Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
501/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Tykkäät siis uida toisten veressä? Vi ttu mitä per voja täällä.

Oletko kuullut tamppooneista, saa useita kokoja, ei maksa paljoa.

Oletko kuullut etteivät kaikki voi käyttää niitä? Tai oletko kuullut että kuukautiskivut voivat olla todella kivuliaat estäen liikunnan? Tai oletko kuullut runsaista kuukautisista joihin tamponit eivät riitä?

Vierailija
502/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa

Kyllä, näen aika tun isona ongelmana ajatusmallin, jossa suihkussa käyminen nähdään vartalon esittelynä muille. Kyllä se kertoo ongelmallisesta suhtautumisesta joko omaan vartaloon tai muihin ihmisiin. Sen mahdollisiin juurisyihin en ota kantaa, mutta ei se normaalina pidettävä tila ole, enkä todellakaan toivo sellaista yhdellekään teinille.

Ei se ongelma, että en halua muiden kuin tiettyjen ihmisten näkevän minut alasti. En käynyt ala-asteen jälkeen uimahalleissa uimassa. Alastomuus on luonnollista, mutta minulle se ei ole.

oletko synnyttänyt? 

Voi apua, hieman ongelmallinen raskaus oli kyllä parasta mahdollista sokkihoitoa. Olin melkein unohtanut. Jos alussa oli aika isoakin epävarmuutta, lopulta ei enää paljon kiinnostellut paljonko porukkaa milloinkin pyöri rivissä todellakin tuijottamassa ja kokeilemassa. Eivätkä he olleet edes itse alasti! ;D Ei ihme ettei joku uimahallin suihku tunnu yhtään miltään, vaikka arpia ja roikkuvaa lärpäkettä riittää. Jos joku vahingossa vilkaiseekin, ei varmaan halua katsoa toiste.

Se on sinun henkilökohtainen häpeäsi. Kaikki eivät tuollaiseen alistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on hyväksi oppia toimimaan osana ryhmää, joustamaan, laittamaan omat jumit taka-alalle, sietämään epämukavuutta.

Lapsena aina tahtonsa läpi saaneilla lumihiutaleilla on edessä paljon pettymyksiä nuorena aikuisena. Jättävät sitten opinnot kesken ja syrjäytyvät, kun eivät ole tottuneet siihen että kaikki ei olekaan kivaa eikä heille myönnetä opinnoissa tai työpaikalla erivapauksia.

Voitteko lopettaa tämän paskajankkauksen?

Missään muualla kuin peruskoulussa ei pakoteta olemaan alasti toisten edessä. Juuri siinä herkässä iässä.

Vierailija
504/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.

Juuri tällaisten vanhempien takia opettaminen on nykyään helv...tillis...tä, ja näiden vanhempien lapset tulevat olemaan luusereita työelämässä, koska minä ja minun napa ja mitään ei saa vaatia.

Vierailija
505/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni lukiossa oli pakko osallistua 2 kertaa uintiin. Muuten ei olisi saanut pakollista liikuntatuntimäärää läpi.

Jos olo este, niin silloin kerättiin ryhmiä, jotka ei vielä olleet käyneet pakollisia kertojaan.

Vierailija
506/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.

Juuri tällaisten vanhempien takia opettaminen on nykyään helv...tillis...tä, ja näiden vanhempien lapset tulevat olemaan luusereita työelämässä, koska minä ja minun napa ja mitään ei saa vaatia.

Ei meillä tullut lapsesta luuseria vaikken pakottanut häntä kouluun menemään. Ihan on hyvä ammatti ja työpaikka nykyään. Ja siellä ei tarvitse olla alasti.

Vierailija
507/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Oletko kuullut etteivät kaikki voi käyttää niitä? Tai oletko kuullut että kuukautiskivut voivat olla todella kivuliaat estäen liikunnan? Tai oletko kuullut runsaista kuukautisista joihin tamponit eivät riitä?

Miten eivät voi, onko pillu muurautunut umpeen, ja sen tamponin voi vaihtaa tarvittaessa ja se on jopa suotavaa ja apteekista saa särkylääkettä.

