Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Rokki soimaan ja korkkarit jalkaan (tai muut lempikengät tai -vaatteet) niin tympeätkin hommat sujuu tanssien. Ainakin vartin verran.
siisti koti lisää hyvinvointia kirjoitti:
Iän myötä itselleni tullut tarve tehdä kodista esteettisempi. Turhan roinan karsiminen on erittäin vaikeaa, varsinkin kun on muistoja kertynyt ja lasten ensikengät ja piirustukset ja muut "pitää säilyttää". Mutta silti, roinaa vaan löytyy vaikka mitä tekisi.
Nyt olen vähitellen oppinut hävittämään ylimääräistä, on hyvä lahjoittaa ylimääräiset vaatteet, pyyhkeet, pöytäliinat sun muut pois koska ne vain täyttävät kaappitilaa. Olen niin onnellinen kun kotini näyttää suht siistiltä, tavarat on kaapeissa ja turhat hävitetty. Huonekasveja olen viime vuosina lisäillyt ja ne tuovat ihanaa tunnelmaa kotiin.
Pitääkö niiden kaikkien muistojen olla esillä? Mä hommasin 30l kannellisia muovilaatikoita kolme kpl (mulla on kolme lasta) ja täytin jokaisen laatikon niillä muistoilla. Parhaista piirrustuksista valitsin kivoimmat ja tein pahvista sellaiset isot kansiot ja työnsin ne sinne. Ovat kaikki nyt vaatehuoneessa siellä katonrajassa, jossa mitään muuta ei oikein kannata säilyttää. Parhaimpia leluja: legoja, duploja, brio-junaosia, lasten kirjoja jne on 5 30litran kannellista laatikkoa kellarikomerossa. Siellä saavat muhia siihen kunnes niille mahdollisesti tulee joskus vielä tarvetta. Loput kierrätykseen.
Tämä on hyvä, sopii aiheeseen:
#50 Onko sinulla tavarataidot hallussa? Haastattelussa Jenni Sarras
- Sitä on vaan aloitettava. Päätettävä että nyt saa loppua tavarapaljous.
- Päätös että kotia saadaan nk hengittävämmäksi.
- Alettava jostain edes pienestä kohdasta.
- Tehtävä tilaa tärkeille tavaroille ja vaatteille, muut ylimääräiset ja turhat saa väistyä.
- Suomalaisella sisulla.
- Uskallettava karsia ja vietävä pois ne karsitut.
Tavarat jaotellaan: Kyllä säilytetään, ei säilytetä ja ehkä säilytetään -pinoihin.
Saa ainakin jo jotain pois, kun ei jää pyörittelemään niitä "ei säilytetä" tavaroita. Näille katsotaan paikka mihin viedään (roskis, kierrätys, hyvätekeväisyys, kirppismyynti tms)
Vaikeapäätöksiset ja ehkä säilytetään tavarat viimeisenä. Ehkä tavarat voi käydä läpi uudelleen. Jos jostain on hyvin vaikea luopua, niin esim. laatikkoon ja esim. varastoon ja luultavasti vaikkapa puolen vuoden päästä niistä raaskii luopua helposti.
Kyllä säilytetään -tavaroille katsotaan sopivat säilytyspaikat.
Jos tavoitteena selkeys, niin ylimääräiset jätehuoltoon ja hyväntekeväisyyteen. Nämä olen itse kokenut parhaina.
On sujuvaa, jos ei ala (ainakaan isoja määriä) myymään kesken karsimisien. Ihan jotain yksittäisiä kalliiimpia ehkäpä vain, kirppis/tori.fi myyntiin.
Sillein että ei näe turhaa tavaraa mahdollisena saatavana rahana vaan niiden poislaittamisen näkee ihanana kodin hengittävyytenä ja selkeytenä kodissa, kodin siivoaminen helpottuu, tavarat löytyvät ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Tosi hyviä vinkkejä ja UUSIA! Kiitos näistä
Vierailija kirjoitti:
Jos tavoitteena selkeys, niin ylimääräiset jätehuoltoon ja hyväntekeväisyyteen. Nämä olen itse kokenut parhaina.
On sujuvaa, jos ei ala (ainakaan isoja määriä) myymään kesken karsimisien. Ihan jotain yksittäisiä kalliiimpia ehkäpä vain, kirppis/tori.fi myyntiin.
Sillein että ei näe turhaa tavaraa mahdollisena saatavana rahana vaan niiden poislaittamisen näkee ihanana kodin hengittävyytenä ja selkeytenä kodissa, kodin siivoaminen helpottuu, tavarat löytyvät ym ym.
Olen myös huomannut samaa et jos ahdistaa liikaa niin helpompi vaan antaa pois. Joku saa niistä hyötyä. Sit kun on enemmän energiaa niin myyn. Tärkein on rauha ja oma mielenterveys.
Mainittu A Hoarder's Heart -youtubekanava on hyvä sellaiselle ihmiselle, jonka tavarahamstrauksen takana on trauma. Tosin monta jaksoa ei jaksa katsoa putkeen, kun hän luettelee aina samat asiat ja (tienatakseen kanavalla mahdollisimman paljon) tekee lyhyitä videoita, joissa raivataan ihan muutama pahvilaatikko. Hänen traumansa on 11-vuotiaana koettu koulukiusaaminen ja lukiossa koettu väkivaltainen poikaystävä. Näiden takia hän yhä nelikymppisenä perheenäitinä hamstraa mm. tekokynsiä ja dalmatiankoiraleluja. Videoissa on paljon väpättävää leukaa ja kyyneltyneitä silmiä. Välillä hän puhuu toisten ihmisten siivoamistavoista ja puolustautuu niitä vastaan. Esim. ruotsalainen kuolinsiivous oli hänestä kamala konsepti.
Sanoisin, että Hoarder's Heart on perusraivaajalla jopa turhauttava kanava, kun muutos tapahtuu niin hitaasti ja hän sotkee kerran siivoamansa tilat koko ajan uudelleen, selitellen sitä ja puhuen toisteisesti noista traumoistaan, kykenemättä aina tulemaan tähän päivään, jossa hän on nelikymppinen vaimo ja äiti.
Myönteisempänä pidän kanavaa The Carla Project, jossa ihana ja tomera Carla raivaa omaa asuntoaan ja käy kavereidensa raivausapuna. Tilanteet ovat aitoja ja akuutteja, esim. yksi kaveri raivaa koska on muuttamassa toiseen maahan, toinen raivaa hiljattain menehtyneen puolisonsa tavaroita jne. Paljon naurua ja tuloksia. Tosi motivoivia juttuja!
Itse olen raivannut omia ja tuttavien tiloja hyödyntäen sitä periaatetta, että kun roska-autopäivä tulee, roskiksen on oltava täysi, ja kun kierrätyskeskuksen tm. keräysauto tulee, sinne valmistetaan kuorma. Kun lähdetään viemään lahjoituksia, auton takakontti pakataan täyteen ja viedään heti. Tavaroista eroon pääsemisen ongelmahan on yleensä se, että vaikka poistettavat tavarat lajitellaan erikseen, ne silti jäävät pyörimään johonkin kodin nurkkaan. Se vain lisää kodin keskeneräisyyden ja kaaoksen tuntua. Siispä sen sijaan, että odottelet jonkin sekajätesäkin täyttymistä kuukausikaupalla, toimi vaihteeksi niin, että sekajäteastian tyhjentämistä edeltävänä päivänä yksinkertaisesti kierrät topakasti talon läpi ja hyvin surutta keräät kaiken sekajäteroinan, kunnes säkki on täysi. Siitähän jätehuoltomaksuakin maksat, että roska-auto vie täysiä astiallisia.
Löytyykö the carla project mistä? Kuulostaa kivalta.
Ap, kiitos myönteisistä viesteistä ja kannustuksesta. Tästä on hyvä jatkaa raivaamista.
Tänään siistin /raivasin eteistä, siinä työn jäljen näkee nopeasti. Perhekokoon nähden liian pienet neliöt ja kausi vaihtumassa, niin eteiseen kertyy monenlaista.
Aloittamiseen liittyen ja karsimisesta. Aloita helposta. Mikä juuri sulle on helppoa?
Mä aloitin näin: vanhat kosmetiikat, sitten vanhat lääkkeet, ..keittiön kuivatarvikkeet, ..vaatteet, siitä eteneminen. Aluksi oli kyllä tosi nihkeää, mutta sisukkaasti vaan! Nyt on jo ote hommaan. Siistiytyneet kaapit antaa tosi paljon potkua ja draivia jatkaa. Ihan huippua.
Näyttää siltä, että otin hennolla kädellä pois kosmetiikkoja, taitaa vaatia uusintakierroksen ja se ei haittaa. Tapoja on monia. Minulle sopii tällainen harkitummin laitetaan pois ja ei tarvitse ainakaan harmitella jälkikäteen laittamaansa.
Tsemppiä kaikille!
