Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Sisustuslehdestä tuli mieleeni, että on muuten tosi inspiroivaa katsella siistejä, järjestyksellisiä ja selkeitä koteja, kuvistakin. Antaa lisäintoa omaan kotiin ehdottomasti; niin karsimisen, raivaamisen kuin puhtaanapidon, siivoamisenkin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään laitoin 100 tavaraa omalle paikalleen. Lopputuloksena siistimpi kämppä! Sen ihan huomaa. Paljon helpompi tällä tavalla saada hommat tehtyä!
Teitkö sä yhteen putkeen tavaroiden laittamiset, vaiko jaksotitko jotenkin 100 tavaran määrän?
Piditkö jotain tukkimiehen kirjanpitoa tms vai laskitko vain ihan päässä luvun? Miten kannattaa?
Heti kun heräsin niin tein 30 ja sit söin aamupalan. Sit tein 30 taas. Pyörälenkin jälkeen tein 20+20. Laskin ihan päässä silleen et keräsin 5 tavaraa syliin ja vein ne paikalleen. Tein sen turbovauhtia ja laskeminen oli helppoa. Jos työ kestää pidempää niin kannattaa kirjata puhelimeen tai paperilapulle vaikka 10 kpl kerrallaan. Kodissani on kyllä niin paljon tavaraa lattialla ja ympäriinsä, että minun kohdallani oli aika helppo. Iso osa oli roskaa ja vaatteita, kenkiä ym.
Hei kiitos vinkistä! Tätähän vois tehdä 10 kpl erissä pitkin päivää :)
Huippuhyvä idea!
Haaste iltaan:
Tee jotain sellaista, josta tulet tositosi iloiseksi. Vaikka jotain ihan pientä ja nopeaa edes.
Ketjun aiheeseen liittyen tottakai. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roinaan eli turhaan törmää päivittäin monta kertaa. Joka kerta kun astut huoneeseen. Joka kerta, kun avaat laatikon tai kaapin. Joka kerta, kun näet jonkun pöytätason, avohyllyn jne.
Se tarkoittaa, että joka kerta, joka paikassa, monta kertaa päivässä, kun silmä johonkin osuu, on mahdollisuus heittää turha pois, kun sellaisen näkee.
Monta kertaa sitä vain ajattelee, että "mitähän tuollakin teen" tai "tarvitaanko tuota johonkin vielä", mutta ei nakkaa sitä pois, vaikka niin ajattelee. Jatkossa toimi niin, että nakkaat sellaisen myös pois. Ja niin roina alkaa huveta. Samalla periaatteella siis, kun muutenkin järjestelee ja laittaa tavaroita roskiin ja oikeille paikoilleen.
Kodinhoitohuoneessa on roskis sitä varten, että kun huomaan reikäisen T-paidan tai kulahtaneet alushousut pyykkiä hoitaessa, se menee suoraan roskikseen.
Kulahtanut tpaita toimii todella hyvin myös rättinä. Kun pyyhkii pintoja esimerkiksi.
Tavara ei vähene yhtään sillä, että siirtää paidan vaatekaapista siivouskaappiin, ja ostaa uuden paidan tilalle. Pitäisi pystyä sitten siivouskaapista heittämään se entinen rättipaita pois. Mutta minä kyllä haluan siivota vain mikrokuituliinalla, ja niitä ei ole viittä enempää. Sillä yleensä selviää isompikin urakka.
En ymmärrän miksi ihmiset päästää tilanteen niin pitkälle että tarvitaan joku urakka homma siivoukseen.
Aina tavarat paikalleen joka pv. Siivoa joka pv jotain, ei kaikkea vaan tarpeellisen.
Koskaan ei tule tarvetta siivous tai raivauspäivälle. Saati millekään kevät ja joulusiivouksille. En ymmärrä miten ihmiset elää ettei ehdi kotiaan siistinä pitää.
Eivät arvosta omaa tilaansa vai mikä siinä on.
Minulla oli vaikeinta pitää siisteyttä, kun oli pieni huone täynnä kalusteita, ja niiden takaa ja alta oli siivottava. Sängyn allakin oli laatikko.
Päätin vain hankkiutua eroon yhdestäkin hyllystä, joka oli käytävän tukkeena. Siinä lähti kaksi vanhaa tietosanakirjasarjaa paperinkeräykseen, hyllyn annoin yhdelle tuunaajalle, joka haki sen kärryllä pois.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrän miksi ihmiset päästää tilanteen niin pitkälle että tarvitaan joku urakka homma siivoukseen.
Aina tavarat paikalleen joka pv. Siivoa joka pv jotain, ei kaikkea vaan tarpeellisen.
Koskaan ei tule tarvetta siivous tai raivauspäivälle. Saati millekään kevät ja joulusiivouksille. En ymmärrä miten ihmiset elää ettei ehdi kotiaan siistinä pitää.
Et varmaan ole esim ADD, niin tietysti on vaikeaa ymmärtää. Me olemme erilaisia. Ehkä meille on helppoa joku muu asia, joka sinusta tuntuu vaikealta. Kullekin oma vertaistukensa.
Miten teidän kotipaikkakunnalla on hoidettu tekstiilijätteen kierrätys? Ennen vein rikkinäiset tekstiilit H&M:lle mutta hyvin epävarmoin fiiliksin, sillä olen kuullut ristiriitaisia jätevaatteiden kohtalosta. Turussa on onneksi ollut jo parisen vuotta mahdollisuus viedä tekstiilijäte laatikkoon, josta se päätyy teollisuuden käyttöön Suomessa!
Jännityksellä odotan, miten tekstiilien kierrätys hoidetaan valtakunnallisesti. Onko teillä tietoa, miten homma etenee?
-
Sisustuslehdistä vielä: mä myös inspiroidun siisteydestä ja niistä kodeista, vaikka usein juuri ne sisustusratkaisut, kodit ja tavarat eivät ole omantyylisiä. Välillä vähän myös hihittelen niille jutuille, koska tietyt hassut trendit toistuvat joka numerossa uniikkeihin oivalluksiin verhoiltuina (marmorinen taso tuo kotiin ajatonta ryhdikkyyttä, tuolit ovat tanskalaista designia ja tori-löytö! jne..). Mukavaa on ollut huomata, että kierrätys, vintage ja kirppislöydöt pitävät pintansa. Myös remontoimatta jättäminen on selvästi ollut kiva ympäristöystävällinen trendi.
Tämä meni nyt vähän ohi aiheen, mut olkoon sellaisena Muumi- tai raikkaat marjat - välipalana tässä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roinaan eli turhaan törmää päivittäin monta kertaa. Joka kerta kun astut huoneeseen. Joka kerta, kun avaat laatikon tai kaapin. Joka kerta, kun näet jonkun pöytätason, avohyllyn jne.
Se tarkoittaa, että joka kerta, joka paikassa, monta kertaa päivässä, kun silmä johonkin osuu, on mahdollisuus heittää turha pois, kun sellaisen näkee.
Monta kertaa sitä vain ajattelee, että "mitähän tuollakin teen" tai "tarvitaanko tuota johonkin vielä", mutta ei nakkaa sitä pois, vaikka niin ajattelee. Jatkossa toimi niin, että nakkaat sellaisen myös pois. Ja niin roina alkaa huveta. Samalla periaatteella siis, kun muutenkin järjestelee ja laittaa tavaroita roskiin ja oikeille paikoilleen.
Kodinhoitohuoneessa on roskis sitä varten, että kun huomaan reikäisen T-paidan tai kulahtaneet alushousut pyykkiä hoitaessa, se menee suoraan roskikseen.
Kulahtanut tpaita toimii todella hyvin myös rättinä. Kun pyyhkii pintoja esimerkiksi.
Tavara ei vähene yhtään sillä, että siirtää paidan vaatekaapista siivouskaappiin, ja ostaa uuden paidan tilalle. Pitäisi pystyä sitten siivouskaapista heittämään se entinen rättipaita pois. Mutta minä kyllä haluan siivota vain mikrokuituliinalla, ja niitä ei ole viittä enempää. Sillä yleensä selviää isompikin urakka.
Mä kans mietin että kivempi on siivota oikealla mikroliinalla. Puuvilla jää kovin kosteaksi ja jää ikävät rannut kun kuivuu. Lisäksi on parempi viedä puuvilla kierrätykseen, puuvillaakin voi käyttää uudelleen hyödyksi ja luonto kiittää.
Lisäksi mikrokuituliinat voi heittää käytön jälkeen pyykkikoneeseen ja tulee puhdasta seuraavalle siivouskerralle. Tietysti jos heti laittaa koneen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän kotipaikkakunnalla on hoidettu tekstiilijätteen kierrätys? Ennen vein rikkinäiset tekstiilit H&M:lle mutta hyvin epävarmoin fiiliksin, sillä olen kuullut ristiriitaisia jätevaatteiden kohtalosta. Turussa on onneksi ollut jo parisen vuotta mahdollisuus viedä tekstiilijäte laatikkoon, josta se päätyy teollisuuden käyttöön Suomessa!
Jännityksellä odotan, miten tekstiilien kierrätys hoidetaan valtakunnallisesti. Onko teillä tietoa, miten homma etenee?-
Sisustuslehdistä vielä: mä myös inspiroidun siisteydestä ja niistä kodeista, vaikka usein juuri ne sisustusratkaisut, kodit ja tavarat eivät ole omantyylisiä. Välillä vähän myös hihittelen niille jutuille, koska tietyt hassut trendit toistuvat joka numerossa uniikkeihin oivalluksiin verhoiltuina (marmorinen taso tuo kotiin ajatonta ryhdikkyyttä, tuolit ovat tanskalaista designia ja tori-löytö! jne..). Mukavaa on ollut huomata, että kierrätys, vintage ja kirppislöydöt pitävät pintansa. Myös remontoimatta jättäminen on selvästi ollut kiva ympäristöystävällinen trendi.
Tämä meni nyt vähän ohi aiheen, mut olkoon sellaisena Muumi- tai raikkaat marjat - välipalana tässä. :D
Lakanakuorman viejä vastaa: Mulla on onneksi ihan sadan metrin päässä iso kierrätyspiste minne voi viedä tekstiilijätettä. Samassa kierrätyspisteessä on muutakin osastoa. Mielestäni erittäin kätevää. Toivottavasti näitä pisteitä tulee joka paikkakunnalle ja isommalle paikkakunnalle useita. Monestihan kierrätys kaatuu siihen että kierrätyspisteille on haastava päästä.
Kiitos sille joka laittoi digilehti-linkin! Ajattelin itsekin selailla noita lehtiä illan päälle. On kiva katsella miten ihmiset laittavat kotiansa ja haaveilla jos itselläkin olisi varaa sisustaa kauniisti.
tässä vanhenen enkä oikein jaksa tällaista kirjoitti:
Mun elämässä ei ole vaikuttanut siisteyteen lapset eikä lapsenlapset mutta mies kyllä. Ensimmäinen mies oli siisti ja yhdessä siivoiltiin säännöllisesti. Meillä oli kaunis koti jossa viihdyttiin. Miehestä aika jätti. Lapset jo isoja nyt on lapsenlapsia, ja miesystävä joka on todella kauhea hamsteri. Siisteysasiat on meillä riita nro1. Alan olla tähän asiaan tosi väsynyt ja suhde on huonontunut kun ei sama arvomaailma. Olenko nipo? En tiedä mutta tykkään että tavarat on paikoillaan ja koti on siisti, täällä käy lapsenlapsiakin kylässä. Meillä on koira jostai ei karvaa irtoa mutta siistiä on kuitenkin. Miehen mielstä siivoaminen on turhaa koska paikat sotkeentuvat kuitenkin..... tekis mieli muuttaa pois yhteisestä kodista ja aloittaa elämä taas sinkkuna. Ihan tämän vuoksi. Onko tosiaan niin että mielenterveys kärsii joillain epäjärjestyksestä koska alkaa tuntua liian stressaavalta. Muuten olen mieleltäni tasainen ja työssä menee hyvin.
Totta kai voit muuttaa pois kun et voi hyvin. Ei tarvitse edes erota, hankii vain oman asunnon. Mutta erotakin voi, jos suhde muutenkin aiheuttaa pahaa oloa. Minä ja miesystävä asutaan omia koteja, oikein mukavaa. Hän tosin on itsekin siisti ja tekevä.
Vierailija kirjoitti:
On vaan elämässä erilaisia tilanteita, jolloin siivoaminen ja tavaroiden karsiminen jää vähemmälle.
Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Miten paljon sinulla itselläsi on varastossa ja kaapeissa tavaraa? Vai oletko minimalisti?
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pidetty tätä ketjua tsemppaavana vertaistukiketjua ja sellaisena aiotaan jatkossakin pitää. ihan tiedoksi vaan.
Joku absolutisti ei varmaan voi käsittää miten joku alkoholisti ei pysty vastustamaan kaverin pyyntöä kaljalle ihan vaan "yksille" ja miks se sitte vetääkin kaljaa - ja vieläpä perskännit, vaikka vannoi kautta kiven ja kannon edellispäivänä ettei koskaan tule juomaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!
Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.
Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.
Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.
Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.
Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.
Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?
Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.
Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin.
Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.
Minäkin laittaisin noita koreihin tms, ja ehkä joku hylly seinälle yöpöydän yläpuolelle, mihin ne korit voi nostaa, jos se onnistuu kätevästi sängystä. Ja/tai tuo lipastohomma. Jännästi juuri samaa ongelmaa mietin ennen kuin luin ensimmäisen viestisi. Meillä kuitenkin on lasku- ja säilytystilaa ja työpöytäkin, mutta silti tämä ongelma on pysyvä. Mulla on huono selkä, ja siksi mieluiten teen oikeastaan kaiken mahdollisen sängyssä. Istumista kun ruoto vihaa.
Amazonilla ja Sheinillä on sängyn reunaan kiinnitettäviä taskuja ja koreja tätä varten.
Monet eivät itsekään tajua miten paljon heillä on ylimääräistä tavaraa ja minkä tavarapaljouden kanssa elävät.
Me ketjulaiset olemme tämän siis tajunneet ja ryhtyneet muutostöihin.
Jotkut jotka itse eivät tällaista tee (lähinnä mm. karsimista), puhuvat että niin ne sisustuskodit, ne sisustuskotien kuvat ne kun ne vaan niin feikkejä, ei ole edes todellisia. Ja mitenkä kun ei vaan ole aikaa iltaisin eikä viikonloppuisin eikä ainakaan loma-aikaan karsia tavaroita, kun on sitä ja sitä ja sitä menoa ja lähtökin Madeiralle, edellisestä matkasta kun ei ole aikaa kuin kuukausi, Italiassa tuli käytyä ja ihailtua sitruunapuita ja siistiä hotellia.
Marmatus jatkuu sujuvasti että taas se yksikin tuttava heittää pois niin hyvää käyttökelpoista tavaraa, ja puhuu suustaan siihen kaikki vanhan ajan sanonnat tavaran omistukseen, säilyttämiseen ja kiinnipitämiseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät arvosta omaa tilaansa vai mikä siinä on.Me ollaan pidetty tätä ketjua tsemppaavana vertaistukiketjua ja sellaisena aiotaan jatkossakin pitää. ihan tiedoksi vaan.