Vierailija
508/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus täytyy poistua omalta mukavuusalueelta. Se kasvattaa lopulta. Muuten aikuisuudessa kaikki ahdistaa, kun kokee, ettei tarvitse tehdä kompromisseja ja kohdata pelkojaan

Juu, vähän sisua nyt peliin. Ei kaiken tarvitse olla kivaa ja helppoa. Jotkut vanhemmat eivät kestä sitä, kun pitää tuottaa omalle lapselle pettymys, mutta juuri se voi olla kasvattavaa.

Itselläsi ei ole mitään pelkoja? Et pelkää hämähäkkejä, käärmeitä, korkeita tai ahtaita paikkoja? Et kammoa julkista esiintymistä pimeällä metsässä liikkumista?

Olen yhdessä vaiheessa elämääni pelännyt lähteä kotiovesta. Lääkärini mielestä ratkaisu ei kuitenkaan ollut pysyä kotona vaan ehdotti menemään kuitenkin. Jopa ammattilainen noin vain kehotti voittamaan pelon. Luulisin, että se on syy, että nykyään liikun taas sujuvasti missä vain. Toisaalta, mistä sitä tietää kuinka tyytyväisenä olisin näin vuosien jälkeen neljän seinän sisällä ja kirjoittaisin täällä, että kuulkaas kun ei kaikkien tarvitse tykätä poistua kotoa. Jos lapsennekaan ei halua, älkää pakottako.

Vierailija
509/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikan tunneilla en tykkää kertolaskuista, keksiköön opettaja jotakin korvaavaa. Biologiassa eivät kiinnosta kasvit, keksiköön opettaja jotakin korvaavaa. Äidinkielessä ei kiinnosta kielioppi. Opettaja saa keksiä jotakin korvaavaa. Muuten jään kotiin.

Kyse ei ole siitä, ettei kiinnosta.

Kyse on julkisesta alastomuudesta, joka ahdistaa murrosikäistä lasta. Mietipä nyt vähän.

Vierailija
510/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni lukiossa oli pakko osallistua 2 kertaa uintiin. Muuten ei olisi saanut pakollista liikuntatuntimäärää läpi.

Jos olo este, niin silloin kerättiin ryhmiä, jotka ei vielä olleet käyneet pakollisia kertojaan.

Lukiolaissa on sellainen pykälä, että hyväksytään muualla opittu, eli ei ole pakko osallistua opetukseen. Varma tieto, olen kansalaisopistossa kirjoittanut todistuksia lukiolaisille.

Vierailija
511/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten eivät voi, onko pillu muurautunut umpeen, ja sen tamponin voi vaihtaa tarvittaessa ja se on jopa suotavaa ja apteekista saa särkylääkettä.

Eli et siis ole tietoinen

Vierailija
512/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kirjoittajien empatiakyky on näemmä 0.

Pyöreä 0.

Vierailija
513/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataito on tärkeä kansalaistaito.

Vierailija
514/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kommentit osoittaa, että ihmisillä on joku paha fiksaatio alastomuuteen 🤢

Vierailija
515/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaissa on sellainen pykälä, että hyväksytään muualla opittu, eli ei ole pakko osallistua opetukseen. Varma tieto, olen kansalaisopistossa kirjoittanut todistuksia lukiolaisille.

Uida sun on pakko olla, et sä niitä muuten ole saanut hyväksyluettelua - esim. seura tms. Ihan sama kelle ja miten olet kirjoottanut niitä todistuksia, mutta pakko osallistua ja suorittuu opsissa mainittu osallisuus tai sitten olet väärentänyt todistuksia.

Vierailija
516/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikea ymmärtää ettei kaikki viihdy ilkosillaan muiden nähden? Yhdelle voi olla ok hyppiä alasti vaikka pihalla ja joku toinen haluaa hoitaa riisumiset, peseytymiset sun muut ihan omassa rauhassa. Voi olla monia syitä, miksi se alastomuus ei tunnu luontevalta, ja ne syyt ei kuulu ulkopuolisille. Jokainen meistä on erilainen, se tulisi kaikkien tietää.

