Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko autistit ja aspergerit tyypillisesti tuollaisia kuin tuossa Kirjolla -sarjassa?

Vierailija
10.04.2023 |

Eli että selvästi huomaa sen poikkeavuuden?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että tämä Topi on Sami Borgin poika. Onko tämä Sointu siis myös samaa perhettä?

Vierailija
22/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Eli kirjoa riittää. Yleisin yhdistävä tekijä löytyy jostakin mielenkiinnon kohteesta, joka voi täyttää suurimman osan ajasta ja mielestä. Esim jokin keräily, suuri kiinnostus näyttelemiseen ja kaikkeen siihen liittyvään, tivolit ja huvipuistot pitää kiertää vuosittain ja käydä usein jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle joku sanoi kerran hyvin että " sä niin kovasti yrität olla normaali". Että jotain outoa ja erilaista aistii vaikka on oppinut yrittämään sopeutua ja olla kuten muutkin.

Olen ns. sosiaalinen autisti ja huomaan usein että ihmiset eivät tiedä minun kanssa miten päin olisivat. Ystävät ja kollegat ymmärtävät että olen oikeasti älykäs ja hauska, työyhteisössä jopa hyvin arvostettu. Mutta vaikka vaatekaupassa mulle voidaan alkaa lässyttää kuten kehitysvammaiselle.

Jännä! Minuun suhtaudutaan kaupoissa ja vastaavissa normaalina aikuisena. Mikä yoki olenkin, aspergerista huolimatta.

Vierailija
24/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä työkaverista ajattelin, että hän on varmaan autisti ja myöhemmin sain vahvistuksen. Ei se ollut mitenkään erityisen poikkeava, mutta joistakin jutuista ajattelin että varmaan on esim. hän puhui monotonisesti ja ikäänkuin pitäen esitelmää.

Vierailija
25/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että lyhyellä kohtaamisella minusta huomaa mitään. Mutta mitä lähemmäs pääset, sitä enemmän alat huomata että hahmotan asiat aika eri tavalla kuin ihmiset keskimäärin.

Mikä on tyypillinen tapa ajatella eri tavalla?

Vierailija
26/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun as poika on taiteellinen ja älykäs ja kiltti mutta sosiaalisesti kömpelö. Ei tee pahaa kärpäsellekään. Se ei ole kulunut sanonta hänen kohdallaan.

Vierailija
27/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että tämä Topi on Sami Borgin poika. Onko tämä Sointu siis myös samaa perhettä?

Sisar?

Heidän keskusteluaan oli kiinnostavaa seurata. 

Vierailija
28/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös he olleet kehitysvammaisia myös?

Aspergerin diagnostinen vaatimus on vähintään normaali älykkyys tai korkeampi. Sitä diagnoosia ei saa kehitysvammaiset

Asperger-diagnoosia ei enää ole.

Vierailija
29/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne Kirjolla ohjelmaan olisi valittu lieviä autisteja, ei olisi saatu kontenttia.

Niin, kuinka nopeasti olisitte huomanneet Juicesta erilaisuuden ? Kaveri oli kielinero.

Vierailija
30/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin diagnostinen vaatimus on vähintään normaali älykkyys tai korkeampi. Sitä diagnoosia ei saa kehitysvammaiset

Sitä ei anneta enää. Monilla ihmisillä on silti aspergerdiagnoosi papereissa, eikä sitä olla muuttamassa mihinkään.

Vierailija
31/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sai kyseisen diagnoosin kuukausi sitten. Joten yhä niitä annetaan.

Vierailija
32/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista yksikään ei ole vaikeasti autistinen. Kaikki pystyvät olemaan kuitenkin vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja ilmaisemaan itseään joskin vähän erikoisesti ehkä. Naispuolinen vain melko lievästi aspergeri mielestäni.

Vierailija
33/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua matalasti koulutettu narsisti alkoi diagnosoimaan aspergeriksi kun katkaisin häneen välit. Jostain muualtahan se syy on löydyttävä kuin narskusta itsestään. En käyttäydy niin muuten kuin kun hän on paikalla.

Vierailija
34/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinne Kirjolla ohjelmaan olisi valittu lieviä autisteja, ei olisi saatu kontenttia.

Niin, kuinka nopeasti olisitte huomanneet Juicesta erilaisuuden ? Kaveri oli kielinero.

Todella nopeasti huomasi. eikä ollut nero

Vierailija
35/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minua matalasti koulutettu narsisti alkoi diagnosoimaan aspergeriksi kun katkaisin häneen välit. Jostain muualtahan se syy on löydyttävä kuin narskusta itsestään. En käyttäydy niin muuten kuin kun hän on paikalla.

Tai kun joku hovista on paikalla.

Vierailija
36/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ohjelmaan on valittu henkilöitä, joista erilaisuuden huomaa, muttei kuitenkaan tosi vaikeita tapauksia.

Vierailija
37/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin vasta kypsällä iällä ja nyt kun olen kertonut joillekin läheisille ystäville, niin ovat olleet yllättyneitä, yksikin sanoi, että on aina ajatellut minun olevan luova ihminen. 

Kirjohan se on, eikä ole toista samanlaista kuin ei neurotyypillisissäkään ihmisissä. 

Tuntemani kirjolla olevat ihmiset ovat asiantuntijatehtävissä kuten itsekin, jotkut erikoisempia kuin toiset, ihan kuin kuka tahansa, joten se neurovähemmistöön kuuluminen on vain yksi piirre ihmisessä, joka ei määrittele häntä, kuten ei esimerkiksi silmien värikään määrittele ihmistä sen kummemmin. 

Vierailija
38/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi Anthony Hopkins, Courtney Love ja Elon Musk ovat aspergereja. 

En usko että Hopkins on.. pystyy näyttelemään niin laaja-alaisesti ja monipuolisesti.

Vierailija
39/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sointu on Topin sisko eli Samin tytär.

Vierailija
40/103 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi Anthony Hopkins, Courtney Love ja Elon Musk ovat aspergereja. 

En usko että Hopkins on.. pystyy näyttelemään niin laaja-alaisesti ja monipuolisesti.

Ei se asperger näyttelemistä estä. Kyllä hänellä diagnoosi on.