Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Olen aina ollut laiska siivoamaan, mutta toisaalta ahdistunut epäjärjestyksestä ja sotkusta. Itse olen hyötynyt näistä muutoksista:
1. Tavaran karsiminen, se on oikeasti tärkeää. Varsinkin sellaisen tavaran jolle ei oikeasti ole käyttöä. Olen luonteeltani tavaraan kiintyvä ihminen, mutta olen opetellut ajattelemaan että tavara on "onnellisempi" kun se pääsee sellaiseen kotiin jossa sitä myös käytetään. Lisäksi minulla on ollut paha tapa säilyttää erilaisia materiaaleja joista voisin jonain päivänä askarrella jotain. Näistä pääsin eroon kun päätin, että riittää että teen yhden pitkään mielessä olleen projektin loppuun. Yli jääneistä materiaaleista säästin pienen osan (ne joiden haalimiseen olin nähnyt eniten vaivaa), loput heitin pois.
2. Mietin, mitä asioita siivouksessa oikeasti inhoan. Tajusin että inhosin erityisesti imurointia, koska imuri on äänekäs ja raskas, ja huonekalujen siirtäminen työlästä. Nykyisin olen sijoitellut huonekalut väljemmin ja niiden alla on huopatarrat, jotta niiden siirtäminen on helppoa. Lisäksi en ostanut uutta imuria hajonneen tilalle, vaan käytän harjaa ja moppia. Jollekulle toiselle se voi olla työläämpää, mutta nautin siitä että kodissa on hiljaista ja voin vaikka kuunnella musiikkia samalla kun lakaisen.
3. En tee koko asunnon siivousta kerralla vaan esim. yhtenä päivänä lattiat, toisena vessan. Se kuormittaa minua vähemmän eikä aloittaminen tunnu niin raskaalta. Ainoa minkä siivoan suunnilleen joka päivä on keittiön taso, koska se on niin pieni ja täyttyy nopeasti. Samasta syystä sen siivoaminen on kuitenkin hyvin nopeaa, eli keittiön pienuudesta on myös hyötyä.
4. Teen siivoukset silloin kun se on itselleni mielekkäintä, en silloin kun "pitäisi". Jääkaapin puhdistan täydellisesti vain ennen kesälomalle lähtöä kun sieltä pitää joka tapauksessa tyhjentää pilaantuvat ruuat. Samalla säästän sähköä kun kaappi voi olla matkan ajan pois päältä. Ikkunat pesen vain joka toinen vuosi kun on kaunis aurinkoinen kevätpäivä. Marttojen mukaan se ei ole paras sää ikkunoiden pesuun, mutta mitä väliä: saan auringosta iloa, ja ikkunat tulevat aivan riittävän puhtaaksi.
5. Varasin kirjahyllystä yhden matalan tason sellaiselle sälälle, joka muutoin kertyisi esim. ruokapöydälle. Eli esim. lasku joka odottaa maksamista, kirja joka on kesken, tavara joka pitäisi laittaa paikoilleen mutta en vielä ole ehtinyt. Viimeistään siinä vaiheessa kun hylly täyttyy, käyn sen läpi ja laitan tavarat sinne minne ne kuuluvat.
Viikasin juuri paitoja, ne veivät ennen henkaritilaa. Nyt ne mahtuvat pienempään tilaan. Pystyviikkaus ei tuntunut omalta.
Te, jotka ihmettelette minun kirjoituksiani: haluan muistuttaa, että me ihmiset emme toimi samalla tavalla ja voi olla tuhoisaa yrittää neuvoa henkilöä, joka ei mieti niin kuin sinä. Se, että emme saa kotia pidettyä siistinä ja kamppailemme asian kanssa päivittäin, ei ole missään nimessä huumoria. Se on erittäin syvä kuilu, josta on todella vaikeaa päästä ylös. Et voi sanoa esim henkilölle, joka yrittää laihduttaa: siitä vaan nouset, syöt vähemmän, liikut enemmän ja lopetat sokerin syömisen. Se on todistettu jo monta kertaa, ettei se toimi. Sama pätee kodin järjestämiseen. Et voi sanoa minun kaltaiselle henkilölle, että siitä vaan nouset ja otat kaiken tarpeettoman käteen ja laitat pussiin, jonka viet kierrätykseen. Kun se ei ole meidän ymmärryksestä kiinni. Kyllä me päivän selvästi tiedämme, että meidän pitää siivoilla ja karsia. Mutta miten? Projekti on niin iso, että jähmetymme. Haluankin sanoa heille yhden neuvon lisää, joka ainakin minua on auttanut. Tämä ei ole mitään lässytystä sit :) muista, että sinun saamaton ja epätoivoinen puoli on paljon äänessä kun siivoat ja karsit. Sinussa asuu myös hurjan vahva ja itsevarma puoli. Olet vain vaimentanut sen puolen itsessäsi. Anna sen välillä kuulua vähän enemmän päässäsi. Älä koskaan puhu itsellesi rumasti. Laita 15 minuuttia ajastimeen- ja tee se silti! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?
Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa.
Väität tietäväsi asioista, muttet tiedä edes sitä, etteivät ammattijärjestäjät tee kaikkea asiakkaan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?
Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa.
Väität tietäväsi asioista, muttet tiedä edes sitä, etteivät ammattijärjestäjät tee kaikkea asiakkaan puolesta.
En koskaan väittänyt tietäväni kaikesta kaikkea. Kyllä tiedän, että ammattijärjestäjä ei yleensä tee kaikkea asiakkaan puolesta. Tunnen myös henkilökohtaisesti yhden ammattijärjestäjän. On myös olemassa ammattijärjestäjiä ja siivoojia, jotka tekevät kaiken puolestasi. Kiva kun silti kyseenalaistit kommenttiani niin tuli tämäkin selväksi :) pointtini oli enenmmån siinä, että jos joku tekee kaiken puolestasi niin et koskaan opi tehdä siihen itse. Et tarvitse siihen ketään avuksi. Voit oppia tekemään sen itse. Tietenkin niitä saa käyttää, jos tarvetta on. Olen itsekkin ollut auutamassa muita kun heillä on olleet vaikeita elämäntilanteita. Mutta nyt puhun enemmän siitä, että saisit itse opittua hoitamaan kotiasi. Se ei ole kaikille itsestäänselvyys.Ap
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
On sitä helpompiakin asioita, sellaisia joita osaavat tehdä vain täysin tyhmät ihmiset. Hyvä esimerkki on nettipalstoilla trollailu ja päteminen.
Muutamme mieheni kanssa pienempään asuntoon. Lapset muuttaneet pois, mutta heidän tavaroitaan on vielä lapsuuskodissaan : kirjoja, vaatteita, koulumuistoja, lapsuuden piirustuksia ja leluja ja vaikka sun mitä. Niitä on vaikea heittää roskikseen ja toisaalta tiedän, että nuoret muuttavat vielä useasti ja ei he eivät toisaalta arvosta niitä lapsuutensa muistojuttuja, vielä. En tiedä , miten niitten kanssa toimia. Olen alkanut käydä vaatteitani läpi, ja totta totisesti kaksi kolmasosaa on ainakin sellaisia, joita en ole pitänyt kymmeneen vuoteen. On pino lumpuille, hyväntekeväisyyteen ja pino myytäväksi. On paksuja talvitakkeja, joita olen säästänyt, että jos tulee sota!! Ehkä nyt voisi jo niistä luopua.
Minulla itselläni on todella musertava nuoruus takana. Se ei ole syy siihen, että en saanut kotia kuntoon. Minulla on ollut keskivaikea masennus. Se ei myöskään ollut syy siihen, etten saanut kotia kuntoon. Olen menettänyt rakkaita läheisiä. Sekään ei ollut syy kodin sekamelskaan. Minulla on ollut pienen pieniä lapsia, jotka vaativat paljon huomiota ja huolenpitoa. No ei sekään ollut syy kaaokseen. Mitä haluan tällä sanoa on se, että syy kaaokseen on minun tavat hoitaa asioita kotona. Kaikki muu on tekosyitä. Halusin kokeilla tällä alustalla vähän piristää ja motivoida teitä minunlaisiani :) nyt valitettavasti muut työt kutsuu ja jätän tämän ketjun elämään omaa kulkua. Kodin järjestäminen on minulle erittäin tärkeä ja sydämen asia. En olisi koskaan uskonut, että näin monta ihmistä kamppailee samojen asioiden kanssa, kunnes aloin 5 vuotta sitten tutkia asiaa. Koti on mahdollista saada kuntoon. Minun kohdallani se on pysynyt siistinä jo 5 vuotta.Muistathan, että joskus aikoinaan jouduin mm laittamaan miehen bokserit jalkaan, koska enhän osannut edes pitää pyykki uotia kurissa. Mutta kaiken tämän voi oppia. Se on vain uusista tavoista kyse. Ja jos kukaan ei ole vielä sanonut sinulle tätä: olet erittäin tärkeä ja arvokas ihminen. Muista aina se <3 terv.Ap
Vau! Todella virkistävää ajattelua. Ei aina niitä samoja kuluneita neuvoja. Kiitos kiitos kiitos!!huh kevätsiivous odottaa
Paljon täällä näkee myös miehiltä marinaa, kun ei tavallinen mies kelpaa, joka ei myöskään pidä paikkaansa. Naisille nimenomaan kelpaa se tavallinen nainen, miehelle ei. Eli eivät laita viestiä tinderissä, silti hirveä marina, kun alfat vie kaikki naaraat. Opetelkaa kommunikoimaan. Viestiin voi laittaa muutakin kun vaan se MOI. Toiseksi, kehittykää ihmisinä ja luopukaa näistä pelkkiin ulkonäköseikkoihin keskittyvistä vaatimuslistoistanne.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/10b130b2-d4df-4b1b-b2d9-aa19303360fa
Nyt meni aikasempi kommentti ihan aiheen ohi
Aivan ihana ketju! Tämmöstä lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh
Ymmärrän, että asia voi olla mielestäsi turha, mutta ole iloinen siitä, ettet ymmärrä miten raskasta voi elää tämän ongelman kanssa. Minulla meni 20 vuotta hukkaan koska olin aina kodin vanki. Ap
Tunnen olevani kodin vanki:( en edes kehtaa pyytää apua tänne sotkuseen kotiin. Pitäiskö aloittaa roskista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh
Ymmärrän, että asia voi olla mielestäsi turha, mutta ole iloinen siitä, ettet ymmärrä miten raskasta voi elää tämän ongelman kanssa. Minulla meni 20 vuotta hukkaan koska olin aina kodin vanki. Ap
Tunnen olevani kodin vanki:( en edes kehtaa pyytää apua tänne sotkuseen kotiin. Pitäiskö aloittaa roskista?
Älä sure, nyt on hyvä hetki tehdä muutos. Roskista on hyvä aloittaa. Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh
ensin roskat
sitten esim. tiskit
wc:n pesu
petivaatteiden vaihto
Aloita vaikkapa tässä järjestyksessä.
-Varaa jätesäkkejä, laatikoita, pusseja.
-Kun puhdistaa wc:n, se tuoksu alkaa houkuttelemaan siivoamaan enempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Tää kohta 7. Yritän pitää kiinni vaikka vaikeaa onkin olla ostamatta kaikkea kamaa kotiin. Ja kohta 3 oli hyvä. Kokeilen sitä tänään illalla kun muksut on nukkumassa. 15 minuuttia jotain kivaa soimaan ja eikun hommiin. Yritän vetää kaksi 15 minuutin settiä. Tosi hyviä neuvoja täällä oli.
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
Tää tarina olis mun unelma. Ei varmaan minun kohdallani koskaan toteudu:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiTää kohta 7. Yritän pitää kiinni vaikka vaikeaa onkin olla ostamatta kaikkea kamaa kotiin. Ja kohta 3 oli hyvä. Kokeilen sitä tänään illalla kun muksut on nukkumassa. 15 minuuttia jotain kivaa soimaan ja eikun hommiin. Yritän vetää kaksi 15 minuutin settiä. Tosi hyviä neuvoja täällä oli.
Ostamisen kanssa pitää olla lujana. Kun tekee listan mitä on oikeasti vailla (ja onko mitään) ja mitä jo omistaa, sekä tajuaa miten tavaraähkyinen oikeesti on, niin tuo on helppo "rasti".
Jos vetää tavaraa vaikka olohuoneen lattialle ja tasolle jostakin kaapista, niin yleensä tajuaa miten paljon sitä tavaraa on jo, eikä enää tee mieli ostella mitään. Mieluummin vaan ne ylimääräiset pois, ja pitää vaan kääntää ajatukset tohon 3 kohdan onnellisen tilan -suunnitelmaan.
Mä teen kans, ainaki kerran 15 minuuttisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
Tää tarina olis mun unelma. Ei varmaan minun kohdallani koskaan toteudu:(
Tsemppiä, ihan vähän vaikka kerrallaan. Jaksatko, ehditkö, kykenetkö jotain tehdä? Yhden jutskan vaikkapa tänään?
Kiitos inspiroivasta ketjusta, ap. :)
Kai se pitäisi olla lukijoillekin ilmiselvää, että kun me ihmiset olemme erilaisia, kuten myös elämäntilanteemme, ei ole yhtä oikeaa vastausta, joka toimisi kaikille. Tällaisesta ketjusta jokainen voi halutessaan poimia niitä vinkkejä, jotka itselleen voisivat toimia. Minäkin löysin muutaman, jotka otan käyttöön.