Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!
Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tanssi ja pilates sekä normaalipaino. Paino on oikeasti hyvin ikäännyttävä asia, mutta myös tapa liikkua. Osa ikäisistäni nousee, kävelee, liikehtii kuin olisi jo nivelet ihan loppu ja ryhti surkea.
- pitkät hiukset. Älä anna yhdenkään kateellisen väittää, että pitkät hiukset vetävät kasvoja alaspäin. Hiusöljy pitää latvat hyvässä kunnossa. Otan pidennykset, jos iän myötä alkaa harventua.
- botox. Riittävän ajoissa, ennaltaehkäisynä paras. Kun laittaa ajoissa, niin vähän riittää.
- retinoli ja aurinkosuoja.
- hampaiden hoito.Lisään listalle
- auringon, tupakan ja alkoholin uskonnollisen tarkka välttäminen. 90% ihon vanhenemisesta johtuu aurinkovaurioista
- lepo ja hyvin nukkuminen
- meikki-, vaate- ja hiustyylin ajanmukaisuus!!! Nainen voi olla vaikka kuinka nuoren näköinen muuten, mutta jos meikki on 90-luvulta ja tukka samoin, näyttää kulahtaneelta. Näitä ysäri-"musta horjuvasti vedetty rajaus ilman mitään häivytystä ja vaalea helmiäishuulipuna viivahuulissa" -teinejä näkee hirveästi, ja se on kuin kantaisi kylttiä "olen yli 40v ja olen meikannut samoin viimeiset 30 vuotta". Näyttää epäsiistiltäkin vielä, kenellekään ei sovi nämä rosoiset mustat reunat silmissä.
En tiedä meikeistä miehenä mutta nyt taitaa olla kasarivaatteet muotia.
Vierailija kirjoitti:
Ja sininen valo vanhentaa, tämäkin uusi tieto itselle.
Sinivalon lähteenä ylivoimaisesti oleellisin on auringonvalo. Kännykästä ja muista laitteista tulee niin vähän valoa, että sen biologinen vaikutus ihoon on merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sininen valo vanhentaa, tämäkin uusi tieto itselle.
Sinivalon lähteenä ylivoimaisesti oleellisin on auringonvalo. Kännykästä ja muista laitteista tulee niin vähän valoa, että sen biologinen vaikutus ihoon on merkityksetön.
Näin luin jonkun meitä viisaamman asiantuntijan jutusta ip-lehdestä muutama päivä sitten. Tiedä sitten.
Toiset syö D-vitamiinia ja toiset eivät, siitä se johtuu. Meillä on Suomessa todella paha krooninen pula ko.vitamiinista. Sen puute näkyy ennenkaikkea sitten kun alkaa tulla ikää. Nuorempana näkee siitä että sairastelee flunssat usein.
Tupakka ja alkoholi turmelevat ihmisen sekä ulkoisesti että sisäisesti, vaikutukset ilmenevät jo nelikymppisenä, juopoilla toki aikaisemminkin.
Täyteaineet ja "kauneusleikkaukset" tekevät kasvoista ilmeettömiä ja saavat kasvot näyttämään elähtäneiltä. Liika laihuus vanhemmalla ihmisellä korostaa ikääntymisen merkkejä.
Hampaiden epäonnistuneet remontit (liian suuret hampaat ja liian valkoiset) ovat aika yleisiä ja liikaa huomiota herättäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kohtelee meitä eri lailla.
Mitä meinaat tällä? Elintapoja?
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".
Tiedätkö miksi ihmiset olivat 1800-luvulla lyhyempiä kuin nykyään? Koska valtaosalle oli annettu enemmän kuin jaksoivat kantaa, tekivät raskasta työtä ja ravinto oli huonompaa kuin nykyään. Nyt heidän jälkeläisensä ovat heitä 20 cm pitempiä, koska helppo eläm ja korkea elintaso.
Japanilaiset naiset vanhenee todella hitaasti.
Suominaiset alkaa rupsahtamaan viimeistää 35-vuotiaina.
Sitä se siideri ja suklaa tekee. :)
Taidan olla ainoa joka on vähän eri mieltä siitä, että ylipaino aina vanhentaa. Jos sitä ylipainoa ei ole älyttömästi, ja se jakautuu tasaisesti, ja lisäksi henkilö kuitenkin liikkuu aktiivisesti, voi ikääntyessä pienestä ylipainosta olla ihan etua nuorekkaan ulkonäön säilyttämiseksi. Siskoni on hyvä esimerkki tästä. Hän on nyt 48v, ollut aina nuorekas sekä olemukseltaan että ulkonäöltään, mutta nyt päätti laihduttaa pois ylimääräiset kilonsa. Lopputulos mielestäni vanhentaa häntä selkeästi. Kasvoista tuli jotenkin luisevat ja ryppyisemmät, ja muutenkin koko kroppa on nyt muodottomampi ja luisevampi. Aiemmin hän oli sopivasti pyöreä, ei siis mikään hillitön ihrakasa kuitenkaan. Se maltillinen ylipaino näytti kyllä ainakin mun mielestä paljon paremmalta, ja sai hänet näyttämään nuoremmalta ja elinvoimaisemmalta.
Hiusten harmaantuminen johtuu geeneistä, geenikin on löydetty-legendaa tämä huolista harmaantuu
Kaikilla omat geeninsä ja jokainen kestää elämänkolhunsa omalla tavallaan.
