Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi
Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.
Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.
Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännitystä ylläpidetään siten ettei kerrota mitä työtä tekee.
Ei tämä ole mikään jännittävä arvausleikki vaan etsin vertaistukea, kuten kirjoitin.
Tunnistettavuuden vuoksi en kerro tarkkaa alaa, mutta sillä tiedolla ei edes ole mitään merkitystä vertaistuen näkökulmasta.
ApIhmetyttää kyllä millä alalla velvoitetaan koko henkilöstö matkustamaan säännöllisesti näin videoneuvottelujen aikana. Tuohan tuo jo isot kustannuksetkin.
Kyllä, ja vielä niin että jokin kokonainen toimiala olisi muuttunut tällaiseksi yhden äitiysloman aikana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä tyytyisi tuohon karenssipäätökseen. Pienen lapsen vanhemmilta kyllä ei voi edellyttää säännöllistä matkatyötä.
Itse olen samassa tilanteessa myös ollut enkä saanut karenssia.Lainsilmissä jokainen työntekijä on tasavertainen. Ei ole mitään erillisiä pykäliä pienten lasten vanhemmille.
Kyllä yhteiskunta kohtelee eriarvoisesti lapsettomia ja perheellisiä joka suhteessa.
Minä kyllästyin töissä tekemään jatkuvasti sairauslomilla olevien lapsiperheellisten työt kun ei niihin otettu sijaisia vaan lapseton sai raataa enemmän töitä kun lapsi perheellinen oli koko ajan sairauslomalla.
Sisareni lapsi perheellinen oli työstä koko ajan sairaslomalla alkuviikosta ja loppuviikosta kun alkoivat uuden miehen kanssa juoma juhlat ja saatiin kakarat edellisille kumppaneille pois jaloista.
Minä en enää jaksanut tehdä jatkuvasti sairauslomilla poissa olevien lapsiperheellisten töitä niin että niin että ne riitti minun selkänahastani. Sai se työpaikka selviytyä sitten jatkossa näiden saikuttajien voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään jännittävä arvausleikki vaan etsin vertaistukea, kuten kirjoitin.
Tunnistettavuuden vuoksi en kerro tarkkaa alaa, mutta sillä tiedolla ei edes ole mitään merkitystä vertaistuen näkökulmasta.
ApIhmetyttää kyllä millä alalla velvoitetaan koko henkilöstö matkustamaan säännöllisesti näin videoneuvottelujen aikana. Tuohan tuo jo isot kustannuksetkin.
Kyllä, ja vielä niin että jokin kokonainen toimiala olisi muuttunut tällaiseksi yhden äitiysloman aikana..
En puhunut kokonaisesta toimialasta vaan minun koulutuksen mukaisista töistä. Kyseessä on vähän harvinaisempi koulutus, yleensä muun alan ihmiset ei tiedä työstä mitään. Ja näitä työtehtäviä ei Suomessa kovin monessa firmassa edes ole. Mutta ei tästä enempää, en aio kertoa alaani tarkemmin.
Kuten sanoin aloituksen tarkoitus oli etsiä vertaistukea matkatyön vuoksi työstään irtisanoutumaan joutuneilta.
Ap
En olisi irtisanoutunut vaan katsonut kuinka usein todellisuudessa joutuu matkustamaan. Ja etsinyt samalla toista työtä. Tuo välillä matkustaminen saattaa tarkoittaa ihan mitä vain.
Ikvä kyllä työttömänä, pienen lapsen äitinä, jonka mies on matkatöissä et ole järin potentiaalinen työnhakija.
Opiskele lähihoitajaksi. Palstan vakiovastaus työttömille.
Vierailija kirjoitti:
En olisi irtisanoutunut vaan katsonut kuinka usein todellisuudessa joutuu matkustamaan. Ja etsinyt samalla toista työtä. Tuo välillä matkustaminen saattaa tarkoittaa ihan mitä vain.
