Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi

Vierailija
08.04.2023 |

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.

Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.

Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt on paljonkin aloja tarjolla jossa on työvoimapula, johon pystyy kuka tahansa, esim hoitoala.

En ole ap mutta ei kaikki pääse. Mua ei hyväksytty lähihoitajakoulutukseen.

Hei, voitko yleisellä tasolla kertoa, miksei hyväksytty? Oliko terveyssyitä vai vaikeuksia saada rikosreksiteriotetta vai mitä?

Lääkäri antoi todistuksen ja sanoi, että tervetuloa alalle. Psykologin haastattelu ei sitten jotenkin onnistunut koska psykologi tyrmäsi.

Ja rikosrekisteri mulla on ihan puhdas.

Vierailija
42/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin olisiko ollut mahdollista kuitenkin saada tuo homma jollain tavalla toimimaan?

Esim. jos saisi sumplittua (molempien) työajat osittaisiksi, esim. 80% työajalla/palkatyomilla vapailla tmv. jolloin niitä molempien matkapäiviä voisi sumplia/lomittaa keskenään.

Esim. Jos sinulla jollain viikolla matkapäiviä ma&ti niin mies tuon aikaa vapaalla. Jos joku ihan mahdoton tilanne, niin sikloin ulkopuolinen hoitaja vaikka maksaakin,

Ehkä hoitaja voisi löytyä myös lähipiiristä kyselemällä? Ajatellaan vaikka jotain pienen lapsen kotiäitiä, monelle kelpaisi "lisäraha", ja mielellään satunnaisesti hoitaisi lasta muutaman päivän jos siitä saisi esim. 100e/vrk tmv. Reissuista maksetaan päivärahat, eli niillä saa kuitattua vähän hoitajsta aiheutuvia kuluja, ei toki kaikkea mutta jotain.

Minäkin uskon, että asia olisi järjestynyt, jos ap mies olisi tullut asiassa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat perhepäivähoitajaksi?

Vierailija
44/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt on paljonkin aloja tarjolla jossa on työvoimapula, johon pystyy kuka tahansa, esim hoitoala.

En ole ap mutta ei kaikki pääse. Mua ei hyväksytty lähihoitajakoulutukseen.

Hei, voitko yleisellä tasolla kertoa, miksei hyväksytty? Oliko terveyssyitä vai vaikeuksia saada rikosreksiteriotetta vai mitä?

Lääkäri antoi todistuksen ja sanoi, että tervetuloa alalle. Psykologin haastattelu ei sitten jotenkin onnistunut koska psykologi tyrmäsi.

Kiitos. Eli se soveltuvuushaastattelu. Varmaan harmitti. Ehkä kannattaa ajatella, että hyvä että se tuli ilmi etukäteen. Sovellut paremmin jollekin muulle alalle. 

Vierailija
45/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ap, et olisi joutunut musta lain mukaan karenssiin. Jos työtehtäviä muutetaan yksipuolisesti, just esim vaade matkustaa, on se irtisanoutumisperuste ilman karenssia. Hae muutosta te toimistosta. Tuo pykälä löytyy kun googlaa.

Yksipuolisesti? Siellä käytiin yt:t eli vaikka minä vastustin, niin koko henkilöstön edustaja hyväksyi yt:ssä muutoksen kaikkien osalta.

Ap

Olitko äitiyslomalla kun tuo muutos tehtiin? Musta silti ei alkuperäistä työsopimusta voi muuttaa ja joutua karenssiin. Kuulutko liittoon? Joskus luin ton te toimiston sivuilta. Yritän etsiä sitä.

Kuulun liittoon ja soitin liittoon, sanoivat että en voi tilanteelle mitään.

Ap

Vierailija
46/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitystä ylläpidetään siten ettei kerrota mitä työtä tekee.

Vierailija
47/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen? Jos itse olisin ollut hyväpalkkaisessa matkatöissä en olisi lapsia tehnyt.

Sä tuskin tuolla lukutaidolla olet töissä lainkaan.

Siksi olenkin tehnyt lapsia.

Vierailija
48/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se ei ole nyt oleellista tässä.

Vierailija
49/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä tyytyisi tuohon karenssipäätökseen. Pienen lapsen vanhemmilta kyllä ei voi edellyttää säännöllistä matkatyötä.

Itse olen samassa tilanteessa myös ollut enkä saanut karenssia.

Vierailija
50/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen? Jos itse olisin ollut hyväpalkkaisessa matkatöissä en olisi lapsia tehnyt.

Eli siirtänyt huonot geenisi eteenpäin. Lisää työttömiä pummeja Suomeen. Jee.

Vierailija
51/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin olisiko ollut mahdollista kuitenkin saada tuo homma jollain tavalla toimimaan?

Esim. jos saisi sumplittua (molempien) työajat osittaisiksi, esim. 80% työajalla/palkatyomilla vapailla tmv. jolloin niitä molempien matkapäiviä voisi sumplia/lomittaa keskenään.

Esim. Jos sinulla jollain viikolla matkapäiviä ma&ti niin mies tuon aikaa vapaalla. Jos joku ihan mahdoton tilanne, niin sikloin ulkopuolinen hoitaja vaikka maksaakin,

Ehkä hoitaja voisi löytyä myös lähipiiristä kyselemällä? Ajatellaan vaikka jotain pienen lapsen kotiäitiä, monelle kelpaisi "lisäraha", ja mielellään satunnaisesti hoitaisi lasta muutaman päivän jos siitä saisi esim. 100e/vrk tmv. Reissuista maksetaan päivärahat, eli niillä saa kuitattua vähän hoitajsta aiheutuvia kuluja, ei toki kaikkea mutta jotain.

Minäkin uskon, että asia olisi järjestynyt, jos ap mies olisi tullut asiassa vastaan.

Eli mielestäsi ainut oikea ratkaisu olisi ollut, että mies irtisanoutuu.

Jotkut työnantajat ovat sangen yhteistyökykyisiä alaistensa kanssa, osa taas ei ota lainkaan alaisten mielipiteitä huomioon. Ap:n kohdalla oli jälkimmäinen.

Vierailija
52/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään jännittävä arvausleikki vaan etsin vertaistukea, kuten kirjoitin.

Tunnistettavuuden vuoksi en kerro tarkkaa alaa, mutta sillä tiedolla ei edes ole mitään merkitystä vertaistuen näkökulmasta.

Ap

Vierailija
53/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen on töissä ja toinen on vielä koulussa.

Vierailija
54/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on todelliset valiogeeenit. Älykkyytesikin on korkea, siis jos kastematoon vertaa.

Vierailija
55/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vasta selätetty sellainen globaali kriisi, kuin korona ja nyt yllättäin ei ole mahdollista työpaikan soveltaa, että nämä ulkomaanmatkat tai matkat ylipäätänsä kotimaan sisälläkin ei voisi onnistua kuvapuhelimen välityksellä muka? Hyvin outoa, koska aika monella alalla huomattiin koronan aikana, että tulee edullisemmaksi järjestää palaverit ulkomaanmatkojen sijaan kuvapuhelimella jne.

Vierailija
56/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä tyytyisi tuohon karenssipäätökseen. Pienen lapsen vanhemmilta kyllä ei voi edellyttää säännöllistä matkatyötä.

Itse olen samassa tilanteessa myös ollut enkä saanut karenssia.

Lainsilmissä jokainen työntekijä on tasavertainen. Ei ole mitään erillisiä pykäliä pienten lasten vanhemmille.

Vierailija
57/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikkein helpointa on jalat levittää naidessa. 🤣 ja tehdä lapsia jos ei muuhunkaan pysty. 

Vierailija
58/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan sinä karenssin ajalta kotihoidontukea, kun on se lapsi. Nauti nyt elämästäsi ja siitä, että lapsen ei tarvitse olla vielä päivähoidossa.

Nyt sinulla on aikaa hankkia uusi työpaikka. 

Vierailija
59/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on todelliset valiogeeenit. Älykkyytesikin on korkea, siis jos kastematoon vertaa.

Menikö totuus tunteisiin?

Vierailija
60/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ottaneet au-pairia kotiin? Kaksi hyväpalkkaista reissutyöläistä kyllä helposti yhden au-pairin elättää. 

Harvinaisen paska ehdotus jopa sinulta.

Täh? Miten niin? Enemmän pitäisi suomalaistenkin ottaa au-paireja! Suomesta melkein pelkästään lähdetään ulkomaille au-paireiksi, ja harva ottaa tänne.

Ei se keskituloiselle perheelle juuri kalliimmaksi tule kuin julkinen päiväkoti. Kotihoidon tuen saa, jos ei hoideta julkisessa, ja sitä saa käyttää myös au-pairin palkkaamiseen, ei tietenkään kokonaan sitä kata, mutta osan, ja maksaahan se päiväkotikin.