Kuule kun se taukoamaton viihtyminen ei ole elämän pääsisältö. Elämään kuuluu epämukaviakin asioita ja niitä on syytä oppia kestämään.

Joo, kuulostaa, että AP on näitä ns. leijonaäitejä, joiden koko elämän tehtävä on siloitella jälkikasvulle koko elämä. Kaikki pitää koulussakin olla kivaa ja mukavaa, eikä mikään saa olle epämukavaa. Jos jostain tyttö valittaa, ettei ole mukavaa, niin siihen on heti puututtava. En povaa hyvää tulevaisuutta lapselle.

Tekee hyvää kaikille lapsille joskus vain purra hampaita yhteen ja antaa mennä. Sitä se kasvaminen on. Nyt ei puhuta kuitenkaan sen vakavamasta asiasta kuin alasti suihkussa käynnistä. Kasvattaa lapsellekin terveempää suhtautumista omaan kehoonsa. Nythän äiti on lähtenyt opettamaan tytöllensä, että sinun kuuluukin hävetä kehoasi.

No voi helvetti sentään! Mulla oli just tollanen äiti joka pakotti koulu-uinteihin vaikka mun kiusaaja oli samassa ryhmässä. No, eipä ole tullut tervettä suhtautumista kehoon, päinvastoin. Minäpä en käy aikuisena missään missä täytyy olla edes uimapuvussa, en kylpylässä, en vesipuistossa, en varsinkaan uimahallissa. Että näin mahtava suhtautuminen omaan kehoon siitä pakotuksesta tuli. Olen ollut siis ihan hoikka ja muutenkin normivartaloinen aina mutta ujo ja häveliäs ja se että pakotettiin alasti muiden eteen ei todellakaan ole tätä muuttanut yhtään mihinkään. Se ettei pakota omia nuoriaan alasti muiden eteen ei tarkoita sitä että se tie kaikessa muussakin siloitellaan. Uskomatonta että ette näe tätä eroa.

Minut pakotettiin uimahalliin ensi kertaa lähes läpi näkymättömässä uima puvussa ensi kertaa ja ihmettelin kun pojat minua alkoivat minua tuijottamaan ja häpesin. Kaikki alapää karvani näkyvät sen uimapuvun läpi. 

Ei se ollut mikään uimapuku vaan joku ihmeellinen alus asu mikä minulle oli uimahalliin valittu. Sitten kun se kastui niin olisin kuin alasti ollut. Minua tuijotti ihan kaikki ja nauroivat. 

Vierailija
517/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietty alastomuus kuuluu ihan opetusohjelmaan ja on hyväksyttävää. Kyllä lääkärintarkastuksessakin tutkitaan sukupuolielimet yksityiskoihtaisesti ja se on vai pakko lapsen kärsiä. Ei sinne voi mammat juosta lääkäriä pois hätistämään että ette saa koskea lapseni sukupuolielimiin.

Itse asiassa tuollaisesta tarkastuksesta todellakin voi kieltäytyä. Kyllä Suomessa on itsemääräämisoikeus, eikä mikään lääkäri väkisin ala tutkia kenenkään genitaaleja. Eli todellakaan ei ole "pakko kärsiä" tuollaista. Eikä kenenkään kouluikäisen genitaaleja ole tarpeen tutkia rutiininomaisesti ilman mitään syytä.

Vierailija
518/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinti on opetussuunnitelman ainoa laji. Uimahalleissa on sääntöjä. Näillä mennään.

Miten tämä itsestäänselvyyksien hokeminen liittyy aloitukseen?

Vierailija
519/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla opittu vastaa opsin sisältöä.. Ihan sama vaikka kuussa olisi opittu, mutta jos ei ole veteen kastatutunut ja tehnyt tarvittavia suorituksia hyväksyttyyn näyttöön, on todistukset tekaistuja

Vierailija
520/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et siis ole tietoinen

Hyvin perustelit, lisäksi kuukuppeja saa vaikka minkälaisia, lisäksi puolet lapsista pissaa sinne altaaseen joten se eritteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän