Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään

Vierailija
10.04.2023 |

On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html

Kommentit (587)

Vierailija
241/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.

Menisin erittäin mielelläni töihin mistä saisin nettona 1500e.

Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.

Miten tämä on edes mahdollista?

Oletko moniongelmainen vai mistä kiikastaa. En ymmärrä.

Siihen riittää, kun työttömyys syystä tai toisesta pitkittyy. Pitkäaikaistyötön on työnantajille kuin punainen vaate. Massatyöttömyys on suurelta osin työantajien vika.

Vierailija
242/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeiston aikana maassa tullaan näkemään teltta ja karavaanari kommuuneja. Ei siksi että ihmisiä oikeasti kiinnostaisi minimalistinen elämäntapa vaan koska muutoin ei pärjätä. Yle tulee todennäköisesti kostumaan.

Kyllähän nykyään on ollut lehdissä haastatteluja, miten ihmiset asuvat asuntoautossa tai minikodissa jopa perheen kanssa. Niitä haastatteluja ei edes pitäisi tehdä. Oikeisto tulkitsee ne niin, että ihmiselle riittää muutama neliö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä alustan kyylät voi korjata tuota aloitusotsikkoa, kun muuten kyylätään joka saamarin sana. Vai onko niin, että herättää enemmän intohimoja🤪Jos kirjoitan kolme sanaa. N. R tai P menee heti ulos.

Vierailija
244/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeiston aikana maassa tullaan näkemään teltta ja karavaanari kommuuneja. Ei siksi että ihmisiä oikeasti kiinnostaisi minimalistinen elämäntapa vaan koska muutoin ei pärjätä. Yle tulee todennäköisesti kostumaan.

Tai sitten ihmiset muuttavat Norjaan töihin missä ei ole työnhaussa ikärasismia.

Voi voi, kuka tekee 9 euroa hommat sitten. Osastonsihteeri sanoi sairaalassa, että ei ehdi tekemään kaikkia hommia ja minä työttömänä työkokeilussa tilasin potilaiden taksit ja postitin epikriisit.

Vierailija
245/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Kokoomuksen ansiosidonnaismalli menee läpi eli keräämisaika 12 kuukautta ja saa 200 päivää niin osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa ja työnantaja ei välttämättä suostu antamaan työtunteja enempää. Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, jos Kokoomus leikkaa tuosta vuorolisät, sovitellun päivärahan ja asumistuen niin huh huh.

Moni eläkeläinen saa tuon saman rahan kotiin eläkkeellä.

Suomessa ei saa lainaa 2400 brutto tuloilla ilman isoja säästöjä. Tiedän paljon vuokralla asuvia työssäkäyviä.

Eläkeläiset kyllä saa rahoitusvastikkeeseen omistusasuntoon asumistukea eli valtio maksaa heidän putkiremontin.

Eläkeläisiä on 1 600 000

Meidän kaupungissa on perikunnan asuntoja jotka ei me kaupaksi esim. 4 h + k + s ja hinta 80 000 euroa. Olleet myynnissä jo 3 vuotta.

Eläkeläiset pärjää tuolla asumistuella ja 922 netto minimieläkkeellä, kun heillä asuntolaina maksettu.

Perheet ei pärjää, koska työmarkkinatuki 760, kun 2 lasta ja asuntovelka ei ole lasku, jos pienipalkkainen puoliso niin puolison tulot vaikuttavat asumistukeen.

Toimeentulotuessa taas ei mikään laina ole lasku. Lapset tarvitsevat ruokaa ja vaatteita, koska kasvavat. Meillä 13 - vuotias poika 183 cm pitkä ja juuri ostin 43 numeron kengät ja kasvu jatkuu 21-vuotiaaseen asti. Eläkeläinen ei kasva pituutta ja samat vaatteet käy, toki he voivat joutua osastohoitoon ja kodin siivous maksaa.

