Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oli pakko irtisanoutua matkatyön vuoksi

Vierailija
08.04.2023 |

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla ja sinä aikana työpaikkani myytiin isommalle firmalle, työntekijät siirtyi vanhoina työntekijöinä osaksi uutta, minä tietenkin mukaanlukien. Mutta se isompi firma toimii eri puolilla Suomea ja pohjoismaita. Ja työssä edellytetään ns. matkatyötä eli että käy aina välillä muissa toimipisteissä, muualla Suomessa olevien asiakkaiden luona ja välillä myös naapurimaassa, tosin se on harvoin.

Pyysin työhön palatessa vapautusta matkatyöstä pienen lapsen vuoksi, mies on viikot itse matkatyössä eli ei pysty olemaan lapsen kanssa kuin viikonloppuisin. Ja tämä ollut näin siis aina. Mutta minulle sanottiin ehdoton ei, kaikkien pitää matkustaa välillä. Oli pakko irtisanoutua, ei meillä ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa tuolloin eikä rahaa palkata säännöllisesti hoitajia monen päivän työmatkojen takia. Sain karenssin työkkäristä. No, siitä selviämme, mutta en saa nyt mistään uutta työtä, joka ei vaatisi matkustamista. Alan normiksi näyttää muotoutuneen se, että vähintään kotimaassa täytyy tehdä useamman päivän työkeikkoja kauas kotoa.

Lähinnä kai vertaistukea täältä kyselen. Olen nyt työttömänä kotona vailla näkymiä siitä mitä työtä voisin jatkossa tehdä. Jossain määrin katkera olo, kun tässä kävi näin, mutta eihän sille mitään voi.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ap, et olisi joutunut musta lain mukaan karenssiin. Jos työtehtäviä muutetaan yksipuolisesti, just esim vaade matkustaa, on se irtisanoutumisperuste ilman karenssia. Hae muutosta te toimistosta. Tuo pykälä löytyy kun googlaa.

Vierailija
22/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt on paljonkin aloja tarjolla jossa on työvoimapula, johon pystyy kuka tahansa, esim hoitoala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt on paljonkin aloja tarjolla jossa on työvoimapula, johon pystyy kuka tahansa, esim hoitoala.

En ole ap mutta ei kaikki pääse. Mua ei hyväksytty lähihoitajakoulutukseen.

Vierailija
24/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös joutunut lopettamaan matkatyön yksinhuoltajuuden vuoksi. Minulla oli hyvä palkka, ei ole enää. Viisi vuotta on mennyt työttömänä ja määräaikaisilla kakkatöillä. Tällaista oikeudenmukaisuutta Suomessa, maailman onnellisin maa. Kenelle.

Sekö olisi sitten ollut oikeudenmukaista ja tasa-arvoista että kaikki muut paitsi yksi joutuvat matkustamaan?

Vierailija
25/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te toivottavasti edes keskustelitte siitä, että se olis voinut olla mieskin, joka luopuu työstään, tai kysyy, olisko hänen työnantajalla tarjolla muita kuin matkatöitä? 

Miksi se olit automaattisesti sinä?

Keskustelimme tilanteesta paljonkin, mutta mies ei suostunut edes harkitsemaan että hän luopuisi työstään. Minulla ei siksi ollut vaihtoehtoa, lasta ei voi jättää hoitamatta yksin kotiin. Tämä on tietenkin katkeroittanut minua myös miestä ja tätä avioliittoa kohtaan, mutta toisaalta yksihuoltajanakin olisin ollut pakotettu luopumaan työstäni.

Ap

Oikeesti. Mies ei suostunut harkitsemaan, ja sinulla ei sitten ollut muuta vaihtoehtoa. Kuulostaa vähän samanlaiselta asetelmalta kuin minun ensimmäisessä avioliitossani. Älä ainakaan ala potea mitään katkeruutta, äläkä mene mihinkään lähiostarin kioskille hanttihommiin, vaan käytä kaikki vapaa aika hyväksesi. Hanki koulutusta, tee etäopintoja sen mitä työttömänä voi, ja tsemppaa. Vielä sinä näytät, mihin pystyt. 

Vierailija
26/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, voitko yleisellä tasolla kertoa, miksei hyväksytty? Oliko terveyssyitä vai vaikeuksia saada rikosreksiteriotetta vai mitä?

Vierailija
27/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä tulisi, jos jokainen säätäisi työnsä sopimaan omiin tarpeisiin?

Mietipä sitä.

Vierailija
28/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostunut miettimään oman työnsä kannalta, niin hän ymmärtänee nyt sitten että olet jonkun aikaa kotona rahattomana. Jos entistä työtäsi ei voi tehdä toiminimellä, niin sitten edessä alan vaihto. Ellet sitten odota kotona niin kauan kuin lapset ovat teinejä.

