Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Opetussuunnitelmassa osana liikuntaa uinti katsotaan kansalaistaidoksi. Jos ei osallistu, totta kai vaikuttaa numeroon Eihän sitä nykyään enää liikunnassa muutenkaan haluta tehdä mitään kuin istua kentän laidall ja käyttää kännykkää Selkä kipeä, jalka kipeä, vatsa kipeä, pääkipeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa
Kyllä, näen aika tun isona ongelmana ajatusmallin, jossa suihkussa käyminen nähdään vartalon esittelynä muille. Kyllä se kertoo ongelmallisesta suhtautumisesta joko omaan vartaloon tai muihin ihmisiin. Sen mahdollisiin juurisyihin en ota kantaa, mutta ei se normaalina pidettävä tila ole, enkä todellakaan toivo sellaista yhdellekään teinille.
Ei se ongelma, että en halua muiden kuin tiettyjen ihmisten näkevän minut alasti. En käynyt ala-asteen jälkeen uimahalleissa uimassa. Alastomuus on luonnollista, mutta minulle se ei ole.
oletko synnyttänyt?
Miten synnyttäminen tähän liittyy? Sivusta
Harvoin se täysissä pukeissa onnistuu.
Ei kuitenkaan alastikaan tarvi olla
Mitä nyt ilman housuja ja vauvan synnyttyä tissitkin esillä.
Minusta on miellyttävämpää käydä suihkussa kuin maata lavetilla alapää esillä ja tongittavana, mutta ilmeisesti sinä olet eri mieltä.
Juu, täysin eri mieltä olen. Synnyttäminen on ihan eri asia kuin suihkussa käyminen. Mua ei haittaa synnyttäminen yhtään. Ja jopa siellä synnäreillä olen saanut rauhassa yksin suihkussa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelmassa osana liikuntaa uinti katsotaan kansalaistaidoksi. Jos ei osallistu, totta kai vaikuttaa numeroon Eihän sitä nykyään enää liikunnassa muutenkaan haluta tehdä mitään kuin istua kentän laidall ja käyttää kännykkää Selkä kipeä, jalka kipeä, vatsa kipeä, pääkipeä
Ei vaikuta kun lukuaineet kun pyrkii toisella asteella johonkin tiettyyn lukioon, eriasia ne jotka pyrkivät liikuntapainotteiseen lukioon. Keskiarvoon tulee vaan lukuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa
Kyllä, näen aika tun isona ongelmana ajatusmallin, jossa suihkussa käyminen nähdään vartalon esittelynä muille. Kyllä se kertoo ongelmallisesta suhtautumisesta joko omaan vartaloon tai muihin ihmisiin. Sen mahdollisiin juurisyihin en ota kantaa, mutta ei se normaalina pidettävä tila ole, enkä todellakaan toivo sellaista yhdellekään teinille.
Ei se ongelma, että en halua muiden kuin tiettyjen ihmisten näkevän minut alasti. En käynyt ala-asteen jälkeen uimahalleissa uimassa. Alastomuus on luonnollista, mutta minulle se ei ole.
oletko synnyttänyt?
Miten synnyttäminen tähän liittyy? Sivusta
Harvoin se täysissä pukeissa onnistuu.
Ei kuitenkaan alastikaan tarvi olla
Mitä nyt ilman housuja ja vauvan synnyttyä tissitkin esillä.
Minusta on miellyttävämpää käydä suihkussa kuin maata lavetilla alapää esillä ja tongittavana, mutta ilmeisesti sinä olet eri mieltä.Eihän se alapää paljaana tongittavana olo kivaa ole, jos siinä sattuu olemaan kätilö ja iso lauma opiskelijoita. Ei varsinkaan silloin, jos ovat luokkakavereita. Onneksi vanha koulukaveri päätyi tutkimaan vain korvaani.
Sen opiskelijalauman voi kieltää
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on tärkeä taito, mutta sen ei tule edellyttää pakkoalastomuutta muiden nähden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko synnyttänyt?
sektion jos saa niin ei näy alapää jos sitä häpee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on tärkeä taito, mutta sen ei tule edellyttää pakkoalastomuutta muiden nähden
Kyllä se sitä edellyttää useimmissa uimahalleissa. Kun se pesu vaan on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikea ymmärtää ettei kaikki viihdy ilkosillaan muiden nähden? Yhdelle voi olla ok hyppiä alasti vaikka pihalla ja joku toinen haluaa hoitaa riisumiset, peseytymiset sun muut ihan omassa rauhassa. Voi olla monia syitä, miksi se alastomuus ei tunnu luontevalta, ja ne syyt ei kuulu ulkopuolisille. Jokainen meistä on erilainen, se tulisi kaikkien tietää.
Kuule kun se taukoamaton viihtyminen ei ole elämän pääsisältö. Elämään kuuluu epämukaviakin asioita ja niitä on syytä oppia kestämään.
Nytkin mielessä pyörii vetoaisiko noroon vai koronaan, ettei tarvitse puhua julkisesti ensi viikolla. Mutta samalla tiedän, että välttely ja pakeneminen vasta pettymys itselleni olisikin. Valvon edellisen yön, tärisen ja melkein oksennan ennen h-hetkeä, mutta pakotan itseni sinne. Selviän siitä joko hyvin tai huonosti, mutta olen joka tapauksessa onnellinen ja ylpeä kun uskalsin yrittää.
Jokaisella on omat tavoitteet ja lähtökohdat, mutta periaate on ihan sama. Ei kannata unohtua pelkästään mukavuusalueelle, saati kannustaa lapsia sellaiseen.
Opettajan näkökulma: Voisin antaa lapsen riisutua vessassa ja tulla suihkuhuoneeseen viimeisten joukossa pyyhe yllä (moni tuleekin pyyhe yllä suihkutilaan). Pesun voi kuka tahansa hoitaa kasvot seinään päin, näin näkyy vaan selkä ja takapuoli, tosi nopeasti se pesu on hoidettu, sitten vaan uikkari päälle siellä suihkussa pesun jälkeen. Näin myös useat tekevät. Samoin poistuttaessa lapsi voi käydä viimeisenä suihkussa, tässä tosin ongelma voi olla se, että seuraava ryhmä tulee.
Ei koulu-uinneissa suihkussa käyminen ole mitään itsensä esittelyä, nopea pesu ja uikkari päälle. Itse pyrin olemaan hienotunteinen ja odotan oppilaita paikassa, josta mennään uima-altaiden puolelle. Tosin usein joku oppilas pyytää apua hiusten kanssa/ auttamaan uikkarin korjaamisessa.
Mikäli lapselle uimassa käyminen on mahdotonta, selvitän rehtorilta miten toimitaan, minulla on virkavelvollisuus huolehtia, että opetussuunnitelmassa mainitut asiat toteutuvat. Uinti on siellä mainittu, on ainoa urheilulaji, joka yksilöidään OPS:issa.
Suihkussa ilman uimapukua käyminen on uimahallin säännöissä ja tästä uimaopettajat myös minun kokemukseni mukaan muistuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko synnyttänyt?
Minut siis huijattiin siellä olemaan ilman housuja! Nyt lähtee palautetta!
Nuoret ovat äärimmäisen herkässä iässä ja epävarmoja itsestään sekä kehostaan ja sitten heidät pakotetaan alasti muiden seuraan. 🤦 Luojan kiitos, kävin itse ennen kouluikää uimakoulun, joka vapautti minut koulu uinnista.
Hyppikää itse alasti niin paljon kuin haluatte, mutta antakaa lasten ja nuorten päättää itse kenen nähden ovat ilman vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.
Matematiikan tunneilla en tykkää kertolaskuista, keksiköön opettaja jotakin korvaavaa. Biologiassa eivät kiinnosta kasvit, keksiköön opettaja jotakin korvaavaa. Äidinkielessä ei kiinnosta kielioppi. Opettaja saa keksiä jotakin korvaavaa. Muuten jään kotiin.
Olipas paska vertaus. Alasti muiden ihmisten ilmoilla vasten tahtoa ei ole verrattavissa johonkin matematiikkaan
Olen samaa mieltä. En pidä ajatuksesta että koko luokka tarkastelee lapseni peräaukkoa ja elimiä. Ottavat sitten valokuvia ja julkaisevat.
Sano sille että ei pyllistele. Ja pukee pyyhkeen suojissa jos noin hysteerisesti ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat äärimmäisen herkässä iässä ja epävarmoja itsestään sekä kehostaan ja sitten heidät pakotetaan alasti muiden seuraan. 🤦 Luojan kiitos, kävin itse ennen kouluikää uimakoulun, joka vapautti minut koulu uinnista.
Hyppikää itse alasti niin paljon kuin haluatte, mutta antakaa lasten ja nuorten päättää itse kenen nähden ovat ilman vaatteita.
Voi itku mikä järkytys, posliiniesineet särkyvät suorastaan ja itsetunto murenee vuosiksi Terapiaa tarvitaan hautaan saakka Jepjep! Olisiko kannattanut jo pikkulapsena kasvattaa muussa kuin pumpulissa?
