Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän kannattaa kieltäytyä perinnöstä

Vierailija
10.04.2023 |

Ei mitään järkeä ottaa vastaan pientä perintöä ja maksaa itsensä sen jälkeen kipeäksi.

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti omat lapseni ovat täysi-ikäisiä ennenkuin perimme mitään niin voimme kieltäytyä kaikki.

Onkohan missään koskaan kukaan suuren ikäluokan edustaja myynyt pois lapsuuden kotitilaansa, kesämökkiään ja asuntoaan kun ovat muuttaneet palvelukotiin?

Jos olet tällainen henkilö: pliiis, harkitse tosissaan omistustesi siivoamista - älä jätä kaikkea muille. Varsinkin jos olet vielä osakas jossain aiemmassa jakamattomassa kuolinpesässä. Tuo olisi todellinen palvelus.

Vierailija
222/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa niin varmaan se kuitenkin kannattaa ottaa?

Kaveri per kämpän isorobalta, taisi siinä 200 tonnia veroa tulla, mutta kämpästä sai noin millin.

Tuolla 800 tonnilla hän osti sitten omakotitalon, autoja sun muita ja jäi siinä aika paljon säästöön/sijoittamisenkin.

Missä päin Ristijärveä on Isoroba, vai onko Hyrynsalmen puolella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on mielestäsi aika eriarvoistavaa. Perintöverojen pitäisi määräytyä henkilön omien tulojen mukaan. Nythän käytännössä varakkaammat sisarukset pääsevät hyötymään toisen köyhyydestä eikö käyhö sisarus saa mahdollisuuttakaan päästä pois köyhyydestä. 

Ja perinnöstä kieltäytyminenkin on ongelmallista. Usein osa perintöä voisi olla hyvinkin tarpeen ja auttaa ihmistä parantamaan taloudellista asemaansa, mutta sitten perinnön mukana tulee joku yksi murheenkryyni, kuten homeinen kuivanmaan mökki jossain hevonkuusessa tai muuttotappiokunnan mahdollisesti-homeongelmainen omakotitalo. Näiden takia köyhä sisarus joutuu kieltäytymään siitäkin osasta perintöä, jota hän olisi tarvinnut. Ja lain mukaan sitten ei saisi ottaa edes tunnearvoa sisältäviä perittäviä asioita, kuten valokuvia, vanhempien tekemiä käsitöitä, astioita, huonekaluja...

En vastusta perintöveroa sinänsä, mutta joissain tapauksissa siihen olisi syytä saada helpotusta. Juuri pienituloisille pitäisi taata mahdollisuus periä ja siten päästä pois köyhyydestä. Ja ongelmallista on maksaa isoja summia perintöveroa talosta, jota ei saa myytyä edes purkukuntoisena.

Eli sinun, laiskan lapamadon, pitäisi päästä vähemmälla kun ahkerat ja opiskelleet maksaisi enemmän. Menehän nyt hittoon siitä ulisemasta, mene töihin helvetin loinen.

Vain täysi empatiakyvytön idi ootti ja totaalinen juntti kirjoittaa noin. On se koko aikuiselämä köyhänä ja sairaana eläminen niin mukavaa :)  Vaihtaisin koska tahansa osia terveen ja työkykyisen kanssa, että ei kannata tätä kadehtia. Oikeasti toivon, että sinunkaltaisille ihmisille karma kostaa ja vielä itsekin sairastut peruuttamattomasti ja jäät työkyvyttömäksi. Voin sitten tulla sinulle kuittailemaan, että töihin siitä senkin loinen ja lapamato...

Vierailija
224/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan varmaan mikään ongelma luopua jostain homoisesta talonrötisköstä tai syrjäseudun putkiremonttipommikerrostaloasunnosta, mutta samalla joutuu luopumaan muustakin perinnöstä. Jos vanhemmilla olisi vaikka rahaa tms perittävänä, tämä voisi hyvinkin auttaa köyhää tai jopa keskituloista. Yksi epäkohta on kyllä se, että ei saa luopua perinnöstä osittain. Nyt täytyisi kaikkien vanhuksien tajuta säilyttää rahojaan käteisenä, jotta eivät mene valtiolle tilanteessa, jossa perillinen joutuu luopumaan huonokuntoisesta perintötalosta.

Itse ainakin aion muistaa tämän. Pidän omaisuudestani mahdollisimman ison osan epävirallisena, jotta lapsillani on aikoinaan vaihtoehtoja.

Vierailija
225/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä puhutaan Takahikiällä olevista taloista, niin oletus tuntuu olevan että kyseessä on romahtamaisillaan oleva talo, joka on kertakaikkisen pienellä tontilla. Kai semmoisiakin on, mutta kuinka yleisiä kyseisenlaiset ovat maaseudulla? Kun katsoo myytäviä kohteita netissä, niin yleensä maaseudun kohteissa on kookas tontti, ja yleensä metsää ja peltoa erillisenä palana mukana.

Kuinkahan monella täällä ulisevista on "unohtunut" se että onhan siellä mummin ja papan mökillä sitä metsääkin muutama hehtaari, tai ainakin metsäpohjaa... Mitenkä lieneekin unohtunut...

Sehän muuttaa tilanteen täysin toiseksi. Ei ole semmoista Takahikiää ettei metsämaa/ pelto kiinnostaisi. Pelkkä metsäpohja (eli käytännössä taimikko) on edullisimmillaankin tuhansia euroja, viisi hehtaaria 10 000- 15 000 ekeä. Naapurin maatalon isäntää kiinnostaa varmasti, tai naapurikylän isoa metsätilallista. Koko höskä taloineen kaikkineen 15 tonnia, kättä päälle ja Essolle kaupantekijäiskahvit. Isäntä sitten päättää laittaako mökin lustuulleen vai koettaako myydä, mutta sehän on sitten hänen päänsärkynsä.

Ja kas, 15 tonnia tuli että paukahti, ja verottajalle ei tarvitse maksaa latiakaan.

Kyllä siellä Takahikiälläkin on ihan keskusta, jossa olevien tonttien parilla koivulla ei ole todellakaan mitään arvoa,

Kylien keskustassa olevat talot tai tontit menevät kaupaksi kyllä, mutta hintataso ei tietenkään ole sitä mitä etelän suurissa kaupungeissa. Tällä hetkellä on ilmaa vielä välissä paljonkin, mutta kun ymmärretään laittaa hinta realistiseksi niin kaupat syntyy.

Eipä näytä täällä meidän kylällä menevän. Aika monta on jo autioituneitakin, eiköhän sitä ennen hintaa ole jo aika moneen otteeseen ehditty tiputtaa.

Ei tarpeeksi, kun ei ole kaupaksi käynyt.

Kumman sitkeästi ei mene tajuntaan että kaikille taloille vaan ei ole ostajia. Vaikka hinnan laittaisi nollaan.

Kerrominulle missä sellaisia nollahintaisia taloja jaetaan. Minä olisi ainakin heti jonossa. Kummasti ei vaan missään näitä ilmaisia taloja näy.

Fakta on kuitenkin se, että jokaiselle talolle ostaja löytyy, kunhan vaan hinta on kohdallaan. Jos talosta pyydetään 20 000 euroa, eikä se mene kaupaksi, niin hintapyyntö on silloin liian kova ja hintaa on laskettava. Tässä kohtaa vaan moni ei tahdo hintaa tiputtaa, vaan alkaa mussuttamaan, ettei talo mene kaupaksi "millään hinnalla" ja tästä johtuu väite, että talot ei käy kaupaksi edes ilmaiseksi.

No varmaan eivät halua myydä halvemmalla kuin mitä on ollut talosta maksettu perintövero. Ainahan noita ei saa myytyä siinä ajassa, jossa perintöveron määrää voisi vielä tarkistaa.

Vierailija
226/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan varmaan mikään ongelma luopua jostain homoisesta talonrötisköstä tai syrjäseudun putkiremonttipommikerrostaloasunnosta, mutta samalla joutuu luopumaan muustakin perinnöstä. Jos vanhemmilla olisi vaikka rahaa tms perittävänä, tämä voisi hyvinkin auttaa köyhää tai jopa keskituloista. Yksi epäkohta on kyllä se, että ei saa luopua perinnöstä osittain. Nyt täytyisi kaikkien vanhuksien tajuta säilyttää rahojaan käteisenä, jotta eivät mene valtiolle tilanteessa, jossa perillinen joutuu luopumaan huonokuntoisesta perintötalosta.

Itse ainakin aion muistaa tämän. Pidän omaisuudestani mahdollisimman ison osan epävirallisena, jotta lapsillani on aikoinaan vaihtoehtoja.

