IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään
On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Menisin erittäin mielelläni töihin mistä saisin nettona 1500e.
Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.Miten tämä on edes mahdollista?
Oletko moniongelmainen vai mistä kiikastaa. En ymmärrä.
Miten on mahdollista, avoimia työpaikkoja on 40 000 ja työttömiä 300 000 ja miten haet ilman koulutusta palomieheksi, poliisiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmiset kuvittelee niiden tukien olevan? Verrattuna palkkaan siis.
Siskoni saa n.900e/kk työmarkkinatukea. Ei mitään lisiä tai muita tukia, kun ei ole lapsia ja puoliso on töissä. Todellakin kannattaisi käydä melkein missä vaan töissä, mutta siskoni on oikeasti niin sairas, että ei kykene mihinkään töihin. Ei myöskään pääse eläkkeelle.
En kyllä osaa olla kateellinen. Käytännössä elää puolison siivellä.
Siskosi ei varmana saa työmarkkinatukea noin paljoa. Ei kukaan saa lähellekään. Taitaa kyseessä olla ennemminkin ansiosidonnainen päiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli työkkäristä työtarjous, mutta hakijoita oli 60 ja tuo oli 2 päivää viikossa osa-aikatyö.
Työtarjous on paikka jota haetaan ja jos ei hae niin tulee karenssi. Mutta tuo työpaikka on niitä samoja mitä voi hakea koko Suomi.
Nyt kun Uudenkaupungin autotehtaalta irtisanotaan porukkaa niin ei työkkäri tarjoa heille mitään töitä. He tekevät itse kotona työhakemuksia ja kilpailevat muiden ihmisten kanssa avoinna olevista työpaikoista.
Ei työkkäristä mitään TYÖTARJOUKSIA tule. Tulee vain tieto avoimesta työpaikasta. Se työTARJOUS tulee vasta firmalta kun olet ensin hakenut työpaikkaa ja pärjännyt haastatteluissa tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmiset kuvittelee niiden tukien olevan? Verrattuna palkkaan siis.
Siskoni saa n.900e/kk työmarkkinatukea. Ei mitään lisiä tai muita tukia, kun ei ole lapsia ja puoliso on töissä. Todellakin kannattaisi käydä melkein missä vaan töissä, mutta siskoni on oikeasti niin sairas, että ei kykene mihinkään töihin. Ei myöskään pääse eläkkeelle.
En kyllä osaa olla kateellinen. Käytännössä elää puolison siivellä.
Siskosi ei varmana saa työmarkkinatukea noin paljoa. Ei kukaan saa lähellekään. Taitaa kyseessä olla ennemminkin ansiosidonnainen päiväraha.
Vain 3 lapsesta voi saada lapsikorotuksen, jos on 8 lasta niin muista lapsista ei saa lapsikorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli työkkäristä työtarjous, mutta hakijoita oli 60 ja tuo oli 2 päivää viikossa osa-aikatyö.
Työtarjous on paikka jota haetaan ja jos ei hae niin tulee karenssi. Mutta tuo työpaikka on niitä samoja mitä voi hakea koko Suomi.
Nyt kun Uudenkaupungin autotehtaalta irtisanotaan porukkaa niin ei työkkäri tarjoa heille mitään töitä. He tekevät itse kotona työhakemuksia ja kilpailevat muiden ihmisten kanssa avoinna olevista työpaikoista.
Ei työkkäristä mitään TYÖTARJOUKSIA tule. Tulee vain tieto avoimesta työpaikasta. Se työTARJOUS tulee vasta firmalta kun olet ensin hakenut työpaikkaa ja pärjännyt haastatteluissa tarpeeksi hyvin.
Kyllä työkkäri lähettää paperin, missä lukee työtarjous ja tulee karenssi, jos et hae tuota työpaikkaa.
Minulla tuli työtarjous 2 päivää viikossa osa-aikatyöstä, mutta hakijoita oli 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kokoomuksen ansiosidonnaismalli menee läpi eli keräämisaika 12 kuukautta ja saa 200 päivää niin osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa ja työnantaja ei välttämättä suostu antamaan työtunteja enempää. Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, jos Kokoomus leikkaa tuosta vuorolisät, sovitellun päivärahan ja asumistuen niin huh huh.