Joku absolutisti ei varmaan voi käsittää miten joku alkoholisti ei pysty vastustamaan kaverin pyyntöä kaljalle ihan vaan "yksille" ja miks se sitte vetääkin kaljaa - ja vieläpä perskännit, vaikka vannoi kautta kiven ja kannon edellispäivänä ettei koskaan tule juomaan alkoholia.
Ei välitetä siitä. Tämä on oikea hyvänmielenketju ja saanut aikaan muutoksia ihmisissä.
Edellisellä sivulla joku heitti esiin haasteen, tee mikä tekee sulle hyvänmielen ja joka liittyy ketjun aiheeseen. Olin ostanut itselleni ihanat valkeat perkaalipuuvillalakanat ja ne olivat pesun jälkeen odottaneet silitystä pinossa. Päätin tarttua haasteeseen ja silitin ne, laitoin vuoteeseen ja siellä ne odottavat nukkumaanmenoa. Silitin samalla muutakin ja pino on nyt kohta puolillaan.
Olen alkanut olla itselleni armollisempi. Minun ei tarvitse rankaista itseäni ruman värisestä virheostospaidasta käyttämällä sitä, vaikka se saa minut näyttämään sammakolta. Tehty mikä tehty, ei jäädä tuleen makaamaan, vaan se saa lähteä. Ei se raha kärsimällä takaisin enää tule.
En myöskään voi pelastaa maailmaa säilyttelemällä sitä hankalan mallista taikinakulhoa, jota ei voi pinota eikä mahdu tiskikoneeseen, ja siksi en koskaan käytä sitä. Sekin lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut olla itselleni armollisempi. Minun ei tarvitse rankaista itseäni ruman värisestä virheostospaidasta käyttämällä sitä, vaikka se saa minut näyttämään sammakolta. Tehty mikä tehty, ei jäädä tuleen makaamaan, vaan se saa lähteä. Ei se raha kärsimällä takaisin enää tule.
En myöskään voi pelastaa maailmaa säilyttelemällä sitä hankalan mallista taikinakulhoa, jota ei voi pinota eikä mahdu tiskikoneeseen, ja siksi en koskaan käytä sitä. Sekin lähtee.
Aivan ihana kirjoitus! :)
Eikä välitetä nytte niistä henkilöiden kommenteista oikeassa live-elämässä, joiden mukaan maapallo kyllä pelastuisi jos sittenkin sä pitäisit loppuun asti sen sammakkovaatteen ja kummallisen mallisen kulhon. Ei pelastu maailma sillä ei, ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!
Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.
Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.
Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.
Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.
Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.
Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?
Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.
Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin.
Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.
Minäkin laittaisin noita koreihin tms, ja ehkä joku hylly seinälle yöpöydän yläpuolelle, mihin ne korit voi nostaa, jos se onnistuu kätevästi sängystä. Ja/tai tuo lipastohomma. Jännästi juuri samaa ongelmaa mietin ennen kuin luin ensimmäisen viestisi. Meillä kuitenkin on lasku- ja säilytystilaa ja työpöytäkin, mutta silti tämä ongelma on pysyvä. Mulla on huono selkä, ja siksi mieluiten teen oikeastaan kaiken mahdollisen sängyssä. Istumista kun ruoto vihaa.
Amazonilla ja Sheinillä on sängyn reunaan kiinnitettäviä taskuja ja koreja tätä varten.
Shein on äärimmäisen epäeettinen ja ympäristön kannalta tuhoisa firma, joka tuuttaa maailmaan kertakäyttöistä pikamuotia ja tavaraa, joka ei kestä. Älkää siis hyvät ihmiset ostako Sheinilta mitään. Kivoja säilytysratkaisuja löytyy paremmiltakin valmistajilta.
Hei kiitos vinkistä! Tätähän vois tehdä 10 kpl erissä pitkin päivää :)