Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on myös fiksuja liikkamaikkoja, jotka ei pakota uimaan.
Ai ilman perusteluja? Sitten toimivat kyllä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Se ei taida olla sun ongelmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan kun ei se ole yksin liikkamaikkojen vastuulla.
Ei kannata reagoida noiden 12-vuotiaiden pääsiäislomalla tylsistyneiden lapsukaisten viesteihin. Tän ketjun linkki on yliksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on, joten kerropa ihmeessä missäpäin antavat olla osallistumatta ilman pätevää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo kun vajoat veden alle eikä kukaan meinaa kastella hiuksiaan hakeakseen sut sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on, joten kerropa ihmeessä missäpäin antavat olla osallistumatta ilman pätevää syytä.
Selvitä ihan itse, saatpahan jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo kun vajoat veden alle eikä kukaan meinaa kastella hiuksiaan hakeakseen sut sieltä.
Uimaan voi oppia muuallakin kuin koulussa. Ja jos ei osaa uida, niin eiköhän siinä vaiheessa jätä menemättä veteen. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan aikaisempaa arviotani näiden iästä: max 10v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimaan voi oppia muuallakin kuin koulussa. Ja jos ei osaa uida, niin eiköhän siinä vaiheessa jätä menemättä veteen. 🤦
Voi toki, niin voi matikkaa ja kieliäkin. En vain itse usko näkeväni pakkoruotsista ulísevia vapaaehtoisella kielikurssilla kesällä. Eikä tuo "itkua vääntävät" tytöt missään opi uimaan. Joku toinen nainen voi nähdä ne alasti. Tai niidne kroppa on toisten arvioitavana :) Mitä näitä tekosyitä nyt teillä onkaan.
Aika moni muuten hukkuu joka vuosi. Sinne veteen myös päädytään, ei aina mennä. Siksi tuolla opsissa onkin vesipelastuksen alkeita, ei pelkkää altaassa leikkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuprovoilijoilla on kuitenkin vielä toivoa löytää elämäänsä muuta sisältöä. Enemmän säälittää täysi-ikäiset syrjäytyneet reppanat. Suorittamatta on jäänyt niin koulutus kuin armeijakin. Nyt sitten kateuksissa kannustetaan muitakin jättämään asioita kokematta. Pienet.
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei halua uida, hänelle tarjotaan vaihtoehtona esim. kävelylenkki tai muu urheilusuoritus sen sijaan.
Jos oppilas ei halua käydä suihkussa urheilutunnin jälkeen, hänen ei tarvitse. Oppilaille kerrotaan että olisi hyvä pestä kainalot ja kasvot ym. kehonosat joiden peseminen riisuutumatta onnistuu.
Kaikille oppilaille kerrotaan terveystiedon ja liikunnan yhteydessä asioista jotka liittyvät kehonmuutokseen, murrosikään jne. Yksittäisiä oppilaita ei "kuulustella" heidän valinnoistaan liittyen uimiseen tai suihkussakäynteihin.
Mitenkä kävelylenkillä oppilas oppii uimaan? Peruskouluun OPS kannattaisi sinun kerrata! Ainoana lajina siellä on nimittäin uiminen mainittu! Ja tämä pelastaa useamman hengen Suomessa jokaikinen vuosi!
Ei tässä ole kyse siitä, että uiminen olisi joku laji kävelyn, pesäpallon ja voimistelun rinnalla! Tässä on paljon isommasta asiasta kyse. Siitä että henkilö veteen joutuessaan pysyisi hengissä tai toisaalta voisi pelastaa toisen veteen varaan joutuneen.
Lapselle kaikkien asioiden ei tarvitse olla mukavia. Se, että joskus joutuu epämukavuusalueelle, kasvattaa. Jos lapselle tasoitetaan kaikki, eikä hänen koskaan missään tarvitse kohdata omaa pelkoa ja tuntea epämukavuutta kostautuu aivan taatusti myöhemmässä elämässä. Eli vanhemmat tekevät ison karhunpalveluksen lapselle, jos aina vastaus on, ei sinun tarvitse, jos et halua.
Tässä koulu-uinnin vastustamisessa lisäksi lasta tuetaan hänen omassa kehohäpeässään ja sekään ei tee lapselle hyvää. Ei siellä uimahallin suihkussa kaikilla muillakaan murrosikään tulleelle lapselle ole huippukivaa. Osa lapsista vain puree hammasta ja hoitaa ne koulun uintipäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuprovoilijoilla on kuitenkin vielä toivoa löytää elämäänsä muuta sisältöä. Enemmän säälittää täysi-ikäiset syrjäytyneet reppanat. Suorittamatta on jäänyt niin koulutus kuin armeijakin. Nyt sitten kateuksissa kannustetaan muitakin jättämään asioita kokematta. Pienet.
Pahinta on kun nuo naiset menee lisääntymään.
Ai että mä muuten nautin kun nuo uimataidottomat on aivan kusi sukassa intissä vesistön ylityksessä. '95 niitä ei ollut montaa, mutta tänään varmasti enemmän. Tai sitten ne reppanat menee sivariin sen takia. Kelatkaa, aikuinen mies joutuu selittämään vuonna 2023 ettei se osaa uida, koska se ei uskaltanut riisuutua ja vaihtaa uikkareita päälleen. Mitenhän se meinaa naisten kanssa suoriutua...
Saunakulttuuri...PAH ja paskat! Minulla on lepotilassa ollut aina pieni ja se on niin pieni että todellakin poikkeaa muista. Sellaisen kanssa alastomana oleminen koulun liikuntatunneilla,armeijassa ja rippileirillä oli ihan yhtä tuskaa hennkisesti ja olen siitä kisuaamisesta saanut kärsiä koko aikuisikäni! Jos joskus omia lapsia saan niin niitä ei tulla koskaan pakottamaan missään kenenkään edessä riistuuntumaan jos eivät halua!
nakero kirjoitti:
Saunakulttuuri...PAH ja paskat! Minulla on lepotilassa ollut aina pieni ja se on niin pieni että todellakin poikkeaa muista. Sellaisen kanssa alastomana oleminen koulun liikuntatunneilla,armeijassa ja rippileirillä oli ihan yhtä tuskaa hennkisesti ja olen siitä kisuaamisesta saanut kärsiä koko aikuisikäni! Jos joskus omia lapsia saan niin niitä ei tulla koskaan pakottamaan missään kenenkään edessä riistuuntumaan jos eivät halua!
Miten saisit? Kaikki naiset nauraa sun katkikselles.
Vierailija kirjoitti:
nakero kirjoitti:
Miten saisit? Kaikki naiset nauraa sun katkikselles.
Kaikki ei oo yhtä kusipäitä kun sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo aikuislapset tekisi niin mieli ottaa siipien suojaan. Tarjota lihamureketta ja jutella esim. siitä, missä vaiheessa elämää tulevaisuuden ajattelu ja unelmointi loppui.
Hiukan samantyylinen lähestymiskulma voisi toki toimia niihin koulu-uinneista kieltäytyjiinkin. Kuuntelu, keskustelu ja ratkaisujen pohtiminen pidemmällä tähtäimellä. Niin toimisin itse sen sijaan, että ilmoittaisin opettajalle, että lapsi ei osallistu ja kokisin näin ratkaisseeni ongelman.
Miksi jengi kuvittelee, että on uimataidoton, jos ei ole osallistunut koulu-uintiin?
Yli 1300 kommenttia koulu-uinnista. WAU.
Kouluissa noudatetaan opetussuunnitelmaa. Uinti ja uimataito taitavat olla ainoat lajit erityisesti nimettyinä, että niitä täytyy opettaa koulussa. Muut lajit ovat vain esim. palloilutaidot. Ei kirjoiteta tarkasti lento- tai koripallosta.
Kyllä, koulu voi siis ihan oikeasti pakottaa koulu-uintiin, jos aikoo saada liikunnasta arvosanan. Käytännössä se ehkä tarkoittaa sitä, että hyvän numeron (8 tai parempi) saamiseen täytyy osata uida riittävästi ja näyttää asia uintitunnilla.
Älkää te vanhemmat aina siloittako lastenne tietä. Curling-vanhemmuus on haitaksi lapsen terveelle kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengi kuvittelee, että on uimataidoton, jos ei ole osallistunut koulu-uintiin?
Miksi jengi kuvittelee, ettei osaa matematiikkaa, jos ei ole osallistunut matematiikan tunneille?
Luuletko oikeasti, että jos koulu-uinti tehdään vapaaehtoiseksi toiminnaksi, niin jokaikisen koulu-uinnin skipanneen lapsen vanhempi hoitaa lapselleen sen uimaopetuksen (joka luultavasti järjestetään muuten ihan siinä samassa uimahallissa, samoilla säännöillä) ?
Poistin epäoleellisen, koska uskonnonkaan perusteella ei erivapauksia saa, vaikka kuinkayrittäisi niin väittää. Tuo muu on sen sijaan oikein hyvä pointti, kannatan.