Köyhän kannattaa kieltäytyä perinnöstä
Ei mitään järkeä ottaa vastaan pientä perintöä ja maksaa itsensä sen jälkeen kipeäksi.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Perintövero ei koskaan ylitä omaisuuden arvoa!
Olisimme perineet sisareni kanssa maatilan joka arvioitiin noin sadan tuhannen arvioiseksi. Kieltäydymme molemmat perinnöstä joten se siirtyi meidän lapsille, molemmilla on kolme lasta. Kukaan ei joutunut maksamaan perintöveroa yhtään.
Juu ei tietenkään. Kun lapset perivät niin kukaan ei maksa perintöveroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut silti maksamaan perintöverot, tai kun luovut perinnöstä, se siirtyy suoraan lapsillesi ja he joutuvat maksamaan ne perintöverot,
niitä ei voi välttyä maksamasta.Kai ne lapset voivat kieltäytyä ihan samalla tavalla.
Ei voi. Sinä päätät siitä lapsen huoltajana ja jos kiellät perinnön lapsilta niin digi-ja väestövirasto puuttuu asiaan ja sitten vasta joudutkin maksamaan, lasten etujen vastaisesta toimesta.
Ite kieltäydyin koska en prkule jaksanut enempää byrocratiuksen vääntöä kaiken muun päälle. Ja tosiaan, toimeentulotukilaisena tiedän että olis kela ottanut tehtäväkseen "tasata" tilit kuitenki. Eli saman olisin saanu enemmällä vaivannäöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tulossa vanha ok-talo maaseudulta niin ei kannata. Sinänsä muistoja tulvillaan kun on synnyintaloni mutta en rupea pankista lainaa ottamaan sen takia. Vieköön valtio tai kunta.
Perintöveron voi maksaa vanhemmilta perityiltä pankkitalletuksilla ja asunto kannattaa laittaa myyntiin ja jakaa voi rahat omien sisarusten kesken.
Ei niitä asuntoja ihan niin vaan myydä. Esimerkiksi sukulaiseni vanhaa taloa itä-Suomen pikkukunnassa ei ole mikään firma suostunut ottamaan myyntiin, ilman että on edes päästy keskustelemaan mistään hinnasta.
Kuopion keskustassa olevan kerrostaloasunnon sai myytyä noin 3 kuukaudessa hyvään hintaan.
Niin no Kuopion eli ison kaupungin keskustassa oleva kerrostaloasunto on vähän eri asia kuin jossain 2000 asukkaan kunnan kuivan maan homeinen ja ränsistynyt omakotitalo.
Näinhän se on. Minullakin olisi tulossa omakotitalo perinnöksi hevonkuusesta. Minulla ei ole varaa alkaa sitä rempata myyntiin tai vuokrattavaksi kenellekään, riskinä vielä ettei siitä siltikään eroon pääsisi, joten on pakko kieltäytyä perinnöstä.
Mitään rahaa ei ole tulossa perittäväksi, koska kaikki vanhempani eläkkeet menevät ihan yhteiskunnan tehostettuun palveluasumiseen. Se aika, kun oli vanhainkoteja, joissa oli kiinteä ja varsin alhainen maksu, on mennyt. Ne rakennukset ovat edelleen samassa käytössä, mutta näin kunnat saavat nyhdetyksi eri nimellä vanhuksilta loputkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tulossa vanha ok-talo maaseudulta niin ei kannata. Sinänsä muistoja tulvillaan kun on synnyintaloni mutta en rupea pankista lainaa ottamaan sen takia. Vieköön valtio tai kunta.
Perintöveron voi maksaa vanhemmilta perityiltä pankkitalletuksilla ja asunto kannattaa laittaa myyntiin ja jakaa voi rahat omien sisarusten kesken.
Ei niitä asuntoja ihan niin vaan myydä. Esimerkiksi sukulaiseni vanhaa taloa itä-Suomen pikkukunnassa ei ole mikään firma suostunut ottamaan myyntiin, ilman että on edes päästy keskustelemaan mistään hinnasta.
Asunnon/talon voi aina myydä itse.
Köyhän ei kannata kieltäytyä perinnöstä! Ellei perintötalo ole huonokuntoinen ja 0 euron arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut silti maksamaan perintöverot, tai kun luovut perinnöstä, se siirtyy suoraan lapsillesi ja he joutuvat maksamaan ne perintöverot,
niitä ei voi välttyä maksamasta.Kai ne lapset voivat kieltäytyä ihan samalla tavalla.
Ei voi, jos on alaikäinen.
Ei niin, entinen maistraatti valvoo lasten etua ja on aika vaikea perustella miksei kannattaisi ottaa varallisuutta vastaan? Lisäksi lapsille joudutaan hankkimaan välikaikainen valvoja valvomaan lapsen etua, koska vanhempi on esteellinen. Helpompi on vain ottaa vastaan itse ja kärsiä seuraukset.
