Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysprosentti lähes 10 vaikka on huutava työvoimapula!

Vierailija
12.04.2023 |

Pitkäaikaistyöttömyys lisääntyy Uudellamaalla, vaikka siellähän pitäisi olla työpailkoja tarjolla enemmän kuin muualla? Jokin ei nyt toimi.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/4621e610-5432-4da5-9f3a-b3c90663c332

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laalaalallaalaa- Hei kaikki. Olen iloinen työtön ja tulen nauttimaan kauniista kesästä ja hyvien ystävien seurasta. Käyn paljon uimassa ja lenkkeilen ihan koko kesän. Suon toki ajatuksen teille jotka hikoilette huonosti ilmastoiduissa koteloissanne ja mietin että elämä on täynnä valintoja. Lalllallaallalaa 😁

Todennäköisesti sataa vettä. Itse lähden lomalla lasten kanssa aurinkoon ja mietin juuri minkälaisen asunnon ostaisin.

Vierailija
82/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan olin työttömänä ja työkkäri kyllä torppasi Kaikki ehdotukseni esim. kouluttautumisen suhteen. Mikään ei käynyt, kun olisi vietty päiväraha siitä hyvästä, että olisin omaehtoisesti opiskellut. Vain työkkärin pilipalikurssit olisi käyneet päivärahan ehdolle, mutta kun ei ollut tarvetta millekään "näin pääset työelämään" kursseille.

Ja lieneekö nyt, 20 vuotta myöhemmin, sama meininki.

Minä ratkaisin asian niin, että hoidin taaperot kotona ja kotihoidon tuella opiskelin samalla tradenomiksi. Sitä myöten harjoittelun kautta työelämään pääsin takaisin kotiäitivuosien jälkeen.

Aika lailla sama tilanne nytkin. Olen yrittänyt saada selville mitä saisin opiskella, kukaan ei osaa sanoa. Työttömyyspäivärahalla on lupa opiskella mutta homma menee niin että ensin haet kouluun ja odotat hyväksymistä. Sen jälkeen te virkailijat päättää saatko opiskella työttömyyspäivärahalla. Jos kieltävät ja et aloita opiskelua, saat karenssin. Kuka tuollaista riskiä voi ottaa? Jollakin rahalla on pakko elää.

Tuo on sellainen riski, jota kovin monella ei ole mahdollisuutta ottaa.

Itse jouduin luopumaan opiskelupaikasta työttömyyden takia.

Meillä on töissä isot yyteet, joiden aikana aloitin iltaopiskelun ammattikorkeassa. Kysyin te-toimistosta, että miten pitäisi toimia että opiskelua olisi mahdollista jos jään työttömäksi. Toiveissani oli ammattitaidon kehittäminen ja laajentaminen uusille alueille.

Vastasivat, että jos olet ehtinyt aloittaa opinnot jo töissä ollessani, niin silloin niitä saa jatkaa päivärahalla.

Yytee-päivänä sain irtisanomislapun ja kysyin uudestaan neuvoa te-toimistosta. Vastaus oli sillä kerralla erilainen. Sanoivat, että eivät voi kertoa etukäteen millaisen päätöksen tekevät. "Sun pitää vaan laittaa hakemus meille ja saat sitten päätöksen kun olemme käsitelleet asian. Emme voi antaa ennakkopäätöstä" En voinut ottaa sellaista riskiä että jäisin kokonaan ilman tuloja. Opintotukeakaan ei iltaopintoihin ollut mahdollista saada. Siksi oli pakko perua koko opiskelupaikka.

Työkkärin tukea ei saa jos on jo meneillään jotkut opinnot. Keskeytynyttä tutkintoa voi jatkaa ja uuden saa aloittaa, mutta meneillään olevaan ei voi saada tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan olin työttömänä ja työkkäri kyllä torppasi Kaikki ehdotukseni esim. kouluttautumisen suhteen. Mikään ei käynyt, kun olisi vietty päiväraha siitä hyvästä, että olisin omaehtoisesti opiskellut. Vain työkkärin pilipalikurssit olisi käyneet päivärahan ehdolle, mutta kun ei ollut tarvetta millekään "näin pääset työelämään" kursseille.

Ja lieneekö nyt, 20 vuotta myöhemmin, sama meininki.

Minä ratkaisin asian niin, että hoidin taaperot kotona ja kotihoidon tuella opiskelin samalla tradenomiksi. Sitä myöten harjoittelun kautta työelämään pääsin takaisin kotiäitivuosien jälkeen.

Aika lailla sama tilanne nytkin. Olen yrittänyt saada selville mitä saisin opiskella, kukaan ei osaa sanoa. Työttömyyspäivärahalla on lupa opiskella mutta homma menee niin että ensin haet kouluun ja odotat hyväksymistä. Sen jälkeen te virkailijat päättää saatko opiskella työttömyyspäivärahalla. Jos kieltävät ja et aloita opiskelua, saat karenssin. Kuka tuollaista riskiä voi ottaa? Jollakin rahalla on pakko elää.

Tuo on sellainen riski, jota kovin monella ei ole mahdollisuutta ottaa.

Itse jouduin luopumaan opiskelupaikasta työttömyyden takia.

Meillä on töissä isot yyteet, joiden aikana aloitin iltaopiskelun ammattikorkeassa. Kysyin te-toimistosta, että miten pitäisi toimia että opiskelua olisi mahdollista jos jään työttömäksi. Toiveissani oli ammattitaidon kehittäminen ja laajentaminen uusille alueille.

Vastasivat, että jos olet ehtinyt aloittaa opinnot jo töissä ollessani, niin silloin niitä saa jatkaa päivärahalla.

Yytee-päivänä sain irtisanomislapun ja kysyin uudestaan neuvoa te-toimistosta. Vastaus oli sillä kerralla erilainen. Sanoivat, että eivät voi kertoa etukäteen millaisen päätöksen tekevät. "Sun pitää vaan laittaa hakemus meille ja saat sitten päätöksen kun olemme käsitelleet asian. Emme voi antaa ennakkopäätöstä" En voinut ottaa sellaista riskiä että jäisin kokonaan ilman tuloja. Opintotukeakaan ei iltaopintoihin ollut mahdollista saada. Siksi oli pakko perua koko opiskelupaikka.

Työkkärin tukea ei saa jos on jo meneillään jotkut opinnot. Keskeytynyttä tutkintoa voi jatkaa ja uuden saa aloittaa, mutta meneillään olevaan ei voi saada tukea.

Tämäkin riippuu varmasti siitä kuka sattuu käsittelemään asian.

Kyllähän sieltä tulee sellaisiakin päätöksiä, jotka ovat sekä lakien että heidän omien säädöstensä vastaisia. Eikä niitä ole mitenkään helppo korjata. Työkkärin päätökset voivat olla aina ihan mitä hyvänsä. Vastuu näissä lankeaa aina asiakkaan kannettavaksi.

Vierailija
84/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Analyysin mukaan pitkään työttömyyteen yhdistyy usein sairausdiagnoosi ja koulutuksen puutteita."

Työllistyvätkö tällaiset henkilöt muualla paremmin vai onko Uudellamaalla erityisen paljon sairaita ja huonosti koulutettuja?

Suomenkielisten osalta totta. Ruotsinkielisten osalta ei ole totta. Tähän on monta syytä, mutta yleisesti ottaen ruotsinkielisenä saat ihan kaiken suoraan syliin juurikaan ponnistelematta.

Vierailija
85/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on ja työpaikkoja löytyisi kyllä. Vaan eivät kohtaa. Meilläkin energiasektorilla olisi tarve tuulivoimainsinöörille. Eikä jää palkasta ja eduista kiinni. Sellaiset 3-5v työkokemusta, DI-paperit ja reipasta mieltä. That's all we need. Mutta eipä löydy ei. Se ei jeesaa tässä tilanteessa tippaakaan, että mulla on tarjolla selkävaivoista valittava entinen paperimies. Se kun ei saa tasan ainuttakaan ropellia tuonne pystyyn.

Vierailija
86/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on ja työpaikkoja löytyisi kyllä. Vaan eivät kohtaa. Meilläkin energiasektorilla olisi tarve tuulivoimainsinöörille. Eikä jää palkasta ja eduista kiinni. Sellaiset 3-5v työkokemusta, DI-paperit ja reipasta mieltä. That's all we need. Mutta eipä löydy ei. Se ei jeesaa tässä tilanteessa tippaakaan, että mulla on tarjolla selkävaivoista valittava entinen paperimies. Se kun ei saa tasan ainuttakaan ropellia tuonne pystyyn.

En ole ihan varma tarvitaanko dippainssiä siinä asennusvaiheessa?  Yleensä se inssi on tehnyt työnsä ennen asennusta ja siihen asennukseen tarvitaan lähinnä käytännön työn osaavaa asentajaa. Kannattaisi ehkä miettiä niitä hakuehtoja uusiksi jos haluaa saada jotain aikaiseksi.

Vierailija
87/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt työelämässä, mutta alkuvuonna olin vielä työtön. Tällä hetkellä olen tyytyväinen työpaikkaani, mutta tässäpä yksi esimerkki, millasta työtä minulle tarjottiin. 

- Työskentelet ihmisten kodeissa tuntipalkalla. Ensimmäinen asiakas voi olla 5km:n päässä kotoasi, seuraava 45km:n päässä. Kun siirryt ensimmäiseltä asiakkaalta toiselle, se EI OLE työaikaa. Vain asiakkaan kodissa tapahtuva aika on työaikaa. Eli siinäpä sitten n. tunnin verran ajelet autolla ilman minkäänlaista palkkaa. Kilometrikorvaukset voi sitten laittaa omaan verotukseen, joten joskus vuoden päästä maksetaan kilometrit. Ei hyvää päivää. Jos asiakas peruu, sitten ei tuu palkkaa. Palkka ihan minimi TES:n mukainen. Nollatunti sopimuksella. 

Miettikääpä :D Miettikää oikeesti, otinko paikkaa vastaan. No en ottanut! 

Vierailija
88/89 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 22 v valmustui pari vuotta sitten datanomiksi eikä saa töitä vaikka laittanu hakemuksia ympäri suomen. Tosi hyvä koneiden kans ja moni työnantaja menettää hyvän työntekujän. Aikoo perustaa oman yrityksen kun muuten ei tunnu työllustyvän. Noilla 9 e kulukorvauksilla kyllä tarjotaan jos mitä työkokeiluja mutta asutaan maalla eikä tuo 9 e riitä kulkemiseen ja rahaa jää huonommin kuukaudessa käyttöön. Työttömyyskorvausta saa 300 e kk kun asuu yksiössä talon toisessa päässä. Moni työnanraja tehokkaasti hyödyntää noita 9 e korvauksella olevia ja kun edellinen lopettaa ottaa uuden. Noissakin pitäis myös työnantajilla olla raja montako vuodessa tuolla voi työllistää koska nuo vie työpaikkoja niiltä jotka töihin haluaa

Vierailija
89/89 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan varma tarvitaanko dippainssiä siinä asennusvaiheessa?  Yleensä se inssi on tehnyt työnsä ennen asennusta ja siihen asennukseen tarvitaan lähinnä käytännön työn osaavaa asentajaa. Kannattaisi ehkä miettiä niitä hakuehtoja uusiksi jos haluaa saada jotain aikaiseksi.

Kun meillä on noin tyhmiä työnantajia jotka eivät edes tiedä mitä ovat hakemassa, ja toisten haukkuminen on se pääasia, ei ihme että meillä on tällainen työttömyys eikä ihmiset pääse töihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme