Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!

Vierailija
09.04.2023 |

Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.

Kommentit (193)

Vierailija
141/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap arvatenkin kokee itse kuuluvansa siihen nuorekkaaseen osaan ja kuvittelee menevänsä parikymppisestä edelleen. Totuus on usein toinen, ja ihan yhtä vanhoja olette kaikki.

Kyllä se joillakin vastustaa pahasti myöntää että ihan oikeasti ihmiset vanhenee eri tahtiin. Kun on tehnyt töitä joissa tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä niin sen huomaa tosi selkeästi. Toiset vaan on nuorekkaita ja toiset rupsahtaa nopeammin, siinä 50v+ erot on jo isoja mutta kyllä sen huomaa jo kolmekymppisistä. Eikä kyse ole vain ulkonäöstä vaan myös henkisestä ja fyysisestä kunnosta. Toiset puhuu jo viisikymppisenä että kun minä olen näin vanha, toiset kokee olevansa ihan täydessä iskussa vielä paljon vanhempanakin.

Ikääntymisen merkit ei myöskään näy ja tule lineaarisesti. 

Joku "rupsahtaa" nelikymppisenä, mutta pysyykin suunnilleen samannäköisenä siitä eteenpäin 15 vuotta. Toinen rupsahtaa myöhemmin, mutta kovemmalla tahdilla.

Että jos joku 45-vuotiaana ylpeilee nuorekkuudellaan, niin viiden vuoden päästä voi olla joukon vanhimman näköinen ja oloinen. 

Vierailija
142/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lie ei johtu mistään vaan mistä johtunee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänasenne vaikuttaa aika paljon tietysti elämänlaatuun, hieman myös ulkonäköön. Olen alle viisikymppinen, mutta sellaisessa harrastusporukassa, että siellä on paljon eläkeläisiä ja tyypillisesti pitkälle kouluttautuneita "ylempää" luokkaa. He jaksavat matkustella, seurata maailman tapahtumia, opetella uutta jne. Itse olen kotoisin duunariperheestä ja vanhempani taas maanviljelijäperheistä. Suvussani viisikymppisenä on ostettu kiikkustuolia lahjaksi ja annettu nuorempien käydä hoitamassa kauppa-asiat. Äitini on nyt kahdeksankymppinen ja on sairauksiakin, mutta ylipäänsä elämänasenne on sellainen, että tässä vain odotellaan jos joku sattuu tulemaan käymään ja puhelimessa jauhetaan kymmeniä vuosia vanhoja ikäviä asioita. Ei meinaa millään uskoa, että joku hänen ikäisensä kulkee enää missään. En sano, etteivätkö fyysiset vaivat vaikuttaisi elämään, mutta tuossa harrastusporukassa niitä pyritään hoitamaan ja tekemään niiden asettamissa rajoissa se mitä voidaan. Rakastan äitiäni tosi paljon, mutta silmieni eteen on kyllä avautunut tavallaan kaksi eri linjaa vanheta, tiedän kyllä kummalle tähtään.

Vähän samanlaista. Häpesin vanhempiani jotka ei lukeneet.

He olivat menneet nuorena naimisiin, ehkä pelkäsivät jos toinen viisastuu ja muuttuu, tilanne muuttuu ja jotenkin estivät toistensa kehityksen. Lastenkaan koulutuksia ei arvostettu. Liikunta on tärkeä mutta aivotoiminnan kannalta lukeminen on tärkeää myös.

Vierailija
144/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se JaloTiina näyttää alle 30-vuotiaalta, vaikka on yli 40.

Mutta hän onkin kestävyysurheilija. Eli urheilu pitää nuorena.

Vierailija
145/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vaikuttaa ihan se kuinka nuorekkaana itseään pitää. Näkee ihmisiä jotka ovat 30-vuotiaana hukkanneet kaiken lapsenomaisen innostumisen asioista, mitään tavallisesta poikkeavaa ei tehdä koska se on lapsellista tai muuta soopaa.

Nökötetään television ääressä ja korkeintaa haravoidaan pihaa. Hitto siinä vanhenee kuka tahansa silmissä kun kaikki elämänilo on kadinnut jo aikaa sitten.

