Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!
Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se JaloTiina näyttää alle 30-vuotiaalta, vaikka on yli 40.
Mutta hän onkin kestävyysurheilija. Eli urheilu pitää nuorena.Tämäkin on mielenkiintoista, miten eri-ikäisen näköisinä ihmiset toisiaan pitävät, kuka näyttää kenestäkin nuorelta tai vanhalta, on katsojan silmässä. Minusta Jalotiina näyttää ihan ikäiseltään tietämättä tarkkaa ikää, mutta 40+. Kun taas vaikka Nicole Kidman näyttää nuoremmalta kuin on, on kuitenkin jo 55. Itse näytän omasta mielestä paljon nuoremmalta kuin ikätoverit, mutta sehän on vain oma mielipide. :D
Nicole Kidmanin kasvot on varmaan käsitelty jo moneen kertaan. Hän oli nuorena nätti ja siro ja muuttui sitten yhdessä vaiheessa turvonneen ja vihaisen näköiseksi.
Aurinko, alkoholi, stressi, huolet, geenit, merkittävä ylipaino (ja jojolaihdutus), sokeri ja rasva samassa ruokavaliossa, vain satunnainen liikunta (ei lihaksia kiinteyttäviä treenejä). jotkut myös ottaa fyllinkejä ja imuja, poistaa roikkuvia ja rumia luomia (esim. rasvaluomia)...
Tupakka, viina, ylipaino, sairaudet, liikunnallisuus, ruokavalio, työn kuormitus, lepo ja palautuminen.
Siinä ap:lle muutama muuttuja jotka vaikuttaa kehon ulkoiseen vanhenemiseen.
Aiemmin näytin nuorelta, koska en juonut tai polttanut. Sitten sairastuin syöpään., vuosia sairauslomalla.
kehäraakki
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on hauskaa?
On se hauskaa kun nuoruudessa se kaunis nainen tai komea mies on rupsahtanut ja minä tavis olenkin se hyvin säilynyt 😅
Vierailija kirjoitti:
Geenit, stressi ja tupakointi on suurimmat tekijät. Elämä ei kohtele tasapuolisesti.
Ei vaan geenit, unen määrä ja aurinko
Olen aina ja kaikessa sitä mieltä, että elämä on valintoja täynnä ja jokainen on oman onnensa seppä. Eli olet itse vastuussa valinnoistasi, asenteestasi vastoinkäymisiin jne. On totta, että pieni promille saa geenilotossa esim. CP-vammaisuuden tai syntyy narkomaanin lapseksi, mutta suurin osa on itse vastuussa valinnoistaan. Uhriutuminen ja marttyyrimaisuus sopii jotenkin suomalaiseen mielenmaisemaan, vähän liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Stressi, sairaus vanhentaa tai aiheuttaa sen ettei välitä mitä suuhun mättää, ei jaksa hoitaa ihoaan ym...syy- seuraussuhde.
Mä näytän ikäistäni nuoremmalta ja kaveripiirissäni joitakin samanikäisiä vasten 10 vuotta nuoremmalta, vaikka olen viimeiset 15 vuotta kärsinyt kovasta stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kohtelee meitä eri lailla.
Mitä meinaat tällä? Elintapoja?
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
Mun elämä on ollut niin perseestä, että et varmaan ymmärräkään. Siitä huolimatta olen nuorekas ja hyvinsäilynyt, ihmiset luulee kolmekymppiseksi.
mies43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinnolla ja juomilla, mitä koneistoosi lykkäät 25-45-vuotiaana vaikuttaa paljon.
20 vuotta. Ei ole ollenkaan yhdentekevää, mitä olet syönyt ja juonut.
Karkit, sipsit, limsat, energiajuomat, ultraprosessoidut ruuat, lisäaineet, alkoholi...
Ja toisaalta kasvikset, marjat, pähkinät, kala, mahdollisimman aidot ja normaalit ruuat.
Monet ihmiset kohtelevat elimistöään kuin viemäriä (pepsi maxia ja energiajuomia). Se näkyy päällekin päin keskimäärin ihan selvästi.
Minä kyllä tunnen ihmisiä, jotka syövät paljon karkkia ja valmisruokia ja näyttävät silti ikäistään paljon nuoremmilta. Mutta alkoholi ja etenkin tupakka kyllä vanhentaa.
Osaatko tilastollista ajattelua. Isoa kuvaa. Keskiarvoa jne.
Eli sinun kaksi kaveria ovat poikkeuksia, ISO kuva on se, että mitä sisääsi tunget 20-30v todellakin vaikuttaa terveyteen ja ulkonäköönkin.
Kun otetaan tuhat ja tuhat molemmista "ryhmistä" - siis pääasiassa huonosti syöviä ja toisaalta terveellisesti syöviä... ero pärstäkertoimissa on varmasti selvästi nähtävissä.
Minulla on myös paljon murhetta ja pettymyksiä, masennustakin, työttömyyttä, läheisten vakavia sairauksia jne. Ehkä ainut ilo on ollutkin silloin mieluisan liikunnan harrastaminen, joka vaikuttaa toki myös ulkoiseen olemukseen. Olen kohta 50v, moni luulee noin 40-vuotiaaksi.