Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi
Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.
Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.
Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.
Kommentit (121)
Mitä työtä teet? Voitko tehdä vanhaa työtä vaikka toiminimellä? Tai alihankintana, ja kieltäydyt matkustamista?
Mitä siitä tulisi, jos jokainen säätäisi työnsä sopimaan omiin tarpeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet? Voitko tehdä vanhaa työtä vaikka toiminimellä? Tai alihankintana, ja kieltäydyt matkustamista?
Meidän alalla ei ole kysyntää tuollaiselle, että joku toiminimellä tekisi, projektit on sen verran laajoja, että niitä tekemään vaaditaan aina joku ryhmä ihmisiä, tiimi siis, ja työnantajat ei halua osaksi tiimiä jotain yksittäistä ulkopuolista toiminimi-tyyppiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täältä on vaikea saada vertaistukea. Sen sijaan haukkuja on helppo saada.
No, se on vaan fakta, että realismi on aina negatiivista. Jos työnantaja joustaa yhden kohdalla kohta on yksi jos toinenkin pyytämästä samaa. Kaikkea ei vaan voi saada ja joutuu tekemään elämässään niitä kompromisseja.
Olen myös joutunut lopettamaan matkatyön yksinhuoltajuuden vuoksi. Minulla oli hyvä palkka, ei ole enää. Viisi vuotta on mennyt työttömänä ja määräaikaisilla kakkatöillä. Tällaista oikeudenmukaisuutta Suomessa, maailman onnellisin maa. Kenelle.
Kai te toivottavasti edes keskustelitte siitä, että se olis voinut olla mieskin, joka luopuu työstään, tai kysyy, olisko hänen työnantajalla tarjolla muita kuin matkatöitä?
Miksi se olit automaattisesti sinä?
Täällä kolmas joka lopetti erityislapsem takia matkatyön ja nyt olen rutiköyhä ja ulosotossa. Hehe.
Kysy tota toiminimi juttua? Ei siinä mitään menetä. Tai sit mene työkkärin rekrykoulutuksiin, niitä on tosi laajasti ja kuulosti ihan mielenkiintoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on vaan fakta, että realismi on aina negatiivista. Jos työnantaja joustaa yhden kohdalla kohta on yksi jos toinenkin pyytämästä samaa. Kaikkea ei vaan voi saada ja joutuu tekemään elämässään niitä kompromisseja.
Minulla oli vaihtoehdot tällä kertaa aika nollissa, en edes joutunut tekemään kompromissia vaan piti valita se ainoa mahdollinen eli loparit. En ollut ainoa joka irtisanoutui muutoksen vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen myös joutunut lopettamaan matkatyön yksinhuoltajuuden vuoksi. Minulla oli hyvä palkka, ei ole enää. Viisi vuotta on mennyt työttömänä ja määräaikaisilla kakkatöillä. Tällaista oikeudenmukaisuutta Suomessa, maailman onnellisin maa. Kenelle.
Yhteiskunta pitäisi rakentaan vastaamaan yksilön tarpeita? Niin kauan kun ihminen on yhteisön jäsen hänen pitää pystyä toimimaan kuin tuhannet muut.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo muka jossain muualla eri tavalla?
Miksi teit lapsen? Jos itse olisin ollut hyväpalkkaisessa matkatöissä en olisi lapsia tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vaihtoehdot tällä kertaa aika nollissa, en edes joutunut tekemään kompromissia vaan piti valita se ainoa mahdollinen eli loparit. En ollut ainoa joka irtisanoutui muutoksen vuoksi.
Ap
Lapset oli sinun henkilökohtainen arvovalintasi. Kun on niitä lapsia joutuu tekemään erilaisia valintoja kuin lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Kai te toivottavasti edes keskustelitte siitä, että se olis voinut olla mieskin, joka luopuu työstään, tai kysyy, olisko hänen työnantajalla tarjolla muita kuin matkatöitä?
Miksi se olit automaattisesti sinä?
Keskustelimme tilanteesta paljonkin, mutta mies ei suostunut edes harkitsemaan että hän luopuisi työstään. Minulla ei siksi ollut vaihtoehtoa, lasta ei voi jättää hoitamatta yksin kotiin. Tämä on tietenkin katkeroittanut minua myös miestä ja tätä avioliittoa kohtaan, mutta toisaalta yksihuoltajanakin olisin ollut pakotettu luopumaan työstäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta et ole yh, joten olishan sun mieskin voinut irtisanoutua ja jäädä kotiin lapsen kanssa, vai?
Suomessa on poliitikkojen ja työnantajien mukaan työvoimapula, musta meillä ei tosin ole työvoimapula vaan kohtaanto-ongelma. Nyt vaan avoimesti katsomaan työmarkkinoita, nykyään on tosi yleistä että joutuu / pääsee vaihtamaan alaa. Mistä sinä olet kiinnostunut?
Itse vaihdoin työn loppumisen vuoksi alaa 2019, en ensin ollut innostunut, mutta jo puolen vuoden päästä tulin tulokseen, että paras ratkaisu ikinä. Vanhassa hommassa ehdin olla noin 12 vuotta ja tykkäsin sinä aikana siitäkin, muutoksen jälkeen olen saanut perspektiiviä.