Teininä, kauan aikaa sitten:
Mun ystäväni karsi kosmetiikkaa ja kynä-kumi-viivotin ym tavaraa, sekä saamiaan lahjatavaroita ku oltiin teinejä. Se karsiminen oli mulle ihan uutta ja outoa silloin (aikaa tästä yli 25v). Seurasin sivusta ja jäi mieleen hänen lajittelunsa. Päätöksenteko hänellä oli nopeaa. Hän tiesi hyvin selvästi mitä tavaroita käyttää ja mitä ei. Hän selvitti silloin noin puolessa tunnissa ihan suhteellisen ison määrän tavaraa. Jäljelle jäi tosi vähän, mutta juuri se kaiken tarpeellisin ja käytössä oleva.
Muistan kysyneeni miten raaskit laittaa pois noi, ja hän vastasi "en käytä näitä" -hyvin määrätietoisesti. Ja siellä heidän kotonaan oli aina tosi puhdasta, siistiä ja kaapit niin ihanan väljät, selkeet.
Sieltä olen saanut parhaat mallit karsimiseen.
Tottahan se on, liika tavara on syy sotkuisuuteen.
Jos joku haluaa elää tavaramäärän ympäröimänä, se hänelle suotakoon.
Jos taas haluaa ns.puhdistaa ilmaa kotonaan ja päässään 😘, niin ensimmäinen tehtävä on tavaroiden hävittäminen, joko Kirpparille tai Kierräryksiin.
Kannattaa ensin päättää MITKÄ JÄTTÄÄ, ( ei päinvastoin, mitkä vien pois), silloin on helpompaa pakata pois vietävät.
Itse halusin että lipaston ja vitriinin päällyset ovat vapaina, ei mitään tavaraa.
Sama keittiössä, kaikki komeroihin ja kaappeihin.
Mitkä eivät mahdu kaappiin, ne pois.
Keittiön tasot tyhjinä, luovat todella siistin, tilavan ja vapauttavan vaikutelman.
Hamstraus on lopulta lisää vaan ilmastonmuutoksen tuhoa.
Ostaminen nyt minimiin, jos ostan jotain tarpeeseen, sen lisäksi yksi tavara/tekstiili lähtee POIS huushollista.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on, liika tavara on syy sotkuisuuteen.
Jos joku haluaa elää tavaramäärän ympäröimänä, se hänelle suotakoon.Jos taas haluaa ns.puhdistaa ilmaa kotonaan ja päässään 😘, niin ensimmäinen tehtävä on tavaroiden hävittäminen, joko Kirpparille tai Kierräryksiin.
Kannattaa ensin päättää MITKÄ JÄTTÄÄ, ( ei päinvastoin, mitkä vien pois), silloin on helpompaa pakata pois vietävät.
Itse halusin että lipaston ja vitriinin päällyset ovat vapaina, ei mitään tavaraa.
Sama keittiössä, kaikki komeroihin ja kaappeihin.
Mitkä eivät mahdu kaappiin, ne pois.
Keittiön tasot tyhjinä, luovat todella siistin, tilavan ja vapauttavan vaikutelman.Hamstraus on lopulta lisää vaan ilmastonmuutoksen tuhoa.
Ostaminen nyt minimiin, jos ostan jotain tarpeeseen, sen lisäksi yksi tavara/tekstiili lähtee POIS huushollista.
Tosi hyviä pointteja.
Miten lähestyisit tällaista seikkaa: toinen puolisoista ei raaski, eikä näe tarpeelliseksi tehdä karsimisia, ja haluaa elää tavaramäärän keskellä ja toinen puoliso ei. ??
Vierailija kirjoitti:
Kirpparimyynnissä on lisäksi se ongelma, että vaikka laitat hinnan miten alas vaan (50 snt), kaikki ei ikinä mene kaupaksi. Eli käytät ensin aikaa ja energiaa tavaroiden hinnoitteluun ja roudaamiseen ja pöydän siistimiseen ja sitten kärräät osan tavaroista takaisin. Jos ne on oikeasti käyttökelpoista, ehjää tavaraa (eihän kirpparillekaan kannata muuta viedä) ne voi ehkä kipata jonnekin hyväntekeväisyyteen, kunhan hintalaput poistaa. Mutta pitää tosiaan laatia itselleen jokin strategia jo valmiiksi sitä hetkeä varten, kun osa tavaroista palaa kirpparilta takaisin. Muuten sulla on ne samat tavarat taas silmiesi edessä ja voi tulla kiusaus alkaa sittenkin ehkä säilyttää niitä vielä.
Täällä yksi ilmoittautuu, joka ei oppinut lapsuuden kodissaan siivoamaan! Meidän kämppä oli totaaliläävä. Olen oppinut siivoamaan vasta tavattuani mieheni, joka on siisti.
Omat vinkkini vessan siivoamiseen: hanki kunnon välineet. Itselläni pahin este kylppärin siivoamiseen oli suuri ällötys, kun piti mukamas yhdellä nuhjuisella rätillä hinkata niin pölyt, kuivuneet hammastahna/sylkipisarat kaakeleista ja wc pönttökin. Kuvittelin koko ajan, kuinka vain levitän mikrobeja pinnoilta toisille. Sitten piti vielä keksiä, miten sen paskarätin saa siivouksen jälkeen puhtaaksi. No, sitten näin kuinka mieheni pyyhki vessan kertakäyttöisellä siivousliinalla! Koko maailmani mullistui. Hankin kertakäyttöisiä siivoushanskoja ja siivousliinoja, joissa on valmiiksi pesuaine ja ihana tuoksu. Nyt etenen yhdellä, kahdella rätillä ylhäältä alas, puhtaasta likaiseen. Wc pöntön kahvan ja pinnat pesen viimeisenä (sisälmyksen toki wc-harjalla). Sitten rätti ja hanska roskiin ja valmista tuli. Toki tämä ei ole yhtä ekologista kuin jos käyttäisi tavallista pestävää rättiä, mutta me siivoamme vessan näin huolella oikeastaan vain jos on tulossa vieraita. Suihkuun hankin tiskiharjan, jolla sutaisen pahimpia limoja pois samalla kun käyn itse suihkussa.
Joillekin nämä ovat ihan itsestäänselviä asioita, mutta minulle ei ollut. Allekirjoitan Apn näkemyksen siitä, että siivoaminen on taito, eikä mikään luonteenpiirre. Jos et ole koskaan nähnyt, miten asia x tehdään, kuinka voisit sen luonnostasi osata??
Vaihtoehtoinen vinkki tuolle Siivoa 15 minuuttia -ohjeelle. Laita ruoka kypsymään uuniin ja siivoa siihen asti kun ruoka on valmista. Äsken toteutin. Ehdin siivota keittiön päällisin puolin, pestä vessanpytyn ja vaihtaa lakanat.
Pidän vain mieleiset.
Kaikki jotka muistuttavat jostakin negatiivisesta laitan pois.
Vasta viime vuosina heräsin siihen, että itselläni kodin epäsiisteyteen vaikuttaa erittäin paljon kodin tavaramäärä. Jos tavaraa on paljon, niitä on tasoilla ja huonekaluja on useita, oma kynnys siivoamiseen tulee liian korkeaksi.
Opin siivoamaan "kunnolla" vasta viime vuonna, kun aloin katsotaan aktiivisesti aurikatariinan videoita. Lapsuudenkodissa en koskaan oppinut siivoamisen tekniikkaa ja millä muilla tavoilla on mahdollista saavuttaa sama lopputulos. Esimerkiksi olen vähentänyt imuroimista, koska vihaan sitä sen pitämän kovan äänen ja imurin raskauden vuoksi, ja sen sijaan puhdistan lattiat lastalla. Se on kevyt eikä pidä ääntä.
Vaikka siivoustekniikat ovat nyt paremmin hallussa, on tavaramäärä edelleen ongelma. Tavarakarsintaa auttaa, kun ajattelen sen mahdollistavan joku päivä ihanan helpon siivoamisen.
Tunnistan itsessäni orastavia hamsteritaipumuksia ja nykyään pystyn taistelemaan niitä vastaan paremmin. Äidilläni on myös näitä taipumuksia, mutta hän ei ole pystynyt voittamaan niitä ainakaan vielä. Tämä on aiheuttanut välillemme joskus isoja riitoja jo lapsuudessanikin. Lapsena jo haaveilin asuntovaunussa asumisesta ja teini-iässä pidin asuntolassa asumisesta. Tämä voi kuulostaa karulta, mutta nykyään haaveilen tavaramäärän suhteen sellaisesta 50-luvun työläisperheen kodista. Samalla soimaan itseäni siitä, että ihannoin historiallista vähävaraisuutta ja olen kiittämätön 2020-luvun yltäkylläisyyden ihminen.
Muillekin, jotka kamppailevat hamstraustaipumusten kanssa, suosittelen youtubesta kanavaa "A Hoarder's Heart". Hän on tehnyt pitkään töitä saadakseen kotinsa kuntoon ja avaa videoissa omaa ajatusten juoksuaan.