi, maksajina ovat nuoremmat ikäpolvet.
Eläkeiän pitää nousta, mikäli ihmisten elinikä kasvaa. Ruvetaan verottamaan terveellisiä elämäntapoja, niin saadaan oikaistua tuota ongelmaa
Niin, tai sitten nykyisten eläkeläisten kuukausieläkkeen voisi puolittaa, niin työssä käyville olisi palkastaan jotain iloa, eli jäisi rahaa esimerkiksi kulutukseen. Nyt eläkemaksut ovat liian korkeat. Sen takia emme houkuttele esimerkiksi työperäistä maahanmuuttoa.
Se ikä ei tarkoita työkykyä. Muistisairaana 60-vuotiaana ei ole työkykyinen, vaikka elinikää olisi tiedossa vielä 40 vuotta.
Jos ei jää raha a kulutukseen niin hommaa paremman työpaikan.Ei se muiden rahoista vinkuminen auta kun itse ei osaa tehdä mitään.
Eläkeläisethän muiden kukkarolla ovat kun eläke tulee lähes kokonaan nyt työssäkäyvien palkoista.
Korkeat eläkemaksut + verot aiheuttaa sen että moniin tehtäviin, kuten vanhusten hoitaminen, ei saada enää suostuteltua ketään, kun käteen jäävä summa on liian pieni elämiseen.
On älykästä olla suostumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurista ikäluokista suurin osa on kuollut ja elossa olevat ovat iältään 74-78v .
Tällä hetkellä suurin ikäluokka Suomessa on 80-luvulla syntyneet.
Lähde? Suuret ikäluokat syntyivät v. 1945-1950 ja heitä syntyi puoli miljoonaa ja elossa vielä lähes 350 000 kotimaassa ja lisää ulkomailla. 1950 syntyneet täyttävät kuluvana vuonna 73 ja 1945 syntyneet 77 v.
Minun lähteeni on tilastokeskuksen kansantajuinen blogi, jonka sinäkin varmaan tajuat jos luet (https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2022/bye-bye-suuret-ikaluokat/)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi hyvä työterveyshuolto, työnantaja maksaa. Siksi jo kannattaa venyttää eläkkeelle jäämistä ja ihan viimeisinä työkuukausina ottaa kattavat verikokeet ja kaikki ultrat. Ja katsoa sitten voiko jäädä eläkkeelle :)