Samat vaatteet käy blaa blaa... Oletko ihan vajaa? Kyllä ne vaatteet kuluu puhki, vetskarit hajoaa jne. Tarvitsee koko ajan jotakin ja joskus loppuu rahat ja kaikki on rikki. Minulla on t-paita päällä, jossa on 3 reikää. Ei ole varaa ostaa uutta. Paidan lisäksi rikki on vaikka mitä muuta vaatetta, kenkää ja käyttötavaraa (esim. pyörä). Eikä tilanne parane, vaan pahenee, sillä koko ajan hajoaa vaan lisää ja lisää vaatetta a tavaraa.

Käytkö parturissa? Minä työttömänä en käy, puoliso leikkaa hiukseni. Parturirahalla saa uutta vaatetta. Meillä ei ole myöskään saunavuoroa. Auto on, koska meidän 100000 asukkaan kaupungissa ei kulje linja-autoja ilta ja viikonloppu vuorotöihin.

En ole käynyt parturissa 16 vuoteen.

En minäkään ole, no kävin hääpäivänämme 10 vuotta sitten, vaimo leikkaa hiukseni, en myöskään voi ymmärtää että auton pesusta pesulassa maksetaan jopa kymmeniä euroja, itse otan sankkoon vettä ja harjan, en ole koskaan maksanut mitään esim suoratoistopalveluista tai muusta viihteestä, ei olla koskaan käyty ulkona syömässä, pizza saatetaan tilata muutamia kertoja vuodessa. Ei todellakaan mihinkään alkoholiin ja takseihin ole rahaa, saati sitten lapioida lentokoneeseen. M38v

Onko auton peseminen kotipihalla edes laillista? Ei kuulosta kovin vihreältä.

Ympäristöystävällisiä saippuoita on olemassa. Useimmat vetelee painepesurilla.

Mummot vetää herneen nenään, jos kerrostalon pihalla autoa peset.

Vierailija
246/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä tapaukset eivät ikinä erittele budjettiaan? Johonkinhan se raha menee.

Vierailija
247/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luopukaa valittavat työssäkäyvät niistä autoistanne, niin eiköhän ala rahat riittämään ruokaan!!!

Lihavat ajavat autoillaan lähikauppaankin.

Ostakaa pyörät, niin laihdutte ja jää rahaakin enemmän.

Ärsyttää naurettavat kitinät työssäkäyviltä kahden aikuisen palkalla eläviltä 🤢

Maksan varmasti enemmän veroja kuin kaksi aikuista yhteensä, vaikka brutto olisi sama. Ja paljonkos teille kilahtaa valtiolta tilille kuukaudessa? 

Pyörä on, valitettavasti vaan työnantaja ei ole järjestänyt mitään asiallista parkkia, että uskaltaisi sen jättää. Näitä varastetaan ihan viikottain joka puolelta. Joten ajot jää vapaa-ajalle. Autoa se ei kyllä millään tapaa korvaa.

Mulla on auton korvaajana kesäksi korillinen pyörä ja talveksi ostoskärry. Valitettavasti molemmat ovat nyt rikki. Niillä mennään mitä on, jos ei ole, niin sitten ei mennä.

-eri

Vierailija
248/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistoalueiden ruohikoita ja haravoimassa jne.

Vierailija
249/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.

Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.

Minua ei vain valita, ei se sen kummempaa ole.

Toki mulla on pitkä aukko cv:ssä sairauden takia.

Vierailija
250/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmiset kuvittelee niiden tukien olevan? Verrattuna palkkaan siis.

Siskoni saa n.900e/kk työmarkkinatukea. Ei mitään lisiä tai muita tukia, kun ei ole lapsia ja puoliso on töissä. Todellakin kannattaisi käydä melkein missä vaan töissä, mutta siskoni on oikeasti niin sairas, että ei kykene mihinkään töihin. Ei myöskään pääse eläkkeelle.