Moni eläkeläinen saa tuon saman rahan kotiin eläkkeellä.
Suomessa ei saa lainaa 2400 brutto tuloilla ilman isoja säästöjä. Tiedän paljon vuokralla asuvia työssäkäyviä.
Eläkeläiset kyllä saa rahoitusvastikkeeseen omistusasuntoon asumistukea eli valtio maksaa heidän putkiremontin.
Eläkeläisiä on 1 600 000
Meidän kaupungissa on perikunnan asuntoja jotka ei me kaupaksi esim. 4 h + k + s ja hinta 80 000 euroa. Olleet myynnissä jo 3 vuotta.
Eläkeläiset pärjää tuolla asumistuella ja 922 netto minimieläkkeellä, kun heillä asuntolaina maksettu.
Perheet ei pärjää, koska työmarkkinatuki 760, kun 2 lasta ja asuntovelka ei ole lasku, jos pienipalkkainen puoliso niin puolison tulot vaikuttavat asumistukeen.
Toimeentulotuessa taas ei mikään laina ole lasku. Lapset tarvitsevat ruokaa ja vaatteita, koska kasvavat. Meillä 13 - vuotias poika 183 cm pitkä ja juuri ostin 43 numeron kengät ja kasvu jatkuu 21-vuotiaaseen asti. Eläkeläinen ei kasva pituutta ja samat vaatteet käy, toki he voivat joutua osastohoitoon ja kodin siivous maksaa.
Samat vaatteet käy blaa blaa... Oletko ihan vajaa? Kyllä ne vaatteet kuluu puhki, vetskarit hajoaa jne. Tarvitsee koko ajan jotakin ja joskus loppuu rahat ja kaikki on rikki. Minulla on t-paita päällä, jossa on 3 reikää. Ei ole varaa ostaa uutta. Paidan lisäksi rikki on vaikka mitä muuta vaatetta, kenkää ja käyttötavaraa (esim. pyörä). Eikä tilanne parane, vaan pahenee, sillä koko ajan hajoaa vaan lisää ja lisää vaatetta a tavaraa.
Käytkö parturissa? Minä työttömänä en käy, puoliso leikkaa hiukseni. Parturirahalla saa uutta vaatetta. Meillä ei ole myöskään saunavuoroa. Auto on, koska meidän 100000 asukkaan kaupungissa ei kulje linja-autoja ilta ja viikonloppu vuorotöihin.
En ole käynyt parturissa 16 vuoteen.
En minäkään ole, no kävin hääpäivänämme 10 vuotta sitten, vaimo leikkaa hiukseni, en myöskään voi ymmärtää että auton pesusta pesulassa maksetaan jopa kymmeniä euroja, itse otan sankkoon vettä ja harjan, en ole koskaan maksanut mitään esim suoratoistopalveluista tai muusta viihteestä, ei olla koskaan käyty ulkona syömässä, pizza saatetaan tilata muutamia kertoja vuodessa. Ei todellakaan mihinkään alkoholiin ja takseihin ole rahaa, saati sitten lapioida lentokoneeseen. M38v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni tienaamme hyvin ja rahaa jää n 6000 kuussa käyttöön.
On mökit, paljut ja lapsilla mopoautot ja hyvä tulevaisuus.Saimme hyvin perintöä molemmat joista olemme säästöön laittaneet säntillisesti joka kuukausi jotta pääsemme sitten matkustelemaan lomilla.
On oma syy jos et pärjää palkalla.
Lue lue lue, kouluttaudu ja nauti elämästäsi.
Minäkin saan lähivuosina miljoonaperinnön (en siis toivo kenenkään kuolemaa, mutta mummolla ikää jo 96 ja olen ainut perillinen) ja sen jälkeen uskon todells pärjääväni 2300 euron bruttopalkallani aika mukavasti.
Entäs, jos mummo on tehnyt testamentin. edunsaajana esim kehitysaputyö tms.
Perillinen eli lapsi saa aina lakiosan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona olemalla saa saman rahan kuin töitä tekemällä, niin sehän olisi väärin. Jos niin olisi.
Hyvinvointiyhteiskunta pitää huolta kaikista, että yhteiskuntarauha säilyy, ja rikollisuus pysyy kurissa.
Jos haluaa tänne USAn tyylin, eli jokainen pitäköön huolta itsestään, ostakoon aseen puolustaakseen omaisuuttaan ja missä rikkaat asuu rikkaiden alueilla, niin sitten kannattaa muuttaa sinne.
On siinä silti iso ero, itse en koskaan ole ajatellut että työstä pitäisi jäädä rahaa käteen x määrä että se kannattaa, mutta työssäkäynti mahdollistaa elintason nousun. Jo 1500€ tienaava voi ottaa vaikka pienen lainan ja ostaa mummonmökin, laitella sitä vaikka 30€ kuukaudessa, helposti saa elämään luksusta ja kaikki on omaa, kuin se että heittäytyy työttömäksi ja ei omista eikä saa koskaan mitään.
Työttömäksi ei heittäydytä.
Pari ansiosidonnaisella vedättäjää olen tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Luopukaa valittavat työssäkäyvät niistä autoistanne, niin eiköhän ala rahat riittämään ruokaan!!!
Lihavat ajavat autoillaan lähikauppaankin.
Ostakaa pyörät, niin laihdutte ja jää rahaakin enemmän.Ärsyttää naurettavat kitinät työssäkäyviltä kahden aikuisen palkalla eläviltä 🤢
Maksan varmasti enemmän veroja kuin kaksi aikuista yhteensä, vaikka brutto olisi sama. Ja paljonkos teille kilahtaa valtiolta tilille kuukaudessa?
Pyörä on, valitettavasti vaan työnantaja ei ole järjestänyt mitään asiallista parkkia, että uskaltaisi sen jättää. Näitä varastetaan ihan viikottain joka puolelta. Joten ajot jää vapaa-ajalle. Autoa se ei kyllä millään tapaa korvaa.
Ärsyttää itteä eniten, että taas lähihoitaja kyseessä. Itselläni oli n. KaksiSATAA euroa vähemmän nettopalkka ja hyvin riitti elämiseen. Nää hoitsut ei vaan ole kovin terävää porukkaa, se on tullut nyt aika monesti esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkkäri lähettää paperin, missä lukee työtarjous ja tulee karenssi, jos et hae tuota työpaikkaa.
Minulla tuli työtarjous 2 päivää viikossa osa-aikatyöstä, mutta hakijoita oli 60.
Työttömällä on nettisivut mihin mennään pankkitunnuksilla ja sinne täytetään ne 4 työpaikkaa mitä on hakenut, enempää ei voi merkitä ja siinä on kohta, jossa lukee : kokoaikatyö, muu kuin työtarjous ja toinen kohta missä lukee kokoaikatyö, työtarjous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.Miten tämä on edes mahdollista?
Miten on mahdollista, avoimia työpaikkoja on 40 000 ja työttömiä 300 000 ja miten haet ilman koulutusta palomieheksi, poliisiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi jne.
En muista kuka lanseerasi sanonnan "paskatöihin ei kannata mennä " siitä on jo vuosia. Kun lapseni meni lukion aikana "paskatöihin" joku ohikulkeva tulena luuseri huuteli, kuinka sä viitsit mä en vaan viitsis.
Onneksi opiskelu meillä on ilmaista, eikä hänen tarvinnut sietää luusereiden huuteluja, vaihdossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi hakea jotain tekosyytä. Vapaita työpaikkoja ilman mitään osaamista löytyy jos vain kiinnostaa. Sen kun käy läpi kauppoja, aina tarvitaan myyjiä. Ja jos mitään muuta ei löydy, niin puhelinmyyjiä ja ruokakuskeja ei ole koskaan liikaa.
Se että noista vapaista 40 000 työpaikasta ei löytyisi itselleen sopivaa vaatii aikamoisen runebergin kehittämään tekosyitä. Eli miksipä et ryhtyisi sitten kirjailijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona olemalla saa saman rahan kuin töitä tekemällä, niin sehän olisi väärin. Jos niin olisi.
Hyvinvointiyhteiskunta pitää huolta kaikista, että yhteiskuntarauha säilyy, ja rikollisuus pysyy kurissa.
Jos haluaa tänne USAn tyylin, eli jokainen pitäköön huolta itsestään, ostakoon aseen puolustaakseen omaisuuttaan ja missä rikkaat asuu rikkaiden alueilla, niin sitten kannattaa muuttaa sinne.
On siinä silti iso ero, itse en koskaan ole ajatellut että työstä pitäisi jäädä rahaa käteen x määrä että se kannattaa, mutta työssäkäynti mahdollistaa elintason nousun. Jo 1500€ tienaava voi ottaa vaikka pienen lainan ja ostaa mummonmökin, laitella sitä vaikka 30€ kuukaudessa, helposti saa elämään luksusta ja kaikki on omaa, kuin se että heittäytyy työttömäksi ja ei omista eikä saa koskaan mitään.
Ei noilla tuloilla saa lainaa eikä pankki nykyään rahoita vanhoja kohteita välttämättä, koska tulee esim. EU direktiivi.
Bensan hinta nousee ensi tammikuussa 20-50 snt/litra eikä työtön saa kilometrikorvauksia eikä Kela maksa auton kuluja, jos irtisanotaan ja työkkäri määrää työkokeiluun 580 euroa netto kuukaudessa ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksella, jos et mene niin tulee karenssi ja Kokoomus leikkaa nyt ansiosidonnaisen.
Saa... Itse ostin ensimmäiseksi asunnoksi reilu kymmenen vuotta sitten 80 luvun mummonmökin 35 000€, siinä 70 neliön mökissä oli oikein mukavaa asua. 10 vuotta maksoin noin 350€kk ja oli oma koti. Nettoni eivät tainneet olla kuin maksimissaan 1600€kk. Siihen summaan ei tarvinnut edes takaajaa. Vaikka oli sähkö ja vesi lisäksi,ei missään asu yksin vuokralla yhtä edullisesti 70 neliön asunnossa kuin se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten parisuhteissa nykyään, KOHTAANTO-ONGELMA🤪
Minä en ole kovin fiksu, mutta oppimisti.
Ostin ensimmäisen asunnon vuonna 96 ja siitä tasaiseen tahtiin lisää.
Riskejä otettu paljon, mutta nyt näyttää tosi hyvälle
Harvemmin perustyöllä rikastuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kuka lanseerasi sanonnan "paskatöihin ei kannata mennä " siitä on jo vuosia. Kun lapseni meni lukion aikana "paskatöihin" joku ohikulkeva tulena luuseri huuteli, kuinka sä viitsit mä en vaan viitsis.
Onneksi opiskelu meillä on ilmaista, eikä hänen tarvinnut sietää luusereiden huuteluja, vaihdossakaan.
Ja luuletko, että me työttömät ei olla oltu töissä. Itse olen käynyt kesätöissä jo yläasteikäisestä ja opiskelun lukion jälkeen 2 tutkintoa.
Olen ollut myös tes-palkka työssä valmistumisen jälkeen, mutta tuo työpaikka loppui. Olen ollut valmistumisen jälkeen myös työkokeilussa, palkkatukitöissä ja sijaisena ja nyt työtön.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa voi olla kateellinen työttömälle? Säästöön ei jää mitään. Ei matkustella tms. Ostan vaatteet käytettynä. Ostan halvinta ruokaa. Liha on aina jauhelihaa. Pihvistä tms. saa vain haaveilla.
Noin minäkin elän vaikka käyn töissä, rahaa toki jää säästöön että on taas varaa olla työtön kun seuraavan kerran irtisanoudun.
Tulemme leikkaamaan köyhiltä lisää koska vain minun tilipussillani on väliä-
Ei noilla tuloilla saa lainaa eikä pankki nykyään rahoita vanhoja kohteita välttämättä, koska tulee esim. EU direktiivi.
Bensan hinta nousee ensi tammikuussa 20-50 snt/litra eikä työtön saa kilometrikorvauksia eikä Kela maksa auton kuluja, jos irtisanotaan ja työkkäri määrää työkokeiluun 580 euroa netto kuukaudessa ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksella, jos et mene niin tulee karenssi ja Kokoomus leikkaa nyt ansiosidonnaisen.