Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
141/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vitsi miten kivoja ajatuksia! Olisinpa kuullut näitä jo teininä. Olen aina haukkunut itseäni lyttyyn kun koti on aina läävä. Itseluottamus on kyllä nolla.

Vierailija
142/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro lisää mitä mieleesi tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta ja vähän sivustakin:

Ystäväni on usein hidasotteinen, ja on siitä saanut kuulla ja kärsiä koko ikänsä. Esimiehiltä ym.

Kerran hän näytti miten sai hommia tehtyä yhtälailla kuin yx esimiehensä, Joo se esimies oli sellainen vouhka ja touhottaja. Ystäväni teki oikeesti saman homman jopa nopeammin mitä se esimies, mutta rauhallisemmalla otteella. Tolla esimiehellä aikaa kului just siihen vouhkaamiseen, puhumiseen ja käsien sekä koko kehonsa heilutteluun.

Rauhallinen tahti voi viedä myös pitkälle, myös karsimisten ja järjestämisen suhteen. Ei tarvitse hirveällä vauhdilla tehdä. Toi japanilainenkin youtubessa saa paljon aikaan, vaikka onkin rauhallinen tahti.

Tämä vaan pohdintana kun oli itseluottamusasiasta täällä kirjoitettu.

Vierailija
144/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vitsi miten kivoja ajatuksia! Olisinpa kuullut näitä jo teininä. Olen aina haukkunut itseäni lyttyyn kun koti on aina läävä. Itseluottamus on kyllä nolla.

Nyt vaan katse ylöspäin, suu hymyyn, ja auringon paiste kasvoille. Tästä on hyvä alkaa tehdä läävästä siisti koti, jes. Alat vaan kehuu itseäsi, jokaisesta tekemisestä: "Hyvä minä, sain tehtyä, tääkin on tehty,.. jne" Tsemppii.

Vierailija
145/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Kohtaan 1. sen verran että mielummin ajattelisin sitä kyllä laiskuutena kuin taidottomuutena. Jotenkin masentavaa että en nyt tuotakaan osaisi. 😂

Vierailija
146/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Ei tässä ollut yhtään vinkkiä.

Vierailija
147/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne asunnot joissa on paljon tavaraa..näyttävät AINA ahdistavilta eikä siistiltä, vaikka olisi just siivottu.

Mut, tärkeintähän on että HE viihtyvät ja tuntevat olonsa kotoisaksi.

Niinpä. Kaaoskuningatar ystäväni sanoo aina, että siistit ja järjestyksessä olevat kodit näyttävät hirveän ahdistavilta, neuroottisilta. Niissä ei ole rento ja kotoinen olo, vaan tunne, ettei mitään saa tehdä, mihinkään koskea, ettei vaan täydellisyys rikkoudu.

Vierailija
148/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimia silloin, kun itse on siisti ja korjaa jälkensä samantien, mutta puoliso ja lapset eivät siivoa jälkiään, huolimatta siitä kuinka monesti heille siitä sanoo? Mua on ainakin hävettänyt, kun lasten kaverit naureskelee, että miksi teillä on (mieheni) treenihousut eteisen lattialla, tai lapsen huoneessa jotain askartelusilppua ja teippiä levinneenä joka paikkaan. Olen yrittänyt ottaa rennomman asenteen, mutta yleensä vain kuljen perässä siivoamassa, kun ottaa kaikki sotku aivoon niin pahasti.

Vierailija
149/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intellektuellit elävät usein sekasotkun keskellä, on valtavasti kirjoja, papereita, lattiallakin kirjapinoja ja ikkunalaudalla muutama kitulias vinoon kasvanut kasvi.

Onko täydellisen siisti koti enemmänkin alemman keskiluokan juttu ja ylpeyden aihe konmarittamisineen?

Vierailija
150/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.

Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.

Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?

Peset ihan märällä vai nihkeällä?

Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?

Niin paljon kysymyksiä.

En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.

Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕

Mulla tulee ikkunoista puhtaat ja peileistä myös. Ikkunoihin käytin ennen Windusta ja nyt sitten muistaakseni Kiiltoa. Fairy käy myös, mutta Fairyn jälkeen ikkuna likaantuu uudelleen nopeammin. Vatiin liuos, rätillä ikkunapinnan pesu. Hyvälaatuisella lastalla kuivaus ja lasta kuivataan joka vedon jälkeen puhtaaseen talouspaperiin. 

Peilit, lasipöydän ja liesituulettimen kuvun taas puolestaan pesen suihkutettavalla lasinpesutuotteella ja kuivaus talouspaperilla. Jos liesituulettimen kuvun lasissa on paljon rasvaa ensin yksi kerta keittiönpuhdistusaineella ja vasta sitten lasinpesuaine. 

Vierailija
151/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Ei tässä ollut yhtään vinkkiä.

Oli vaikka kuinka monta.

Vierailija
152/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne asunnot joissa on paljon tavaraa..näyttävät AINA ahdistavilta eikä siistiltä, vaikka olisi just siivottu.

Mut, tärkeintähän on että HE viihtyvät ja tuntevat olonsa kotoisaksi.

Niinpä. Kaaoskuningatar ystäväni sanoo aina, että siistit ja järjestyksessä olevat kodit näyttävät hirveän ahdistavilta, neuroottisilta. Niissä ei ole rento ja kotoinen olo, vaan tunne, ettei mitään saa tehdä, mihinkään koskea, ettei vaan täydellisyys rikkoudu.

Itseä kyllä ahdistaa enemmän se, ettei tiedä mihin uskaltaa istua, ja että joutuu raivaamaan pöydältä tilaa, että saa sen kissankarvaisen kahvimukin laskettua johinkin. Ja se, kun käy vessassa, eikä tiedä mihin uskaltaa kuivata kätensä. Ja ei, meillä ei ole typötyhjää ja kalseaa, enkä puunaa pintoja jatkuvasti heikkopäisenä, mutta emme myöskään säilytä deodoranttia keittiönpöydällä tai kierrätykseen menossa olevia tavaroita kahdeksaa kuukautta sohvalla.

Vierailija
153/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Miten veden juonti liittyy kodin siistinä pitämiseen?

Vaikka joisin tonkallisen vettä, ei koti tule siistimmäksi. 

Otat myös lähtökohdaksi yhden ihmisen, hänen tekemisensä ja siivoamisensa. Kodeissa useimmiten asuu useampia ihmisiä, jotka voivat olla niitä sottapyttyjä. Kai minäkin omat tavarani osaisin pitää järjestyksessä, mutta entä jos muut eivät osaakaan? 

Vierailija
154/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Mikään ei ole niin helppoa kuin olla saamatta raivareita ja suhtautua kaikkiin ihmisiin neutraalin asiallisesti. Niin minä aina teen. Miksi ihmeessä et pysty siihen?

Vierailija
155/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Miten veden juonti liittyy kodin siistinä pitämiseen?

Vaikka joisin tonkallisen vettä, ei koti tule siistimmäksi. 

Otat myös lähtökohdaksi yhden ihmisen, hänen tekemisensä ja siivoamisensa. Kodeissa useimmiten asuu useampia ihmisiä, jotka voivat olla niitä sottapyttyjä. Kai minäkin omat tavarani osaisin pitää järjestyksessä, mutta entä jos muut eivät osaakaan? 

Veden juomisesta mainitsin jo muutaman kerran aikaisemmin. Se voi olla hämäävä neuvo, mutta hyödyllinen. Pidät huolta itsestäsi samalla. Se on vähintä mitä voit itsellesi tehdä. Pidän kyllä siitä, että kirjoituksiani kyseenalaistetaan. En ole ammattilainen, joten puhun vain omasta kokemuksesta. En ole koskaan ollut tilanteessa, missä pitäisi saada puoliso siivoamaan. Lapset olen opettanut, onneksi! Kaikki eivät osaa pitää omia tavaroita järjestyksessä ja sen takia tämän ketjun aloitin. Ehkä et ole tämän teeman kohderyhmää? Ne jotka eivät ymmärrä minun 10 vinkkiä- et ehkä ole samassa tilanteessa kuin minä ennen. Nämä vinkit auttoivat minua eteenpäin. En suinkaan tarkoita, että ne auttaisivat jokaista lukijaa nyt tasavertaisesti. Vinkkejä minulla on vaikka kuinka paljon lisää. Mutta josatin pitää aloittaa ja se on mielessä, inspiraationa. Älä silti lopeta siihen! Täytyy myös syntyä käytännön tuloksia. Jos joku teistä on joskus osannut neuvoa puolisoa siivoamisessa niin laitathan tänne vinkkejä. Minun puoliso on se siistimpi meistä. Ap

Vierailija
156/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Mainitsemani 10 vinkkiä ei toimi kaikille. Ne on toiminut minulle ja ne pitää myös sisäistää. En ole koskaan pitänyt listaa näkyvällä, vastasin vain jonkun toivomaan 10 vinkkiin. Varmasti meillä jokaisella olisi eri näköinen lista. Usein tulemme vain enemmän epätoivoiseksi, kun mietimme mitä meitä vaivaa? Miten en osaa edes pitää kotia siistinä? Muista, että tämä on taito siinä missä muutkin. Voit harjoitella sitä ja tarvitset siihen uusia tapoja sekä paljon tahdon voimaa. Olen tällä metodilla myös laihduttanut pysyvästi. Samalla kun karsin tavaroita ja elin epätoivossa niin myös painoni jojoili. Kun sain kodin järjestykseen niin sain myös ylipainon pysyvästi pois. Meidän kodilla ja mielellä on yhteys. Ap

Vierailija
157/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen olin aivan onneton, kun yritin pitää kotia järjestyksessä ja siistinä. Muutama esimerkki:

1. Tiesin, että kohta mies tulee kotiin töistä ( olin vanhempainvapaalla). 10 min ennen hänen tuloaan juoksin kuin päätön kana tunkemassa tavaraa kaikkialle esim kaappeihin piiloon. Minua hävetti se , että olin tehnyt paljon, mutta samalla en mitään koko päivän aikana.

2. Pystyin katsomaan tuntikaupalla inspiroivia siivousvideoita netistä, mutta tuloksia ei siitä meidän kotiin syntynyt. ( tämä oli alussa)

3. Jos kutsuimme sukulaisia kylään: siivosin yötä päivää pari päivää ennen heidän tuloa. Ja silti olin aina puolimeikattu,(ja märät hiukset) kun vieraat saapuivat. Tein kaiken siis viimetingassa

4. Meillä oli ennen ylimääräinen huone ennen toisen lapsen syntymää. Siellä ei näkynyt edes lattiaa. Maksoin siellä laskuja pöytäkoneenäärellä. Maksoin ne aina myöhässä.

5. Ostin aivan valtavasti pikkusälää ja piilottelin ostoksia mieheltäni. Vein ne ensin varastoon ja sieltä pikkuhiljaaa kaappiin jemmaan.

6. Minulla kesti aina vapaapäivinä monta tuntia päästä ulos. Menin aina syyllisyyden tunteella ulos lapsien kanssa, koska olisi pitänyt siivota.

Tässä nyt ihan muutama esimerkki, mitä katastrofikoti voi tehdä. Ap

Näistä useampi kohta on ihan kuin minun elämästä!! Juuri tuo että teen asioita vasta viime tipassa, ja että minulla kestää monta tuntia lähteä ulos koska pitäisi siivota mutta en saa mitään aikaiseksi. Ongelma on se että siivottavaa on niin paljon että en tiedä mistä aloittaa. Odotan sitä ihmettä että saisin koko talon kerralla kuntoon. Se ei tietenkään tule koskaan toteutumaan.

Olen nuorena ollut todella siisti, mutta neljä sotkuista lasta ja mies on vienyt kaiken motivaation siivouksesta. Tuntuu että se ihana puhtaus kestää vain hetken. Pitäisi raivata paljon tavaraa että se siivoaminen olisi helpompaa.

Kiitos AP inspiroivasta ketjusta!

Rouva sekamelska

Vierailija
158/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen olin aivan onneton, kun yritin pitää kotia järjestyksessä ja siistinä. Muutama esimerkki:

1. Tiesin, että kohta mies tulee kotiin töistä ( olin vanhempainvapaalla). 10 min ennen hänen tuloaan juoksin kuin päätön kana tunkemassa tavaraa kaikkialle esim kaappeihin piiloon. Minua hävetti se , että olin tehnyt paljon, mutta samalla en mitään koko päivän aikana.

2. Pystyin katsomaan tuntikaupalla inspiroivia siivousvideoita netistä, mutta tuloksia ei siitä meidän kotiin syntynyt. ( tämä oli alussa)

3. Jos kutsuimme sukulaisia kylään: siivosin yötä päivää pari päivää ennen heidän tuloa. Ja silti olin aina puolimeikattu,(ja märät hiukset) kun vieraat saapuivat. Tein kaiken siis viimetingassa

4. Meillä oli ennen ylimääräinen huone ennen toisen lapsen syntymää. Siellä ei näkynyt edes lattiaa. Maksoin siellä laskuja pöytäkoneenäärellä. Maksoin ne aina myöhässä.

5. Ostin aivan valtavasti pikkusälää ja piilottelin ostoksia mieheltäni. Vein ne ensin varastoon ja sieltä pikkuhiljaaa kaappiin jemmaan.

6. Minulla kesti aina vapaapäivinä monta tuntia päästä ulos. Menin aina syyllisyyden tunteella ulos lapsien kanssa, koska olisi pitänyt siivota.

Tässä nyt ihan muutama esimerkki, mitä katastrofikoti voi tehdä. Ap

Näistä useampi kohta on ihan kuin minun elämästä!! Juuri tuo että teen asioita vasta viime tipassa, ja että minulla kestää monta tuntia lähteä ulos koska pitäisi siivota mutta en saa mitään aikaiseksi. Ongelma on se että siivottavaa on niin paljon että en tiedä mistä aloittaa. Odotan sitä ihmettä että saisin koko talon kerralla kuntoon. Se ei tietenkään tule koskaan toteutumaan.

Olen nuorena ollut todella siisti, mutta neljä sotkuista lasta ja mies on vienyt kaiken motivaation siivouksesta. Tuntuu että se ihana puhtaus kestää vain hetken. Pitäisi raivata paljon tavaraa että se siivoaminen olisi helpompaa.

Kiitos AP inspiroivasta ketjusta!

Rouva sekamelska

Minkä ikäisiä lapsia?

Saisiko perheen jotenkin innostettua mukaan tän koko perheen projektiksi; karsimisen ja raivaamisen ja sitte yhdessä siivous niin että jokaisella olisi jotakin siivoustehtävää? Tai vaikkapa iso siivous lopuksi siivouspalvelusta ja esim. perheretki johonkin kylpylään, huvipuistoon, elokuviin+ravintolaan tms?

Jos on alakoululaisia tai teinejä, niin he saattaisivat innostua ja ottaa mallia esim. siivous- ja järjestämis-somevaikuttajista, ig, tik tok, youtube ym.

Vierailija
159/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Nyt meni jo todella huumorin puolelle. Tsiisus.

Olet erehtynyt nyt kanavasta. Tää ei ole stand up showta. Karsimisketju on, av:llä!

Vierailija
160/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa te muutkin omia Top10 vinkkejä.

Täällä on laidasta laitaan enempi ja vähempi karsimis- ja järjestämiskokemusta omaavia lukijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi