Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Onko ap linjoilla?
Olisi kiva kuulla lisää vinkkejäsi, suurkiitos niistä joita olet jo laittanut tänne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ilmoittautuu, joka ei oppinut lapsuuden kodissaan siivoamaan! Meidän kämppä oli totaaliläävä. Olen oppinut siivoamaan vasta tavattuani mieheni, joka on siisti.
Omat vinkkini vessan siivoamiseen: hanki kunnon välineet. Itselläni pahin este kylppärin siivoamiseen oli suuri ällötys, kun piti mukamas yhdellä nuhjuisella rätillä hinkata niin pölyt, kuivuneet hammastahna/sylkipisarat kaakeleista ja wc pönttökin. Kuvittelin koko ajan, kuinka vain levitän mikrobeja pinnoilta toisille. Sitten piti vielä keksiä, miten sen paskarätin saa siivouksen jälkeen puhtaaksi. No, sitten näin kuinka mieheni pyyhki vessan kertakäyttöisellä siivousliinalla! Koko maailmani mullistui. Hankin kertakäyttöisiä siivoushanskoja ja siivousliinoja, joissa on valmiiksi pesuaine ja ihana tuoksu. Nyt etenen yhdellä, kahdella rätillä ylhäältä alas, puhtaasta likaiseen. Wc pöntön kahvan ja pinnat pesen viimeisenä (sisälmyksen toki wc-harjalla). Sitten rätti ja hanska roskiin ja valmista tuli. Toki tämä ei ole yhtä ekologista kuin jos käyttäisi tavallista pestävää rättiä, mutta me siivoamme vessan näin huolella oikeastaan vain jos on tulossa vieraita. Suihkuun hankin tiskiharjan, jolla sutaisen pahimpia limoja pois samalla kun käyn itse suihkussa.
Joillekin nämä ovat ihan itsestäänselviä asioita, mutta minulle ei ollut. Allekirjoitan Apn näkemyksen siitä, että siivoaminen on taito, eikä mikään luonteenpiirre. Jos et ole koskaan nähnyt, miten asia x tehdään, kuinka voisit sen luonnostasi osata??
Hienoa että sä olet oppinut miehesi kautta.
Meillä siivottiin ahkerasti, mutta en juuri koskaan nähnyt että meillä olisi lapsuudenkodissa karsittu tavaraa. Jotain mun käytettyjä vaatteita kerran annettiin sukulaistytölle. Karsiminen ja raivaaminen on "pitänyt" harjoitella. Koulussakaan ei opetettu karsimista; vain siivoamista ja sitäkin vähän ja vaatehuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.
Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.
Jotenkin tulee aina mieleen tuollaisia koteja katsellessa, että mielenterveys heittää ja sitten selitetään, että ne nyt on vaan mun aarteita, olen keräilijä tms. On minullakin tosi paljon kirjoja, mutta ne ovat hyllyssä ja jopa siivoan ne välillä, mikä vie aikaa, mutta huolehdin kirjoista, koska ne ovat minulle tärkeitä. Toki ymmärrän, että jotakuta voisi yököttää jopa minun kirjahyllyni, koska ovat edes olemassa. Mutta jos asuu yksin, niin mikäpä siinä sitten, vaikka olisi millainen läävä. Perikunta voi heittää kaiken suoraan roskalavalle, kärrätä sinne vaikka kottareilla, ei niitä lajitella tarvitse jos ei halua.
Mun exällä tuollainen hamstraus-sairaus. Kaatopaikalta näyttää hänen kämppänsä ja aina on sata selitystä miksi ei ole ehtinyt ja jaksanut siivota. Ja ostaa koko ajan uutta eikä vanhaa roinaa hävitä/lahjoita. Vaatteet joihin ei mahdu täyttävät kaapit! Olenkin sitä mieltä että tuo on mielen sairaus. Ei ehkä liian vakava sellainen koska ihminen ei ole vaaraksi kenellekään. Mutta kyvyttömyys raivata ja järjestää kotiaan ja tavaran hamstraus ovat jonkinlainen psyykkinen vinksahdus+puolustusmekanismi. Niin eihän tuollainen ole normaalin ihmisen tapa elää. Paloturvallisuuden vuoksi ainakin meidän vuokrataloyhtiössä on oltava tavaroille omat paikkansa ja huoneistojen oltava siistejä.
Tuttavani lihoi ja lihoi vaan koko ajan lisää vuosi vuodelta, joten vaatteet kävivät pieneksi samaa tahtia.
Sitten hän teki suunnanmuutoksen, kohti terveellisempiä elämäntapoja. Stoppasi ylenpalttisen ruuan mässäämisen, vähensi rutkasti sokeri- ja sipsiherkuttelun, pullat ja viinerit. Lisäsi kasviksia. Eli ruuan kanssa myös järkevyyttä, syömisessä ja ostamisessa.
Eihän se ole mitenkään järkevää joka vuosi uusia vaatevarasto. Sairaudet toki ymmärrettävää. No, vanhemmiten painoa tulee tietty herkemmin. Liikuntaa elämään mukaan reippaasti.
Yksinkertaista (=verbi) kaikki.
Ap linjoilla taas :) en valitettavasti ehdi aina käymään täällä, mutta antaisin muutaman ajatuksen taas :) konkreettisia vinkkejä voin myös antaa mutta kokemuksesta tiedän, että henkilöt, jotka kamppailevat kodin kanssa kamppailevat aika paljon sitä omassa mielessään. Se vie todella paljon energiaa. Halusin vielä muistuttaa, että 15 min käytetään karsimiseen ja järjestelyyn. Siivous on myös tärkeää, mutta sinun täytyy sitouttaa itsesi 15 karsimiseen/ järjestämiseen. Mutta miksi? siivoomista täytyy jatkuvasti tehdä. Se ei valitettavasti lopu koskaan. Pyörit vain ympyrää. Mutta sen pyörän täytyy myös liikkua eteenpäin, jotta kehitystä tapahtuisi. Kehityt vain silloin, kun poistut omasta mukavuusalueelta. Sanon aina 15 min , koska kaikilla on siihen aikaa. Ei mitään selityksiä :) jos et tiedä mistä aloittaa? Laita silmät kiinni tai mene ulos kodistasi. Mieti hetki kotiasi ja jokaista huonetta/ aluetta. Mikä stressaa sua ihan eniten? Jos alue tai huone on aivan kaoottinen niin mieti jokin osa siitä. Mene sen kimppuun ja laita ajastin 15 min. Saa jatkaa pidempään :) jos sinulla on tulossa lähiaikoina vieraita niin aloita näkyvistä paikoista. Jos ei- aloita kaapin sisältä :) Ap
Ja miksi toistuvasti kysyn, mikä huone/alue/kaappi stressaa eniten tai mikä tuottaisi eniten iloa, jos olisi siisti ja puhdas. Minunlaisillani voi olla todella vaikea priorisoida tehtäviä. Kaikki tuntuu kaoottiselta ja yhtä tärkeältä hoitaa. Sillon kun laitat kaiken samalle viivalle niin silloin mikään niistä ei ole tärkeä. Eli kaikki yhtä tärkeitä= mikään ei ole tärkeä. Kirjoita ylös 3 tärkeintä ja hoida ne ensin :) ei enemmän eikä vähemmän. Hoida niitä 3 aluetta 15 min per päivä. Ja tärkein! Älä osta mitään uutta kotiisi. Itse takastan tavaroita ja haluan heti automaattisesti ne sitten omistaa :D miten pääsin tästä tavasta eroon? Ihastelin kaupassa tavaroita ihan vaan sellasenaan. Mietin mielessäni: tämä on kaunis ruukku ja se saa olla kaunis siinä. Sen ei tarvitse tulla kotiini. Huom! Nykyään en edes käy kaupoissa ihastelemassa tavaroita. Ennen otin tavaroista jopa kuvia, jos olisin halunnut ostaa sen. Joskus tein myös niin, että kirjotin summan ylös ja laskin sillä tavalla paljonko säästin :D summa oli satasia vuodessa!!! Ap
Joka puolella meitä ympäröi tavaramäärät; kaupoissa, marketeissa, ostoskeskuksissa.
Kiehtovaa, houkuttelevaa, kivaa, ihanaa, valloittavaa tavaraa. Sekä on myöskin runsas ympäröivä mainonta, markkinointi-impulssit. Uusien hienojen ja kivojen tavaroiden tulo markkinoille, jatkuvasti.
Koko ajan tulee uutta vinputinta ja vehjettä, vaatetta, elektroniikkaa, tekniikkaa.
Sisustuskuvat houkuttelevat.
--- Pitää pitää pää kylmänä, maailman tavaramäärä on lähestulkoon loppumaton.
Vierailija kirjoitti:
- Sitä on vaan aloitettava. Päätettävä että nyt saa loppua tavarapaljous.
- Päätös että kotia saadaan nk hengittävämmäksi.
- Alettava jostain edes pienestä kohdasta.
- Tehtävä tilaa tärkeille tavaroille ja vaatteille, muut ylimääräiset ja turhat saa väistyä.
- Suomalaisella sisulla.
- Uskallettava karsia ja vietävä pois ne karsitut.
Hyviä neuvoja:) haluan myös korostaa, että välillä täytyy muistuttaa itseään päivittäin, mihin suuntaan haluaa elämänsä menevän. Motivaatio on käsite, joka voi olla monella hukassa. Motivaatio on katossa kun illalla suunnittelet seuraavaa päivää: aamulla taas koko tunne on kadonnut. Älä koskaan luota motivaatioon. Ap
Jos et osaa priorisoida niin tee se, mikä tuntuu vähemmän kuormittavalta. Ja muista tärkein, älä enää ikinä hauku itseäsi <3 sinussa ei ole mitään väärää, olet harjoittelemassa uutta taitoa. Älä välitä vaikka sinua olisi haukuttu laiskaksi, sottaseksi, saamattomaksi. Ei! Et vain ole oppinut SINULLE oikeaa tapaa pitää koti järjestyksessä ja siistinä. Ehkä sinua ei ole vaadittu siivoamaan. Olet varmasti luova, lempeä ja hauska henkilö. En yritä painottaa sitä, että siisti koti on kaikki kaikessa. Koti saa ja pitääkin olla välillä sekava ja täynnä elämää:) älä pyri täydellisyyteen. Mutta tiedän kokemuksesta, että kodin sekamelska vaikuttaa paljon mieleen. Sen takia voikin harjoitella uusia tapoja:) kotisi on arvokas ja niin olet sinäkin. On aika näyttää se myös <3 ja sinä, joka pidät tätä lässytyksenä. Se ei ole sitä. Haluan kannustaa minunlaisiani parempaan elämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveää lässynläätä koko ketju. Jos nämä vinkit täällä on jollekin jotain uutta, niin no joo. Paremmin tätä tekee aurikatariina tai vaikka clean with barbie.
Niinhän ne tekee mut ap antaa täällä neuvoja et vois ite näitä tehdä? Oon nyt 2 päivää karsinu 15 minuuttia ja tänään karsin 20. Huomenna vien ne konttiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap linjoilla?
Olisi kiva kuulla lisää vinkkejäsi, suurkiitos niistä joita olet jo laittanut tänne.
Haluaisitko vinkkiä johonkin tiettyyn ongelmaan? Muista, en ole ammattilainen ja osaan puhua vaan omasta puolestani ja matkastani :) olin siis 20 v + ihan katastrofi kun puhutaan kodin ylläpidosta (siivous, järjestäminen, karsiminen). On yksi hetki, joka vieläkin mua harmittaa: sain x vuotta sitten sairaskohtauksen ja minulle piti soittaa ambulanssi. Voitko uskoa, että samalla kun minua hoidettiin niin osasin samalla hävetä meidän kotia. Puolet ja puolet mietin terveyttäni/ kodin sotkuisuutta. En osannut ylläpitää siistiä kotia. Osasin välillä siivota ja järjestellä mut ei se pysynyt kauaa samana. Mietin sitä joka päivä. Nyt kotini on siisti. Se ei vaadi minulta paljoa. Teen kaiken automaattisesti, mutta se ei tullut minulta luonnostaan. Luulin ennen, että ei ole millään mahdollista, että voisin olla siisti ja hoitaa näitä asioita. Todistin sen vääräksi :) Ap
Menetin todella paljon silloin, kun stressasin meidän kotia päivittäin. Menetin aikaa, menetin hetkiä, menetin rauhallisen ja turvallisen mielen pääninsisällä. Tiesin kyllä, että kodin siisteys ei ole kaiken a ja o. Mutta kun oli kaaosta, likaista, hämmennystä ja sekavaa. Se vaikutti mieleeni niin paljon, että lamaannuin. Ajatukset pyöri vaan toksisissa: mikä mua vaivaa? Olen luuseri! Miten en osaa aikuinen ihminen pitää kotia peruskunnossa? Olen vaan laiska! En olisi ikinä uskonut, että voin oikeasti elää siistissä kodissa ja vielä ylläpitää sitä. Parasta mitä tästä olen saanut on VAPAUS ja sisäinen rauha. Olen kasvanut tämän matkan aikana. Muutin ajattelutapaani ja tapojani. Tsemppiä sinulle, joka taistelet tämän kanssa! Ap
Hävitä ylimääräiset tavarat. Vie roskiin äläkä ala myymään. Siitä hommasta ei tule loppua .
Mieti mitä todella tarvjtset.
Vähällä tulee toimeen.
Aloita karsiminen jo tänään.
Tulen mielelläni siivoamaan luoksesi. Mutta varaudu siihen että puoli kämpää tyhjenee kun vien tavaraa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Mitä tää vika vinkki tarkottaa? Miksi pelkään siistiä kotia voitko selventää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap linjoilla?
Haluaisitko vinkkiä johonkin tiettyyn ongelmaan? Muista, en ole ammattilainen ja osaan puhua vaan omasta puolestani ja matkastani :) olin siis 20 v + ihan katastrofi kun puhutaan kodin ylläpidosta (siivous, järjestäminen, karsiminen). On yksi hetki, joka vieläkin mua harmittaa: sain x vuotta sitten sairaskohtauksen ja minulle piti soittaa ambulanssi. Voitko uskoa, että samalla kun minua hoidettiin niin osasin samalla hävetä meidän kotia. Puolet ja puolet mietin terveyttäni/ kodin sotkuisuutta. En osannut ylläpitää siistiä kotia. Osasin välillä siivota ja järjestellä mut ei se pysynyt kauaa samana. Mietin sitä joka päivä. Nyt kotini on siisti. Se ei vaadi minulta paljoa. Teen kaiken automaattisesti, mutta se ei tullut minulta luonnostaan. Luulin ennen, että ei ole millään mahdollista, että voisin olla siisti ja hoitaa näitä asioita. Todistin sen vääräksi :) Ap
Vinkkisi ovat niin mahtavia, sun oma kokemuksesi on ihan parasta vertaistukea, ajatuksesi huokuu viisautta, syvällistä ajattelua asian tiimoilta, ihan parhautta se. <3
Täällä ketjussa saattoi olla joitakin aiemmin esitettyjä kysymyksiä. Kerkiätkö niihin vastailemaan? Toki iso homma on kahlata läpi ne, mutta sellaisia muistelen että jos perheessä yksi ahertaa ja muut ei. Jos toinen puoliso on siisti ja karsii ja toinen sotkunen hamsteri, niin mitä oikeen voi tehdä?
Jokunen aika sitten näin sattumalta erään TV-ohjelman mikä käsitteli jätteiden määriä maailmassa.
Tai siis pelkästään VAATEJÄTTEIDEN määriä.
Se oli karmeeta katsottavaa !
Tähänkö olemme tulleet 🥵..!
Ääripäähän.
Ennen , vielä -60 luvulla vaatteita ostettiin vain todelliseen tarpeeseen .
Nykyään aivan päinvastoin.
Tyyliin "vasemmalla kädellä" ostetaan, aina kun siitä tuntuu.
Joka kevät, joka syksy, joka talvi, joka kuukausi, joka viikko....
Maapallo on niin tupaten täynnä vaatejäte vuoria, että jos ne kasattaisiin yhdeksi torniksi, ne PEITTÄISIVÄT AURINGON !
Meidän ihmisten tuottamaa saastetta.
Mulla on masennus ja PTSD ja kipuja fyysisen sairauden vuoksi ja kotini alkaa näyttää siltä että pitäisi pyytää Auri Katariina siivoamaan. Olen vimeksi siivonnut neljä kuukautta sitten. En pääse monina päivinä sängystä ylös tunteihin ja vain jumitan enkä saa mitään tehtyä. jokainen ponnistus tuntuu kuin vuoren siirtämiseltä. Itkettää. Jutellessani kavereiden kanssa he sanovat että ei sinulla voi olla niin sotkuista. He eivät ole käyneet vuoteen kotonani milloin vointini on romahtanut. Tottakai minulla aina silloin on ollut siistiä kun kaverit käy. Pynttään kotini viimeisen päälle. Mutta en vain osaa pitää sitä siistinä. Se lähtee käsistä. Nyt se on lähtenyt vielä pahemmalla tavalla käsistä.
Aion tällä viikolla aloittaa siivouksen. veikkaan että siihen menee päiviä ja päiviä töitä.
Sellaista elämä on mielenterveyden ongelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on masennus ja PTSD ja kipuja fyysisen sairauden vuoksi ja kotini alkaa näyttää siltä että pitäisi pyytää Auri Katariina siivoamaan. Olen vimeksi siivonnut neljä kuukautta sitten. En pääse monina päivinä sängystä ylös tunteihin ja vain jumitan enkä saa mitään tehtyä. jokainen ponnistus tuntuu kuin vuoren siirtämiseltä. Itkettää. Jutellessani kavereiden kanssa he sanovat että ei sinulla voi olla niin sotkuista. He eivät ole käyneet vuoteen kotonani milloin vointini on romahtanut. Tottakai minulla aina silloin on ollut siistiä kun kaverit käy. Pynttään kotini viimeisen päälle. Mutta en vain osaa pitää sitä siistinä. Se lähtee käsistä. Nyt se on lähtenyt vielä pahemmalla tavalla käsistä.
Aion tällä viikolla aloittaa siivouksen. veikkaan että siihen menee päiviä ja päiviä töitä.
Sellaista elämä on mielenterveyden ongelmien kanssa.
'
Nautin minimalistisesta siististä kodista joka pitää ajatuksetkin paremmin kasassa.Nykyisellään kämppäni pursuaa tavaraa kun en mistään osaa luopua. Minulla on tavaraa josta osa on rikki ja voisi viedä kaatopaikalle. Tavoitteenani on luopua tavarasta ja karsia asiat kotonani minimiin että kodista on helpoin pitää huolta.
Joogamatolle löytyi uusi paikka ja tulee nyt käytettyä. Sängyn alla päädyssä.