En kyllä osaa olla kateellinen. Käytännössä elää puolison siivellä.

Siskosi ei varmana saa työmarkkinatukea noin paljoa. Ei kukaan saa lähellekään. Taitaa kyseessä olla ennemminkin ansiosidonnainen päiväraha.

Vain 3 lapsesta voi saada lapsikorotuksen, jos on 8 lasta niin muista lapsista ei saa lapsikorotusta.

Tiedän lapsikorotuksen, mutta tuo kenelle minä vastasin, kertoi, että hänen siskollaan ei ole lapsia. Lapsikorotusta sisko siis ei saa.

Vierailija
251/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistoalueiden ruohikoita ja haravoimassa jne.

Siksi lastenhoitajia vaihtuu tarhoissa 6 kuukauden välein.

Vierailija
252/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli työkkäristä työtarjous, mutta hakijoita oli 60 ja tuo oli 2 päivää viikossa osa-aikatyö.

Työtarjous on paikka jota haetaan ja jos ei hae niin tulee karenssi. Mutta tuo työpaikka on niitä samoja mitä voi hakea koko Suomi.

Nyt kun Uudenkaupungin autotehtaalta irtisanotaan porukkaa niin ei työkkäri tarjoa heille mitään töitä. He tekevät itse kotona työhakemuksia ja kilpailevat muiden ihmisten kanssa avoinna olevista työpaikoista.

Ei työkkäristä mitään TYÖTARJOUKSIA tule. Tulee vain tieto avoimesta työpaikasta. Se työTARJOUS tulee vasta firmalta kun olet ensin hakenut työpaikkaa ja pärjännyt haastatteluissa tarpeeksi hyvin.

Kyllä työkkäri lähettää paperin, missä lukee työtarjous ja tulee karenssi, jos et hae tuota työpaikkaa.

Minulla tuli työtarjous 2 päivää viikossa osa-aikatyöstä, mutta hakijoita oli 60.

Joillekin harvoille tulee. Suurimmalle osalle ei.

Vierailija
253/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, avoimia työpaikkoja on 40 000 ja työttömiä 300 000 ja miten haet ilman koulutusta palomieheksi, poliisiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi jne.

Aina voi hakea jotain tekosyytä. Vapaita työpaikkoja ilman mitään osaamista löytyy jos vain kiinnostaa. Sen kun käy läpi kauppoja, aina tarvitaan myyjiä. Ja jos mitään muuta ei löydy, niin puhelinmyyjiä ja ruokakuskeja ei ole koskaan liikaa.

Se että noista vapaista 40 000 työpaikasta ei löytyisi itselleen sopivaa vaatii aikamoisen runebergin kehittämään tekosyitä. Eli miksipä et ryhtyisi sitten kirjailijaksi.

Prismaan oli muutama työpaikka auki 30 viikkotunnilla ja meidän kaupungissa tuhansia työttömiä.

Helsingissä on 34000 työtöntä ja Tampereella 23000.

Eihän noilla ole hakijamääristä mitään käsitystä. Juuri viimeviikolla tuli valintapäätös, jossa kerrottiin, että oli yli 500 hakijaa. Suurin hakijamäärä hakemaani paikkaan on ollut yli 2000. Vain yksi heistä palkataan. Loput ovat edelleen työttömiä.

Vierailija
254/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, avoimia työpaikkoja on 40 000 ja työttömiä 300 000 ja miten haet ilman koulutusta palomieheksi, poliisiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi jne.

Aina voi hakea jotain tekosyytä. Vapaita työpaikkoja ilman mitään osaamista löytyy jos vain kiinnostaa. Sen kun käy läpi kauppoja, aina tarvitaan myyjiä. Ja jos mitään muuta ei löydy, niin puhelinmyyjiä ja ruokakuskeja ei ole koskaan liikaa.

Se että noista vapaista 40 000 työpaikasta ei löytyisi itselleen sopivaa vaatii aikamoisen runebergin kehittämään tekosyitä. Eli miksipä et ryhtyisi sitten kirjailijaksi.

En päässyt kauppaan kun ei ole tarvetta myyjälle.

Ruokakuskeja tarvitaan maalla vielä vähemmän.

Miksi mun pitäis hakea kaikkia Suomessa olevia työpaikkoja? Oletko kuullut työnhakualueesta?

Vierailija
255/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

zei zei kirjoitti:

Mistä näitä näitä trollaajia oikein sikiää?? Miten luulet henkilön jolla bruttotulot 1500-1800€/ kk voivan säästää? Pitääkö tulla tänne leveilemään tuloilla?? Vai onko oma syy että vaikkapa siivojan palkka on murto-osa sinun palkasta? Saat varmasti hyvän mielen kun leveilet tuloillasi....

no sitten hankitaan lisää tuloja. Ja kyllä 1800 € bruttotuloistakin voi säästää reilustikin. Minulla esim nuo "pakolliset menot" ovat ilman autojen kuluja 470 €/kk.

Kuka sun asumisen maksaa?

Se on jo tuossa pakollisissa menoissa mukana. Itse asun hyvin hoidetussa pientaloyhtiössä, jossa on matala vastike. Omalla tontilla tietenkin. Eli nämä katsotaan tietenkin taloa ostaessa, eikä sitä että onko "seinä kivan värinen".

Ai sun asumiskulut, sähkö, vesi, ruoka, laskut yhteensä 470e?

Kyllä, Puoliso maksaa toisen mokoman. Asunto on 100 m2 neliö.

Niin sulla on mutta onko tuolla toisella? Hänellä voi olla myös lapsia.

Niin omilla VALINNOILLA vaikutetaan OMIIN menoihin ja tuloihin. Voi asua fiksummin tai vähemmän fiksummin ->kustannukset erit. voi tehdä vähän lapsia tai paljon lapsia -> kustannukset erit. Voi tehdä lapset eri elämäntilanteessa... jne. valintoja valintoja. Ja näillä KAIKILLA on vaikutukset siihen millainen tulo- ja menotaso on. Tottakai tulee yllätyksiä ja sattumuksia, mutta niissäkin tehdään uusia valintoja....

Esim minä vaikka olen optimoinut kulujani vuosia, pystyin tällä viikolla tuosta 470 € menosta vielä tulevaisuuteen nipistämään 3 €/kk pois vakuutusmaksuista, samalla kun lisäsin tulojani 6 €/kk.

Minä pyrin joka viikko joko pienentämään kulujani ilman että se näkyy elintasossani taikka lisäämään tulojani.

Mee hiiteen valintojesi kanssa ja tervetuloa oikeaan elämään missä voi tapahtua mitä vaan.

No eipä oikeastaan. Joku pesukone voi hajota, mutta 50 eurolla saa uuden. Voi sairastua vakavasti, mutta sitten ei rahallakaan ole enää merkitystä.

Rahalla nimenomaan on merkitystä vakavasti sairastuessa, koska sairastaminen EI ole halpaa edes Suomessa, jos ei ole vakuutuksia taustalla. Tuhansia euroja menee pelkkiin sairaalajaksoihin ja lääkkeisiin ja siihen päälle tulojen raju tippuminen, jos ei pysty käymään töissä pitkään aikaan.

256/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä töihin,jos käteen jää vain pari hunttia enemmän kuin työttömänä ollessa.

Vierailija
257/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

zei zei kirjoitti:

Mistä näitä näitä trollaajia oikein sikiää?? Miten luulet henkilön jolla bruttotulot 1500-1800€/ kk voivan säästää? Pitääkö tulla tänne leveilemään tuloilla?? Vai onko oma syy että vaikkapa siivojan palkka on murto-osa sinun palkasta? Saat varmasti hyvän mielen kun leveilet tuloillasi....

no sitten hankitaan lisää tuloja. Ja kyllä 1800 € bruttotuloistakin voi säästää reilustikin. Minulla esim nuo "pakolliset menot" ovat ilman autojen kuluja 470 €/kk.

Kuka sun asumisen maksaa?

Se on jo tuossa pakollisissa menoissa mukana. Itse asun hyvin hoidetussa pientaloyhtiössä, jossa on matala vastike. Omalla tontilla tietenkin. Eli nämä katsotaan tietenkin taloa ostaessa, eikä sitä että onko "seinä kivan värinen".

Ai sun asumiskulut, sähkö, vesi, ruoka, laskut yhteensä 470e?

Kyllä, Puoliso maksaa toisen mokoman. Asunto on 100 m2 neliö.

Niin sulla on mutta onko tuolla toisella? Hänellä voi olla myös lapsia.

Niin omilla VALINNOILLA vaikutetaan OMIIN menoihin ja tuloihin. Voi asua fiksummin tai vähemmän fiksummin ->kustannukset erit. voi tehdä vähän lapsia tai paljon lapsia -> kustannukset erit. Voi tehdä lapset eri elämäntilanteessa... jne. valintoja valintoja. Ja näillä KAIKILLA on vaikutukset siihen millainen tulo- ja menotaso on. Tottakai tulee yllätyksiä ja sattumuksia, mutta niissäkin tehdään uusia valintoja....

Esim minä vaikka olen optimoinut kulujani vuosia, pystyin tällä viikolla tuosta 470 € menosta vielä tulevaisuuteen nipistämään 3 €/kk pois vakuutusmaksuista, samalla kun lisäsin tulojani 6 €/kk.

Minä pyrin joka viikko joko pienentämään kulujani ilman että se näkyy elintasossani taikka lisäämään tulojani.

Mee hiiteen valintojesi kanssa ja tervetuloa oikeaan elämään missä voi tapahtua mitä vaan.

No eipä oikeastaan. Joku pesukone voi hajota, mutta 50 eurolla saa uuden. Voi sairastua vakavasti, mutta sitten ei rahallakaan ole enää merkitystä.

Rahalla nimenomaan on merkitystä vakavasti sairastuessa, koska sairastaminen EI ole halpaa edes Suomessa, jos ei ole vakuutuksia taustalla. Tuhansia euroja menee pelkkiin sairaalajaksoihin ja lääkkeisiin ja siihen päälle tulojen raju tippuminen, jos ei pysty käymään töissä pitkään aikaan.

Osastohoito ei kuulu maksukattoon. Vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, jos maksukatto on täynnä.

Vierailija
258/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ei kannata mennä töihin,jos käteen jää vain pari hunttia enemmän kuin työttömänä ollessa.

Työttömiä on 90 000 aktivoitu.

Kun työtön on ollut 200 päivää työmarkkinatuella niin kaupunki maksaa puolet työmarkkinatuesta niin kauan, että työtön on aktivoitu. Siksi esim. kun tehdään katujen korjaus hommia seisoo vierekkäin monta työmiestä, osa on vakituisia, osa palkkatuella ja osa työkokeilussa työttömyyskorvauksella.

Lahden kaupunki maksoi sakkomaksuja valtiolle 20 miljoonaa vuonna 2021.

Vierailija
259/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

"Pari hunttia" on kuitenkin köyhälle/pienituloiselle suuri summa. Rikkaalle/varakkaalle se ei tietenkään ole summa eikä mikään, joten he voivat helposti noin ajatellakin.

Vierailija
260/587 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Tällä hetkellä en saa työnteolla kuukaudessa enempää kuin työttömät ihmiset, mutta mulla on vapaus. Mieluummin näin kuin TE-asiakkaana. Ei tarvitse vääntää omasta elämästä ja tulevaisuudesta minkään viraston kanssa.  Mua myös kohdellaan paremmin kansalaisena.