Vierailija
146/193 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on sekin, että jotkut yrittävät kovasti näyttää nuorilta, toisille meistä se taas ei ole mitenkään tärkeää. Olen itse 48 v ja täysin sinut ikääntymismuutosteni kanssa. En mitenkään pyri näyttämään nuorelta, en värjää harmaata tukkaa piiloon, en käytä ryppyvoiteita saati jotain botoxeja, en pukeudu nuorekkaasti enkä pidä nuorekasta hiusmallia. Olen terve ja tyytyväinen elämääni. Enkä mitenkään kadehdi niitä, jotka yrittävät epätoivoisesti takertua nuorekkuuteen.

Tämä näyttää olevan iso meriitti Suomessa, että ollaan harmaita hiiriä vs. "jotkut yrittävät näyttää nuorilta". Luulen, että hekin ovat terveitä ja tyytyväisiä elämäänsä kuten sinäkin.- sivulta

Vierailija
147/193 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut muuttuu erinäköiseksi kasvoiltaan ikääntyessä.

Vierailija
148/193 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma Mia.

Vierailija
149/193 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä kohtelee meitä eri lailla.

Mitä meinaat tällä? Elintapoja?

Ap

Eri, mutta kaltoinkohtelu lapsuudesta lähtien. Hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Nuorena ei sitten osannut pitää puoliaan, puolisokin väkivaltainen. Kaikki ei synny rakastaviin koteihin.

Elimistö ollut jossain stressitilassa melkein aina. Kortisoli lisää alttiutta lihomiseen. Vaikka omalle kohdallesi ei olisi sattunut pahaa, muista että mitä vaan voi sattua kenelle vaan.

No tuota noillakin kokemuksilla voi kyllä olla ikäistään nuoremman näköinen. Tiedän useampiakin. Geeneistä ja elintavoista se enemmän on kiinni kuin kokemuksista.

Vierailija
150/193 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta mitenkään hauskaa. Olen puolisoni kanssa saman ikäinen. Vain muutama päivä ikäeroa. Olemme vähän yli 50v. Minä olen vielä nuori ja vetreä, mutta puolisoni alkaa olla jo ihan papparainen. Mieleltään hän on vielä ihan vetreä, mutta kroppa vanhenee jo kovaa vauhtia.

Minun isovanhempieni keskimääräinen elinikä oli n. 85v, kun taas puolisoni isovanhemmista kukaan ei elänyt niin vanhaksi, keski-ikä n. 70v.

Vierailija
151/193 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap arvatenkin kokee itse kuuluvansa siihen nuorekkaaseen osaan ja kuvittelee menevänsä parikymppisestä edelleen. Totuus on usein toinen, ja ihan yhtä vanhoja olette kaikki.

Kyllä se joillakin vastustaa pahasti myöntää että ihan oikeasti ihmiset vanhenee eri tahtiin. Kun on tehnyt töitä joissa tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä niin sen huomaa tosi selkeästi. Toiset vaan on nuorekkaita ja toiset rupsahtaa nopeammin, siinä 50v+ erot on jo isoja mutta kyllä sen huomaa jo kolmekymppisistä. Eikä kyse ole vain ulkonäöstä vaan myös henkisestä ja fyysisestä kunnosta. Toiset puhuu jo viisikymppisenä että kun minä olen näin vanha, toiset kokee olevansa ihan täydessä iskussa vielä paljon vanhempanakin.

Ikääntymisen merkit ei myöskään näy ja tule lineaarisesti. 

Joku "rupsahtaa" nelikymppisenä, mutta pysyykin suunnilleen samannäköisenä siitä eteenpäin 15 vuotta. Toinen rupsahtaa myöhemmin, mutta kovemmalla tahdilla.

Että jos joku 45-vuotiaana ylpeilee nuorekkuudellaan, niin viiden vuoden päästä voi olla joukon vanhimman näköinen ja oloinen. 

Pitää paikkansa minun kohdallani. Olin "lapsen näköinen" sinne nelikymppiseksi asti. Sitten rupsahdin, en nyt ihan yhdessä yössä, mutta todella nopeasti. Sen jälkeen ei ole mitään merkittävää vanhenemista tapahtunut. Ulkonäköni ikään kuin "kypsyi" siinä 40-50 vuotiaana.

Vierailija
152/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta mitenkään hauskaa. Olen puolisoni kanssa saman ikäinen. Vain muutama päivä ikäeroa. Olemme vähän yli 50v. Minä olen vielä nuori ja vetreä, mutta puolisoni alkaa olla jo ihan papparainen. Mieleltään hän on vielä ihan vetreä, mutta kroppa vanhenee jo kovaa vauhtia.

Minun isovanhempieni keskimääräinen elinikä oli n. 85v, kun taas puolisoni isovanhemmista kukaan ei elänyt niin vanhaksi, keski-ikä n. 70v.

Pystyykö suvun ikääntyneiden eliniästä jotain päättelemään?

Vierailija
153/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tätit on reilusti ylipainoisia ja he ei tunnu vanhenevan yhtään tai tosi hitaasti. Lähes 60 v täti näyttää korkeintaan 50 v ja toinen 44v näyttää korkeintaan 37- 40 vuotiaalta.

Pyöreillä läskeillä rypyt ei näy niin äkkiä naamalla kun läskit nävenyttäö rypyt suoriksi mutta jossain vaiheessa kun naama valahtaa alas niin naama roikkuu vaikka miten laihduttaisi

Vierailija
154/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sressi vähentää,ei jaksa hoitaa ihoaan ja ryhti painuu kumaraan.

Samoin raju painonpudotus vanhentaa kun iho alkaa roikkua.

Vierailija
155/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös Tinderissä. Jotkut 35V naiset näyttää viiskymppisiltä. Jotkut 45V taas kolmikymppisiltä. 🤷

Valokuvat ei välttämättä kerro koko totuutta...toiset ovat erittäin valokuvauksellisia, vaikka eivät luonnossa ole niin viehättäviä+ filtterit jne

Vierailija
156/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sressi vähentää,ei jaksa hoitaa ihoaan ja ryhti painuu kumaraan.

Samoin raju painonpudotus vanhentaa kun iho alkaa roikkua.

Samoin ylipaino vanhentaa: iso maha, leuan alla rasvaa jne

Vierailija
157/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeneistä?

Geenit, ympäristö, ravinto ja elämäntavat. Olen 40-vuotias ja aina kysytään papereita kassalla. Ja 20-vuotiaat tytät ottaa suihin jatkuvasti ja levittää piparia. Ja peräaukkoonkin pääsee hyvin usein. 40-vuotiaat naiset alkaa olla läskejä.

Juu näitä kyllä näkyy että jotkut säilyy nuoren tytön näköisenä jopa 40 ikävuoteen saakka mutta sen jälkeen näkymä onkin sitten kummallinen kun nuoren tytön kroppa ja naaman luusto mutta viisikymppisena naama

Vierailija
158/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se JaloTiina näyttää alle 30-vuotiaalta, vaikka on yli 40.

Mutta hän onkin kestävyysurheilija. Eli urheilu pitää nuorena.

JaloTiina myös panostaa ulkonäköönsä monin eri tavoin

Vierailija
159/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on valvoneet, ottaneet aurinkoa ja käyttäneet alkoholia, toiset taas ei. Tämä on geenejä todennäköisempi selitys.

Ei se ole. Olen juonut 25 vuotta, ja yhä vauvanaama.

Ei alkoholi näy naamasta, jos juo tyyliin kerran viikossa vaikka koko elämän.

Isäni oli ikäisenäni paljon vanhemman näköinen, ja oli täysraitis koko elämänsä.

Vierailija
160/193 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni en vielä ole huomannut mutta tuottavasta kyllä miten vanha ikä 50 v on ja miten tupsahtaa ihan paapaksi tuossa iässä.

Liikkuminen on vaikeaa j kankeaa ja elämä alkaa olemaan kiikkustulissa istumista ja TV sitä kiinnostaa vain jotkut vanhat elokuvat ja musiikki. Ja penkkiurheilu