Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari ei edes yritä nähdä ulos woke-kuplastaan

Vierailija
09.04.2023 |

Toimittajat työstävät analyysejä, kolumneja, esseitä, näkökulmia, mielipiteitä ym. kritiikkejä.
Asiantuntijalta saa kuplankestävän siunauksen.
Lehti ei kerro ympäröivästä todellisuudestamme uutisia, se tekee ihan omaa todellisuuttaan.
Siinä riittää pähkäiltävää, onneksi ideologia auttaa.

Kommentit (272)

Vierailija
101/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin palstan kommenttienpoistoa joten loogisesti kommentti poistettiin supernopeasti koska "poissa näkyvistä = ei ole olemassa" on se logiikka jolla hesarin toimitus toimii.

Hevosen voi viedä juomakaukalon ääreen mutta toimittajaa ei saa myöntämään että olisi jotain opittavaa ja oppimaan. Mielenkiintoista on esim. se, että miten he...tisti tätäkin palstaa on kehitetty juuri sellaisella toiminnallisuudella jolla koitetaan kätkeä se paljonko täältä poistetaan viestejä ja ketjuja. Eli kaikesta ne hesarin omistajatkin haluaa maksaa?

Kuvitteletko että Hesarin toimittajat vastaavat vauvapalstan moderoinnista?

Moderointia hoitelee erillinen yhtiö, jonka omistaa persu. 

Hesarin toimitus on itse kertonut vastikään haastattelussa että palstaa moderoi paitsi palkatut moderoijat niin myös toimitus itse aina kun näkee sen tarpeelliseksi. Joten väitteesi on soopaa ja ilmiselvästi propagandaakin kun jaksat jankuttaa tuossakin persua syypääksi. 

Et siis osaa lukea. EI Hesarin toimitus liity vauva.fihin mitenkään, vaikka ovat samaa konsernia. Juuri nimenomaan tuossa jutussa puhuttiin moderointifirmasta, jonka omistaa Tom Packalen. Googlella löydät.

Vierailija
102/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvokonservatiivit elävät samoin omassa pierukuplassaan. Jokainen näkee maailman oman ideologiansa läpi.

Täällä yksi arvokonservatiivi, joka yrittää ymmärtää muitakin. Mielestäni ihan akateemisen koulutuksenkin perusjuttuja, olla avarakatseinen ja utelias vähän joka suuntaan. Ei saisi jäädä siihen omaan kapeaan kuplaansa, ja pelko että mieli muuttuisi, jos yrittää ymmärtää muita, on myös erittäin kypsymätön lähtökohta.

Täällä kans arvokonservatiivi, jolla silmän ja korvat avoinna joka suuntaan. Olen asunut ympäri Suomea ja vähän ulkomaillakin, joten minua kiinnostaa erilaisten ihmisten ja paikkojen ilmiöt ja ajatukset.

Minua häiritsee nyky medioiden hyvin kapeat linjat. Suomessa mediat kuvittelevat olevansa globaaleja ja ulospäinsuuntautuvia, mutta ovat oikeasti hyvin tunkkaisia ja kuplautuneita.

Enkä ole edes akateemisesti kouluttautunut, vaan ihan tämmönen lukion ja amiksen käynyt duunari.

Ihmisille pitää antaa totuudenmukainen tieto asiasta kuin asiasta. Mielipidevaikuttaminen, pakinointi, esseet, fiktio ym. ovat sitten erikseen. Mielestäni sitä voidaan kutsua vapauden rajoittamiseksi, kun ensinnäkin pyritään saamaan kaikki ajattelemaan tietyllä tavalla ja toisekseen tehdään hyvin valikoivaa journalismia. Kokonaisia suuria maailman ilmiöitä on jätetty Suomessa täysin uutisoimatta. Tulee mieleen Venäjä ja sen iäkkäämmät kansalaiset. Missä uutispimennossa elävät ja imevät ymmärryksensä ympäröivästä maailmasta yksipuolisen ja totuutta vääristelevän mielipideuutisoinnin kautta.

Ketjussa on kohta sata kommenttia, mutta edelleenkään kukaan ei ole antanut yhtäkään esimerkkiä ilmiöistä, jotka olisi jätetty Suomessa uutisoimatta tai jotka olisi uutisoitu väärin, eikä myöskään mediasta, jota Hesarin haukkujat pitäisivät absoluuttisen objektiivisena ja luotettavana.

Ehkä niitä on annettu jo tuhat mutta kun ketjusta katoilee kommentteja välistä niin et ole nähnyt niitä. Tervetuloa palstan todellisuuteen. 

Tämä oli kyllä eksoottisin argumentaatiomanööveri mitä olen hetkeen nähnyt. "En pysty argumentoimaan vastaan, koska argumenttini mahdollisesti katosi." Muunnelma klassisesta "koira söi kotiläksyni" -tekosyystä?

Ja sitten heittäydyt leikkimään tyhmää. Ei ihme ettei vasemmistolta onnistu maan johtaminen järkevään suuntaan kun käytössä oleva järkenne on sitä mitä sinäkin tässä demonstroit. 

Se, muuten ettet kykene minun argumenttejani kumoamaan muuten kuin väsyneillä 1000 kertaa nähdyillä trolliargumenteilla tai sensuurilla kertoo että olet jo hävinnyt keskustelun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap omasta kuplastaan väittää omaa "todellisuuttaan" ainoana oikeana. On hyvä olla kriittinen mutta naiivi ei pidä olla totuuksien kanssa.

Vierailija
104/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä on ap:n mielestä on parempi lehti?

Seiska. Nykyään luotettavin julkaisu. Tarkistaa juttujensa paikkaansa pitävyyden moneen kertaan ettei joudu käräjille, ei esitä parempaa kuin on, kirjoittaa asioista juuri niin kuin ne ovat, antamatta itsestään besserwisser vaikutelmaa. Hesari on tylsä. Joutaisi lopettaa koko julkaisu. Tilaajamäärätkin laskevat koko ajan. Suuntana vain alaspäin.

Vierailija
105/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä on ap:n mielestä parempi lehti?

Tätäkin kysytään aika-ajoin. Perssu ei osaa vastata koska hän saa tietonsa vain hommelifoorumista eikä varsinaisesti lue lehtiä. Perssulle tietämättömyys on parempi vaihtoehto kuin tavanomaiset päivälehdet - persuus sikiää siellä minne tieto ei yllä.

Vierailija
106/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin palstan kommenttienpoistoa joten loogisesti kommentti poistettiin supernopeasti koska "poissa näkyvistä = ei ole olemassa" on se logiikka jolla hesarin toimitus toimii.

Hevosen voi viedä juomakaukalon ääreen mutta toimittajaa ei saa myöntämään että olisi jotain opittavaa ja oppimaan. Mielenkiintoista on esim. se, että miten he...tisti tätäkin palstaa on kehitetty juuri sellaisella toiminnallisuudella jolla koitetaan kätkeä se paljonko täältä poistetaan viestejä ja ketjuja. Eli kaikesta ne hesarin omistajatkin haluaa maksaa?

Hesarin toimitus on itse kertonut vastikään haastattelussa että palstaa moderoi paitsi palkatut moderoijat niin myös toimitus itse aina kun näkee sen tarpeelliseksi. Joten väitteesi on soopaa ja ilmiselvästi propagandaakin kun jaksat jankuttaa tuossakin persua syypääksi. 

:D

Ai jeesus kun repesin! Olette te persut aikamoisia.

Vierailija
107/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa on kyllä juttuja monesta näkökulmasta, mutta sinä et kiinnitä niihin huomiota koska ne ei vahvista tuota sinun ennalta määräämääsi mielikuvaa Hesarista.

Lisäys

Esim tän päivän Hesarissa on juttu otsikolla - Tarja Halonen pelkäsi että Paavo Lipponen ujuttaa Suomen Natoon. Minusta tuollainen otsikko ei ole mitenkään mairitteleva vihervasemmistolle. En kylläkään pääse lukemaan juttua. Nykytiedon valossa kuitenkin tiedetään että Halonen oli väärässä uskoessaan Venäjän demokraattiseen kehitykseen. Hesari ei siis ainakaan tuota demareitten virhearviointia mitenkään peittele. Mutta te persut ette vaan kiinnitä huomiota siihen että näitäkin juttuja on.

Se ,että huomataan pelkästään omaa käsitystä tukevat uutiset ja asiat sanotaan vahvistusharhaksi.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vahvistusharha

Vierailija
108/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis osaa lukea. EI Hesarin toimitus liity vauva.fihin mitenkään, vaikka ovat samaa konsernia. Juuri nimenomaan tuossa jutussa puhuttiin moderointifirmasta, jonka omistaa Tom Packalen. Googlella löydät.

Tämä juttu ois mielenkiintoista nähdä. Tuota automaattipoistatusta nimittäin testattiin täällä joskus porukalla ja se toimi aika silleen kun odotettiinkin. Minkä tahansa kommentin saa poistettua kun muutama henkilö ilmoittaa sen asiattomaksi, oli se asiaton tai ei.