Vierailija kirjoitti:
Opettajan näkökulma: Voisin antaa lapsen riisutua vessassa ja tulla suihkuhuoneeseen viimeisten joukossa pyyhe yllä (moni tuleekin pyyhe yllä suihkutilaan). Pesun voi kuka tahansa hoitaa kasvot seinään päin, näin näkyy vaan selkä ja takapuoli, tosi nopeasti se pesu on hoidettu, sitten vaan uikkari päälle siellä suihkussa pesun jälkeen. Näin myös useat tekevät. Samoin poistuttaessa lapsi voi käydä viimeisenä suihkussa, tässä tosin ongelma voi olla se, että seuraava ryhmä tulee.
Ei koulu-uinneissa suihkussa käyminen ole mitään itsensä esittelyä, nopea pesu ja uikkari päälle. Itse pyrin olemaan hienotunteinen ja odotan oppilaita paikassa, josta mennään uima-altaiden puolelle. Tosin usein joku oppilas pyytää apua hiusten kanssa/ auttamaan uikkarin korjaamisessa.
Mikäli lapselle uimassa käyminen on mahdotonta, selvitän rehtorilta miten toimitaan, minulla on virkavelvollisuus huolehtia, että opetussuunnitelmassa mainitut asiat toteutuvat. Uinti on siellä mainittu, on ainoa urheilulaji, joka yksilöidään OPS:issa.
Suihkussa ilman uimapukua käyminen on uimahallin säännöissä ja tästä uimaopettajat myös minun kokemukseni mukaan muistuttavat.
Outoa jos uinti erikseen yksilöity. Sain liikunnasta ehdot ja sen suorittamiseksi ei ollut uintia vaan muita lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se pakkoalastomuus suihkutilassa tekisi yhdelle jos toiselle ihan tervettä.. Palautuu takaisin maanpinnalle normaalikehosta eikä katsele vain muokattuja instakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko synnyttänyt?
Ei siellä housut jalassa olla ja karvat ajellaan mikäli tarve. Sektiossa ollaan kuitenkin siinä bikinirajassa joten peittää ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikea ymmärtää ettei kaikki viihdy ilkosillaan muiden nähden? Yhdelle voi olla ok hyppiä alasti vaikka pihalla ja joku toinen haluaa hoitaa riisumiset, peseytymiset sun muut ihan omassa rauhassa. Voi olla monia syitä, miksi se alastomuus ei tunnu luontevalta, ja ne syyt ei kuulu ulkopuolisille. Jokainen meistä on erilainen, se tulisi kaikkien tietää.
Kuule kun se taukoamaton viihtyminen ei ole elämän pääsisältö. Elämään kuuluu epämukaviakin asioita ja niitä on syytä oppia kestämään.
Joo, kuulostaa, että AP on näitä ns. leijonaäitejä, joiden koko elämän tehtävä on siloitella jälkikasvulle koko elämä. Kaikki pitää koulussakin olla kivaa ja mukavaa, eikä mikään saa olle epämukavaa. Jos jostain tyttö valittaa, ettei ole mukavaa, niin siihen on heti puututtava. En povaa hyvää tulevaisuutta lapselle.
Tekee hyvää kaikille lapsille joskus vain purra hampaita yhteen ja antaa mennä. Sitä se kasvaminen on. Nyt ei puhuta kuitenkaan sen vakavamasta asiasta kuin alasti suihkussa käynnistä. Kasvattaa lapsellekin terveempää suhtautumista omaan kehoonsa. Nythän äiti on lähtenyt opettamaan tytöllensä, että sinun kuuluukin hävetä kehoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos uinti erikseen yksilöity. Sain liikunnasta ehdot ja sen suorittamiseksi ei ollut uintia vaan muita lajeja.
Mitä outoa siinä on? Se on kansalistaito osata uida ja toimia pelastustilanteessa, jos joku on hukkumassa
https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-uima-ja-vesipelastustaitojen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppikää itse alasti niin paljon kuin haluatte, mutta antakaa lasten ja nuorten päättää itse kenen nähden ovat ilman vaatteita.Voi itku mikä järkytys, posliiniesineet särkyvät suorastaan ja itsetunto murenee vuosiksi Terapiaa tarvitaan hautaan saakka Jepjep! Olisiko kannattanut jo pikkulapsena kasvattaa muussa kuin pumpulissa?
Idiootti. En minäkään käy uimahallissa, en silti ole pumpulissa kasvanut, päinvastoin. Tosiaan, se että pakotetaan alasti herkässä iässä oleva nuori vaikka kiusaajiensa eteen, niin se se tosiaan luonnetta kasvattaa, muuten on ihan pumpulissa kasvanut! Jepjep!
Eihän se alapää paljaana tongittavana olo kivaa ole, jos siinä sattuu olemaan kätilö ja iso lauma opiskelijoita. Ei varsinkaan silloin, jos ovat luokkakavereita. Onneksi vanha koulukaveri päätyi tutkimaan vain korvaani.