Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!

Vierailija
09.04.2023 |

Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman kuin ap. Jep, geenejään tai telomeeriensa pituutta ei voi itse valita, eikä sairauksia tai muita vastoinkäymisiä. Mutta elintavat vaikuttavat paljon juuri keski-iästä eteenpäin. Itse en ole ottanut aurinkoa juurikaan (kärtsähdän heti, olen vaaleaihoinen blondi) eikä minulla ole ollut suuria painonvaihteluita. Tupakoin satunnaisesti ja käytän alkoa satunnaisesti, mutta syön terveellisesti ja liikun. Ihoanalyysimasiinan arvio oli kymmenen vuotta alle mun iän. Uskoisin, että juuri painon pysyminen samalla kymmenluvulla ja auringolta suojautuminen ovat iso asia tässä. Tupakointi vanhentaa, mutta aski riittää kyllä viikon, joskus kaksikin. Eli en vetele toppaa päivässä. Lisäksi juon paljon vettä ja vihreää teetä. Geenit ovat vanhemmilta, jotka ovat aina näyttäneet noin kymmenisen vuotta nuoremmilta kuin itse asiassa ovat. Terveelliset ruokatottumukset ovat myös kodin peruja minulla. Vanhemmat eivät tupakoi, mutta käyttävät alkoholia maltillisesti. Tukka minulla kyllä harmaantuu ihan vauhdilla, mutta blondilla se ei näy häiritsevästi. En ymmärrä, mitä kauheaa siinä vanhenemisessa on. Sitä voi viivyttää, mutta ei estää. 

Vierailija
122/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on sekin, että jotkut yrittävät kovasti näyttää nuorilta, toisille meistä se taas ei ole mitenkään tärkeää. Olen itse 48 v ja täysin sinut ikääntymismuutosteni kanssa. En mitenkään pyri näyttämään nuorelta, en värjää harmaata tukkaa piiloon, en käytä ryppyvoiteita saati jotain botoxeja, en pukeudu nuorekkaasti enkä pidä nuorekasta hiusmallia. Olen terve ja tyytyväinen elämääni. Enkä mitenkään kadehdi niitä, jotka yrittävät epätoivoisesti takertua nuorekkuuteen.

Joidenkin ei tarvitse erityisemmin yrittää ja niitä tässä aloituksessa varmaan tarkoitetaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näytän ikäistäni nuoremmalta. Eikä oo syynä mikään muu kuin geenit ja auringon välttely. En siis käytä seerumeita, voiteita, botoxia, pidennyksiä tai muuta sellasta. Ehkä sekin auttaa, että mä tykkään nukkua ja nukun joka yö vähintään 8h.

Minä näytän ilmeisesti myös, kun toistuvasti sellaisiin oletuksiin törmää. En pukeudu erityisen nuorekkaasti, en käytä mitään erityisiä seerumeita tms., en edes nuku kauhean hyvin nykyään. Aurinkovoidetta käytän ahkerasti koska on herkkä iho enkä tupakoi, eikä elämässä ole ollut mitään vakavia sairauksia tai muita pahoja stressitilanteita. Ja tosiaan ne geenit, äitinikin on melko nuoren näköinen kasvoiltaan.

Vierailija
124/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä kohtelee meitä eri lailla.

Mitä meinaat tällä? Elintapoja?

Ap

Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.

En vieläkään ymmärrä.

Ap

Etpä tietenkään.

Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".

Tiedätkö miksi ihmiset olivat 1800-luvulla lyhyempiä kuin nykyään? Koska valtaosalle oli annettu enemmän kuin jaksoivat kantaa, tekivät raskasta työtä ja ravinto oli huonompaa kuin nykyään. Nyt heidän jälkeläisensä ovat heitä 20 cm pitempiä, koska helppo eläm ja korkea elintaso.

Hormonijäämät maidossa, lihoissa, kananmunissa ym. kaikki tehotuottetua.

Ei ole täällä meillä eikä muissakaan Pohjoismaissa, ei edes Euroopassa. Yhdysvalloissa kyllä. 

Vierailija
125/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on valvoneet, ottaneet aurinkoa ja käyttäneet alkoholia, toiset taas ei. Tämä on geenejä todennäköisempi selitys.

Nämä selittää osan, mutta ei kaikkea. Se on geenien ja ympäristötekijöiden (eli ne elintavat ja stressi ym) vaikutus.

Vierailija
126/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oudot hauskuuden lähteet. Ruotia nyt toisten ulkonäköä..

Vierailija
127/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viina ei kyllä näy, voin kertoa. Join 25 vuotta, ja nyt ollut 46 päivää raittiina.

Olen yhä babyface viisikymppisenä.

Telomeerit määräävät kasvojen ikää paljon, elikkä siis geenit.

Ihan varmaan joo. Aina tänne tulee näitä vanhempia naisia kehumaan miten mikään ei vaikuta ja ollaan niin ikinuoria. Mikä on vain kuvitelma heidän päässään.

Itseään ei näe kuten muut. Kaikkiin ikä ja elämäntavat vaikuttavat jollain tavalla. Tunnen useamman naisen jotka kehuvat nuoruuttaan, katsotaan itseä vaan peili-ilmeellä ja käytetään filttereitä. Todellisuudessa näyttävät ikäistään vanhemmalta.

Ne oikeasti nuoren näköiset ei hirveästi pidä ääntä siitä beibifeissistään, koska oikeasti se on jokseenkin ärsyttävää että ihmiset olettaa paljon nuoremmaksi kuin oikeasti. Varsinkin nuorena. Kaikkiin ikä ja elämäntavat vaikuttaa jollain lailla, mutta kyllä se vaan on niin että toiset näyttää nuoremmalle kuin ikäisensä keskimäärin ja osa vanhemmalle.

Vierailija
128/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap arvatenkin kokee itse kuuluvansa siihen nuorekkaaseen osaan ja kuvittelee menevänsä parikymppisestä edelleen. Totuus on usein toinen, ja ihan yhtä vanhoja olette kaikki.

Vierailija
129/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla ainoa joka on vähän eri mieltä siitä, että ylipaino aina vanhentaa. Jos sitä ylipainoa ei ole älyttömästi, ja se jakautuu tasaisesti, ja lisäksi henkilö kuitenkin liikkuu aktiivisesti, voi ikääntyessä pienestä ylipainosta olla ihan etua nuorekkaan ulkonäön säilyttämiseksi. Siskoni on hyvä esimerkki tästä. Hän on nyt 48v, ollut aina nuorekas sekä olemukseltaan että ulkonäöltään, mutta nyt päätti laihduttaa pois ylimääräiset kilonsa. Lopputulos mielestäni vanhentaa häntä selkeästi. Kasvoista tuli jotenkin luisevat ja ryppyisemmät, ja muutenkin koko kroppa on nyt muodottomampi ja luisevampi. Aiemmin hän oli sopivasti pyöreä, ei siis mikään hillitön ihrakasa kuitenkaan. Se maltillinen ylipaino näytti kyllä ainakin mun mielestä paljon paremmalta, ja sai hänet näyttämään nuoremmalta ja elinvoimaisemmalta.

Se on totta että jossain kohtaa se pieni rasvakerros ihon alla saa ihon näyttämään kimmoisammalta. Sellaiset tosi urheilulliset alkaa iän myötä näyttää "kuivalta". Raju laihdutus vaikuttaa iän myötä erityisen paljon, kun iho on ollut venyneempi eikä enää palaudu samalla tavalla kuin nuorena, joten se jää sitten ryppyyn.

Vierailija
130/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap arvatenkin kokee itse kuuluvansa siihen nuorekkaaseen osaan ja kuvittelee menevänsä parikymppisestä edelleen. Totuus on usein toinen, ja ihan yhtä vanhoja olette kaikki.

Kyllä se joillakin vastustaa pahasti myöntää että ihan oikeasti ihmiset vanhenee eri tahtiin. Kun on tehnyt töitä joissa tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä niin sen huomaa tosi selkeästi. Toiset vaan on nuorekkaita ja toiset rupsahtaa nopeammin, siinä 50v+ erot on jo isoja mutta kyllä sen huomaa jo kolmekymppisistä. Eikä kyse ole vain ulkonäöstä vaan myös henkisestä ja fyysisestä kunnosta. Toiset puhuu jo viisikymppisenä että kun minä olen näin vanha, toiset kokee olevansa ihan täydessä iskussa vielä paljon vanhempanakin.

Vierailija
131/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se joillakin vastustaa pahasti myöntää että ihan oikeasti ihmiset vanhenee eri tahtiin. Kun on tehnyt töitä joissa tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä niin sen huomaa tosi selkeästi. Toiset vaan on nuorekkaita ja toiset rupsahtaa nopeammin, siinä 50v+ erot on jo isoja mutta kyllä sen huomaa jo kolmekymppisistä. Eikä kyse ole vain ulkonäöstä vaan myös henkisestä ja fyysisestä kunnosta. Toiset puhuu jo viisikymppisenä että kun minä olen näin vanha, toiset kokee olevansa ihan täydessä iskussa vielä paljon vanhempanakin.

Kyllä, mutta aina kun lehdissäkin on näitä "olen 45 ja minua luullaan parikymppiseksi" ihmisiä, niin aina he kyllä näyttävät ihan ikäisiltään. Todella moni kuvittelee itse säästyneensä ikääntymiseltä ja itseä katsellaan vain puhelimen filttereiden läpi.

Vierailija
132/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla vain henkisesti pikkulikka.

Vierailija
133/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta aina kun lehdissäkin on näitä "olen 45 ja minua luullaan parikymppiseksi" ihmisiä, niin aina he kyllä näyttävät ihan ikäisiltään. Todella moni kuvittelee itse säästyneensä ikääntymiseltä ja itseä katsellaan vain puhelimen filttereiden läpi.

Niin no ne jotka menee lehtiin asti tällaisia selittämään ovat kyllä varmaan keskimääräistä ulkonäkökeskeisempää sakkia. Tosin olen myös sitä mieltä, että jos joku väittää näyttävänsä ikäistään nuoremmalta niin monet alkaa katsoa häntä heti paljon kriittisemmällä silmällä ja oikein etsimällä etsiä niitä ikääntymisen merkkejä. Ja löytyyhän niitä aina, vaikka yleisvaikutelma aidosti olisi nuorekas.

Vierailija
134/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin suorastaan naurattaa tämä toisten ihmisten vanheneminen aika usein. On todella hauskaa, kun meidän 70+ joukossa on jo hirmu vanhoja ja ryppyisiä henkilöitä.

Vierailija
135/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänasenne vaikuttaa aika paljon tietysti elämänlaatuun, hieman myös ulkonäköön. Olen alle viisikymppinen, mutta sellaisessa harrastusporukassa, että siellä on paljon eläkeläisiä ja tyypillisesti pitkälle kouluttautuneita "ylempää" luokkaa. He jaksavat matkustella, seurata maailman tapahtumia, opetella uutta jne. Itse olen kotoisin duunariperheestä ja vanhempani taas maanviljelijäperheistä. Suvussani viisikymppisenä on ostettu kiikkustuolia lahjaksi ja annettu nuorempien käydä hoitamassa kauppa-asiat. Äitini on nyt kahdeksankymppinen ja on sairauksiakin, mutta ylipäänsä elämänasenne on sellainen, että tässä vain odotellaan jos joku sattuu tulemaan käymään ja puhelimessa jauhetaan kymmeniä vuosia vanhoja ikäviä asioita. Ei meinaa millään uskoa, että joku hänen ikäisensä kulkee enää missään. En sano, etteivätkö fyysiset vaivat vaikuttaisi elämään, mutta tuossa harrastusporukassa niitä pyritään hoitamaan ja tekemään niiden asettamissa rajoissa se mitä voidaan. Rakastan äitiäni tosi paljon, mutta silmieni eteen on kyllä avautunut tavallaan kaksi eri linjaa vanheta, tiedän kyllä kummalle tähtään.

Vierailija
136/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se hauskaa, jos olisi itse se nuorekkaimman näköisenä säilynyt, tyyliin Mette Mannonen.

Vierailija
137/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri, mutta kaltoinkohtelu lapsuudesta lähtien. Hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Nuorena ei sitten osannut pitää puoliaan, puolisokin väkivaltainen. Kaikki ei synny rakastaviin koteihin.

Elimistö ollut jossain stressitilassa melkein aina. Kortisoli lisää alttiutta lihomiseen. Vaikka omalle kohdallesi ei olisi sattunut pahaa, muista että mitä vaan voi sattua kenelle vaan.

Vierailija
138/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.

En vieläkään ymmärrä.

Ap

Ap kuuluu selvästi joukkoon "mieleltään kankea ja harmaantunut".

Vierailija
139/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnallisuus vaikuttaa.

Jos sinulla on paino rajoilla ennen vaihdevuosia, ota se pois tai pidä edes ettei nouse. Vaihdevuosissa tapahtuu jotain ettei laihdu vaikka kuinka liikkuu eikä syö.

Olen aina ollut liikunnallinen, vaihdevuosiin meni hyvin. Mutta jotain tapahtui elimistössä. Rupsahdin.

Vierailija
140/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on hauskaa?