Vierailija
109/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan kai arvokonservatiiveillakin omaa mediaa. Tehkää niistä sen verran hyviä, että ihmiset haluaisivat lukea niitä, niin ei tarvitse nillittää sit, että Hesaria lukee enemmän ihmisiä kuin Persulan Uutisia vai mikä se onkaan nimeltään.

Ei tässä ole ideologioista kyse vaan siitä ettei suomen suurin media edes yritä raportoida maailman tapahtumista neutraalisti. Se, että ainoa argumenttisi asiaan on yrittää näyttää asia ideologioiden välisenä taisteluna on osa ongelmaa koska ilmeisesti itse hyväksyt tuon kelvollisena argumenttina vaikkei se liity itse ongelmaan mitenkään. 

No niin, nyt kehiin näitä uutisia, joita sinun mielestäsi ei ole Suomessa uutisoitu "oikein " tai jätetty kokonaan uutisoimatta.

Kyllä niitä on, mutta ei niitä selvitellä tällä palstalla. Totuutta on joskus vaikea etsiä ja löytää. Joskus vaatii jopa poliisi/virkamies/agentti tason pääsyä ja valtuuksia tutkittaviin asioihin.

Vierailija
110/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvokonservatiivit elävät samoin omassa pierukuplassaan. Jokainen näkee maailman oman ideologiansa läpi.

Täällä yksi arvokonservatiivi, joka yrittää ymmärtää muitakin. Mielestäni ihan akateemisen koulutuksenkin perusjuttuja, olla avarakatseinen ja utelias vähän joka suuntaan. Ei saisi jäädä siihen omaan kapeaan kuplaansa, ja pelko että mieli muuttuisi, jos yrittää ymmärtää muita, on myös erittäin kypsymätön lähtökohta.

Täällä kans arvokonservatiivi, jolla silmän ja korvat avoinna joka suuntaan. Olen asunut ympäri Suomea ja vähän ulkomaillakin, joten minua kiinnostaa erilaisten ihmisten ja paikkojen ilmiöt ja ajatukset.

Minua häiritsee nyky medioiden hyvin kapeat linjat. Suomessa mediat kuvittelevat olevansa globaaleja ja ulospäinsuuntautuvia, mutta ovat oikeasti hyvin tunkkaisia ja kuplautuneita.

Enkä ole edes akateemisesti kouluttautunut, vaan ihan tämmönen lukion ja amiksen käynyt duunari.

Ihmisille pitää antaa totuudenmukainen tieto asiasta kuin asiasta. Mielipidevaikuttaminen, pakinointi, esseet, fiktio ym. ovat sitten erikseen. Mielestäni sitä voidaan kutsua vapauden rajoittamiseksi, kun ensinnäkin pyritään saamaan kaikki ajattelemaan tietyllä tavalla ja toisekseen tehdään hyvin valikoivaa journalismia. Kokonaisia suuria maailman ilmiöitä on jätetty Suomessa täysin uutisoimatta. Tulee mieleen Venäjä ja sen iäkkäämmät kansalaiset. Missä uutispimennossa elävät ja imevät ymmärryksensä ympäröivästä maailmasta yksipuolisen ja totuutta vääristelevän mielipideuutisoinnin kautta.

Ketjussa on kohta sata kommenttia, mutta edelleenkään kukaan ei ole antanut yhtäkään esimerkkiä ilmiöistä, jotka olisi jätetty Suomessa uutisoimatta tai jotka olisi uutisoitu väärin, eikä myöskään mediasta, jota Hesarin haukkujat pitäisivät absoluuttisen objektiivisena ja luotettavana.

Ehkä niitä on annettu jo tuhat mutta kun ketjusta katoilee kommentteja välistä niin et ole nähnyt niitä. Tervetuloa palstan todellisuuteen. 

Tämä oli kyllä eksoottisin argumentaatiomanööveri mitä olen hetkeen nähnyt. "En pysty argumentoimaan vastaan, koska argumenttini mahdollisesti katosi." Muunnelma klassisesta "koira söi kotiläksyni" -tekosyystä?

Ja sitten heittäydyt leikkimään tyhmää. Ei ihme ettei vasemmistolta onnistu maan johtaminen järkevään suuntaan kun käytössä oleva järkenne on sitä mitä sinäkin tässä demonstroit. 

Se, muuten ettet kykene minun argumenttejani kumoamaan muuten kuin väsyneillä 1000 kertaa nähdyillä trolliargumenteilla tai sensuurilla kertoo että olet jo hävinnyt keskustelun. 

1. Mitä on jätetty uutisoimatta?

2. Mitä on uutisoitu väärin?

3. Mikä uutislähde pon absoluuttisen objektiivinen?

Hopi hopi ennen kuin sensu uri iskee!

Vierailija
111/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua, et Suomessa on vain yksi iso valtakunnallinen lehti. Pitäisi olla kilpailua. Ennen oli edes Uusi Suomi pitämässä Hesaria kilpailukyisenä. Sitten Uusi Suomi kuihtui pois.

Mulle tuli kaks vuotta Hesarin digiversio. Että oli ärsyttävää penkoa uutisia esille, jos olin useamman kerran lukenut haastatteluita ja muuta hömppää ajan kuluksi. Ne tarjoutuvat aina etusivulle, sitten sai rullata sivua pitkään alaspäin löytääkseen varsinaisia uutisia. Hermot meni pimpelipom ja lopetin tilauksen. En myöskään osta sitä litistyvää ärsyttävän ohutta paperiversiota.

Kuka hävitti kilpailun? Me tilaajat. Tilaatko yhtään julkaisua edes digiversiona? Vanhempani tilasivat 3 sanomalehteä.

Vois kait niitä tilata mutta vasemmisto on tehnyt kansasta köyhän samalla kun tilaushinnat nousee kiitolaukkaa. Eli ei innosta maksaa edes pariakymppiä kuussa digihesarista jos sisältö on kuin jossain demarien + vihreiden fanilehdessä ja loppulehti on jotain blogitasoista mutuilua tai d...ldo testeja yms. supertärkeää /s

Kirjastossa voi käydä ilmaiseksi lukemassa lehdet. Siellä on edelleen lehtienlukusalit.

Vierailija
112/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu ois mielenkiintoista nähdä. Tuota automaattipoistatusta nimittäin testattiin täällä joskus porukalla ja se toimi aika silleen kun odotettiinkin. Minkä tahansa kommentin saa poistettua kun muutama henkilö ilmoittaa sen asiattomaksi, oli se asiaton tai ei.

Jankutijankuti, ihan toimitukselle tiedoksi ettei soopa muutu faktoiksi edes sitkeällä toistamisella. 

Vierailija
113/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kiinnittänyt huomiota, kuinka Harry Potter-sarjaan liittyvissä uutisissa aina tuodaan esiin, että Rowlingin kommentit loukkasivat trans-yhteisöä. Muttei sitten sanallakaan mainita transyhteisön Rowlingiin masinoimaa ajojahtia, joka oli huomattavasti vakavampi ihmisoikeusrikkomus. Journalismiin kuuluisi tasapuolinen uutisointi.

Vierailija
114/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä on ap:n mielestä parempi lehti?

Siinäpä se pointti taisi ollakin, ettei niitä oikein ole. Suomen mediakenttä on hyvin pieni ja kapeakatseinen.

Vierailija
115/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Mitä on jätetty uutisoimatta?

2. Mitä on uutisoitu väärin?

3. Mikä uutislähde pon absoluuttisen objektiivinen?

Hopi hopi ennen kuin sensu uri iskee!

Juuri tämä. Väitteen esittäjällä on tässä todistustaakka. Ketjuun on annettu esimerkkejä jutuista, jotka todistaa apn väitettä vastaan.

Vierailija
116/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen arvokonservatiivi, joka perustaa maailmankatsomuksensa TIETOON, ei muiden mielipiteisiin. Pyrin kaivamaan joka asiasta faktatietoa. Aivan absurdia, ettei Suomessa ole yhtään puolueetonta uutisoivaa tahoa. Ja uutisilla tarkoitan oikeita maailman tapahtumia ilman minkäännäköistä värittämistä. En halua argumentteja puolesta tai vastaan, mitä tulee maailman tapahtumiin. Haluan vaan faktatietoa.

Et varmaan ole tullut ajatelleeksi, että puolueetonta faktatietoa ilman minkäännäköistä värittämistä on lähes mahdoton ihmisen antaa? Kaikki tapahtumat näyttävät erilaisilta eri kulmista katsottuna, ja jos haluaa ymmärtää tai kirjoittaa maailmasta kokonaisuutena eikä murusina "faktatietoa", on usein pakko valita joku näkökulma - parhaat tekevät sen tietoisesti ja kertovat sen myös lukijalle. Ehkä sinun pitäisi katsoa jotain lyhytuutisia, joissa ei kerrota mitään ydinasiaa kummempaa, mutta monia ihmisiä kiinnostaa juuri pidemmät jutut joissa asioita pohditaan eri näkökulmista. Ja jos luen jonkun jutun Hesarista tai mistä vaan, en automaattisesti ole sen kanssa samaa mieltä, vaan osaan lukea uutisen ja eritellä mikä siellä on tätä todella tapahtunutta "faktaa" ja mikä kirjoittajan näkemystä, ja muodostaa asiasta oman mielipiteeni.

