Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veisittekö teinin katsomaan huonokuntoista isovanhempaa sairaalaan?

Vierailija
13.04.2023 |

Jos se isovanhempi on todella huonokuntoinen ja kuolemassa? Puoliksi tajuissaan vain ja näyttää sairaalta. En oikein tiedä, että onko lukioikäisen parempi mennä katsomaan vai ei, mitä mieltä olette?

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin teinin omaa mielipidettä.

Vierailija
2/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä lukioikäiseltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, miksei voisi.

Vierailija
4/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinillä on ihan oma mielipide mitä voi kysyä jos ei meinaa mikromanageroida hänen elämäänsä.

Vierailija
5/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tarjoaisin teinille mahdollisuutta päästä tapaamaan vielä isovanhempaa. En pakottaisi enkä painostaisi mutta mahdollisuuden tarjoaisin. Meillä oli viime kesänä tämä tilanne.

Vierailija
6/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai katsomaan jos itse haluaa.

Vierailija
7/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin, teini tuli mielellään. Isovanhempi oli rauhallisella mielellä, puoliksi jo poissa.

Vierailija
8/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on melko pelottava ja kauhistuttava näky, kun on aiemmin nähnyt henkilön normaalimpana kotioloissa. Eli mietin että onko parempi säilyttää mukava muisto vai saada viimeiseksi muistoksi realistinen ja vähän kammottava mielikuva.

Ap

Vierailija
9/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä veisin. Elämään -- ja sen myötä kuolemaan -- kuuluu kaikenlaista. Lukioikäisen todellakin ihan hyvä nähdä siis tätä ihmiselämää siltäkin kantilta, että vanhuus, raihnaisuus ja kuolema on loppupeleissä kaikkien osa.

Aika uskomattomia kysymyksiä tällä palstalla välillä vastaan tulee. Ne kyllä kertoo karusti länsimaisen ihmisen vieraantumisesta tavallisesta raadollisesta elämästä raatoineen kaikkineen...

Vierailija
10/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin, teini tuli mielellään. Isovanhempi oli rauhallisella mielellä, puoliksi jo poissa.

Tämä ei ole ikävä kyllä rauhallinen, vaan hyvin kivulias ja tuskainen hereilläoloaikanaan. Ei anneta kipulääkettä tarpeeksi, mikä on käsittämätöntä.

Ap

Vierailija
11/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä veisin. Elämään -- ja sen myötä kuolemaan -- kuuluu kaikenlaista. Lukioikäisen todellakin ihan hyvä nähdä siis tätä ihmiselämää siltäkin kantilta, että vanhuus, raihnaisuus ja kuolema on loppupeleissä kaikkien osa.

Aika uskomattomia kysymyksiä tällä palstalla välillä vastaan tulee. Ne kyllä kertoo karusti länsimaisen ihmisen vieraantumisesta tavallisesta raadollisesta elämästä raatoineen kaikkineen...

Kevyestipä tuomitset, minä olen nähnyt kuollenkin, oletko itse?

Kuollut oli paljon mukavampi näky kuin tämä kärsivä.

Ap

Vierailija
12/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on melko pelottava ja kauhistuttava näky, kun on aiemmin nähnyt henkilön normaalimpana kotioloissa. Eli mietin että onko parempi säilyttää mukava muisto vai saada viimeiseksi muistoksi realistinen ja vähän kammottava mielikuva.

Ap

Jotkut meistä tarvitsevat kokemuksen, jolla käsittää toisen kuolema. Sinä et sitä koe tarvitsevasi kirjoituksesi perusteella, mutta anna lapsellesi vapaus päättää itse. Ikinä ei kannata päättää toisen puolesta. Siitä saat keskustella sitten myöhemmin ja selittää miksi, jolloin selityksesi on todella ontuva ja ehkä vastoin lapsesi rohkeutta kohdata vaikeita asioita. 

Meillä suvussa  lapsilla oli vapaus päättää saattavatko kuolemaa tekevän vaarinsa, joten viidestä vain yksi halusi jäädä pois. Kaikille lapsille oli tärkeää saada hyvästellä vaari. Ihailin nuorten rohkeutta ja vilpittömyyttä. Mitään traumoja ei heille jäänyt,. 

Vierailija
13/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuorten kuulu nähdä kuolemaisillaan olevia ihmisiä. Miettikää nyt vähän mitä traumoja sellaisesta voi jäädä.

Vierailija
14/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti veisin.

Itse teininä en mennyt täysin typerästä syystä, ja kaduttaa vielä vuosikymmenien jälkeenkin.

Vierailija
15/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kaikelta muulta ajattelit suojella teiniäsi ja kuinka pitkään?

Vierailija
16/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos teini itse haluaa. Voit kertoa ihan rehellisesti tilanteen ja sanoa, että ei ole pakko tulla mutta että se voi olla hyvä tilaisuus hyvästellä tärkeä ihminen. Kyllä teini osaa itse päättää.

Vierailija
17/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen syntyy, elää ja kuolee. Voi välillä hyvin ja välillä huonosti. Jos teini ei tätä vielä tiedä, olisi hyvä kertoa. Ja viedä katsomaan isovanhempaansa, jos ovat olleet läheisiä. 

Vierailija
18/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi parempi, ettei mene. Jäisi parempi muisto, eikä jäisi mieleen surullista muistoa huonokuntoisesta kuolemaisillaan olevasta isovanhemmasta. Jos varsinkaan

Isovanhempi ei itse toivo lapsia sinne katsomaan häntä.

Minä en mennyt edes isääni katsomaan sairaalaan, koska hän ei edes enää tuntenut ketään. En olisi tehnyt muuta kuin itkenyt, joten parempi oli pysyä poissa kaikkien kannalta.

Vierailija
19/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en teininä mennyt. Olin hyvin herkkä ja tiedän tehneeni oikean päätöksen, enemmän luulen että olisi ollut haittaa jos olisin mennyt. Toki voimakas sairaalakammo vaikutti myös päätökseen.

Vierailija
20/134 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on aika yksimielisiä vastaajia. Erikoista sillä kaikki, joiden kanssa olen livenä pohtinut tätä, ovat olleet sitä mieltä, että ei kannata viedä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän