Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi
Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.
Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.
Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.
Laske mitä maksaa lahtenhoitaja 24 h / vrk. Kunnalta hoitoa voi saada 10 tunniksi, mutta loppu pitää hoitaa itse. Meillä oli onneksi niin, että minulla matkapäiviä oli vain joka toinen tai kolmas kuukausi. Meillä oli kunnallisen hoitopaikan lisäksi yksityinen hoitaja.