Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi

Vierailija
08.04.2023 |

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.

Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.

Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaako ap miehesi enemmän matkatöistään kuin sinä olisit tienannut?

Eipä sillä pitäisi olla mitään merkitystä.

Voisin kuvitella muutenkin, että niillä aloilla joilla yhtenä ehtona on, että tehdään ulkomaan reissuja projektien vuoksi säännöllisesti niin palkka alkaa 4 tai 5

Totta kai palkan määrällä on merkitystä, jos joudutaan päättämään, kumpi luopuu työstään.

Ap ja mies ei ryhtyneet yhdessä päättämään, vaan mies saneli säännöt, että hän ei ainakaan jousta. Joten palkalla ei ole mitään väliä.

Vierailija
102/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liiton juristi sanoi minulle, että en voi tehdä muuta kuin suostua yt:ssä neuvoteltuun matkatyömuutokseen tai irtisanoutua itse."

Liiton juristi oli huono juristi. Mielestäni olisit voinut ilmoittaa  työnantajalle, ettet suostu matkatöihin. Työnantaja olisi voinut kyllä sen perusteella purkaa työsuhteen, mutta se olisi edellyttänyt perusteiden kertomista.

Tarinastasi tekee kyllä epäuskottavan se, ettet kerro yhtään mitään tekemästäsi työstä. Pitkän keskustelun sait silti aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitystä ylläpidetään siten ettei kerrota mitä työtä tekee.

Ei tämä ole mikään jännittävä arvausleikki vaan etsin vertaistukea, kuten kirjoitin.

Tunnistettavuuden vuoksi en kerro tarkkaa alaa, mutta sillä tiedolla ei edes ole mitään merkitystä vertaistuen näkökulmasta.

Ap

Ihmetyttää kyllä millä alalla velvoitetaan koko henkilöstö matkustamaan säännöllisesti näin videoneuvottelujen aikana. Tuohan tuo jo isot kustannuksetkin.

Kullostaa aika takapajuiselta. Itseltä loppui matkustaminen koronaan ja ei ole edes alkanut sen jälkeen. Kaikki palaverit nykyään on etänä. En mene edes konttorille enää.

Tulee varmaan yllätyksenä sinulle, mutta kaikki matkatyö ei ole palavereita vain. Monessa työssä pitää matkustaa paikanpäälle läsnäolevaksi voidakseen vaikkapa nähdä asiakkaan toimitiloja, laitteita, ehkä tehdä niille jotain. Tai tavata läsnä jotain tiimejä niin, että yhdessä tehdään jotain konkreettista. Moni firma haluaa myös vaikka kouluttajat paikan päälle, koska etäkoulutuksissa jengi vain nuokkuu.

Vierailija
104/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ottaneet au-pairia kotiin? Kaksi hyväpalkkaista reissutyöläistä kyllä helposti yhden au-pairin elättää. 

Au pair ?

Jos oot reissutyössä, voit olla 4 päivääkin poissa kotoa.

Mun tuttu, oltiin ennen samassa työpaikassa, on tänä päivänä toimitusjohtaja ja hänen puolisonsa on mainostoimistossa.

Heillä on iso talo, paljon huoneita.

Lapsia on 4 ja heillä on venäläinen taloudenhoitaja. On asunut heillä yli 10 v.

Laittaa lapset kouluun, on odottamassa, kun tulevat.

Laittaa tekemään läksyt.

Ei töimi kodin ulkopuolella, ei vie harrastuksiin, mutta tekee ruuan, siivoaa jne.

Vanhemmat lähtee töihin omia aikoja ja samoin tulee takaisin.

Vierailija
105/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"liiton juristi sanoi minulle, että en voi tehdä muuta kuin suostua yt:ssä neuvoteltuun matkatyömuutokseen tai irtisanoutua itse."

Liiton juristi oli huono juristi. Mielestäni olisit voinut ilmoittaa  työnantajalle, ettet suostu matkatöihin. Työnantaja olisi voinut kyllä sen perusteella purkaa työsuhteen, mutta se olisi edellyttänyt perusteiden kertomista.

Tarinastasi tekee kyllä epäuskottavan se, ettet kerro yhtään mitään tekemästäsi työstä. Pitkän keskustelun sait silti aikaan.

En minä osannut kyseenalaistaa kokeneen juristin sanoja. Uskoin mitä hän sanoi ja tein siltä pohjalta ratkaisun, uskon että moni muukin toimisi samoin. Ja nyt kun olen jo irtisanoutunut niin ei enää hyödytä, jos joku toinen sanoo että juristi olikin väärässä, myöhäistä asialle on nyt mitään tehdä.

Minulle on ihan sama vaikka et uskoisi kirjoittamaani, totta kaikki kuitenkin on vaikka sinusta se olisikin epäuskottavaa.

Ap

Vierailija
106/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se matkustaminen kyllä kotiolot voittaa, joten olisi varmasti saanut sovittua päivät milloin "pitää" matkustaa ja miehesi olisi vuorostaan voinut olla kotona. Teit hätäisen ja TYHMÄN päätöksen. Olisit lisäksi saanut päivärahat ja km korvaukset matkoistasi.

Vierailija
107/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se matkustaminen kyllä kotiolot voittaa, joten olisi varmasti saanut sovittua päivät milloin "pitää" matkustaa ja miehesi olisi vuorostaan voinut olla kotona. Teit hätäisen ja TYHMÄN päätöksen. Olisit lisäksi saanut päivärahat ja km korvaukset matkoistasi.

En minä tehnyt tyhmää päätöstä, tein ainoan mahdollisen. Kerroin jo, että mies ei suostunut tulemaan oman työnsä suhteen yhtään vastaan niin, että olisin voinut päästä noille työmatkoille. Se olisi vaatinut häneltä vapaapäivien ottamista, eikä hän suostunut sellaista tekemään.

Ap

Vierailija
108/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu.

Ainakin untuvikoille hyvää tietoa eli älä ikinä sano itseäsi irti hyvästä työpaikasta.

Kuinka moni muuten tietää 200 päivän säännön?

Tarkoittaa sitä, että jos työnantaja on lomauttanut sinut ja lomautus on kestänyt yli 200 kalenteripäivää, on työntekijällä oikeus sanoa itsensä irti ja saada samalla 6 kk palkka!

Näennäistöiden tarjoamista ei hyväksytä ja netistä löytyy valmis kaavake, jossa kaikki pykälät mainittuina.

Vierailija
109/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko voinut ottaa lapsen mukaan matkoille?

Vierailija
110/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää odotella, että lapsi on vähän isompi ja pärjää kotona koulun jälkeen itsenään. Vai pitikö sinun yöpyäkin muualla? Tai kouluttaudut toiselle alalle. Ellei sitten miehesi suostu neuvottelemaan itselleen muuta kuin reissutyötä.

Vierailija
111/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tehnyt tyhmää päätöstä, tein ainoan mahdollisen. Kerroin jo, että mies ei suostunut tulemaan oman työnsä suhteen yhtään vastaan niin, että olisin voinut päästä noille työmatkoille. Se olisi vaatinut häneltä vapaapäivien ottamista, eikä hän suostunut sellaista tekemään.

Ap

Miehesi kuulostaa itsekkäältä, jos hänelle olisi tosiaan ollut helpompi joustaa töiden suhteen.

Vierailija
112/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miehesi kuulostaa itsekkäältä, jos hänelle olisi tosiaan ollut helpompi joustaa töiden suhteen.

Miten vapaapäivien ottaminen kuulostaa helpolta joustamiselta?

Vierailija
113/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on selvä, että ei voi olla matkatyössä, jos on alaikäisiä lapsia eikä toista vanhempaa osallistumassa.

Vierailija
114/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko voinut ottaa lapsen mukaan matkoille?

On tämäkin neuvo. Oletetaan, että se useamman päivän työmatka on vaikka kolme päivää. Siitä pelkän työnteon osuus on kahdeksan tuntia per päivä, eikä lasta saa mihinkään päiväkotiin siellä reissun päällä. Eikä hotelleissa ole mitään koko työpäivän lastenvahtipalveluja.

Vierailija
115/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin työn perässä useamman vuoden. Loppuaikoina elin autossani ja tuttavien sohvilla, koska lyhytaikainen vuokraaminen vaikeutui ja autoilun kulut nousi sen verran, etten enää voinut ajella syrjäseudulla pitämääni halpaan vuokra-asuntooni.

Jälkikäteen en tiedä, miten jaksoin niinkin kauan kuin jaksoin. Enää en siirry työn perässä minnekään kohtuullista työmatkaa kauemmas ellei ole vähintään 6 kuukauden sopimusta tiedossa. Sellaista epäelämää tuo aika oli.

Vierailija
116/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikset itse ottanut vapaapäiviä, kun se ei sinun mielestä vaadi paljoa?

Itse en ainakaan voi ottaa vapaapäiviä silloin kun haluan. Matkalle on mentävä silloin, kun se on järjestetty ja muutkin ovat paikalla. Toki pois voi olla, jos on hyvä syy, mutta se aiheuttaa ongelmia työn suhteen. Mitä

Vierailija
117/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että työttömyys on rahallisesti parempi ratkaisu kuin työssäkäynti ja lastenhoitaja.

Vierailija
118/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin untuvikoille hyvää tietoa eli älä ikinä sano itseäsi irti hyvästä työpaikasta.

Off topic, mutta jos oma (mielen) terveys on uhattuna, silloin kannattaa lähteä. Jos asiat päästää liian pitkälle, työkyky menee kokonaan ja siitä kestää kauan parantua. Tosin silloinhan se ei ole hyvä työpaikka

Vierailija
119/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n miehen työ on tärkeämpi kuin ap:n? Vain siksi että on mies ja naisten nyt kuuluu olla kotona lasten kanssa? Toivottavasti miehellä on nyt riittävän iso palkka että voi elättää myös ap:n.

Vierailija
120/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitystä ylläpidetään siten ettei kerrota mitä työtä tekee.

Ei tämä ole mikään jännittävä arvausleikki vaan etsin vertaistukea, kuten kirjoitin.

Tunnistettavuuden vuoksi en kerro tarkkaa alaa, mutta sillä tiedolla ei edes ole mitään merkitystä vertaistuen näkökulmasta.

Ap

Ihmetyttää kyllä millä alalla velvoitetaan koko henkilöstö matkustamaan säännöllisesti näin videoneuvottelujen aikana. Tuohan tuo jo isot kustannuksetkin.

Kyllä, ja vielä niin että jokin kokonainen toimiala olisi muuttunut tällaiseksi yhden äitiysloman aikana..

En puhunut kokonaisesta toimialasta vaan minun koulutuksen mukaisista töistä. Kyseessä on vähän harvinaisempi koulutus, yleensä muun alan ihmiset ei tiedä työstä mitään. Ja näitä työtehtäviä ei Suomessa kovin monessa firmassa edes ole. Mutta ei tästä enempää, en aio kertoa alaani tarkemmin.

Kuten sanoin aloituksen tarkoitus oli etsiä vertaistukea matkatyön vuoksi työstään irtisanoutumaan joutuneilta.

Ap

Oletko astronautti?