Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Iän myötä itselleni tullut tarve tehdä kodista esteettisempi. Turhan roinan karsiminen on erittäin vaikeaa, varsinkin kun on muistoja kertynyt ja lasten ensikengät ja piirustukset ja muut "pitää säilyttää". Mutta silti, roinaa vaan löytyy vaikka mitä tekisi.
Nyt olen vähitellen oppinut hävittämään ylimääräistä, on hyvä lahjoittaa ylimääräiset vaatteet, pyyhkeet, pöytäliinat sun muut pois koska ne vain täyttävät kaappitilaa. Olen niin onnellinen kun kotini näyttää suht siistiltä, tavarat on kaapeissa ja turhat hävitetty. Huonekasveja olen viime vuosina lisäillyt ja ne tuovat ihanaa tunnelmaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiTää kohta 7. Yritän pitää kiinni vaikka vaikeaa onkin olla ostamatta kaikkea kamaa kotiin. Ja kohta 3 oli hyvä. Kokeilen sitä tänään illalla kun muksut on nukkumassa. 15 minuuttia jotain kivaa soimaan ja eikun hommiin. Yritän vetää kaksi 15 minuutin settiä. Tosi hyviä neuvoja täällä oli.
Ostamisen kanssa pitää olla lujana. Kun tekee listan mitä on oikeasti vailla (ja onko mitään) ja mitä jo omistaa, sekä tajuaa miten tavaraähkyinen oikeesti on, niin tuo on helppo "rasti".
Jos vetää tavaraa vaikka olohuoneen lattialle ja tasolle jostakin kaapista, niin yleensä tajuaa miten paljon sitä tavaraa on jo, eikä enää tee mieli ostella mitään. Mieluummin vaan ne ylimääräiset pois, ja pitää vaan kääntää ajatukset tohon 3 kohdan onnellisen tilan -suunnitelmaan.
Mä teen kans, ainaki kerran 15 minuuttisen.
Niimpä. Tavaraa on vaan niin paljon ja yli puolet kaapeissa jemmassa. Pitäis ehkä alottaa niistä turhista tavaroista. Jotenkin sain uutta toivoa itseeni kun luin ap:n tarinoita ja neuvoja. Ihan kun olisi puhunut suoraan minulle. Kaikki vaan ihmettelee miksi en saa kotiaskareita hoidettua.
Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiTää kohta 7. Yritän pitää kiinni vaikka vaikeaa onkin olla ostamatta kaikkea kamaa kotiin. Ja kohta 3 oli hyvä. Kokeilen sitä tänään illalla kun muksut on nukkumassa. 15 minuuttia jotain kivaa soimaan ja eikun hommiin. Yritän vetää kaksi 15 minuutin settiä. Tosi hyviä neuvoja täällä oli.
Ostamisen kanssa pitää olla lujana. Kun tekee listan mitä on oikeasti vailla (ja onko mitään) ja mitä jo omistaa, sekä tajuaa miten tavaraähkyinen oikeesti on, niin tuo on helppo "rasti".
Jos vetää tavaraa vaikka olohuoneen lattialle ja tasolle jostakin kaapista, niin yleensä tajuaa miten paljon sitä tavaraa on jo, eikä enää tee mieli ostella mitään. Mieluummin vaan ne ylimääräiset pois, ja pitää vaan kääntää ajatukset tohon 3 kohdan onnellisen tilan -suunnitelmaan.
Mä teen kans, ainaki kerran 15 minuuttisen.
Niimpä. Tavaraa on vaan niin paljon ja yli puolet kaapeissa jemmassa. Pitäis ehkä alottaa niistä turhista tavaroista. Jotenkin sain uutta toivoa itseeni kun luin ap:n tarinoita ja neuvoja. Ihan kun olisi puhunut suoraan minulle. Kaikki vaan ihmettelee miksi en saa kotiaskareita hoidettua.
Turhien kimppuun vaan rohkealla, varmalla ja lempeällä otteella. Asenteella "Tästä selvitään, tästä tehdään kivaa ja suunta kohti selkeää kotia."
Helposti raivatessa myös lamaantuu, mutta ei anneta periksi. Lepäillä kannattaa välillä kun siltä tuntuu.
Kun vauhtiin pääsee, niin lähtee sujumaan. Kannattaa varata etukäteen paljon laatikoita, pusseja, kasseja ym.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.
Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.
Mulla on kissa ja koira, niiden karvoja imuroin lähes joka päivä. Asiaa auttoi kun hommasin hyvän varsi- imurin ja sen nappaa hetkessä latauksesta ja 5 minuuttia on pahimmat sotkut imuroitu. Aiemmin oli hankalaa ja hidasta kaivaa imuri kaapista ja virittää kuntoon(uskomattoman saamaton jos tuo on hankalaa!) mutta niin se vaan oli. Sitä siirsi ja siirsi.... Nyt on varsi- imuri ja lattiat pyyhkäisen lastan ympärille kieputettuun mikrokuituliinaan, tosi nopeaa ja kätevää.
Ennen en välittänyt siivoilusta, mutta iän myötä oon tullut tarkemmaksi ja huomaan miten siisteys vaikuttaa mielenterveyteen positiivisesti.
Musiikki on myös inspiroiva siivotessa ja aina laitankin musat soimaan kun on siivoilun aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.
Niin tuo koti näytti kaatopaikalta. Olisikin tavaraa pilvin pimein, mutta kaikki oli kaaoksessa. Mutta jos se on jonkun mielestä ok niin hyvä näin. Mä en pystyisi katselemaan tuollaista miestä!
Onko täällä joku tutustunut FlyLadyyn ja hänen siivousmetodiinsa? Hänellä on nettisivut, mutta ne ovat minusta sekavat. Adlibriksestä taisin tilata hänen kirjansa Sink reflections, on englanniksi siis, mutta ei nyt kaikkein vaikeinta englantia. Hänellä on myös mahtavan empaattinen ja psykologinen tapa katsoa asioita: kotia ei laiteta kuntoon siksi, että voimme sillä rangaista p*skaa itseämme vaan se FLY tarkoittaa Finally Love Yourself. Mutta samalla on siis ihan käytännöllinen kirja. Voisit ap kirjoittaa itsekin kirjan, lukisin mielelläni :)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa luettavaa! Itse olen lapsesta asti ollut siisti ja järjestelmällinen. Ketju sai minut ajattelemaan että se ei ole kaikille yhtä helppoa.
Tää oli kyl silmiä avaava kirjoitus. Oon jotenkin hölmösti miettiny et ollaan kaikki samalla viivalla ja ne muut on vaan laiskoja.
Onko Ap linjoilla?
Me odotetaan sulta kirjaa ilmestyväksi.
Haluut sä jakaa vielä vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku tutustunut FlyLadyyn ja hänen siivousmetodiinsa? Hänellä on nettisivut, mutta ne ovat minusta sekavat. Adlibriksestä taisin tilata hänen kirjansa Sink reflections, on englanniksi siis, mutta ei nyt kaikkein vaikeinta englantia. Hänellä on myös mahtavan empaattinen ja psykologinen tapa katsoa asioita: kotia ei laiteta kuntoon siksi, että voimme sillä rangaista p*skaa itseämme vaan se FLY tarkoittaa Finally Love Yourself. Mutta samalla on siis ihan käytännöllinen kirja. Voisit ap kirjoittaa itsekin kirjan, lukisin mielelläni :)
Täällä ollaan seurattu! Jotenkin sekava fiilis jäi ainakin niistä tubevideoista. Enkkua en hirveesti osaa niin ehkä sekin vaikuttaa. Jotenkin tuntuu et hän on jatkuvasti karsimassa ja taistelee edelleen sen kanssa. Lukisin mielelläni suomeksi tästä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee aina mieleen tuollaisia koteja katsellessa, että mielenterveys heittää ja sitten selitetään, että ne nyt on vaan mun aarteita, olen keräilijä tms. On minullakin tosi paljon kirjoja, mutta ne ovat hyllyssä ja jopa siivoan ne välillä, mikä vie aikaa, mutta huolehdin kirjoista, koska ne ovat minulle tärkeitä. Toki ymmärrän, että jotakuta voisi yököttää jopa minun kirjahyllyni, koska ovat edes olemassa. Mutta jos asuu yksin, niin mikäpä siinä sitten, vaikka olisi millainen läävä. Perikunta voi heittää kaiken suoraan roskalavalle, kärrätä sinne vaikka kottareilla, ei niitä lajitella tarvitse jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen sana vielä :) muista, että jos aloitat karsimisen huomenna niin älä oleta että kaikki sujuu kuin tanssi. Kenestäkään ei tulee osaajaa yhdessä päivässä. Kodin järjestäminen on taito niin kuin muutkin. Ole itsellesi armollinen. Olet vasta harjoittelemassa, mutta älä luovuta:) Ap
Hei tämmöstä kuuntelisin vaikka joka päivä! Voitko tehdä podcastin!? Uskotko todella et saan sen tehtyä!?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt minäkään ennen kuin uuvuin ja elämänhallinta petti. Kyllähän koti kertoo asukkaastaan tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju antaa ihan hirmuisesti intoa karsimaan ja järjestämään kotia. + Siivoomaan. Ap kiitos niin paljon tästä aloituksesta. <3
Samaa mieltä. Tässä tuli henkinen puoli vahvasti esiin. Olen kyllästynyt kuulemaan siivousvinkkejä. Näistä vinkeistä sain enemmän voimaa.
