Miksi sote-alan esimiehet ei suostu uskomaan, että henkilöstöpula johtuu lähinnä huonosta johtamisesta?
Sote-alan töissä oleva kova henkilöstöpula, rekryongelmat, vaikeus saada hakijoita avoimiin paikkoihin ja vaikeus saada työntekijät pysymään töissä johtuu kaikki pääasiassa huonosta johtamisesta. Huonolla johtamisella tarkoitan sitä, että työntekijöitä ei kuunnella, työntekijöiden ei anneta vaikuttaa omaan työhönsä eikä työaikoihin (esim osa-aikaisuuksia ei suostuta myöntämään), työntekijöitä ei arvosteta vaan kohdellaan resurssina, työntekijöille puhutaan jopa ilkeästi ja kyykytetään jne.
Miksi sote-alan esimiehet ja pomot ei suostu uskomaan, että hlöstöpulaongelmat johtuu lähes yksinomaan tästä? Asiaa on heille toitotettu eri tuuteista uutismedioita myöden. Ongelmat olisi myös aika helppo korjata ilman lisärahaa, korjaamalla johtaminen kuntoon. Hyvä johtaminen ei maksa sen enempää kuin huono, tai oikeastaan se toisi valtavasti säästöjä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Koska vika ei voi olla pomoissa vaan se on aina työntekijäissä.
Terveisin ek, kokoomus ja vuorineuvokset.
Sote-alan esimiehet ei yleensä ole poliittisesti sitoutuneita eikä ek:hon kallellaan. Jotkut ylimmät johtajat joskus ehkä, mutta aloitukseni koski ihan lähiesimiehiäkin, paljolti juuri heitä.
Ap
3 vuorotyö. Aina max 2vapaapäivää putkeen. Esimies ei pyynnöistä huolimatta osaa tehdä työvuorolistoja, että osuisi edes joskus hieman pidempi vapaaputki.
Kollegoilla toisessa talossa eri esimies. Lähes joka kk listoissa jopa 5-6pv vapaat putkeen.
Itse olen joutunut alkamaan melatoniinin käyttöön, jotta saisi nukutuksi, kun illasta jäät yhdelle vapaalle ja taas aamu. Yhdellä vapaallakaan ei saa nukkua hieman pidempään, muuten unta ei saa illalla, kun pitää kuiten herätä aamuun taas tosi aikasin.
Aamusta kun ei voi jäädä yhdelle vapaalle ja tulla iltaan. Se on kuulemma mahdottomuus.
Koska he eivät halua muuttaa johtamistyyliään vaan haluavat mieluummin johtaa käskyttämällä resurssia.
Vika ei ole koskaan päälliköiden tai johtajien mielestä päälliköissä tai johtajissa.
Paska valuu alaspäin ja pysähtyy vasta prolen päälle !
Olen ihan samaa mieltä sivusta seuranneena, että kun työolot saataisiin kuntoon ja alan maine paremmaksi niin tekijöitä kyllä olisi. Se on palkkaakin tärkeämpää että viihtyy työssään ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole koskaan päälliköiden tai johtajien mielestä päälliköissä tai johtajissa.
En ihan allekirjoita tätä. Monella muulla alalla esimiehet ja johtajat ihan oikeasti haluavat kehittyä ja muuttua paremmiksi johtajiksi, ja he todellakin ovat valmiita katsomaan peiliin ja kuulemaan kritiikkiä voidakseen kehittyä.
Ap
Koska heidän pitää saada näyttää kaapin paikka, ettei työntekijät vain ala hyppiä silmille. Meillä oli muka autonominen työvuorosuunnittelu. Valmiit listat oli kuitenkin sitten muokattu ihan toisin, kuin mitä me oltiin suunniteltu. Esim. yksinhuoltajalle oli laitettu melkein pelkkää yövuoroa ja meille yövuoroja mielellään tekeville työntekijöille oli laitettu pelkkää arkiaamua jne. Ihan silkkaa kiusantekoa esimiesten taholta.