Sori nolo typo, piti tietty lukea homeisesta :D

Vierailija
227/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pysyvällä eläkkeellä terveyssyistä ja asun vuokralla, saan eläkkeensaajan asumistukea. Äiti ja isä aikovat tehdä hallintaoikeustestamentin (heillä yli 150 000€ arvoinen asunto) jolla tuleva leski saa asua toisen kuoltua asunnossa elämänsä loppuun asti. Onko todella niin, että jos otan perinnön vastaan, joudun maksamaan perintöverot mutta en saa ehkä seuraavaan 10 vuoteen perintöä?

Mietin, olisiko järkevämpää kieltäytyä perinnöstä niin en ainakaan joudu ulosottoon maksamattoman perintöveron takia. Pankista en saa lainaa koska eläke liian pieni ja säästöjä ei ole. Eikä ketään sukulaista jolta voisi lainata rahaa perintöveroa varten

Vierailija
228/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudut silti maksamaan perintöverot, tai kun luovut perinnöstä, se siirtyy suoraan lapsillesi ja he joutuvat maksamaan ne perintöverot,

niitä ei voi välttyä maksamasta.

Kai ne lapset voivat kieltäytyä ihan samalla tavalla.

Ei voi, jos on alaikäinen.

Ei niin, entinen maistraatti valvoo lasten etua ja on aika vaikea perustella miksei kannattaisi ottaa varallisuutta vastaan? Lisäksi lapsille joudutaan hankkimaan välikaikainen valvoja valvomaan lapsen etua, koska vanhempi on esteellinen. Helpompi on vain ottaa vastaan itse ja kärsiä seuraukset.

Hyvinkin sillä perusteella, että esim. peritty maatila on arvoton. Pystyyn lahonnut mökki muuttotappioalueella.  

Jos se on tosiaan arvoton niin eihän siitä tule perintöveroakaan.

On sillä silti joku laskennallinen arvo. Mutta, vaikka se olisi pieni niin mukana tulee kuitenkin kiinteistövero, jätemaksut ja velvollisuus huolehtia mökin ulkoasusta ja kohtapuolin mitä todennäköisemmin pakollinen energiaremontti

Jos se on pystyyn lahonnut niin se tuskin on asuinkelpoinen. Ei sellaiseen taloon tehdä mitään energiaremontteja tai makseta jätemaksuja.

Niin, sellaisen voi työntää bulldozerilla nurin tai poltattaa palokunnalla.

Vierailija
229/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pysyvällä eläkkeellä terveyssyistä ja asun vuokralla, saan eläkkeensaajan asumistukea. Äiti ja isä aikovat tehdä hallintaoikeustestamentin (heillä yli 150 000€ arvoinen asunto) jolla tuleva leski saa asua toisen kuoltua asunnossa elämänsä loppuun asti. Onko todella niin, että jos otan perinnön vastaan, joudun maksamaan perintöverot mutta en saa ehkä seuraavaan 10 vuoteen perintöä?

Mietin, olisiko järkevämpää kieltäytyä perinnöstä niin en ainakaan joudu ulosottoon maksamattoman perintöveron takia. Pankista en saa lainaa koska eläke liian pieni ja säästöjä ei ole. Eikä ketään sukulaista jolta voisi lainata rahaa perintöveroa varten

Väärinhän se olisi, että joutuisit eläkeläisenä kieltäytymään omien vanhempien perinnöstä. Hyödyttäisikö perintö sinua ilman perintöveroja, eli olisiko asunto myöhemmin sellainen, joka auttaisi sinua vanhoilla päivilläsi, saisiko sen myytyä tms? Googlaamalla löytyy perintöverolaskuri, josta voit laskea, kuinka paljon veroa joudut maksamaan 75 000 euron arvoisesta perinnöstä. Jos vanhemmillasi on myös muuta omaisuutta, esim. pankkitalletuksia, perit tietysti niistäkin puolet - mahtaako niiden avulla saada ne verot maksettua?

Vierailija
230/239 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun olisi pitånyt kieltäytyä 300 000 e perinnöstä, rahaa ja rahastosijoituksia?

Vierailija
231/239 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun olisi pitånyt kieltäytyä 300 000 e perinnöstä, rahaa ja rahastosijoituksia?

Ei mistään syystä kannata tietenkään kieltäytyä helposti realisoitavaa tai käteistä sisältävästä perinnöstä.

Ketju käsitteleekin pökäletason kiinteistojä ja muuta kiinteää omaisuutta, josta on karsea riesa ja niistä voi olla hankala yleensäkään päästä eroon kun ne on kerran nimiinsä ottanut.