Olin nuorekas, lapseni lukiokaverit ihmettelivät kuinka hänellä on niin nuori äiti vaikka olin 40v. Vielä 50v. olin hyvin säilynyt, ilmeisesti hyvät geenit peritty, en paklannut rasvoilla kasvojani enkä ripsiväriä ja huulipunaa lukuun ottamatta meikannut. Raskas elämä ja olemattomat yöunet eivät ainakaan vanhentaneet. Olen aina ollut positiivinen luonne, rakastan elämää vaikka se toisi eteen mitä tahansa. Geenejä on varmasti kiittäminen, äitini ja äidinäitini olivat kauniita ja vanhenivat kauniisti.
Täytyy kysellä jo kakskymppisiltä, jotka näyttävät ja varsinkin kuulostavat kymmenen vuotta nuoremmilta. Käyvät salaa nuoruuden lähteestä hörppimässä.
Pieni pyöreys pukee usein ikääntyvän kasvoja , kasvorasva häviää iän myötä ja se saa ihon roikkumaan. Aikuinen , matalan rasvaprosentin omaava nainen näyttää vanhemmalta ja maskuliinisemmalta. Myös pääministeri on voimakkaan laihtumisen seurauksena vanhentunut kasvoistaan neljässä vuodessa ainakin 10 vuotta, kaunis on edelleen- mutta jos olisi yli 5kymppinen tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kohtelee meitä eri lailla.
Mitä meinaat tällä? Elintapoja?
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".
Tiedätkö miksi ihmiset olivat 1800-luvulla lyhyempiä kuin nykyään? Koska valtaosalle oli annettu enemmän kuin jaksoivat kantaa, tekivät raskasta työtä ja ravinto oli huonompaa kuin nykyään. Nyt heidän jälkeläisensä ovat heitä 20 cm pitempiä, koska helppo eläm ja korkea elintaso.
Hormonijäämät maidossa, lihoissa, kananmunissa ym. kaikki tehotuottetua.
No itse en ole tuota ikäluokkaa, mutta olen peipifeissi. Mistäkö johtuu? No geeneistä se peipifeissi tulee suurimmaksi osaksi ja loput elintavoista. En minä aina syö mallikkaasti, mutta alkomahoolia kuluu tooooooooodella harvoin ja aika pieniä määriä kerrallaan (huono viunaspää.) Tupakkaa en polttele menemään. En tee mitään erikoistemppuja naamalleni. Huolellinen puhdistus ja kosteusvoide. En hengaile menemään auringossa turhanpäiten ja käytän aurinkorasvaa, jos tiedän olevani normaalia enemmän paisteessa. Tietysti rasvaa tulee käyttää muutenkin, mutta kyllä oman kropan tarpeet oppii tuntemaan. Jos käyn kaupassa hellepäivänä ilman aurinkorasvaa, niin todennäköisesti en saa siitä s.y.ö.p.ä.ä ja ryppyjä ja ties mitä kauheuksia. Toki ilman rasvaa ei silti kannata mennä sinne kauppaankaan.
Viina ei kyllä näy, voin kertoa. Join 25 vuotta, ja nyt ollut 46 päivää raittiina.
Olen yhä babyface viisikymppisenä.
Telomeerit määräävät kasvojen ikää paljon, elikkä siis geenit.
Mutta peipifeissihän on eniten kiinni kasvonpiirteistä. Minulla on pieni nenä, aika isot silmät (eivät mitkään möllösilmät kuitenkaan) ja pieni suu. Hyvä iho ja normaalit hampaat. Paksu tukka.
Anna mä arvaan. Ap pitää itseään tietysti nuorekkaana ja hyvin säilyneenä? Muille vaan naureskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini hiukset harmaantuivat muutamassa viikossa, kun hän suri yllättäen kuollutta rakastaan.
Hiukset kasvavat muutamassa viikossa muutaman millin. Kenenkään koko pää ei siis todellakaan harmaannu viikoissa, vaan siihen menee hiusten pituudesta riippuen vuosia.
Olet väärässä
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1b270ffc-598e-48b8-b8a0-2a053…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntokin vaikuttaa, liikunnalliset yleensä pysyy kivassa kunnossa vanhempanakin.
Kuitenkin n. 40-50-vuotiaissa liikunnalliset saattaa näyttää jopa vanhemmilta kuin vähän pyöreät. Kun siis hoikkina rypyt näkyy paremmin ja moni liikuntalaji varmasti myös kuluttaa ihoa (hölskyy, aurinko, tuuli jne.). Pieni pyöreys saa kasvot monesti näyttämään nuoremmilta.
Toki 60v mennessä varmaan tasoittuu, että sitten ne hoikat on nuoremman oloisia ja liikkuvat paremmin.
Samaa mieltä. Olen liikkunut aina paljon, olen hinmhiihtäjä/pyöräilijä, käyn tanssitunneilla, juoksen jne. Pitkäperjantaina törmäsin lapsuuden paikkakunnalla pariin koulukaveriin. Kumpikin sellainen hieman pyöreä. Voi kyllä rehellisesti sanoa, että olen varmasti kasvoistani paljon vanhemman näköinen kuin he.
Olen todella paljon ulkona ja käytän aina 30 tai 50 suojakertoimella varustettua päivävoidetta ja väri tarttuu kasvoihin siitä huolimatta. Työkaveri aina moittii sitä, kun olen ruskettunut. En ala kuitenkaan luopumaan rakkaista ulkoharrastuksistani, eikä niiden harrastaminen onnistuisi mikään kommandopipo päässä.
Dolph rungren on melkeen 70v ja aika hyvin säilynyt.
https://www.npr.org/2014/09/07/345798402/how-dolph-lundgren-went-from-c…