Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko autistit ja aspergerit tyypillisesti tuollaisia kuin tuossa Kirjolla -sarjassa?

Vierailija
10.04.2023 |

Eli että selvästi huomaa sen poikkeavuuden?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit harvemmin.

Vakeammin autistiset kyllä ja usein vieläkin poikkeavampia.

Vierailija
2/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan syystäkin kirjoksi (spektriksi). Joistakin huomaan helposti, toisista ei. Riippuu kuinka vakavia ongelmat ovat eri osa-alueilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun Asperger-nuorestani huomaa mitään, jos ei erikseen osaa etsiä piirteitä. Vasta pitemmän tutustumisen aikana alkaa tajuta, että hän kokee ja ajattelee eri tavalla.

Vierailija
4/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt riippuu. Minulle on koko elämäni ajan ihmiset sanoneet että oletpa outo ja erikoinen. En tiedä millä tavalla olen sitä.

Vierailija
5/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, kun se poikkeavuus on sen sarjan juttu, niin siihen kiinnittyy huomio. Jos kohtaat as-ihmisen jossain muualla, kuten asiakkaana hänen työpaikallaan, huomiosi voi olla muualla. Etkä tietäisi sen työntekijän muusta elämästä mitään.

T. Asperger, joka ei ole mitenkään kovin poikkeava

Vierailija
6/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että lyhyellä kohtaamisella minusta huomaa mitään. Mutta mitä lähemmäs pääset, sitä enemmän alat huomata että hahmotan asiat aika eri tavalla kuin ihmiset keskimäärin.

7/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkullani on autismi ja hän on non-verbaali. Kommunikoi GoTalkNown avulla. Itse olen myös autisti, mutta sain diagnoosin vasta aikuisena. En tiedä olenko sellainen kuin tuossa sarjassa. Sosiaalisesti olen suhteellisen taitava, mutta se on täysin opeteltua ja tilanteissa joissa taitoa vaaditaan väsyn herkästi.

Vierailija
8/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asperger pn niin hyvä näyttelemään, ettei hänestä huomaa mitään. Ja jos hän joskus on oma itsensä, ihmiset luulevat, että hän esittää jotain.

Vierailija
9/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on yksilö, eli on hyvin monenlaisia autisteja, ei kaikista huomaa päällepäin mitään.

Vierailija
10/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asperger pn niin hyvä näyttelemään, ettei hänestä huomaa mitään. Ja jos hän joskus on oma itsensä, ihmiset luulevat, että hän esittää jotain.

Eikä kaikki edes näyttele.

Vierailija
11/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjolla tarkoittaa, että sijoittuvat johonkin pitkällä janalla.

Vierailija
12/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi Anthony Hopkins, Courtney Love ja Elon Musk ovat aspergereja. 

Vierailija
13/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisettomat aspergerimiehet kyllä usein tunnistaa pukeutumisesta.

Vierailija
14/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Vierailija
15/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhetyyli on yhdellä tuntemallani tosi samantyyppinen. Tai tapa selittää asioita.

Vierailija
16/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tunnista. Pukeutuminen vaihtelee naisissakin. Muistan myös kuulleeni aspergermiehestä joka pukeutui usein pukuihin.

Vierailija
17/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös he olleet kehitysvammaisia myös?

Vierailija
18/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerdiagnoosia ei annettu kehitysvammaisille. Nykyään sitä ei anneta kellekään, niin nuo sekoittuu puheessa. Mutta autismi ja kehitysvamma eivät aina esiinny samalla ihmisellä.

Vierailija
19/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joku sanoi kerran hyvin että " sä niin kovasti yrität olla normaali". Että jotain outoa ja erilaista aistii vaikka on oppinut yrittämään sopeutua ja olla kuten muutkin.

Olen ns. sosiaalinen autisti ja huomaan usein että ihmiset eivät tiedä minun kanssa miten päin olisivat. Ystävät ja kollegat ymmärtävät että olen oikeasti älykäs ja hauska, työyhteisössä jopa hyvin arvostettu. Mutta vaikka vaatekaupassa mulle voidaan alkaa lässyttää kuten kehitysvammaiselle.

Vierailija
20/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin diagnostinen vaatimus on vähintään normaali älykkyys tai korkeampi. Sitä diagnoosia ei saa kehitysvammaiset