Vierailija
232/239 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tulossa vanha ok-talo maaseudulta niin ei kannata. Sinänsä muistoja tulvillaan kun on synnyintaloni mutta en rupea pankista lainaa ottamaan sen takia. Vieköön valtio tai kunta.

Perintöveron voi maksaa vanhemmilta perityiltä pankkitalletuksilla ja asunto kannattaa laittaa myyntiin ja jakaa voi rahat omien sisarusten kesken.

Onko pankkitalletuksia?

Meneekö talo kaupaksi?

Mistäs niistä pankkitalletuksista tietää, ennen perunkirjoitusta, ja perinnöstä luopuminen pitää tehdä ennen sitä. En minä ainakaan tiennyt, että vaatimattomasti eläneeltä isoisältäni (äitini oli kuollut, minä ainoa lapsi) ja minulle ja enolleni molemmille yli 80k perintöä. Olin aivan puulla päähän lyöty.

Onko se perinnöstä luopuminen tosiaan tehtävä ennen sitä? Jos ei ainakaan heti osoita tahtoaan ottaa perintö vastaan, esim. jäämällä pois perunkirjoituksesta eikä osallistu kuolinpesään liittyviin toimiin ennen kuin pankkitalletukset tms. selvillä?

Vierailija
233/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ei köyhän kannata ottaa perintöä vastaan, siitä joutuu vain rahavaikeuksiin. Tosin täytyy muistaa että jos kieltäytyy perinnöstä, ei voi ottaa mitään irtaimistosta, ei edes tuhkakuppia, koska se katsotaan perintöön ryhtymiseksi ja tällöin sinut voidn muiden perillisten toimesta käräyttää verottajalle...

Vierailija
234/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tulossa vanha ok-talo maaseudulta niin ei kannata. Sinänsä muistoja tulvillaan kun on synnyintaloni mutta en rupea pankista lainaa ottamaan sen takia. Vieköön valtio tai kunta.

Tokkopa sen arvo paljoa on, joten verokin voi olla melko mitätön. 

Vierailija
235/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on jotenkin hassu - ei kannata ottaa vastaan pientä perintöä ja maksaa siitä itsensä kipeäksi.

Pienestä perinnöstä ei mene veroa lainkaan. 

Vierailija
236/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harkitsen parhaillaan mitä perinnön suhteen tekisi. Vanha omakotitalo muuttotappioalueella, jonka myyminen lienee suoranainen mahdottomuus. Ja jos joku ostaja ihmeen kaupalla löytyisikin, niin viiden vuoden virhevastuu ei todellakaan kiinnostelisi tuon aikakauden omakotitalon suhteen. Hankala rasti, eikä hyviä vaihtoehtoja juurikaan ole.

Vierailija
237/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut jo isältäni perintönä neljäsosan mökistä sekä jonkun verran rahaa, jolla mm. ostin sisareni vastaavan osuuden mökistä. Äitini lahjoitti minulle puolikkaan osuutensa ennakkoperintönä, joten rakas mökkini on kokonaan minun.

Äitini jälkeen en enää varmaan paljoa peri, koska olen saanut ennakkoperintöä. Siskolleni jää äitini pikku talo, jota hän ei luultavasti halua, joten ehkä ostan sen häneltä. Rakastan sitäkin paikkaa, se on ollut äitini isovanhempien talo aikoinaan, kun äitini oli lapsi. Siellä on paljon muistoja ja suvun historiaa. 

Vierailija
238/239 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut jo isältäni perintönä neljäsosan mökistä sekä jonkun verran rahaa, jolla mm. ostin sisareni vastaavan osuuden mökistä. Äitini lahjoitti minulle puolikkaan osuutensa ennakkoperintönä, joten rakas mökkini on kokonaan minun.

Äitini jälkeen en enää varmaan paljoa peri, koska olen saanut ennakkoperintöä. Siskolleni jää äitini pikku talo, jota hän ei luultavasti halua, joten ehkä ostan sen häneltä. Rakastan sitäkin paikkaa, se on ollut äitini isovanhempien talo aikoinaan, kun äitini oli lapsi. Siellä on paljon muistoja ja suvun historiaa. 

Meinaatko muuttaa siihen taloon? Jos et, niin oletko laskenut mitä sen ylläpito tulee maksamaan?

Vierailija
239/239 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset