Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1141/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavani imuroi joka päivä heti ensitöikseen töistä tultuaan kotinsa, sekä pesee wc-lavuaarin.

Omia rutiineja voi kokeilla, mitkä ja millaiset, mihin aikaan sopii kenellekin.

Vierailija
1142/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen inspiraation ja innostuksen mukaan oman To do -listani tehtäviä. Siitä ne hiljalleen etenevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvis jotenkin tsempata itseään tekemään pieni perjantaisiivous! Ei oo kivaa aloittaa viikonloppua sekasotkun keskellä! Motivaatio vaan hukassa kun meidän 1v taapero tulee perässä ja sotkee sitä mukaan kun itse yritän siivota, kyllä on joutunut opettelemaan uudenlaista sotkunsietokykyä äidiksi tulemisen jälkeen! Kokoajan ajelehtii lattioilla tavaraa vaikka kuinka siivoaisi! Koitan olla ottamatta siitä liikaa stressiä, tämä on kuitenkin vaan lyhyt vaihe meidän elämässä :) Hyvää viikonloppua kaikille! 

Onko taaperolla miten paljon leluja? Laita lelumäärä ihan minimiin. Osa leluista kokonaan pois jonnekin varastoon.

Saatko taaperoa jollekin hoitoon siksi aikaa kun siivoat? Tai kotiin joku hoitamaan? Lasten kanssa siivoaminen on joskus aikamoisen haastavaa, mutta kunhan vähän kasvaa niin omat siivousvälineet hänelle ja suihkepulloon vaikkapa vettä, ja mukaan vaan siivoilemaan. Leikki-imureita, kivoja luuttuja ym on olemassa. Nytkin jos tietty jos onnistuu, niin siinä mukana voi toki olla ja hääräillä.

Joo leluja on kyllä karsittu, kaikki ei ole samaan aikaan käytössä vaan osa on aina piilossa ja sitten välillä vaihdan niitä. Lelut eivät ole se suurin ongelma vaan kaikki muu kodin tavara (joka taaperon mielestä on paljon kiinnostavampaa kuin lelut :D), ei ole viitsinyt jokaista kaappia ja laatikkoa laittaa lapsilukkoon, niin milloin sitten levittelee sukkia laatikosta pitkin lattiaa tai heittelee dvd:itä kaapista ulos tai jotain muuta vastaavaa. 

Taaperon kiinnostuksesta monenlaisiin asioihin voi myös saada mukavia yhteisiä hetkiä . Kun hän penkoo sukkalaatikkoa, voidaan yhdessä katsoa sukkia ja miettiä, kenen ne ovat. Sitten voi lopuksi sanoa, että on tärkeää, että äiti löytää sukkansa täältä. Jos niitä tutkii, ne pitää laittaa takaisin paikoilleen. Taaperot kyllä ymmärtävät yhtä ja toista, heidän kanssaan kannattaa olla läsnä ja keskustella. Aina ei tarvitse vain mekaanisesti estää.

Meillä on lasten kanssa aina puhuttu paljon. Niinpä he ovat oppineet ajattelemaan asioita itse ja heillä on hyvät yleistiedot. Näkyy nyt koululaisina hyvinä arvosanoina ja järjen käyttönä muutenkin. :)

Vierailija
1144/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristö aiheuttaa ahdistusta. Lähtisin kyllä ensiksi miettimään miksi näin. Enkä suinkaan ryhtyisi ahdistustani purkamaan siivoamiseen. Ei ole normaalia ahdistua sotkusta.

Esimerkiksi meillä keskittymisvaikeuksista kärsivillä sotku ja epäjärjestys aiheuttavat ei-toivottua ja häiritsevää visuaalista stimulaatiota. Aivot eivät ole niin kaaoksessa, kun ympäristö on siisti.

Juuri näin! Minulla on pikkutarkka muisti, ja aivoni tallentavat kaiken aikaa esineiden sijainteja. Väsyttää vähemmän, jos visuaalista hälyä on vähemmän.

Rutiinit ovat tärkeitä: astiat aina koneeseen syömisen jälkeen (meillä astianpesukone pyörii parin päivän välein), likaiset vaatteet pyykkikoriin, puhtaat vaatteet heti kuivuttuaan kaappiin. Lehtien vanhat numerot pois kun uusia tulee. Silti jää kaikenlaista lojumaan pinnoille, jos se ei sovi näihin kategorioihin. Kehityn toivottavasti koko ajan kuitenkin, mutta ADD:hen kallellaan olevalle persoonalle asiat ottavat aikaa. Tietty viikkosiivouspäivä on tärkeä myös, silloin koko perhe siivoaa.

Vierailija
1145/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roinaan eli turhaan törmää päivittäin monta kertaa. Joka kerta kun astut huoneeseen. Joka kerta, kun avaat laatikon tai kaapin. Joka kerta, kun näet jonkun pöytätason, avohyllyn jne.

Se tarkoittaa, että joka kerta, joka paikassa, monta kertaa päivässä, kun silmä johonkin osuu, on mahdollisuus heittää turha pois, kun sellaisen näkee.

Monta kertaa sitä vain ajattelee, että "mitähän tuollakin teen" tai "tarvitaanko tuota johonkin vielä", mutta ei nakkaa sitä pois, vaikka niin ajattelee. Jatkossa toimi niin, että nakkaat sellaisen myös pois. Ja niin roina alkaa huveta. Samalla periaatteella siis, kun muutenkin järjestelee ja laittaa tavaroita roskiin ja oikeille paikoilleen.

Vierailija
1146/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen lisäksi tehdään kaverin kanssa välillä siivouspuhelintreffejä. Eli puhutaan kuulokkeet päässä pari tuntia ja molemmat siivoavat/tekevät kotitöitä tahollaan.

Tää oli ihan loistava idea. Mä olen kitkenyt ollessani samalla puhelimessa.

Vierailija
1147/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä?

Olen sairas ja toistaiseksi asun lapsuudenkodissani(olen hamstraajien lapsi). Osa asunnosta on siisti ja käytössäni, osa taas täynnä tavaraa jota pitäisi kierrättää. Minä en jaksa edes aloittaa. Olen tehnyt tätä jo 20 vuotta(tyhjensin sukutilan ennen myyntiä).

Tauluja aion viedä huutokauppaan, antiikista pitäisi päästä eroon. Menisikö torissa kaupaksi? Monenlaista arkistoitavaa olisi, pitäisi olla arkistoihin yhteydessä ja kysyä mitä he ottavat vastaan.

Haluaisin tyhjätä tämän asunnon jotta voisin muuttaa pienempään ja helpompaan. Minulla ei ole varaa palkata ketään apuun ja kuolinpesän tyhjentäjille en voi antaa kuin osan kamasta sillä loput pitää tosiaan sijoittaa esim. arkistoihin.

Täällä on ihan hirveät määrät käsitöitä, seinävaatteita, pitsejä ja pöytäliinoja joita sukuni on valmistanut. Minne nämä? Osa pöytäliinoista on likaisia eivätkä puhdistu pesussa.

t. aitanraivaaja

Vierailija
1148/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus teille ahkerat naiset!

Siivous ja raivaus edistyy vähitellen.

Aurinkoa päivään, t. Äiti 40+

Vierailija
1149/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä?

Olen sairas ja toistaiseksi asun lapsuudenkodissani(olen hamstraajien lapsi). Osa asunnosta on siisti ja käytössäni, osa taas täynnä tavaraa jota pitäisi kierrättää. Minä en jaksa edes aloittaa. Olen tehnyt tätä jo 20 vuotta(tyhjensin sukutilan ennen myyntiä).

Tauluja aion viedä huutokauppaan, antiikista pitäisi päästä eroon. Menisikö torissa kaupaksi? Monenlaista arkistoitavaa olisi, pitäisi olla arkistoihin yhteydessä ja kysyä mitä he ottavat vastaan.

Haluaisin tyhjätä tämän asunnon jotta voisin muuttaa pienempään ja helpompaan. Minulla ei ole varaa palkata ketään apuun ja kuolinpesän tyhjentäjille en voi antaa kuin osan kamasta sillä loput pitää tosiaan sijoittaa esim. arkistoihin.

Täällä on ihan hirveät määrät käsitöitä, seinävaatteita, pitsejä ja pöytäliinoja joita sukuni on valmistanut. Minne nämä? Osa pöytäliinoista on likaisia eivätkä puhdistu pesussa.

t. aitanraivaaja

Lämmin halaus.

Jaksatko sen verran, että otat sivuun kaikki mahdollisesti arkistoitavat ensin? Vievätkö ne miten paljon tilaa?

Onko joukossa roskia? Jos on, ne jos jaksaisit kerätä ja viedä jätteisiin.

Onko jotain mitä haluat pitää ehdottomasti?

Haluaisiko suvustasi joku tulla hakemaan tavaraa? Heille mahdollisuus esim. jokin tietty aika kuten lauantai klo 12-18 ja sunnuntai klo 12-18.

Kuolinpesien tyhjentäjälle kaikki se, mikä vaan on mahdollista antaa.

Tori.fi ilmoitus annetaan, nouto.

-

Itse olen tehnyt suurimman työn päässäni ja päättänyt valita vapauden, vapautuksen, irtipäästämisen. En lähde myymään omia turhaksi jääneitä tavaroitani, ne ovat jo aikansa palvelleet ja se riittää. Vaikka en saisi tavaroista yhtään rahaa, niin saan keveän olon, vapauden.

Vierailija
1150/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roinaan eli turhaan törmää päivittäin monta kertaa. Joka kerta kun astut huoneeseen. Joka kerta, kun avaat laatikon tai kaapin. Joka kerta, kun näet jonkun pöytätason, avohyllyn jne.

Se tarkoittaa, että joka kerta, joka paikassa, monta kertaa päivässä, kun silmä johonkin osuu, on mahdollisuus heittää turha pois, kun sellaisen näkee.

Monta kertaa sitä vain ajattelee, että "mitähän tuollakin teen" tai "tarvitaanko tuota johonkin vielä", mutta ei nakkaa sitä pois, vaikka niin ajattelee. Jatkossa toimi niin, että nakkaat sellaisen myös pois. Ja niin roina alkaa huveta. Samalla periaatteella siis, kun muutenkin järjestelee ja laittaa tavaroita roskiin ja oikeille paikoilleen.

Kodinhoitohuoneessa on roskis sitä varten, että kun huomaan reikäisen T-paidan tai kulahtaneet alushousut pyykkiä hoitaessa, se menee suoraan roskikseen.

Vierailija
1151/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoitohuoneessa on roskis sitä varten, että kun huomaan reikäisen T-paidan tai kulahtaneet alushousut pyykkiä hoitaessa, se menee suoraan roskikseen.

Kulahtanut tpaita toimii todella hyvin myös rättinä. Kun pyyhkii pintoja esimerkiksi.

Vierailija
1152/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vinkki! Jos sinulla on raivauspäivä tai siivouspöivä niin kannattaa joko edellisenä päivänä tehdä ruoat valmiiksi tai sitten syö jotain yksinkertaista sinä päivänä kun siivoaa. Aika paljon energiaa menee siihen kodin raivaamiseen. Sit myös hyvä flow menee pilalle, jos joutuu yhtäkkiä tekemään lounasta/ päivällistä siinä kesken kaiken.

Vierailija
1153/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään laitoin 100 tavaraa omalle paikalleen. Lopputuloksena siistimpi kämppä! Sen ihan huomaa. Paljon helpompi tällä tavalla saada hommat tehtyä!

Vierailija
1154/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelin vanhat lakanat keräykseen. En tee mitään sellaisilla joissa on reikä tai jotka jo ovat värinsä menettäneet tai harmaankirjavat. Nyt saavat mennä uusiokäyttöön, hyvää elinkaaren loppua heille! Kaapissa on lakanasettejä neljä jotka riittävät hyvin.

Pyykkäsin ja parvekkeella kuivuu hyväntuoksuista pyykkiä. Nyt hurisee tiskikone ja aion illan päälle viedä roskat ulos. 

Ensi viikolla pesen ikkunat jos näin kauniita ilmoja on enemmän luvassa. Samalla voisi vaihtaa verhot. Hyvää siivouspäivää kaikille!

Ja aitanraivaajalle: sinuna ulkoistaisin mahdollisimman paljon. Olisiko mahdollista että ensin arkistoitavat sivuun ja sitten vaikka soittaisit jollekin antiikkikauppiaalle joka tulisi katsomaan tavaroita sekä tekisi mahdollisesti jonkin tarjouksen? Sitten muille ylimääräisille tavaroille tulisi katsomaan esim Fidasta tai muualta joku?

Vierailija
1155/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään laitoin 100 tavaraa omalle paikalleen. Lopputuloksena siistimpi kämppä! Sen ihan huomaa. Paljon helpompi tällä tavalla saada hommat tehtyä!

Siis WAU!!! Ihan mahtavaa!!!! :)

Vierailija
1156/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan ton 100 tavaraa paikalleen haasteen viikonlopun aikaan. :)

4 x 25 erissä ehkäpä

Vierailija
1157/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitkö sä yhteen putkeen tavaroiden laittamiset, vaiko jaksotitko jotenkin 100 tavaran määrän?

Piditkö jotain tukkimiehen kirjanpitoa tms vai laskitko vain ihan päässä luvun? Miten kannattaa?

Vierailija
1158/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöisiä puhdistusliinoja ostettu.

Lähti muuten puhtaaksi wc-pöntön ympärys.

Vierailija
1159/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muuten Sanomalehtiviikko ja moni aikakauslehti on netissä ilmaisena luettavana. Huomasin, että ainakin Glorian Koti -lehdessä on juttu, jossa Laura Holmström antaa kodin säilytysvinkkejä. En ehtinyt vielä katsoa, oliko muissakin lehdissä joitain järjestys- tai siivousjuttuja.

Vielä tänään ja huomenna siis ehtii lukea ja lehdet löytyvät täältä: https://www.aikakauslehtiviikko.fi/?r

Vierailija
1160/2330 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitkö sä yhteen putkeen tavaroiden laittamiset, vaiko jaksotitko jotenkin 100 tavaran määrän?

Piditkö jotain tukkimiehen kirjanpitoa tms vai laskitko vain ihan päässä luvun? Miten kannattaa?

Heti kun heräsin niin tein 30 ja sit söin aamupalan. Sit tein 30 taas. Pyörälenkin jälkeen tein 20+20. Laskin ihan päässä silleen et keräsin 5 tavaraa syliin ja vein ne paikalleen. Tein sen turbovauhtia ja laskeminen oli helppoa. Jos työ kestää pidempää niin kannattaa kirjata puhelimeen tai paperilapulle vaikka 10 kpl kerrallaan. Kodissani on kyllä niin paljon tavaraa lattialla ja ympäriinsä, että minun kohdallani oli aika helppo. Iso osa oli roskaa ja vaatteita, kenkiä ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi