Tulipa paha mieli tet-jaksolla olevan puolesta
Ekaa kertaa työelämään tutustumassa, kovasti teetetään töitä mikä sinällään ok. Moitteita kuuluu tulevan jos jokin on mennyt vikaan. Uskon että parhaansa on kuitenkin yrittänyt.
Kommentit (65)
Itse pyrin juurikin työssäni ajattelemaan asiaa siltä kantilta, kuinka toivoisin itseäni/ omia lapsiani kohdeltavan. Ja korostan juurikin sitä, että aina saa kysyä/ tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Meillä on paljon ollut tettiläisiä, ja toivoisin, että heille jäisi hyvä fiilis mahdollisesti juurikin ekasta työelämäkokemuksestaan. Ystävällisyys kanssaihmisiä kohtaan ei maksa mitään..
Sannalta päättyi tosiaan työharjoittelu
Ensimmäisellä tet jaksolla olin onnentassussa "töissä", jos minun piti repiä lakanoista rättejä, siivota kissan häkit, lattiat siivota, tiskata kissankuppeja, hiekkalapioita ynm, pestä wc, mennä koville pakkselle pesemään ikkunoita... Samaan aikaan muut työntekijät rupattelivat, kävivät koirien kanssa lenkeillä ja tekivät hommat rennommin. Toisessa tet jakso "työssä" olin eläinkaupassa, joss minua ei ohjeistettu mitä pitää siellä tehdä. Aina piti tulla kysymään "mitäs sitten?" Hommiini kuului jyrsijöiden häkkien putsaus, ruokkiminen, vesien vaihto, imurointi, pahvien taittelu, pakkausten purkaminen, kaupan puolen hyllyjen putsaus, tavaroiden asettelu, yleis siivous, kahvihuoneen siivoaminen, muitten työntekijöiden tiskien tiskaaminen, pakkauksien täyttö, akvaarioiden pesu/putsaus, wc siivoaminen jne... Ja muut työntekijät olivat kassa huoneen takana juomassa kahvia, rupattelivat ja kassaa kilauttivat aina kun tuli asiakas, eli noin muutaman kerran päivässä tuli asiakas. Tuli paljon moitteita miten kaikessa teen väärin ja kuinka kyselen miten asiat tehdään, koska en halunnut tehdä virheitä. Halutaan että ollaan oma aloitteellisia, mutta myös pitäisi osata kaiken tehdä ilman kyselyjä? Miten se onnistuu ensi kertalaiselta tet nuorelta? No tulin ainakin huomanneeksi, että asiakastyö ei ole minun juttuni!
Vierailija kirjoitti:
Kuuden tunnin työpäivä, yksi 30min ruokatauko. Väsy on poika kun kotiin tulee, kyllä se siitä. Mutta en tiedä haluaisiko esim. kesätöihin enää samaan paikkaan. Ap
On se kovaa. Kyllä pitäis olla tunnin ruokis ja kaks puolen tunnin kahvitaukoa. Vähintään.
Miettikää jos nuoren ekat kokemukset, tetit ja kesätyöt on ihan hirveää tylytystä eikä kotonakaan ketään jolle puhua. Väittäisin että siinä on yksi syy työelämästä syrjäytymiselle ja nuo vielä epävarmoja nuoria tylyttävät paskiaiset pitäisi saada kyllä jotenkin vastuuseen saakeli kansantalouden sabotoimisesta