Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Hyi hitto! Ei todellakaan voi käydä suihkussa uikkarit päällä🤢
Eipä yllätä että tännekin eksyi joku saakelin pervo Pertti provoilemaan kimppa suihkuillaan. 🤦 Joka tapauksessa se kuuluisa itsemääräämisoikeus, joka ei näemmä useamman mielestä koske lapsia. Jokaisella meistä on oikeus päättää kenen edessä hyppii nakkena, yksi haluaa nakuilla missä vaan ja toinen ei, kuinka vaikeaa on ymmärtää, että kaikki ei ole samanlaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Suomessa tapana olevaa pakkoriisuutumista. Miksi on pakko nakuilla muiden edessä, jos ei halua! Vedotaan vain saunakulttuuriin. Mielestäni se on itsemääräämisoikeus. Jokaisella tulisi olla vapaa valinta riisuuko vaatteensa vai ei.
Kuinkahan nämä meinaa vaihtaa työvaatteet jossain tehtaassa... oma pukuhuone?
Itseään kunnioittavat eivät suostu tehtaaseen töihin. Pitää valita sellainen ammatti missä ei tarvi toisten nähden vaatteita vaihtaa.
Sehän hyvä. Lääkärin ammatti on sitten myös poissuljettujen listalla, samoin kaikki muutkin ammatit missä on työvaatteet ja isot pukukopit.
Lääkäriin työasuun kuuluu työpaikan puolesta myös alusvaatteet. Eiku...
Verta ja eritteitä kaikkialla. Menen vasta kotona suihkuun.
Eiku....
Sulla on kummallinen käsitys lääkärin työstä.
Juu, kukaan lääkäri ei joudu koskaan tuohon tilanteeseen.
Jos joskus joutuukin, niin sun mielikuvissa lääkärit menevät työvuoron jälkeen porukalla yhdessä alasti suihkuun?
Mun mielikuvissa lääkäri voi joutua käymään suihkussa. Mitä olen eri laitoksissa kiertänyt, pukuhuoneet eivät ole yksityisiä koppeja.
Mutta sä olet trolli joka vääristelee toisten tekstejä. Taidat jonne kosketella itseäs samalla kun jengi vastailee sulle?
Itse vääristelet koko keskustelua, kun rinnastat vapaaehtoisen suihkussa yksin käynnin pakotettuun lasten kimppasuihkuun, jota tarkkailee vaatteet päällä oleva aikuinen.
Ei se maikka siellä suihkussa ole vaatteet päällä, se venailee hallin puolella. Toki jos sä vetkuilet ja oot taas myöhässä niin pakkohan sut on hakea sieltä.
Ainakin pienten alakoululaisten kanssa on opettaja tai koulunkäyntiavustaja myös suihkutiloissa ja pukuhuoneessa valvomassa. Olen itsekin useasti ollut tehdessäni opettajan sijaisuuksia opiskeluaikanani.
Ja pllu märkänä katselit kun teinit oli suihkussa?
Eivät kaikki ole samanlaisia kuin sinä. Jos liikunnanopettaja näkee päivittäin kymmeniä, jopa satoja alastomia teinejä, se on vähän eri asia kuin se, että sinä yrität löytää edes yhden.
Se en ollut minä joka väitti että pedarimaikat katselee teinejä, sitä käytettiin tekosyynä ettei sinne suihkuun voi mennä. Mitäs sä sille vastasit?
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä että tännekin eksyi joku saakelin pervo Pertti provoilemaan kimppa suihkuillaan. 🤦 Joka tapauksessa se kuuluisa itsemääräämisoikeus, joka ei näemmä useamman mielestä koske lapsia. Jokaisella meistä on oikeus päättää kenen edessä hyppii nakkena, yksi haluaa nakuilla missä vaan ja toinen ei, kuinka vaikeaa on ymmärtää, että kaikki ei ole samanlaisia?
Niin, onko itsemääräämisoikeus vahvempi kuinn opetussuunnitelma? Saako omalla päätöksella olla poissa muista aineista, koska itsemääräämisoikeus ja ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.
Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.
Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.
Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!
Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.
Miksi pitäisi rajoittaa alastomuuteen? Kun siihen on saatu päätös, voidaan alkaa vetoamaan seuraavaan hommaan mikä "ahdistaa"
Minua ahdistaa jos kuulen koulussa ruotsinkieltä. Tärisen, itkettää.
Sinä voitkin näyttää mallia ja mennä työpaikalle alasti, kun työkaverit tuijottavat ja arvostelevat. Vai onko se sittenkin eri asia kuin että ruotsin opiskelu on tylsää?
Tytöillä meikit menee pilalle, se on se ongelma, ei alastomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kylmiä kommentteja. Omalla lapsella on sosiaalisten tilanteiden pelko ja on lisäksi hyvin tarkka omista rajoistaan. Koulun kanssa on saatu sovittua että koulu-uinti hoidetaan äifin kanssa (uimavalvojalta todistus että uitu on). Ollaan käyty uimahallissa jossa on yksityisiä pukukoppeja.
Lisäksi itse olen tehnyt varmasti keskiverto av-mammaa menestyksekkäämmän uran ilman että olen riisuutunut koskaan työkontekstissa. Se että te pyöritte pukuhuoneissa keskenänne ei tarkoita etteikö ihminen voisi elää toisin.
Voit olla ylpeä siitä, että et ole käynyt suihkssa 8h (fyysisesti raskaan) työpäivän jälkeen!
Menestyksekkään työuran voi tehdä muuallakin kuin fyysisessä työssä, paljon useammin.
Niin voi, siksi naiset eivät mitään fyysistä työtä teekään.
Muista katsoa vihaten ja halveksuen kaikkia niitä jotka sinunkin talosi rakentaa.
Mitä ihmettä sinä sekoilet? Ei alkuperäisen lainauksen kirjoittaja kertonut fyysistä työtä tekevänsä, vain menestyksekkäästä urasta. Ehkä hän on tutkija, joka harvemmin työssään hikoilee.
Etkö tosiaan ole koskaan nähnyt naisia raksalla? Jos minä joskus olisin rakennuttamassa taloa, sitä rakentaisi eräs tietty nimeltä mainittu nainen, sähköt laittaisi toinen nainen ja muutenkin se valmistuisi jokseenkin täysin naisten voimin.
Ei siellä naiset mitään tekisi. Ettehän te edes kykene menemään suihkuun vaikka henki olisi siitä kiinni.
Ei uskonnollisista syistä voida antaa vapautusta opetussuunnitelmaan kuuluvista sisällöistä. Ei uinnista, ei evoluutio-opista, seksuaalikasvatuksesta, tutustumisesta muihin uskontoihin tai taideaineiden sisällöistä. Jos näin on tehty, koulussa joku on tehnyt virkavirheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakota. Vanhempi ilmoittaa ei tule uintiin niin ei. Mun tytär ei myöskään hiihdä eikä luistele. On saanut lääkärin luvan olla näistä pois.
Voi tytär parka. Olet oikein ylpeä, että lapseltasi jää väliin paljon mukavaa liikuntaa.
Voi nyt vttu, sinäkö sen sanelet mikä on kenenkin mielestä mukavaa? Olet näitä jotka kuvittelee kaikkien olevan samasta muotista ja pitävän samoista asioista.
Koska se ei ole mahdollista. Opetussuunnitelman sisällöistä ei voi vapauttaa, se olisi virkavirhe ja rikkoisi oppilaan perusoikeutta saada opetusta. Vertaa esim. vanhemmat vastaan seksuaalikasvatusta, nuori haluaisi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut kahlata läpi koko keskustelua, mutta ainakin 90-luvulla oli vielä sellainen juttu kuin hygienia. Silloin oli tapana käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen. Ilmeisesti ap on opettanut tyttärelleen, että on ihan OK haista hielle. Tai itseasiassa todennäköisemmin hän on opettanut, että on ihan OK laiskotella liikuntatunneilla sillä tavalla, että ei tule hiki.
Ei tässä ole kyse hygieniasta vaan alastomuudesta. Kyse on siis siitä, että uimahallissa pitää olla alasti, eikä siellä ole mahdollisuutta peseytyä muuten kuin muiden nähden.
ALASTOMUUS ahdistaa, ei peseytyminen.Miten ihmeessä tämä asia voidaan käsittää tässä ketjussa niin monella tavalla väärin?
Alastomuus on normaalia. Ehkä ei kannata kehittää siitä itselleen tuollaista lukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni alapeukuttaa niitä viestejä, joissa ehdotetaan asian sopimista opettajan kanssa?
Ettekö oikeasti tiedä, että se on mahdollista vai miksi?
Koska se ei ole mahdollista. Opettaja ei voi vapauttaa opetussuunnitelman sisällöistä, se olisi virkavirhe. Ei uskonnollisista syistäkään voida vapauttaa esim. seksuaalikasvatuksesta, uinneista, evoluutio-opista, taideaineista, tai mistään muustakaan.
Koulussa pääasia on viihtyä. Mikään ei saa olla epämukavaa. Aina pitää olla kivaa ja ITSE PITÄÄ SAADA MÄÄRÄTÄ, mitä haluaa tehdä, milloin ja miten.
Opettaja-nimike on vanhentunut, se pitää muuttaa viihdyttäjäksi, sillä lasten pitää ennen kaikkea VIIHTYÄ koulussa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut kahlata läpi koko keskustelua, mutta ainakin 90-luvulla oli vielä sellainen juttu kuin hygienia. Silloin oli tapana käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen. Ilmeisesti ap on opettanut tyttärelleen, että on ihan OK haista hielle. Tai itseasiassa todennäköisemmin hän on opettanut, että on ihan OK laiskotella liikuntatunneilla sillä tavalla, että ei tule hiki.
Ei liikuntatunneille tarvitse enää mennä. Just sen hien takia. Tytöt ei tiedä omaa sukupuoltaan joten ei ne voi olla alasti suihkussa.
Samalla kaskelotit sovilla ulísee kuinka kilpirauhaset lihottaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakota. Vanhempi ilmoittaa ei tule uintiin niin ei. Mun tytär ei myöskään hiihdä eikä luistele. On saanut lääkärin luvan olla näistä pois.
Voi tytär parka. Olet oikein ylpeä, että lapseltasi jää väliin paljon mukavaa liikuntaa.
Voi nyt vttu, sinäkö sen sanelet mikä on kenenkin mielestä mukavaa? Olet näitä jotka kuvittelee kaikkien olevan samasta muotista ja pitävän samoista asioista.
Voi nyt vttu, sinäkö sanelet kuinka lapset osallistuvat asioihin vain kun se on mukavaa? Ei ihme että nykynuoret ovat mitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa
Kai tässä on puhuttu vaatteiden vaihtamisesta ja peseytymisestä ennen altaaseen menoa.
Ihmettelen miksi pitäisi erikseen esiintyä tai olla alasti kaikkien edessä. Siis niinkuin jotenkin pyytä kaikki katsomaan vai miten se tapahtuisi.
Sanat joilla alastomuuskammoiset kuvaavat tilannetta kertovat paljon. Te oikeasti kuvittelette olevanne jokaisen katseen kohteena. Pervot pitkältäkin matkalta saapuvat, vain nähdäkseen vilauksen teidän kaikkien edessä paljastetusta kehostanne.
Siinä on ongelmanne syy. Se aiheuttaa ongelmia muuallakin kuin uimahallissa. Yrittäkää ymmärtää maailma ei ole kiinnostunut teistä. Uimataitoa yritetään pakottaa teihin, koska se olisi teidän etunne mukaista. Pesu ennen allasta taas tehdään muiden käyttäjien tähden.
Vaikka onkin vaikeaa uskoa, että asioita olisi olemassa ilman niiden nivoutumista sinun ympärillesi, niin tällä kertaa kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen, siis koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti oppilas voi saada vapautuksen vaikka luistelusta, kun sitä perustellusti pyytää. Kyseinen oppilas harrasti aktiivisesti muuta liikuntalajia vapaa-ajallaan, ja se riitti opettajalle.
Luistelusta voi, jos tasapainoa yms. taitoja harjoittaa muuten. Uinnista ei. Se on ainoa opetussuunnitelmassa mainittu yksittäinen laji, jonka sisällöt tulee suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen, siis koulussa.
Kyllä minun tuntieni jälkeen käydään. Aina. Sitä hienhajun määrää ei kestäisi loppupäivästä kukaan. Ja kuuluu opetussuunnitelmaan opettaa, että urheilun jälkeen peseydytään. Hygieniakasvatusta.
En ota kantaa muuten kuin käytännön osalta:
Uintitaito lukee liikunnan osalta muistaakseni opetussuunnitelmassa, joten jos ei suorita uintia niin se näkyy liikunnan arvosanassa.
Käytännössä sen voi kyllä uimahallissa suorittaa itsenäisesti pyytämällä uimavalvojaa allekirjoittamaan todistuksen uimataidosta kun on uinut 200 metriä uimavalvojan valvonnassa. Näin me joudumme tekemään oman lapseni kanssa nyt, koska lapsi oli kipeänä kaikki uimakerrat. Lapsi vie uimataitotodistuksen sitten liikunnanopelle.
Nykylapset pelkäävät ilmeisesti että luokkakaverit ottavat kuvia kun he riisuutuvat ym. joten pelkäävät mahdollista koulukiusaamista. Onneksi kännykkäkameroita ei ollut silloin kun itse olin lapsi. 🤔
Eivät kaikki ole samanlaisia kuin sinä. Jos liikunnanopettaja näkee päivittäin kymmeniä, jopa satoja alastomia teinejä, se on vähän eri asia kuin se, että sinä yrität löytää edes yhden.