Vierailija
29/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin olisiko ollut mahdollista kuitenkin saada tuo homma jollain tavalla toimimaan?

Esim. jos saisi sumplittua (molempien) työajat osittaisiksi, esim. 80% työajalla/palkatyomilla vapailla tmv. jolloin niitä molempien matkapäiviä voisi sumplia/lomittaa keskenään.

Esim. Jos sinulla jollain viikolla matkapäiviä ma&ti niin mies tuon aikaa vapaalla. Jos joku ihan mahdoton tilanne, niin sikloin ulkopuolinen hoitaja vaikka maksaakin,

Ehkä hoitaja voisi löytyä myös lähipiiristä kyselemällä? Ajatellaan vaikka jotain pienen lapsen kotiäitiä, monelle kelpaisi "lisäraha", ja mielellään satunnaisesti hoitaisi lasta muutaman päivän jos siitä saisi esim. 100e/vrk tmv. Reissuista maksetaan päivärahat, eli niillä saa kuitattua vähän hoitajsta aiheutuvia kuluja, ei toki kaikkea mutta jotain.

Vierailija
30/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen? Jos itse olisin ollut hyväpalkkaisessa matkatöissä en olisi lapsia tehnyt.

Taas sinä täällä aivopiereskelemässä.

Vierailija
31/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ap, et olisi joutunut musta lain mukaan karenssiin. Jos työtehtäviä muutetaan yksipuolisesti, just esim vaade matkustaa, on se irtisanoutumisperuste ilman karenssia. Hae muutosta te toimistosta. Tuo pykälä löytyy kun googlaa.

Yksipuolisesti? Siellä käytiin yt:t eli vaikka minä vastustin, niin koko henkilöstön edustaja hyväksyi yt:ssä muutoksen kaikkien osalta.

Ap

Vierailija
32/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, voitko yleisellä tasolla kertoa, miksei hyväksytty? Oliko terveyssyitä vai vaikeuksia saada rikosreksiteriotetta vai mitä?

Lääkäri antoi todistuksen ja sanoi, että tervetuloa alalle. Psykologin haastattelu ei sitten jotenkin onnistunut koska psykologi tyrmäsi.

Vierailija
33/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ap.

Tässä se joka irtisanoutui erityislapsem takia ja matkustus.

Exä hankki monta vuotta laarikaupalla rahaa, kun mä hoidin kaiken ja olin työtön. Nyt on viemässä multa lapsen huoltajuutta koska olen köyhä. Sossutädit myötäilee sitä. Harmi vaan niille, että satuin just saamaan uuden työn.

Niin varaudut vaan tämmöiseen pahimpaan skenaarion.

Vierailija
34/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ottaneet au-pairia kotiin? Kaksi hyväpalkkaista reissutyöläistä kyllä helposti yhden au-pairin elättää. 

Vierailija
35/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikosrekisteriote? Vaaditaanko se nykyään jo kun hakee lähihoitajan koulutukseen?

Itse olen valmistunut lähihoitajaksi 2012 enkä kyllä koko aikana tarvinnut rikosrekisteriotetta, en edes silloin kun olin vuororyhmiksessä työharjoittelussa. Keväällä -22 hain sairaanhoitajan opintoihin eikä kyllä kysytty rikosrekisteriotetta. Se tarvitaan vasta kun menee työharjoitteluun paikkaan missä alaikäisiä.

Vierailija
36/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjellä ajateltuna asia on noin, mutta todellisuudessa karenssin saa aina jos irtisanoutuu työstä tai kieltäytyy työtarjouksesta, tai lopettaa koulun. Ainoastaan lääkärin todistuksella karenssin voi välttää.

Vierailija
37/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksipuolisesti? Siellä käytiin yt:t eli vaikka minä vastustin, niin koko henkilöstön edustaja hyväksyi yt:ssä muutoksen kaikkien osalta.

Ap

Olitko äitiyslomalla kun tuo muutos tehtiin? Musta silti ei alkuperäistä työsopimusta voi muuttaa ja joutua karenssiin. Kuulutko liittoon? Joskus luin ton te toimiston sivuilta. Yritän etsiä sitä.

Vierailija
38/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä? Jos joku rekkakuski niin vaikea olla tekemättä matkatöitä. Jos ei mikään muuta niin alanvaihdos

Vierailija
39/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ottaneet au-pairia kotiin? Kaksi hyväpalkkaista reissutyöläistä kyllä helposti yhden au-pairin elättää. 

Harvinaisen paska ehdotus jopa sinulta.

Vierailija
40/121 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen? Jos itse olisin ollut hyväpalkkaisessa matkatöissä en olisi lapsia tehnyt.

Sä tuskin tuolla lukutaidolla olet töissä lainkaan.