Mitä ap hoidat päivittäin? Muuta kun tavarat paikoilleen? Entä viikottain? Tarvitsen realistisen siivouslistan. Nyt vaan pyörin ja hyörin kuten ap aikoinaan. Kiitos kun jaoit niitä sun menneisyyden muistoja. Kuulosti ihan meiläläiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju antaa ihan hirmuisesti intoa karsimaan ja järjestämään kotia. + Siivoomaan. Ap kiitos niin paljon tästä aloituksesta. <3
Samaa mieltä. Tässä tuli henkinen puoli vahvasti esiin. Olen kyllästynyt kuulemaan siivousvinkkejä. Näistä vinkeistä sain enemmän voimaa.
Niinpä. Monesti järjestäminen tarkoittaa sitä, että mainostetaan sitä sun tätä laatikostoa ja naulakkoa ja muuta "kätevää", vaikka niitä laatikoita ja koukkuja olisi jo talo täynnä. Siihen on joku syy miksi tavaraa kertyy liikaa ja/tai tavaroille ei löydy hyvää paikkaa ja/tai niitä ei saa sinne vietyä. Samoin kuin mikään uusi liina tai puhdistusaine ei ole NIIN paljon parempi kuin vanha, että täydestä läävästä sen takia kehkeytyisi puhtauttaan hohteleva valoisa koti.
Yksi iso ongelma siivoamisessa ovat minusta täysin ristiriitaiset viestit: kodin pitää olla siisti, jotta olet hyvä ihminen, mutta kukaan hyvä ihminen ei käytä aikaansa kodin jynssäämiseen vaan tekee jotain tärkeämpää. Pitää siivota, vaikka sitä kuuluu vihata (50-luvun kotirouvan hommaa, en alistu!) ja samalla pitää tehdä elämässään vain sitä mitä haluaa. Niin mitä mä nyt teen, siivoanko, pitääkö kiristellä hampaita ja sadatella vai voisiko siitä vähäsen nauttia, että pitää rakkaasta kodistaan (ja itsestään) huolta? Mitä teen, jotta olen hyvä? Tämä on minusta jotenkin tosi angstinen aihe, huvittavaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap hoidat päivittäin? Muuta kun tavarat paikoilleen? Entä viikottain? Tarvitsen realistisen siivouslistan. Nyt vaan pyörin ja hyörin kuten ap aikoinaan. Kiitos kun jaoit niitä sun menneisyyden muistoja. Kuulosti ihan meiläläiseltä.
Mä en oo ap, mutta esim näin:
joka päivä: pedin/petien petaukset, tiskit, roskien vienti, wc-altaan pesu, wc-peilin pyyhintä, tiskirätin vaihto
kolmesti viikossa: imurointi, wc-pytyn pesu (ja toi aina tietty tarvittaessa useemminki)
kerran viikossa: puhtaat pyyhkeet, pölyt, lattioiden moppaus
joka toinen viikko: puhtaat petivaatteet
jne..
pyykit pesuun miten sitä tuleekaan, vältä isoja pyykkivuoria.
Noi voi jakaa viikon eri päiville. Viikkosiivous ei vaan sovi kaikille.
Hyviä vinkkejä edellisellä, kiitos <3
Varsinkin jos itse vie monta Ikean kassillista, mahdollisesti jätesäkkejä pois, niin ei vaan tee mieli enää ostella. Raivaaminen on puhdistavaa. Kun saa vaatteita viikattuun väljään järjestykseen kaappiin, keittiön hyllyille nättiin riviin mukit ym ym. on se tosi palkitsevaa.