Myös oma kokemukseni on, että ihmiset jotka julistavat perustavansa näkemyksensä "TIETOON" ovat todella kykenemättömiä itsereflektointiin ja sokeita sille omalle näkökulmalleen ja omille ajatusmalleilleen. Laiskaa ajattelua kaiken kaikkiaan...

Vierailija
117/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua, et Suomessa on vain yksi iso valtakunnallinen lehti. Pitäisi olla kilpailua. Ennen oli edes Uusi Suomi pitämässä Hesaria kilpailukyisenä. Sitten Uusi Suomi kuihtui pois.

Mulle tuli kaks vuotta Hesarin digiversio. Että oli ärsyttävää penkoa uutisia esille, jos olin useamman kerran lukenut haastatteluita ja muuta hömppää ajan kuluksi. Ne tarjoutuvat aina etusivulle, sitten sai rullata sivua pitkään alaspäin löytääkseen varsinaisia uutisia. Hermot meni pimpelipom ja lopetin tilauksen. En myöskään osta sitä litistyvää ärsyttävän ohutta paperiversiota.

Kuka hävitti kilpailun? Me tilaajat. Tilaatko yhtään julkaisua edes digiversiona? Vanhempani tilasivat 3 sanomalehteä.

Vois kait niitä tilata mutta vasemmisto on tehnyt kansasta köyhän samalla kun tilaushinnat nousee kiitolaukkaa. Eli ei innosta maksaa edes pariakymppiä kuussa digihesarista jos sisältö on kuin jossain demarien + vihreiden fanilehdessä ja loppulehti on jotain blogitasoista mutuilua tai d...ldo testeja yms. supertärkeää /s

Kirjastossa voi käydä ilmaiseksi lukemassa lehdet. Siellä on edelleen lehtienlukusalit.

Miksi haluaisin lukea roskaa edes ilmaiseksi? On sitä viihdyttävämpiäkin roskalehtiä jos sille linjalle lähdetään. Amerikassa on näitä lehtiä joissa on otsikoita päivittäin siitä miten elvistä on nähty siellä ja täällä ja ufot ravaa yhtenään eri puolilla tekemässä ihmeellisiä asioita. Hesari on noihin verrattuna sekä epäuskottava että tylsä.

Vierailija
118/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa moderointi tapahtuu automaattisesti palstan lukijoiden ilmiantojen perusteella. Luuletteko todella, että näitä juttuja joku mode työkseen lukee?

Vierailija
119/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan woke sitä ja woke tätä. Keksikää jotain muuta valitettavaa älkääkä vain matkiko amerikkaa..

Vierailija
120/272 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin linja on myös vähätellä koronaa mutta demonisoida etäkoulu ja etätyö. Aina löytyy asiantuntijoita julistamaan tuohon linjaan sopivia yksipuolisia totuuksia.

Jäikö tuo koronapelko joillakin lopullisesti päälle? 🙄

Jäikö lapsellinen denialismi lopullisesti päälle?

Luuletko oikeasti että koulut suljetaan lopullisesti ja ihmiset välttelevät kontakteja loppu ikänsä? Mitä sinä haluat? Se virus on täällä pysyvästi. Sulkua ei voi pitää päällä loputtomiin.

Varmaan tsernobylissäkin sinä olisit jaksanut pitää pahiten saastuneet alueet eristettynä ehkä vuoden ja sitten lopettanut eristyksen kun kyllästyt ja pitäähän ihmisten päästä metsään keräämään marjoja tai sieniä tai jotain.

Hengenvaara on hengenvaara. Ei se siitä pelkällä toivomisella katoa.

Virukset muuntuu ajan mittaan ja koronakin on moneen kertaan muuntunut alun jälkeen, samoin suurin osa kansasta on rokotettu. Siksi enää ei tarvita (ainakaan toistaiseksi) lisätoimenpiteitä. Sairaaloissa on muuten edelleen koronapotilaita. 

Tsernobylin alueelta evakuoidut ihmiset pystyivät jatkamaan elämäänsä jossain muualla, esim. Kiovassa. Jos taas kaikki yhteiskunnat laitetaan kiinni koronan takia, kukaan ei jatka elämäänsä kunnolla missään. Siinä on ero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi