Ilta-Sanomat: Nyt puhuvat terveenä saikuttavat - "Ei kaduta yhtään"
Kolme eri ikäistä ja eri taustoista tulevaa henkilöä kertoo suoraan, miksi he ovat ottaneet sairauslomaa ilman varsinaista sairautta. Yksi on 17-vuotias nuori mies, joka koki harjoittelupaikan työtehtävät aliarvostaviksi ja turhautui siihen, että sai tehdä lähinnä "pahvihommia". Hän jäi pariksi viikoksi sairauslomalle vaikka oli terve, eikä kadu yhtään. Toinen on 37-vuotias asiantuntijatehtävissä toimiva nainen, jonka työtahti kiristyi jenkkijohtajien myötä kohtuuttomaksi. Hän on ottanut ennaltaehkäiseviä sairauslomia, ettei romahtaisi. Kolmas on kokenut 60-vuotias hoitaja, joka sanoo ottaneensa muutaman päivän sairauslomaa, koska ei enää jaksanut huonon johtamisen keskellä ja pitää sitä vähemmän pahana kuin totaalista uupumusta.
Tässä on kaikki, mitä työnantajien on nyt vihdoin pakko myöntää saikuttaminen ei ole laiskottelua vaan suora palautekanava. Kun jo 17-vuotias tajuaa, ettei kannata tehdä turhaa työtä ja jää mieluummin "saikulle", on peli menetetty. Ja kun asiantuntijat ja hoitajat jäävät sairauslomille, jotta eivät romahda, niin kysyn vaan: ketkä siellä "yrittää parhaansa"? Tänä päivänä työelämässä kukaan ei enää jaksa puskea pelkällä "kiitoksella", ja jos johdossa ei ymmärretä, että ihmiset ovat ihmisiä eivät koneita niin kyllä silloin tulee näitä "oma loma" -päiviä. Ja hyvä niin.
Onko sulla ollut tilanne, jossa et oikeasti jaksanut mutta pakotit silti itsesi töihin ja kadut sitä vieläkin
Kommentit (180)
Joku ne "pahvihommatkin" joutuu tekemään.
Pitäisikö siihen sitten palkata pelkkä nainen?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se niin väärin, että 17-vuotias ei päässyt heti johtoryhmään vaan joutui vähäarvoisiin hommiin.
Eikä saanut 10 000 e/kk... vain vaivaiset 5000:D
Höpö höpö mitä luusereita. Näitten takia niitä muutoksia tarvitaan , lintsari on lintsari vaikka voissa paistais.
17-vuotias voi jatkaa uraa 595 euron kuukausikorvauksella, ja otetaan reipas ja tunnollinen työläinen tilalle.
Työskentelen itse matalapalkka alalla eli siivoojana ja olen tehnyt monta kertaa oman jaksamisen kustannuksella koska ei tekijöitä. Olen katunut koska tullut terveyshaittoja kun ei tarpeeksi lepoa. Teen vieläkin tämän alan töitä mutta en niin paljoa ja on oma vakikohde eikä tarvitse juosta ympäri paikkakuntaa tuuraamassa koska ei tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitä luusereita. Näitten takia niitä muutoksia tarvitaan , lintsari on lintsari vaikka voissa paistais.
Näin on! Pistää vituttamaan, kun itse teen omat paskahommanikin tunnollisesti päivittäin, ja toiset ne saikuttaa siisteissä sisähommissakin, koska ahdistus😩😩
Tuo 17-vuotias on vain tyypillinen nykynuori. Noilla naisilla oli kyllä ihan syy olla saikulla.
Minkähänlaisia hommia tuo 17-vuotias olisi halunnut? Hänen kohdallaan olisin vielä voinut jotenkin ymmärtää sen, että ei edes kaduta, mutta miten aikuisille, työuran tehneille ihmisille ei voi olla selvää, että työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos vaan siinä vaihdetaan asioita: työnantaja antaa rahaa työntekijän työpanosta vastaan. Tämän pitäisi olla itsestäni aivan selvää.
Vierailija kirjoitti:
"pahvihommat" = paskahommat?
Ilmeiesti ollut Hartwallilla iskemässä pahvia koneeseen.
Siis anteeks nyt VAAN mut mä olen aivan raivona! 🙃🙃🙃 Mitä helvettiä täällä nyt glorifioidaan?? Että onkin niin "rohkeaa" vaan jäädä SAIRASLOMALLE kun ei huvita??!! 17-vuotias NYKYNUORI päättää että ei tee pahvihommia, koska ei ole "omaa alaa"?!! No ei tää elämä nyt vaan oo mitään jatkuvaa itsensä toteuttamista ja latte-cappuccino-välipäiviä! 😤
Ja tämä asiantuntijanainen... ETTÄ JENKKIJOHTO ON NIIN HIRVEETÄ kun pitäisi vastata puhelimeen klo 19??!! Ihanko tosi? Tiedätkö mitä minä tein kun olin sun ikäinen? VAIHDOIN VAIPPOJA ja pesin miehen kalsareita käsin kun ei ollut varaa koneeseen!!! Mulla ei ollut mitään "oman jaksamisen" sairauslomaa, vaan vedin buranalla ja hammasta purren! 🤯
Mut tää 60-vuotias hoitaja sentään puhuu asiaa. Vuosikymmeniä töissä, ja silti joutuu perustelemaan miksi joskus ei jaksa. Mutta että se sama oikeus olisi jollain pissiksellä joka ei jaksa pahvia siirrellä?? EI.