Vierailija kirjoitti:
Jep vika on työntekijän asenteessa jos ei naama ole hymyssä töissä. Näin meidän työpaikalla on annettu ymmärtää. Ihan sama mikä on vialla niin muistakaa aina että voitte vaikuttaa omaan asenteeseenne. Tämä siis toistuvana viestinä koko henkilökunnalle kun oikeita ongelmia on yritetty ottaa esiin. Meillä mennään sentään toksisen tekopositiivisuuden kautta, kai se on parempi kuin huudot ja haukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep vika on työntekijän asenteessa jos ei naama ole hymyssä töissä. Näin meidän työpaikalla on annettu ymmärtää. Ihan sama mikä on vialla niin muistakaa aina että voitte vaikuttaa omaan asenteeseenne. Tämä siis toistuvana viestinä koko henkilökunnalle kun oikeita ongelmia on yritetty ottaa esiin. Meillä mennään sentään toksisen tekopositiivisuuden kautta, kai se on parempi kuin huudot ja haukut.
Mutta miksi? Mikä tuohon on syynä?
Sitä aloitukseni koskee.
Ap
Sotea johdetaan tietynlaisilla tekoälyalgoritmeilla, ei siinä ole ihmisillä mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
3 vuorotyö. Aina max 2vapaapäivää putkeen. Esimies ei pyynnöistä huolimatta osaa tehdä työvuorolistoja, että osuisi edes joskus hieman pidempi vapaaputki.
Kollegoilla toisessa talossa eri esimies. Lähes joka kk listoissa jopa 5-6pv vapaat putkeen.
Itse olen joutunut alkamaan melatoniinin käyttöön, jotta saisi nukutuksi, kun illasta jäät yhdelle vapaalle ja taas aamu. Yhdellä vapaallakaan ei saa nukkua hieman pidempään, muuten unta ei saa illalla, kun pitää kuiten herätä aamuun taas tosi aikasin.
Aamusta kun ei voi jäädä yhdelle vapaalle ja tulla iltaan. Se on kuulemma mahdottomuus.
Työterveys kutsuu tuota ergonomiseksi työvuorosuunnitteluksi ja väittää sen olevan paras mahdolllinen - työterveyshoitajienhan ei suinkaan tarvitse tuosta itse kärsiä, vaan he tekevät töitä virka-aikana. Meillä on onneksi käytössä autonominen työvuorosuunnittelu, enkä suunnittele käytännössä koskaan vapaan jälkeen aamuvuoroa enkä myöskään illan jälkeen vapaata. Aina toiveet eivät toki toteudu, mutta suurelta osin kyllä. Neuvoni sinulle on siis: vaihda osastoa sellaiseksi, jossa on käytössä työaika-autonomia.
Hei, hakeutukaa itse lähiesihenkilöiksi, kun tiedätte, miten pitäisi johtaa. Niin minäkin aikanaan tein.
Saatatte hämmästyä.
Tämä ei koske pelkästään sote-alaa. Ihan joka paikassa nykyään on huonoa johtamista. Mutta mitä voi odottaa jos johtajiksi haluaa enää ahneet ihmiset. Sitä hyvät palkat teettää. Ei olla saatu päteviä, on saatu tyhmiä ja ahneita.
Ja en tiedä onko vika koulussa vai materiaalissa joka sinne hakeutuu, kun tuntuu ettei enää löydy insinööriä jolla olisi toimivat aivot.
Aina kun leikataan, ei koskaan johdosta. Yhden hallintotyypin hinnalla saisi 3 hoitajaa.
Mutta rahan ja jalansijan lisäksi tärkeintä vanhoille vitjamunille taitaa olla päällikköys.
Systeemi jossa hoitajat voisi itse vaikuttaa työaikoihinsa edes vähän kuten esim Ruotsissa, ei käy, koska työnantajan pitää saada päättää, ihan vain vallankäytön takia. Muuta syytä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hei, hakeutukaa itse lähiesihenkilöiksi, kun tiedätte, miten pitäisi johtaa. Niin minäkin aikanaan tein.
Saatatte hämmästyä.
Eli olet työskennellyt sote-alalla lähiesimiehenä? Kun kerran sinulla on ihan sisäpiirin tietoa aiheesta, niin kerro miksi johtaminen ja työntekijöiden kohtelu on paljon huonompaa kuin monella muulla alalla. Minua ihan aidosti kiinnostaa ymmärtää.
Ap
Huono johtaminen on tietoinen valinta.
Oikeisto haluaa romuttaa julkisen sotealan ja yksityistää sen.
Kumpia sotealan johtotehtävissä on enemmän, naisia vai miehiä?
Demari sössöttää!
Huomatka - liki 8 vuotta sitten eli ongelmaa on tullut jo yli 10 vuotta.