Ikvä kyllä työttömänä, pienen lapsen äitinä, jonka mies on matkatöissä et ole järin potentiaalinen työnhakija.
Selvitin asian esimieheltä ja vanhoilta työkavereilta. Joka kuukausi olisi ollut noin kolme työmatkaa. Siis useamman päivän kestoista.
Ei minun tarvitse työhaastatteluissa sanoa mitään miehen matkatyöstä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaako ap miehesi enemmän matkatöistään kuin sinä olisit tienannut?
Eipä sillä pitäisi olla mitään merkitystä.
Voisin kuvitella muutenkin, että niillä aloilla joilla yhtenä ehtona on, että tehdään ulkomaan reissuja projektien vuoksi säännöllisesti niin palkka alkaa 4 tai 5
On sillä sen verran merkitystä, että jos palkoissa on eroa, niin yleensä pienempipalkkainen jää kotiin ja isompipalkkainen jatkaa töissä. Mutta tässä tapauksessa ei siis ollut eroa palkoissakaan.
Ihan härski mies, kun ei edes keskustellut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut kokonaisesta toimialasta vaan minun koulutuksen mukaisista töistä. Kyseessä on vähän harvinaisempi koulutus, yleensä muun alan ihmiset ei tiedä työstä mitään. Ja näitä työtehtäviä ei Suomessa kovin monessa firmassa edes ole. Mutta ei tästä enempää, en aio kertoa alaani tarkemmin.
Kuten sanoin aloituksen tarkoitus oli etsiä vertaistukea matkatyön vuoksi työstään irtisanoutumaan joutuneilta.
Ap
No ei se kovin ihmeellinen homma voi olla kun noin heikolla ongelmanratkaisukyvyllä olet siihen päässyt. Tää nyt on kaikella tapaa keksitty tarina, joko pitäis haukkua mies joka ei irtisanoutunut tai työnantaja joka ei anna erityiskohtelua miehen työn takia. Oikeassa elämässä voi toki joutua vaihtamaan työpaikkaa matkatyön takia, mutta sitten hankitaan uusi työpaikka joka ihan loogisesti on vähän erilaista hommaa kuin entinen. Mitään niin spesifiä koulutusta ei ole olemassakaan, etteikö alan sisällä voisi toisentyyppisiä tehtäviä löytää.
Ei ole vertaistukea luvassa tässäkään viestissä, vaan lähinnä ihmettelyä. Siis koko ajanko se mies sitten reissaa?
Ettei yhtään kokonaista viikkoa ole paikalla? Sullakaan kuitenkaan joka viikko olisi ollut reissuja?
Me saatiin kyllä meidän reissutyöt sumplittua. Todella harvoin sattui päällekkäin, vaikka mies oli kolme kuukautta arjet Saksassa yhdessä vaiheessa. Ei sattunut omalle kohdalle mitään pakottavaa tarvetta päästä paikan päälle, kun kaikki pystyi hoitamaan netin yli.
Tämä oli vielä ennen koronaa. Koronan jälkeen on ollut paljon iisimpää suunnitella reissujaan etukäteen.
Pari kertaa meillä oli, että toinen venytti ja vanutti lähtöään ja toinen aikaisti tuloaan. Lentokentällä läpystä vaihto.
Kurjaa, että teillä oli noin äärimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en itse ymmärrä lakiasioista paljoakaan mutta liiton juristi sanoi minulle, että en voi tehdä muuta kuin suostua yt:ssä neuvoteltuun matkatyömuutokseen tai irtisanoutua itse. Ja sen neuvon perusteella irtisanouduin.
Minusta vaikutta, että olet joko saanut huonoja neuvoja tai ymmärtänyt liiton juristin neuvon väärin tai on muuten tullut väärinkäsitys.
Yt: eiden jälkeen sinulla käsittääkseni on ollut neljä vaihtoehtoa:
1) Hyväksyä työehtojen muutos ja jatkaa töissä uusilla työehdoilla.
2) Olla hyväksymättä muutosta ja tulla irtisanotuksi työnantajan puolelta.
3) Tehdä työnantajan kanssa sopimus työsuhteen päättämisestä, jossa on jotain kompensaatiota. Yleinen kompensaatio on esimerkiksi irtisanomisajan palkka ilman työvelvoitetta.
4) Irtisanoutua itse ilman mitään kompensaatiota tehden irtisanomisajan töitä tai niin että luopuu vapaaehtoisesti irtisanomisajasta.
Näistä kohta 4) on työntekijälle huonoin, 2) Lakisääteinen oikeus ja 3) yleensä paras työsuhteen päättävä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä tulisi, jos jokainen säätäisi työnsä sopimaan omiin tarpeisiin?
Tyytyväisiä ihmisiä, parempia parisuhteita ja onnellisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitin asian esimieheltä ja vanhoilta työkavereilta. Joka kuukausi olisi ollut noin kolme työmatkaa. Siis useamman päivän kestoista.
Ei minun tarvitse työhaastatteluissa sanoa mitään miehen matkatyöstä.
Ap
Jep, eikä työhakemuksessa tarvitse kertoa, että olet työttömänä. Jos jotain puhetta tulee miksi haet töitä, voit sanoa että olet ollut lapsen kanssa kotona ja halunnut kyllä jo töihin, mutta odottanut kunnes tulee kohdalle sellainen työ, joka kiinnostaa todella paljon. Osoittaa motivaatiota.
Olisit vaan jäänyt pitkälle saikulle. Järjetöntä irtisanoutua ja ottaa karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella muutenkin, että niillä aloilla joilla yhtenä ehtona on, että tehdään ulkomaan reissuja projektien vuoksi säännöllisesti niin palkka alkaa 4 tai 5
Totta kai palkan määrällä on merkitystä, jos joudutaan päättämään, kumpi luopuu työstään.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan jäänyt pitkälle saikulle. Järjetöntä irtisanoutua ja ottaa karenssi.
Miten jäädään pitkälle saikulle jos ei ole sairas?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut työelämässä 38 vuotta, enkä vieläkään tiedä miten jäädään pitkälle saikulle. Miten se onnistuu?
Hädin tuskin jos kuumeiseen flunssaa saa kolme päivää sairaslomaa, koronasta sai tasan 10 vuorokautta. Pisin saikku on ollut 3 viikkoa, kun nilkka murtu.
Kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jäädään pitkälle saikulle jos ei ole sairas?
Ap
Ryhdytään sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullostaa aika takapajuiselta. Itseltä loppui matkustaminen koronaan ja ei ole edes alkanut sen jälkeen. Kaikki palaverit nykyään on etänä. En mene edes konttorille enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella muutenkin, että niillä aloilla joilla yhtenä ehtona on, että tehdään ulkomaan reissuja projektien vuoksi säännöllisesti niin palkka alkaa 4 tai 5On sillä sen verran merkitystä, että jos palkoissa on eroa, niin yleensä pienempipalkkainen jää kotiin ja isompipalkkainen jatkaa töissä. Mutta tässä tapauksessa ei siis ollut eroa palkoissakaan.
Ihan härski mies, kun ei edes keskustellut asiasta.
Kumpi sitten on mielestäsi parempi tilanne? Se, että mies olisi joustanut sen verran, että olisi ollut muutaman päivän vähemmän reissussa vai se, että nyt nainen jäi kokonaan pois töistä?
Kumpi on taloudellisempaa?
Eli jos mies tienaa vaikka 5000 euroa kuussa ja nainen 3000. Yhteensä talouden tulot olisi 8000 euroa jos mieskin joustaisi. Nyt talouden tulot on pelkästään 5000 euroa, koska mies ei joustanut yhtään ja nainen joutui jättämään työnsä sen vuoksi kokonaan.