Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!
Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla omat geeninsä ja jokainen kestää elämänkolhunsa omalla tavallaan.
Olin nuorekas, lapseni lukiokaverit ihmettelivät kuinka hänellä on niin nuori äiti vaikka olin 40v. Vielä 50v. olin hyvin säilynyt, ilmeisesti hyvät geenit peritty, en paklannut rasvoilla kasvojani enkä ripsiväriä ja huulipunaa lukuun ottamatta meikannut. Raskas elämä ja olemattomat yöunet eivät ainakaan vanhentaneet. Olen aina ollut positiivinen luonne, rakastan elämää vaikka se toisi eteen
mitä tahansa. Geenejä on varmasti kiittäminen, äitini ja äidinäitini olivat kauniita ja vanhenivat kauniisti.
Minun äitini oli todella kaunis ja hoikka.
Ei käyttänyt alkoa.
Poikaystävät ryyppäsivät meillä.
Äiti löi ja kotona ei ollut ruokaa.
Olen perinyt äitini kauneuden ja nuoruuden.
Lisäksi olen rikastunut.
Ihanaa olla hoikka kaunis ja rikas.
Vierailija kirjoitti:
Mutta peipifeissihän on eniten kiinni kasvonpiirteistä. Minulla on pieni nenä, aika isot silmät (eivät mitkään möllösilmät kuitenkaan) ja pieni suu. Hyvä iho ja normaalit hampaat. Paksu tukka.
Hiljaa dawn ihmisiä ei lasketa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla omat geeninsä ja jokainen kestää elämänkolhunsa omalla tavallaan.
Olin nuorekas, lapseni lukiokaverit ihmettelivät kuinka hänellä on niin nuori äiti vaikka olin 40v. Vielä 50v. olin hyvin säilynyt, ilmeisesti hyvät geenit peritty, en paklannut rasvoilla kasvojani enkä ripsiväriä ja huulipunaa lukuun ottamatta meikannut. Raskas elämä ja olemattomat yöunet eivät ainakaan vanhentaneet. Olen aina ollut positiivinen luonne, rakastan elämää vaikka se toisi eteen
mitä tahansa. Geenejä on varmasti kiittäminen, äitini ja äidinäitini olivat kauniita ja vanhenivat kauniisti.Minun äitini oli todella kaunis ja hoikka.
Ei käyttänyt alkoa.
Poikaystävät ryyppäsivät meillä.
Äiti löi ja kotona ei ollut ruokaa.
Olen perinyt äitini kauneuden ja nuoruuden.
Lisäksi olen rikastunut.
Ihanaa olla hoikka kaunis ja rikas.
Äitini miehet siis olivat alkoholisteja.
Itse en juo
Näin ex-vaimoni. En ollut nähnyt häntä n 20:een vuoteen. Aika vanha ja ryppyinen oli. Onneksi laitoin kiertoon. Nyksä on vielä nuorekkaan ja raikkaan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta peipifeissihän on eniten kiinni kasvonpiirteistä. Minulla on pieni nenä, aika isot silmät (eivät mitkään möllösilmät kuitenkaan) ja pieni suu. Hyvä iho ja normaalit hampaat. Paksu tukka.
Tämä tuli itsellänikin mieleen. Minua luullaan toisinaan lukiolaiseksi (kuljen töihin erään lukion läheltä). Ikää on jo tuplasti abivuosiin, mutta kasvonpiirteet ( isot silmät, suorat ja hyväkuntoiset hampaat, sekä kasvojen symmetrisyys ) varmaankin vaikuttavat yleisilmeeseen.
Elämäntavat vaikuttaa ja valinnat. Itsekin paljon menetystä, sairautta ja kovia kokenut. Asenteen, liikunnan ja itsestä huolehtimisen olen yrittänyt pitää elämässä mukana aina mahdollisuuksien mukaan. Elämän uhriksi ei kannata kokonaan jäädä, usein voi tehdä valinnoillaan vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kohtelee meitä eri lailla.
Mitä meinaat tällä? Elintapoja?
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".
Kylläpä vain voi. Kaverini sairastui vakavasti, ja hänen isänsä musta tukka muuttui vuodessa täysin harmaaksi. Stressi ja huoli niin hirveä.
Antti Hammarberg "Irwin Goodman" kuoli 47-vuotiaana ja oli jo pitkään ennen sitä raihnaisen vanhuksen oloinen ja näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Viina ei kyllä näy, voin kertoa. Join 25 vuotta, ja nyt ollut 46 päivää raittiina.
Olen yhä babyface viisikymppisenä.
Telomeerit määräävät kasvojen ikää paljon, elikkä siis geenit.
Ihan varmaan joo. Aina tänne tulee näitä vanhempia naisia kehumaan miten mikään ei vaikuta ja ollaan niin ikinuoria. Mikä on vain kuvitelma heidän päässään.
Itseään ei näe kuten muut. Kaikkiin ikä ja elämäntavat vaikuttavat jollain tavalla. Tunnen useamman naisen jotka kehuvat nuoruuttaan, katsotaan itseä vaan peili-ilmeellä ja käytetään filttereitä. Todellisuudessa näyttävät ikäistään vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".
Et oo nähnyt kuvia esim. Barack Obamasta ennen ja jälkeen presidenttikauden? Kyllä stressi ja vaikeudet voi vaikuttaa hyvinkin paljon ihmisen ulkomuotoon.
Nuoren näköiset ovat myös biologisesti nuorempia kuin raihnaiset saman ikäiset.
"Toisilla sattuu olemaan sellainen perimä, että he esimerkiksi vanhenevat osiltaan tai koko keholtaan hitaammin kuin ikätoverinsa.
Geenien vaikutus biologisen iän vaihteluun vähenee jonkin verran, kun ikää karttuu.
Sen sijaan yksilöllisten elintapojen ja ympäristön merkitys kasvaa.
Perimän ja ympäristön vaikutus on kuitenkin yksilöllinen."
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/e1787d80-37db-4883-ae3d-07cf4307bf…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Et oo nähnyt kuvia esim. Barack Obamasta ennen ja jälkeen presidenttikauden? Kyllä stressi ja vaikeudet voi vaikuttaa hyvinkin paljon ihmisen ulkomuotoon.
Voi vaikuttaa muttei kaikilla vaikuta. Tiedän joitain isoja vastoinkäymisiä kohdanneita, jotka vieläpä umpijuoppoja ja silti näyttävät 10v ikäisiään nuoremmilta. Ne on ne geenit enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Kylläpä vain voi. Kaverini sairastui vakavasti, ja hänen isänsä musta tukka muuttui vuodessa täysin harmaaksi. Stressi ja huoli niin hirveä.
Ei jaksanut värjätä enää. - sivulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini hiukset harmaantuivat muutamassa viikossa, kun hän suri yllättäen kuollutta rakastaan.
Hiukset kasvavat muutamassa viikossa muutaman millin. Kenenkään koko pää ei siis todellakaan harmaannu viikoissa, vaan siihen menee hiusten pituudesta riippuen vuosia.
Olet väärässä
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1b270ffc-598e-48b8-b8a0-2a053…
Voi luoja. Et siis oikeasti ymmärrä kuinka hiukset muodostuvat ja "elävät"? Et myöskään ymmärrä lukemaasi.
Ei jutussa sanota että koko hiusten PITUUS harmaantuu hetkessä, vaan jossain hiirikokeissa HIIRILLÄ saatiin aikaan tilanne jossa kaikki KARVATUPIT menettivät kykynsä tuottaa väripigmenttiä. JOS vastaava tapahtuisi ihmisillä, hiusten koko PITUUDEN harmaantuminen veisi silti niiden kasvuiän. Harmaantuminen voi edetä enintään hiusten kasvunopeuden verran, eli sen max noin sentin tai puolitoista kuukaudessa.
Hiukset ovat kuollutta materiaa, mikään mitä karvatupessa tapahtuu ei vaikuta jo kasvaneeseen hiukseen - ei muuta sen väriä, paksuutta, kuntoa yms. Häpeä tyhmyyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset naiset vanhenee todella hitaasti.
Suominaiset alkaa rupsahtamaan viimeistää 35-vuotiaina.
Sitä se siideri ja suklaa tekee. :)
Meksikolaiset ja lattarimiehet vanhenee todella hitaasti.
Suomimiehet alkaa repsahtamaan viimeistään 35- vuotiaina.
Sitä se olut ja hampparit tekee :)
Ystäväni sairasti syövän ja se kyllä vanhensi häntä 10v jos ei enemmän. Hormoneilla on vaihdevuodet myös aiheutettu eikä ole lähelläkään 40v vielä. Joillekin meistä kaikki on lahjaa, vaikka se ryppyinen naama ja rutisevat nivelet
Kasvojen ikääntymiseen voi ilman operaatioita vaikuttaa vain rajallisesti. Voi syödä terveellisesti, suojautua auringolta ja käyttää kosteusvoidetta aamuin illoin. Ja tietenkin olla tupakoimatta. Loppu on sitten geeneistä kiinni.
Kropan ikääntymiseen voi sen sijaan vaikuttaa paljonkin. Minulla on vielä yli nelikymppisenä, noh, suoraan sanottuna ihan helkatin hyvä vartalo. Aika usein kuulen kysymyksen: mikä on salaisuuteni. Ei ole salaisuutta. Treenaan 4-6 kertaa viikossa, olen treenannut näin koko aikuisikäni. Valitsen tavalliset rappuset rullaportaiden vierestä. Syön terveellisesti vuoden jokaisena päivänä (paljon kalaa ja kasviksia, ei sokeria). Pidän säännöllisen unirytmin, menen aikaisin nukkumaan ja herään aikaisin myös vapaapäivinä.
Tämän kertominen herättää yleensä näreyttä. Pitäisi olla jokin pilleri tai supermarja, helppo "salaisuus", millä pysyy kunnossa ja nuoren näköisenä.
Geenit, elintavat, sairaudet, elämäntilanteet. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa joihinkin asioihin voi. Joku hiusten harmaantuminen on koko lailla geneettistä, samoin esim se tuleeko ikänäköä.
Sitten on sekin, että jotkut yrittävät kovasti näyttää nuorilta, toisille meistä se taas ei ole mitenkään tärkeää. Olen itse 48 v ja täysin sinut ikääntymismuutosteni kanssa. En mitenkään pyri näyttämään nuorelta, en värjää harmaata tukkaa piiloon, en käytä ryppyvoiteita saati jotain botoxeja, en pukeudu nuorekkaasti enkä pidä nuorekasta hiusmallia. Olen terve ja tyytyväinen elämääni. Enkä mitenkään kadehdi niitä, jotka yrittävät epätoivoisesti takertua nuorekkuuteen.
Jotkut on valvoneet, ottaneet aurinkoa ja käyttäneet alkoholia, toiset taas ei. Tämä on geenejä todennäköisempi selitys.