MITEN me voidaan kasvattaa sukupolvi joka luulee että työnteko on valinnaista ja pomot on syyllisiä jos väsyttää?!! Missä ne RAJAT on nykyään???
🧯🧯🧯
Sitten näiden takia me muut kärsitään kun ollaan ihan oikeasti sairaana. Laiskurit oikeuttavat tekonsa aina. Vai ei ollut kivaa kun joutui pahvihommiin.. olisivat tyytyväisiä että on töitä kun puolen suomea istuu työttömänä
Mikä ihmeen asenne suomalaisia vaivaa?? Jos saa palkkaa niin pitää paahtaa sairasta työtahtia ja uupuminen on normaalia? Ja iso osa kansaa työttömiä kun osan selkänahasta revitään kaikki. Miksei työtä voi jakaa tasaisesti kaikille ja miksi suomalaisille tämä työnjako on ok. Vituttaa suomalaisten lammastelu
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias voi jatkaa uraa 595 euron kuukausikorvauksella, ja otetaan reipas ja tunnollinen työläinen tilalle.
17-vuotias oli opintoihin kuuluvassa harjoittelussa, joten jatkaa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen asenne suomalaisia vaivaa?? Jos saa palkkaa niin pitää paahtaa sairasta työtahtia ja uupuminen on normaalia? Ja iso osa kansaa työttömiä kun osan selkänahasta revitään kaikki. Miksei työtä voi jakaa tasaisesti kaikille ja miksi suomalaisille tämä työnjako on ok. Vituttaa suomalaisten lammastelu
Ne säästöt ne säästöt....yksi ihminen tekee jopa 5 ihmisen työt ja siitä pitäis olla kiitollinen! Korkeassa virassa tai toimistotyötä tekevillä ei ole todellakaan niin hektistä kuin esim hoitajilla, siivoojilla yms.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, useimmiten se menee niin että lusmuillaan ja pomon pitäisi muka olla kiitollinen jos alainen edes saa ne perushommat tehtyä. Monesti kun käsketään tekemään jotain niin työntekijä sanoo vaan "ei kiinnosta". Muissa maissa ei tulisi kuuloonkaan tuollainen. Ihan syystä suomi on taantunut ja jäänyt muusta maailmasta jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeks nyt VAAN mut mä olen aivan raivona! 🙃🙃🙃 Mitä helvettiä täällä nyt glorifioidaan?? Että onkin niin "rohkeaa" vaan jäädä SAIRASLOMALLE kun ei huvita??!! 17-vuotias NYKYNUORI päättää että ei tee pahvihommia, koska ei ole "omaa alaa"?!! No ei tää elämä nyt vaan oo mitään jatkuvaa itsensä toteuttamista ja latte-cappuccino-välipäiviä! 😤
Ja tämä asiantuntijanainen... ETTÄ JENKKIJOHTO ON NIIN HIRVEETÄ kun pitäisi vastata puhelimeen klo 19??!! Ihanko tosi? Tiedätkö mitä minä tein kun olin sun ikäinen? VAIHDOIN VAIPPOJA ja pesin miehen kalsareita käsin kun ei ollut varaa koneeseen!!! Mulla ei ollut mitään "oman jaksamisen" sairauslomaa, vaan vedin buranalla ja hammasta purren! 🤯
Mut tää 60-vuotias hoitaja sentään puhuu asiaa. Vuosikymmeniä töissä, ja silti joutuu perustelemaan miksi joskus ei jaksa. Mutta että se sama oikeus olisi jollain pissiksellä joka ei jaksa pahvia siirrellä?? EI.
M
Jos työaika on 8 - 16 niin ei tarvitse vastata puhelimeen klo 19.
Vierailija kirjoitti:
MITEN me voidaan kasvattaa sukupolvi joka luulee että työnteko on valinnaista ja pomot on syyllisiä jos väsyttää?!! Missä ne RAJAT on nykyään???
🧯🧯🧯
Vaihdoit vaippoja ja pesit miehen kalsareita, kun ei ollut varaa koneeseen. Ehkä olisi kannattanut mennä töihin.
Jenkkifirmassa töissä olleena voin sanoa, että its not for the weak. Oletus oli, että kaikki on aina valmiita tekemään pidempää päivää ja mitään ylimääräistä korvausta siitä ei saanut. Sai vaan pitää saldovapaita sitten joskus. Ensimmäisenä syksynä siinä duunissa tein nii paljon plussatunteja, että olin jouluna 2,5 viikkoa lomalla. Sama meno jatkui koko sen 2v, kun siellä olin. Olin lopulta ihan burn outin partaalla, keho pisti homman poikki ja olin kuukauden putkeen flunssassa enkä nukkunut enää ollenkaan. Onneksi samaan aikaan sain uuden duunipaikan, jossa on inhimillisemmästä olot. Ja ei, saldovapaat ei auta paljoa, jos teet ensin 4kk 11h työpäiviä ja saat sitten vähän vapaata.
Onhan se niin väärin, että 17-vuotias ei päässyt heti johtoryhmään vaan joutui vähäarvoisiin hommiin.