Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Aika paljon rasismia ja pedarifantasioita täällä, eikä ylläpitoa tunnu kiinnostavan.
Jos oppilas ei halua uida, hänelle tarjotaan vaihtoehtona esim. kävelylenkki tai muu urheilusuoritus sen sijaan.
Jos oppilas ei halua käydä suihkussa urheilutunnin jälkeen, hänen ei tarvitse. Oppilaille kerrotaan että olisi hyvä pestä kainalot ja kasvot ym. kehonosat joiden peseminen riisuutumatta onnistuu.
Kaikille oppilaille kerrotaan terveystiedon ja liikunnan yhteydessä asioista jotka liittyvät kehonmuutokseen, murrosikään jne. Yksittäisiä oppilaita ei "kuulustella" heidän valinnoistaan liittyen uimiseen tai suihkussakäynteihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei halua uida, hänelle tarjotaan vaihtoehtona esim. kävelylenkki tai muu urheilusuoritus sen sijaan.
Jos oppilas ei halua käydä suihkussa urheilutunnin jälkeen, hänen ei tarvitse. Oppilaille kerrotaan että olisi hyvä pestä kainalot ja kasvot ym. kehonosat joiden peseminen riisuutumatta onnistuu.
Kaikille oppilaille kerrotaan terveystiedon ja liikunnan yhteydessä asioista jotka liittyvät kehonmuutokseen, murrosikään jne. Yksittäisiä oppilaita ei "kuulustella" heidän valinnoistaan liittyen uimiseen tai suihkussakäynteihin.
Hengenpelastusta oppiikin näppärästi kävelylenkillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt ymmärrystä. Voihan olla, että lasta kiusataan ulkonäöstä, on viiltelyn arpia, tai ihan vaan murrosikäisen epävarmuutta.
Mä kyllä ymmärrän aptä.Hankala tilanne.
Sanoisin että koulun terkkarin tai psykologin kautta asiaa purkamaan. Jos lapsi todella nyt ahdistunut tästä niin sille on joku syy.
Miksi Ap ei mainitse tällaisesta?
Moni nuori voi peitellä, jos häntä kiusataan. Ei kaikki kerro tuollaisesta vanhemmille.
No kyllä on vanhemman asia selvittää kun haittaa normaalia elämää.
Miten selvität, jos lapsi ei kerro? Menetkö kouluun vahtimaan häntä? Mua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja äitini sai tietää asiasta kun olin ysillä. En puhunut asiasta kotona, liikuin normaalisti kavereiden kanssa, kaikki oli päällisin puolin hyvin. Koulussa opettajat ja reksi tiesi, mutta vähättelivät asiaa, kun yksi kiusaajista oli rehtorin lapsi ja toinen terveydenhoitajan lapsi. Lintsasin paljon, väärensin poissaolo laput (ei ollut Wilmaan silloin).
No oman esimerkkisi perusteella esim
kysely opelta tai reksiltä voisi paljastaa asian, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengenpelastusta oppiikin näppärästi kävelylenkillä
Me käytiin bestiksen kanssa Carrolsissa, oi niitä aikoja. Ja vain koska uimisesta kieltäytyminen oli tehty helpoksi. Ei todellakaan olisi ahdistuttu kuoliaaksi uintireissulla, vaikka tuota sanamuotoa ehkä olisikin tilanteessa käytetty. Siksi rohkenin omankin tyttöni uimaan lähettää, vaikka hiukan narisikin. Ei kuollut, mutta ärsytti kuulemma. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt ymmärrystä. Voihan olla, että lasta kiusataan ulkonäöstä, on viiltelyn arpia, tai ihan vaan murrosikäisen epävarmuutta.
Mä kyllä ymmärrän aptä.Hankala tilanne.
Sanoisin että koulun terkkarin tai psykologin kautta asiaa purkamaan. Jos lapsi todella nyt ahdistunut tästä niin sille on joku syy.
Miksi Ap ei mainitse tällaisesta?
Moni nuori voi peitellä, jos häntä kiusataan. Ei kaikki kerro tuollaisesta vanhemmille.
No kyllä on vanhemman asia selvittää kun haittaa normaalia elämää.
Miten selvität, jos lapsi ei kerro? Menetkö kouluun vahtimaan häntä? Mua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja äitini sai tietää asiasta kun olin ysillä. En puhunut asiasta kotona, liikuin normaalisti kavereiden kanssa, kaikki oli päällisin puolin hyvin. Koulussa opettajat ja reksi tiesi, mutta vähättelivät asiaa, kun yksi kiusaajista oli rehtorin lapsi ja toinen terveydenhoitajan lapsi. Lintsasin paljon, väärensin poissaolo laput (ei ollut Wilmaan silloin).
No oman esimerkkisi perusteella esim
kysely opelta tai reksiltä voisi paljastaa asian, eikö?
Mun tapaus ei olisi silläkään paljastunut, koulun henkilökunta lakaisi asian maton alle, eihän reksin lapsi voi ketään kiusata. Mutta välillä se kiusaaminen ei ole edes sen reksin tai opettajien tiedossa.
Ihmiset ovat nykyään uskomattoman heikkoja. Pelkäävät varmaan omaa varjoaankin.
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaikki normaaliin elämään kuuluvat asiat ovat liian ahdistavia ja kamalia.
Voi pakottaa. Kuuluu OPS:iin niin kuin kertotaulut.
Ihan suunnilleen tahalleen tällaisen ketjun inmoittamana haluan olla mahdollisisimman "ei mutkaton" suhtautumisessa alastomuuteen ja muihinkin intiimiasioihin se suhtautuminenkin on ihan oma asia täysin. Jos se häiritsee jotain, niin sitten häiritsee mikä oikeasti on hauskaakin, jos joku ottaa sinun intiimiasiat ja suhtautumisen niihin omakseen.
Jäiks en itse halua ottaa toisten ainakaan.
Ehkä kannattaa yrittää väkisin puuttua sellaisiin asioihin, mitkä ovat oikeasti joko vakavia tai haitallisia, mutta ei muihin.
Ja mitä tulee esim. lasten kasvattamiseen tällaisissa asioissa, sekin on täysin vanhempien oma asia. Ei ole sinun asia sanoa että jonkun vanhemman pitää opettaa että alasti riekkuminen on ok, koska vartalossa ei ole hävettävää. (nyt en tarkoita uimahallia) Ei meillä teineistä ylöspäin tytöt eikä pojat liiku rinnat tai munat vilkkuen. Tai jos liikkuu (niinkuin tuo tyttö joskus ilman paitaa) sanon kyllä aika napakasti, että vaatteet voisi myös olla. (hui mikä naiseuden kieltäjä) Keskenään kotonaan, olkoon jotkut vaikka nudisteja.
Tämä vaan kommenttina siihen, että pikkasen rajaa siihen "luonnollista, ei tarvitse hävetä mantraan"
Vierailija kirjoitti:
Mites nuo muut urheilulajit? Otetaanko samalla vakavuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne ahdistuksen ja kamaluuden tunteet pitää saada välittömästi pois. Mikään ei saa tuntua miltään ja luullaan, että kukaan muukaan ei tunne mitään. Lääkkeet ja päihteet ovat ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli prke vaikka kuinka intiimi asia mutta jos on normaali ja luonnollinen asia sinä juma... uta otat sen niin vaikka pakolla. Tai sitten tulee sellanen opetus että ei hävetä enää mikään. Iik en hslua tietää mitä se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pesäpalloa pakotettiin pelaamaan suunnilleen koko kevät. Kysyin monta kertaa voisinko tehdä jotakin muuta, mutta ei kun kaikkien pitää kuulemma osallistua ja muutkaan eivät saa joukkueita kasaan, jos osa haluaa tehdä muuta. Olisin tuhat kertaa mieluummin vaikka uinut joka ikisen kerran. Ei herunut ymmärrystä, ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OPS:issa ei ole muita lajeja. Mutta liikuntatunnit eivät ole vapaaehtoisia. Eivät matikantunnitkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitää olla vain oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia. Jos joku asia tuntuu ikävältä, niin sitten diagnosoidaan joku omituinen vaiva.
Itse olen vain ilmoittanut, että ei osallistu uintiin tänään -tyyliin. Ei tulisi mieleenkään pakottaa lasta/teiniä, jos ei halua.
Joku mainitsi aiemmin, että uskonnon vuoksikin sallitaan erilaisia käytäntöjä, mutta ei kristinuskoonkaan kuulu alasti muiden edessä näyttäytyminen, on törkeää vaatiakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vain ilmoittanut, että ei osallistu uintiin tänään -tyyliin. Ei tulisi mieleenkään pakottaa lasta/teiniä, jos ei halua.
Joku mainitsi aiemmin, että uskonnon vuoksikin sallitaan erilaisia käytäntöjä, mutta ei kristinuskoonkaan kuulu alasti muiden edessä näyttäytyminen, on törkeää vaatiakin.
Lisäys, tai mihinkään uskontoon. Myös, eikö tietyissä uskonnoissa itsensä peittäminen ole kulttuuriin kuuluva asia, ei uskontoon? Tällä perusteella, jos halliin luokan kanssa meneminen voidaan poissulkea, on se sallittava muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko jonku henki kiinni sählytaidoista? Opetetaanko siellä ensiavun alkeet? Ymmärräthän mitä uimataito ja hengenpelastus tarkoittaa noin yleisesti?
Ei, tuskin ymmärrät. Olet pelkkä 12-vuotias jonne.
Ei ole mitään Nikula - Karttula tutkimusta, mutta sait ainaki mun aikaa kulutettua jonkin aikaa kun yritin sitä etsiä 🤦🏻 Tai sitten luotit vaan siihen että en sun lähteitäs tarkista