Onko autistit ja aspergerit tyypillisesti tuollaisia kuin tuossa Kirjolla -sarjassa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Se joka näytteli Pako-sarjassa pääosaa, on muistaakseni myös aspergeri.
https://www.google.com/amp/s/www.self.com/story/wentworth-miller-autism…
Wentworth Millerillä on autismidiagnoosi ja hän on puhunut asiasta myös julkisesti.
Jälkikäteen on arveltu että esim. Elviksellä saattoi olla ainakin lievästi autistisia piiirteitä. Joskus autistiset ihmiset ovat erittäin musikaalisia. Elvis oli myös pahasti koulukiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman tunnetuin kirjolla oleva on P U T I N.
Enkä trollaa. Katsokaapa tarkemmin olemusta, ilmettä, puheita ja tietynlaista pakkomielteisyyttä ja sosiaalista kömpelyyttä.
Sillä on todella paljon painavampia diagnooseja. Esim alkaen kirjaimella N. Tai jopa psykopatia.
Törkeää asseja kohtaan väittää tuollaista.
Ei voi varmaksi sanoa muut kuin Putinin riippumattomasti tutkiva psykiaktri, jos sellainen löytyy. Ja jos hän vanhvistsikin tuon teorian oikeaksi niin entä sitten? Minä, eikä varmaan moni muukaan assi alkaisi kannattamaan Putinia tai muuttuisi sotahulluksi hirmuhallitsijaksi.
Vierailija kirjoitti:
No yllättääkö se että vammaiset on jotenkin erikoisia? Arvokkaita toki ja ihmisarvon kaikilla yms jne
Tarvii ihan oikeasti tulla tänne jakamaan niin huonosti piilotettuja loukkauksia, että minä, aspergerduagnosoitukin ne tajuan?
Mun lapseni ei puhu noin selkeästi. Puhuu kirjakieltä. Kuten ilmeisesti yleensäkin as ihmiset puhuvat. Lapsi tai johan se on miltei aikuinen on poikkeuksellisen lajakas sarjakuvapiirtäjä. Harmittaa jos ne menee hukkaan pöytälaatikossa. Mutta lapseni on niistä niin tarkka. Antaa tosin oman perheen ihailla niitä.
Autistisella ihmisellä voi olla kehitysvamma, eivät ne ole kaksi toistaan poissulkevaa diagnoosia.
Onkohan töksäyttelevä ihminen asperger? Työpaikalla on henkilö, joka ei periaatteessa vaikuta epäkohteliaalta, mutta on sitä kuitenkin. Hän töksäyttelee kummasti epäkohteliaalla äänensävyllä esim. "nyt puhutaan tästä asiasta eikä seuraavasta". Siis mykistää toiset eikä aina ymmärrä muden selkeitä vastauksia. Joskus mietin, onko hänellä asperger tai puheen ymmärtämisen vaikeus.
Itseasiassa n. 30% autismin kirjolla olevista on myös kehitysvamma. Ohjelmassa voisin veikata useammalla olleen tämän kaksoisdiagnoosin, mutta sitä ei kerrottu, koska autismiin liittyy kehitysvammaa vähemmän stigmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa n. 30% autismin kirjolla olevista on myös kehitysvamma. Ohjelmassa voisin veikata useammalla olleen tämän kaksoisdiagnoosin, mutta sitä ei kerrottu, koska autismiin liittyy kehitysvammaa vähemmän stigmaa.
He ovat ylioppilaita (ja oliko Julius lukiossa parhaillaan) sekä yksi insinööriksikin kouluttautunut. Edes lievästi kehitysvammaisena sellainen ei ole mahdollista.
Olen epätyypillinen assi, mitä pukeutumiseen jne tulee. Suoraan sanottuna tykkään pukeutua hutsahtavasti ja olen muutenki tehnyt kaikkea tuhmaa elämässäni. Mutta ne on sit tavallaan myös mun erityiskiinnostuksen kohteitakin. En ole sosiaalinen, mutta rakastan huomiota, oli se sitten negatiivista tai positiivista. Yleensä negatiivista.
Nyt joku roti näihin juttuihin, ei tarvitse vetää kaikkia menestyneitä ihmisiä ja jopa kuolleita jo että olisivat autisteja. Ihan älytöntä!
Käsitinkö siis oikein että asperger ja autisti eivät tunne empatiaa?
Vierailija kirjoitti:
Käsitinkö siis oikein että asperger ja autisti eivät tunne empatiaa?
Ilmeisesti heille myös ominaista käytöstä on esimerkiksi Putinin käytös. Eli varuillani olisin.
Autistinen ihminen voi olla hyvin empaattinen, mutta ei välttämättä osaa käyttäytyä sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Autistinen ihminen voi olla hyvin empaattinen, mutta ei välttämättä osaa käyttäytyä sen mukaisesti.
miten niin? En mäkään oo kusipää mutten vaan osaa käyttäytyä sen mukaisestj
Vierailija kirjoitti:
Vitsailetko?! Eli kuka tahansa narsistikin voisi siis väittää olevansa empaattinen mutta kyvytön näyttämään empatiaa😂
Olen pätkiä nähnyt missä puhuu Soinnun veli oliko Toni? Mä en jaksaisi pitkään kuunnella sellaista puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi Anthony Hopkins, Courtney Love ja Elon Musk ovat aspergereja.
En usko että Hopkins on.. pystyy näyttelemään niin laaja-alaisesti ja monipuolisesti.
Hopkins sai diagnoosinsa seitsemänkymppisenä.
Höpöhöpö
https://www.google.fi/search?q=anthony+hopkins+asperger&client=safari&c…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin? En mäkään oo kusipää mutten vaan osaa käyttäytyä sen mukaisestj
Siitä tarvitse provosoitua, heillä on tapansa olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan syystäkin kirjoksi (spektriksi). Joistakin huomaan helposti, toisista ei. Riippuu kuinka vakavia ongelmat ovat eri osa-alueilla.
Tämäpä just. Jotkut autistit on syvästi kehitysvammaisia, joillakin piirteet on niin lieviä että vaikuttavat ulospäin ihan "normaalilta".
Sillä on todella paljon painavampia diagnooseja. Esim alkaen kirjaimella N. Tai jopa psykopatia.
Törkeää asseja kohtaan väittää tuollaista.