Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
No ei tietenkään voi pakottaa. Jotain vikaa on aikuisen ihmisen mielessä joka kuvittelee että teinien riisuttaminen pakolla olisi hyvä asia. Taitaa olla jotain aiheeseen liittyviäfantasioita sellaisella.
Minäkin olen omalla kohdallani sitä mieltä että hyppään vaikka alasti pitkin korttelia täällä, olen käynyt jo teininä sekasaunoissa, ja jatkan tätä edelleen, eikä minulle koskaan ole alastomuuteni ollut mikään häpeä, ei nuorena ja nättinä, eikä nyt keski-ikäisenä tätinä, mutta SILTI pystyn kuvittelemaan että on olemassa paljonkin ihmisiä joille kyseiset asiat eivät tunnu hyviltä ja saattavat aiheuttaa jopa kauhua.
Ihmettelen ainoastaan sitä miten sekaisin täytyy sellaisen ihmisen olla joka ei tätä tajua. Onko pilattu aivot imppaamalla tai jotain, ettei ajatus kulje yhtään?
Ei pakota. Vanhempi ilmoittaa ei tule uintiin niin ei. Mun tytär ei myöskään hiihdä eikä luistele. On saanut lääkärin luvan olla näistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Suomessa tapana olevaa pakkoriisuutumista. Miksi on pakko nakuilla muiden edessä, jos ei halua! Vedotaan vain saunakulttuuriin. Mielestäni se on itsemääräämisoikeus. Jokaisella tulisi olla vapaa valinta riisuuko vaatteensa vai ei.
Kuinkahan nämä meinaa vaihtaa työvaatteet jossain tehtaassa... oma pukuhuone?
Tää nyt menee jo aivan naurettavaksi. Minä kyllä voin vaatteet vaihtaa töissä ihan yhteisessä pukuhuoneessa. En koskaan riisu siellä itseäni alasti. Sinä ilmeisesti riisut 😳?
Tuskin se töissä on, koskaan ollutkaan, jos kuvittelee työpaikan puolesta tulevan alusvaatteetkin.
Tuskin sä ole tötitä tehnytkään, jos kuvittelet ettei kukaan koskaan tarvitse suihkua päivän päätteeksi.
Tai no, naisvaltaisille aloille tuo on se normi. Ettehän te mitään oikeita töitä tee.
En usko, että missään työpaikassa suihkuun mennään koko työyhteisön kanssa samaan aikaan.
Juu ei tietenkään mennä. Vuorot on porrastettu loppumaan vartin välein.
Olen ollut sen verran pienissä työpaikoissa, että oli vain yksi suihku niin miesten kuin naisten pukuhuoneen yhteydessä.
Yhteissuihku olisi ollut vähän villimpää kuin kouluissa.
Uinnit yläasteella tuntuu muutenkin vähän turhilta. Me ei muuta tehtykään, kun uitu erilaisia tekniikoita päästä päähän. Ala-asteella ne normaalit uimataidot kehittyy tai ainakin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Suomessa tapana olevaa pakkoriisuutumista. Miksi on pakko nakuilla muiden edessä, jos ei halua! Vedotaan vain saunakulttuuriin. Mielestäni se on itsemääräämisoikeus. Jokaisella tulisi olla vapaa valinta riisuuko vaatteensa vai ei.
Itseään kunnioittavat eivät suostu tehtaaseen töihin. Pitää valita sellainen ammatti missä ei tarvi toisten nähden vaatteita vaihtaa.
Sehän hyvä. Lääkärin ammatti on sitten myös poissuljettujen listalla, samoin kaikki muutkin ammatit missä on työvaatteet ja isot pukukopit.
Lääkäriin työasuun kuuluu työpaikan puolesta myös alusvaatteet. Eiku...
Verta ja eritteitä kaikkialla. Menen vasta kotona suihkuun.
Eiku....
Tuollaisiin tilanteisiin varustaudutaan suojavaatteilla
Hyvä kuulla että tiedät paremmin. Kukaan ei koskaan joudu käymään suihkussa duunissa. Jatkossa suihkuja ei siis tarvitse rakentaa noihin paikkoihin.
Sen verran on tullut oltua töissä sairaaloissa ja keskuksissa ym että suojataan liki aina etukäteen.
Harvoin muistan kenenkään suihkussa käyneen. Joku saattoi jos oli kiire jonnekin eikä kerinnyt kotona käymään. Suihkuja saa toki edelleen rakentaa, ne käyvät jotka haluavat.
Tais muuten muutama työmatkapyöräilijä oli jotka aina kävivät ennen työajan alkua. Vapaaehtoista täysin.
Minäkin olen aika pitkään tehnyt työtä mm. lasten infektio-osastolla joutumatta käymään suihkussa kesken vuoron tai sieltä lähtiessä. Psykiatrialla kävin kerran kun mun päälle (mm. hiuksiin) syljettiin, mutta eipä siellä pukutiloissa eikä varsinkaan suihkutiloissa kesken vuoron ollut ketään muuta.
Jos mulle olisi ehdotettu että suihkun jälkeen olisi tullut alusvaatteisillani (tai uikkarissa) tunniksi hengaamaan työkavereiden kanssa niin en olisi innostunut. Olisi sekin ollut aika yksityisyyttä rikkovaa, tykkää käyttää vähän peittävämpää vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes keskustelet opettajan kanssa? Minä ilmoitan lapsen sairaaksi uintipäivinä.
Ihan oikeasti, mikä teitä vaivaa? Hyvä uimataito on halpa, tässä tapauksessa maksuton, henkivakuutus.
Ei tässä v*>ttu siitä ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tehtaassa riisuudutaan alasti ennen työvaatteiden laittoa, eli rintsikat ja pikkaritkin pois? Jossain seksialalla ehkä?
Sitä paitsi tuskin nykyään enää vanhemmat valmentavat lastaan tehdastyöuralle, ainakaan pakottamalla alastomuuteen opettajan edessä. Tai ehkä sinä...
Hän ajatteli jotain aikuisviihdetehdasta. Tavallisissa tehtaissa ei käydä alasti suihkussa isolla porukalla, mutta ei minua työpaikan saunailta ahdistanut. Ainakin ennen oli joissakin tehtaissa ollut tapana saunoa viikon viimeisen vuoron lopuksi. Nuori mies oli ollut ihmeissään, kun äijät olivat vääntyneet yövuorossa jo puolen yön jälkeen saunaan.
Kyllä kunnossapidossa kun on jonku isomman moottorin vaihtanut niin siinä on öljyä ja muuta paskaa sen verran paljon kaikkialla ettei viitsi vain vetää omia vaatteita siihen päälle.
Hyvä tietää ettei esim. hoitajien tarvitse koskaan käydä suihkussa, vaan kaikkien naisten työ on siistiä sisätyötä.
Jostakin syystä miehille ei ole vaikeaa käydä isommallakin porukalla saunassa. Tiedän työpaikan, jossa naisten sauna on hyvin vähällä käytöllä, miesten saunasta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään kunnioittavat eivät suostu tehtaaseen töihin. Pitää valita sellainen ammatti missä ei tarvi toisten nähden vaatteita vaihtaa.
Sehän hyvä. Lääkärin ammatti on sitten myös poissuljettujen listalla, samoin kaikki muutkin ammatit missä on työvaatteet ja isot pukukopit.
Lääkäriin työasuun kuuluu työpaikan puolesta myös alusvaatteet. Eiku...
Verta ja eritteitä kaikkialla. Menen vasta kotona suihkuun.
Eiku....
Luulisi lääkäreilläkin olevan sellaisissa hommissa jotkut suojavaatteet. Aika paljon olen lääkäreitä työssään nähnyt, mutta useimmilla on ollut se valkoinen takki työvuoron jälkeen jokseenkin yhtä puhdas kuin aloittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.
Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.
Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.
Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!
Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.
Älä lähde mukaan lapsen pelkoon, vaan rohkaise ja sano, että kaikki siellä suihkussa ovat alasti. Mieti vähän opettajan asemaa. Hän joutuu paimentamaan lauman näitä kurttuleenoja.
Aloitin koulun 1969, ei meilläkään olis olut vessankopeissa. Vessat koulun kellarissa.
Vierailija kirjoitti:
Uinnit yläasteella tuntuu muutenkin vähän turhilta. Me ei muuta tehtykään, kun uitu erilaisia tekniikoita päästä päähän. Ala-asteella ne normaalit uimataidot kehittyy tai ainakin pitäisi.
Yhden uintikerran voisi korvata esimerkiksi opettelulla, miten pelastaa hukkumassa oleva. Tai yleisesti ensiapukurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estättekö että ei voi osallistua matikan tunnille koska niin vaikeaa. Ei hyvät ihmiset, eletään v 2023.
En olekaan kuullut että matematiikkaa opiskeltaisiin pakkoalasti. Siitähän tässä oli kyse, koulun pakottamasta alastomuudesta. Ei opiskelusta.
Ei se ole koulu vaan uimahalli, jossa on tietyt säännöt ja "pakotetaan alastomuuteen". Kyllä siellä pitää mennä suihkuun alasti, vaikka olisi eläkeläisvanhus eikä se sääntö ole vain koululaisia koskeva.
Järjestäytyneissä yhteiskunnissa yleensä on enemmän tai vähemmän sääntöjä, joita pitää noudattaa. Niitä opitaan mm. koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tehtaassa riisuudutaan alasti ennen työvaatteiden laittoa, eli rintsikat ja pikkaritkin pois? Jossain seksialalla ehkä?
Sitä paitsi tuskin nykyään enää vanhemmat valmentavat lastaan tehdastyöuralle, ainakaan pakottamalla alastomuuteen opettajan edessä. Tai ehkä sinä...
Hän ajatteli jotain aikuisviihdetehdasta. Tavallisissa tehtaissa ei käydä alasti suihkussa isolla porukalla, mutta ei minua työpaikan saunailta ahdistanut. Ainakin ennen oli joissakin tehtaissa ollut tapana saunoa viikon viimeisen vuoron lopuksi. Nuori mies oli ollut ihmeissään, kun äijät olivat vääntyneet yövuorossa jo puolen yön jälkeen saunaan.
Kyllä kunnossapidossa kun on jonku isomman moottorin vaihtanut niin siinä on öljyä ja muuta paskaa sen verran paljon kaikkialla ettei viitsi vain vetää omia vaatteita siihen päälle.
Hyvä tietää ettei esim. hoitajien tarvitse koskaan käydä suihkussa, vaan kaikkien naisten työ on siistiä sisätyötä.
Jostakin syystä miehille ei ole vaikeaa käydä isommallakin porukalla saunassa. Tiedän työpaikan, jossa naisten sauna on hyvin vähällä käytöllä, miesten saunasta en tiedä.
Jos mies kertoo eteenpäin saunakaverinsa(eli miehen) vehkeen koosta vähättelevästi, niin hänet poistetaan ryhmästä. Jos nainen tekee samaa saunakaverilleen(naiselle siis) niin hänet ylennetään juorukerhon kuningattareksi, ja hänen moittimansa nainen poistetaan ryhmästä.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden uintikerran voisi korvata esimerkiksi opettelulla, miten pelastaa hukkumassa oleva. Tai yleisesti ensiapukurssi.
Harvemmin ensiapukurssilla uidaan. Uinnissa pitäisi olla ihan sama juttu kuin lukuaineissa: tukiopetusta tavallisten tuntien ulkopuolella, niin nekin pääsevät uimaan, joilla on iankaikkiset menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt menee jo aivan naurettavaksi. Minä kyllä voin vaatteet vaihtaa töissä ihan yhteisessä pukuhuoneessa. En koskaan riisu siellä itseäni alasti. Sinä ilmeisesti riisut 😳?
Tuskin se töissä on, koskaan ollutkaan, jos kuvittelee työpaikan puolesta tulevan alusvaatteetkin.
Tuskin sä ole tötitä tehnytkään, jos kuvittelet ettei kukaan koskaan tarvitse suihkua päivän päätteeksi.
Tai no, naisvaltaisille aloille tuo on se normi. Ettehän te mitään oikeita töitä tee.
En usko, että missään työpaikassa suihkuun mennään koko työyhteisön kanssa samaan aikaan.
Juu ei tietenkään mennä. Vuorot on porrastettu loppumaan vartin välein.
Olen ollut sen verran pienissä työpaikoissa, että oli vain yksi suihku niin miesten kuin naisten pukuhuoneen yhteydessä.
Yhteissuihku olisi ollut vähän villimpää kuin kouluissa.
Kuulostaa siltä ettei siellä on 200 pukukaappia per sukupuoli.
Mutta oikeasti olen iloinen naisten puolesta, ettei teille tule koskaan hiki töissä, ettekä joudu tekemään mitään likaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä nuorena ulkopuolisena tyttönä ahdisti alastomuus luokan kanssa koulu-uinnissa. Muuten se ei ollut ongelma. Tänä päivänä tytötkin osaa olla julmia. Katsellaan toisten kehoja tai alusvaatteita arvostelevasti ja kerrotaan eteenpäin. Moni ei tykkää alastomuudesta siksi...
Olin koulussa vähän ylipainoinen ja minulla oli sairauteni seurauksena 5 melko massiivista leikkasarpea jotka kuroivat ihoa näyttäville montuille. Muistan ikuisesti koulu-uinnin, kun muut luokan tytöt hihitteli ja supatteli minua osoitellen, ja näkihän ne pojatkin tietysti kun ei uikkari tuollaista peitä. En todellakaan tunkenut muiden kanssa saunaan vaan mahdollisimman nopeasti pesutiloista läpi, ja tästä alkoi sitten vielä ihan hirvät terveyteeni ja vasta edessä olevaan murrosikääni liittyvät juorut kun muut alkoi spekuloida miksi en sauno. Tähän asti olin ihan sujuvasti käynyt mm. perheen kanssa uimahalleissa ja joku saattoi joskus katsoa pitkään mutta koskaan ei tullut tunnetta että pahalla, ja uinti oli harvoja niistä liikuntamuodoista joista sairauteni vuoksi nautin. Mutta tuon koulu-uinnin jälkeen lopetin vapaaehtoisen uimahallissa käynnin siihen asti kunnes sain omia lapsia ja oli pakko ryhdistäytyä jotta he eivät jäisi mitään vaille sen takia että minua kiusattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut käymään suihkussa päivän päätteeksi kun on ollut niin paskainen ettei kehtaa mennä julkisilla kotiin.
Ja onko se kynnyskysymys todella siinä näkeekö joku toinen nainen sut rintsikoissa vai ilman?
Ei ole. Kynnyskysymys on siinä, että joku reppana ei edes rintsikoita tarvitse, ja housutkin pitää ottaa pois, ja silloin näkyy ... Erittäin kiitollinen kiusaamispaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.
Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.
Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.
Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!
Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.
Miksi pitäisi rajoittaa alastomuuteen? Kun siihen on saatu päätös, voidaan alkaa vetoamaan seuraavaan hommaan mikä "ahdistaa"
Minua ahdistaa jos kuulen koulussa ruotsinkieltä. Tärisen, itkettää.
On tyypillistä että yläkouluissa uintiin osallistuu vain muutamia tyttöjä koko ryhmästä. Muiden vanhemmat ovat laittaneet viestin että tytär ei osallistu, on esim menkat. Jos ei osallistu yhteenkään uintiin, se vaikuttaa liikuntanumeroon, ei muuhun