Hyvinkin sillä perusteella, että esim. peritty maatila on arvoton. Pystyyn lahonnut mökki muuttotappioalueella.
Jos se on tosiaan arvoton niin eihän siitä tule perintöveroakaan.
On sillä silti joku laskennallinen arvo. Mutta, vaikka se olisi pieni niin mukana tulee kuitenkin kiinteistövero, jätemaksut ja velvollisuus huolehtia mökin ulkoasusta ja kohtapuolin mitä todennäköisemmin pakollinen energiaremontti
Jos se on pystyyn lahonnut niin se tuskin on asuinkelpoinen. Ei sellaiseen taloon tehdä mitään energiaremontteja tai makseta jätemaksuja.
Mene kouluun
Miksi? Ei siellä opetettu sitä että käyttökelvottomien rakennusten jätemaksu voidaan poistaa, ihan itse olen sen joutunut selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon/talon voi aina myydä itse.
Mistäs ajattelit ostajan löytyvän kun nytkin on molemmin puolin naapureina autiotalo?
Selittäkää mulle miksi ei kannata ottaa vastaan. Saat asunnon, josta joudut maksamaan veroa mutta kun myyt asunnon saat enemmän rahaa. Jäät voitolle. Mitä en ymmärrä?
Minulle tuttu lakimies teki sellaiset paperit ettei tarvinnut maksaa yhtään veroa. Ihan hyvä talo tämä on vaikka 70 vuotta vanha. 15 vuotta olen asunut pienillä kuluilla. Minulla ei ole yhtään velkaa.
Jos talo on huonokuntoinen niin voihan sen laskea arvottomaksi mutta myydä tontin niin että ostaja purkaa talin.. Ja tuskin tuosta paljon veroja maksettavaksi edes tulee. Jätemaksut meillä 26 e joka toinen kuukausi ja kiinteistövero 260 e vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on huonokuntoinen niin voihan sen laskea arvottomaksi mutta myydä tontin niin että ostaja purkaa talin.. Ja tuskin tuosta paljon veroja maksettavaksi edes tulee. Jätemaksut meillä 26 e joka toinen kuukausi ja kiinteistövero 260 e vuosi.
Jälleen, mistä löydät ostajan tontille jostain muuttotappiokunnasta, mistä täytyy vielä ensin purkaa vanha talo ja hävittää ties mitkä asbestijätteet? Parempiakin tontteja on syrjäseuduilla myytävänä pilvin pimein ja puoli-ilmaiseksi.
Minulla ei ole yhtäkään perillistä, ja haluaisin testamentata omaisuuteni ystävälleni. Hän on kuitenkin sanonut, että ei voi ottaa perintöä vastaan, koska ei pysty maksamaan perintöveroa. En oikein tiedä mitä tehdä asialle. En haluaisi perinnön menevän valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Sinä päätät siitä lapsen huoltajana ja jos kiellät perinnön lapsilta niin digi-ja väestövirasto puuttuu asiaan ja sitten vasta joudutkin maksamaan, lasten etujen vastaisesta toimesta.
Miksi sinä kuvittelet kaikki alaikäisiksi? Lapseni ovat aikuisia eivätkä mitää holhouksenalaisia. Minä olen 8-kymppisen äitini lapsi ja minulla on kaksi 3-kymppistä lasta, joilla on oikeus kieltäytyä mummon perinnöstä ilman mitään digi- ja väestövirastoja.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää mulle miksi ei kannata ottaa vastaan. Saat asunnon, josta joudut maksamaan veroa mutta kun myyt asunnon saat enemmän rahaa. Jäät voitolle. Mitä en ymmärrä?
Asuntoja on sellaisilla seuduilla, että ne eivät mene kaupaksi.
Basisti oli tyttöystävänsä kanssa kalassa. Tyttöystävän vapa taipui rajusti, ja puolen tunnin väsyttelyn jälkeen veneeseen nousi kymmenkiloinen lohi! "Voi juma mikä vonkale!!!" riemuitsi tyttöystävä.
"Heitä se takaisin, nopeasti!" komensi basisti. "No en heitä, mitä oikein sönkkäät" ihmetteli tyttöystävä. Basisti nappasi lohen pystöstä kiinni ja kampesi lohen takaisin järveen tyttöystävän vastustelusta huolimatta. Kääntyi tyttöystävään päin ja sanoi: "Jos meinataan yhdessä olla niin muista että basistin palkoilla ei ole varaa lohta syödä!"
Kun minä sain perinnön lapseni olivat nelikymppisiä. Kyllä ne ihan oikeustoimikelpoisia ovat, sinä olet ääliö.