Hauskaa miten eri tahtiin ihmiset vanhentuu!
Ollaan n. 45-vuotiaita ja kaveriporukassa ollaan ikäännytty ihan eri tahtiin. Osa porukasta on hyvinkin elinvoimaisia, nuorekkaita ja nuoren näköisiä, ja osa taas mieleltään kankeita, vaivaisia ja harmaantuneita. Mistä lie johtuu.
Kommentit (193)
Itseäni taas ei naurata yhtään kun selkäni on tempuillut parikymppisestä asti. Ennen ei siitä kukaan ertyisemmin maininnut, mutta nyt nelikymppisenä eräs "ystäväni" jaksaa aina vaan nauraa kun minut näkee, että "me ollaan niin ja niin vanhoja nyt" jos selkäni oireilee kun hän on paikalla.
Olemme pahoillamme siitä, että sinulla ap on noin kankea sielu. Toisaalta, sitähän se on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini hiukset harmaantuivat muutamassa viikossa, kun hän suri yllättäen kuollutta rakastaan.
Hiukset kasvavat muutamassa viikossa muutaman millin. Kenenkään koko pää ei siis todellakaan harmaannu viikoissa, vaan siihen menee hiusten pituudesta riippuen vuosia.
Minä olen vanhentunut pari kymmentä vuotta viimeisen vuoden aikana. Liikun kuin vanhus ja kunto on kuin melkein kuolleella. Pitkä sairaus takana ja iso leikkaus edessä. Olen sitä mieltä, että stressi, suru ja sairauteen määrätyt hoidot ovat vieneet minut tähän tilaan.
Kaiken murheen vastapainoksi, silmäripseni ovat tällä hetkellä pidemmät, tummemmat ja tuuheammat kuin koskaan ja ihan ilman apuja.
Omasta suvusta voin kertoa, että harmaantuminen on täysin henkilöstä kiinni. Yksi nuoren näköinen, terveet elämäntavat omaava hoikka nainen on paljon harmaampi kuin minä, vaikka hän on monta vuotta nuorempi kuin minä. Sairauden harventamat hiuksenikin näyttävät kasvavan takaisin alkuperäisen värisinä (vaalea ruskea ja aavistus punaista).
N kalenterin mukaan 50 v ja henkisesti 70+ v
Ihan vaan ohiksena: Tänään tuli Tinderissä vastaan 34-vuotias nainen jota en pystynyt kuvan perusteella mieltämään alle 54-vuotiaaksi. Oli sitten pari muutakin kuvaa joissa näytti noin nelikymppiseltä. Liikunnallinen ja terveellisiä elintapoja noudattava nainen vieläpä. Ihmettelin miksi oli laittanut "mummokuvan" ensimmäiseksi kuvakseen.
Minua taas solvataan jatkuvasti nuorukaiseksi, pojaksi ja kohdellaan alle kolmekymppisenä, vaikka olen 43-vuotias lähes aikuisten lasten isä.
Tasan ei mene nallekarkit...
Vierailija kirjoitti:
- tanssi ja pilates sekä normaalipaino. Paino on oikeasti hyvin ikäännyttävä asia, mutta myös tapa liikkua. Osa ikäisistäni nousee, kävelee, liikehtii kuin olisi jo nivelet ihan loppu ja ryhti surkea.
- pitkät hiukset. Älä anna yhdenkään kateellisen väittää, että pitkät hiukset vetävät kasvoja alaspäin. Hiusöljy pitää latvat hyvässä kunnossa. Otan pidennykset, jos iän myötä alkaa harventua.
- botox. Riittävän ajoissa, ennaltaehkäisynä paras. Kun laittaa ajoissa, niin vähän riittää.
- retinoli ja aurinkosuoja.
- hampaiden hoito.
Lisään listalle
- auringon, tupakan ja alkoholin uskonnollisen tarkka välttäminen. 90% ihon vanhenemisesta johtuu aurinkovaurioista
- lepo ja hyvin nukkuminen
- meikki-, vaate- ja hiustyylin ajanmukaisuus!!! Nainen voi olla vaikka kuinka nuoren näköinen muuten, mutta jos meikki on 90-luvulta ja tukka samoin, näyttää kulahtaneelta. Näitä ysäri-"musta horjuvasti vedetty rajaus ilman mitään häivytystä ja vaalea helmiäishuulipuna viivahuulissa" -teinejä näkee hirveästi, ja se on kuin kantaisi kylttiä "olen yli 40v ja olen meikannut samoin viimeiset 30 vuotta". Näyttää epäsiistiltäkin vielä, kenellekään ei sovi nämä rosoiset mustat reunat silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohiksena: Tänään tuli Tinderissä vastaan 34-vuotias nainen jota en pystynyt kuvan perusteella mieltämään alle 54-vuotiaaksi. Oli sitten pari muutakin kuvaa joissa näytti noin nelikymppiseltä. Liikunnallinen ja terveellisiä elintapoja noudattava nainen vieläpä. Ihmettelin miksi oli laittanut "mummokuvan" ensimmäiseksi kuvakseen.
Minua taas solvataan jatkuvasti nuorukaiseksi, pojaksi ja kohdellaan alle kolmekymppisenä, vaikka olen 43-vuotias lähes aikuisten lasten isä.
Tasan ei mene nallekarkit...
Ja paheksujille: Ikähaarukaksi olen asettanut 36-50 vuotta. Tinder ei vaan noudata sitä orjallisesti, kun näytettävät loppuu muuten liian aikaisin.
Mä näytän ikäistäni nuoremmalta. Eikä oo syynä mikään muu kuin geenit ja auringon välttely. En siis käytä seerumeita, voiteita, botoxia, pidennyksiä tai muuta sellasta. Ehkä sekin auttaa, että mä tykkään nukkua ja nukun joka yö vähintään 8h.
Totta. Joillakin tulee syvät otsarypyt jo 25-vuotiaana. Omalla äidilläni 63v ei ole otsassa näkyviä ryppyjä ollenkaan.
Itse olen huomannut, että ne, jotka nuorempana olivat parhaimman näköisiä, ovat myöhemmällä iällä niitä, jotka rupsahtavat aiemmin. Esim. Jennifer Lopez alkoi vasta 30 ikävuoden jälkeen näyttää itseltään ja vielä yli viisikymppisenä näyttää upealle ja tyrmäävän kauniille. Sama Teemu Selänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että ne, jotka nuorempana olivat parhaimman näköisiä, ovat myöhemmällä iällä niitä, jotka rupsahtavat aiemmin. Esim. Jennifer Lopez alkoi vasta 30 ikävuoden jälkeen näyttää itseltään ja vielä yli viisikymppisenä näyttää upealle ja tyrmäävän kauniille. Sama Teemu Selänteellä.
Samoin esim. Anna Abreu vaan kaunistuu kun ikää tulee lisää. Monet pyöreäkasvoiset ja paksuihoiset ikääntyvät kauniisti, kun piirteet tulevat vain enemmän esille. Näyttää ikään kuin vain enemmän omalta itseltään.
Huonot elämäntavat ja huono tyyli ovat pahimmat vanhentajat.
Elämäntavoista ylipaino, tupakointi, liikkumattomuus, alkoholi pahimmat. Tyylistä pahimmat ovat ruma itselle sopimaton pukeutuminen, hiuksista huolehtimattomuus tai piittaamaton/ruma hiustyyli, ei ollenkaan kasvojen ehostusta, mummomaiset silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kohtelee meitä eri lailla.
Mitä meinaat tällä? Elintapoja?
Ap
Kaikki ei ole valitettavasti itsestä kiinni (esim. elintavoista). Toisille annetaan enemmän kuin jaksavat kantaa.
En vieläkään ymmärrä.
Ap
Etpä tietenkään.
Harmaantumista ja rypistymistä ei ainakaan voi selittää millään "on annettu enemmän kuin jaksaa kantaa".
Mun harmaantuminen alkoi 33-vuotiaana kun koin yhtäkkiä valtavaa stressiä silloisen elämäntilanteen takia. Nyt 37 täyttävänä värjään hiuksia kun ne harmaat näkee omin silmin liian hyvin. Mun vanhemmilla harmaantuminen alkoi vasta paljon vanhempana joten siitäkään ei ole kiinni.
Kun värjään hiuksia näytän kuitenkin aika nuorelta kun iho on rasvaisen paksu tyypiltään ja olemukseni on muutenkin sellainen että luullaan nuoremmaksi (tyttömäinen ulkonäkö ja vähän höpsö).
Kuntokin vaikuttaa, liikunnalliset yleensä pysyy kivassa kunnossa vanhempanakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntokin vaikuttaa, liikunnalliset yleensä pysyy kivassa kunnossa vanhempanakin.
Kuitenkin n. 40-50-vuotiaissa liikunnalliset saattaa näyttää jopa vanhemmilta kuin vähän pyöreät. Kun siis hoikkina rypyt näkyy paremmin ja moni liikuntalaji varmasti myös kuluttaa ihoa (hölskyy, aurinko, tuuli jne.). Pieni pyöreys saa kasvot monesti näyttämään nuoremmilta.
Toki 60v mennessä varmaan tasoittuu, että sitten ne hoikat on nuoremman oloisia ja liikkuvat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin n. 40-50-vuotiaissa liikunnalliset saattaa näyttää jopa vanhemmilta kuin vähän pyöreät. Kun siis hoikkina rypyt näkyy paremmin ja moni liikuntalaji varmasti myös kuluttaa ihoa (hölskyy, aurinko, tuuli jne.). Pieni pyöreys saa kasvot monesti näyttämään nuoremmilta.
Toki 60v mennessä varmaan tasoittuu, että sitten ne hoikat on nuoremman oloisia ja liikkuvat paremmin.
Kokonaisuutta tulee aina katsottua, ei pelkästään kasvoja, sporttiset viehättää.
Geenit. Jostain syystä vaikka elämäntavat ovat olleet vähemmän edulliset (vakava syömishäiriö, masennus, huono ruokavalio ja aiemmin myös nikotiini), ihmiset luulevat useinkin paljon nuoremmaksi (olen keski-ikäinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki 60v mennessä varmaan tasoittuu, että sitten ne hoikat on nuoremman oloisia ja liikkuvat paremmin.Kokonaisuutta tulee aina katsottua, ei pelkästään kasvoja, sporttiset viehättää.
Niin tässä oli kyse siitä, että minkä ikäiseksi kenetkin arvioisit, ei siitä, että kuka sinua viehättää. Tottakai joku vanhempi/vanhemman näköinen voi olla viehättävämpi kuin joku nuorempi/nuoremman näköinen.
Vastaus on usein ihan vaan tyyli. Toki joskus geenitkin, mutta tiedän esim. nuorekkaita kaljuuntuneita/harmaantuneita miehiä (naisiakin toki, joilla geenien puolesta ikääntyminen tosiasia, mutta laittavat sille kampoihin).
Esim. työyhteisössä olin ihan shokissa, kun kuulin erään naisen olevan melkein mun ikäinen. Itse mielsin hänet paljon vanhemmaksi ja ajattelin olevani lähempänä nuorempaa kollegaa. Tuo vanhan näköinen on tyylillisesti kuin 60+ äitini, vaikka hän on siis n. 40v. Ja itse olen sitten varmaan tyylillisesti jämähtänyt 30-vuotiaaksi (tiedä sitten, onko hyvä juttu). Kumpikin meistä on hoikka ja liikunnallinen, että ero ei johdu siitä, vaan vaatteista ja hius- ja meikkityylistä.