Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
421/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuraattoreilla käy oppilaita, jotka hakkaavat pienempiä sisaruksia ja purevat omat sormensa verille. Sitten on niitä, jotka eivät nouse sängystä ylös, sekä niitä, joita pahoinpidellään kotona.

Mutta toki kuraattori voi jättää nämä tapaukset jonottamaan ja jutella ap:n lapsen kanssa suihkussa käymisestä.

Mites olisi että kunnioitettaisiin kummankin kokemusta ja keskityttäisiin lisäämään resursseja jotta kaikki apua tarvitsevat saisivat sitä? Ei pitäisi joutua kilpailemaan siitä että kenen ongelma on suurin.

Vierailija
422/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt ymmärrystä. Voihan olla, että lasta kiusataan ulkonäöstä, on viiltelyn arpia, tai ihan vaan murrosikäisen epävarmuutta.

Mä kyllä ymmärrän aptä.

Hankala tilanne.

Sanoisin että koulun terkkarin tai psykologin kautta asiaa purkamaan. Jos lapsi todella nyt ahdistunut tästä niin sille on joku syy.

Minustakin oli lapsena ja teininä noloa riisuutua uimahallissa ja mennä alasti suihkuun. Olin koulukiusattu ja oli noloa olla siellä alastomana toisten edessä. Ei silti olisi tullut mieleenkään mennä itkemään siitä jollekin kuraattorille. Kuraattorit ja psykologit ovat nykyään ihan älyttömän kiireisiä ja käsittelevät oikeita ongelmia. Ap:n kermapeppukakara veisi heidän resurssejaan ihan turhaan.

Sinä et sitten oppinut kiusaamisajoista yhtään mitään jos itse täällä nyt ikävästi kirjoitat muista. En edes usko, että entinen kiusattu voisi oikeasti noin ilkeästi suhtautua muihin. Kiusaaminen on oikea ongelma. Minuakin on kiusattu. En itsekään käynyt "valittamassa" kenellekään niin kuin itse kirjoitti. Tai ollut se kirjoittamasi "kermaperse". Selvisin kiusaamisesta. Kaikki eivät selviä kuten esim eräs tuttuni, joka päätti elämänsä vain 18-vuotiaana. Häntäkin "vain" kiusattiin ja kotona ei saanut myöskään tukea. Mutta antaa toki niiden kuraattorien ja psykologien hoitaa niitä mainitsemiasi "oikeita" ongelmia. Niihin ei näköjään kiusaaminen mielestäsi kuulu. Viestisi oli varmaan ikävin täällä vähään aikaan. En ymmärrä sinua yhtään. Jos oikeasti olit kiusattu niin et kyllä oppinut kohtelemaan muita hyvin edes sen jälkeen. Sivusta ja ohiksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa

Vierailija
424/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuraattoreilla käy oppilaita, jotka hakkaavat pienempiä sisaruksia ja purevat omat sormensa verille. Sitten on niitä, jotka eivät nouse sängystä ylös, sekä niitä, joita pahoinpidellään kotona.

Mutta toki kuraattori voi jättää nämä tapaukset jonottamaan ja jutella ap:n lapsen kanssa suihkussa käymisestä.

Mites olisi että kunnioitettaisiin kummankin kokemusta ja keskityttäisiin lisäämään resursseja jotta kaikki apua tarvitsevat saisivat sitä? Ei pitäisi joutua kilpailemaan siitä että kenen ongelma on suurin.

Olen siis onnekas, koska lapseni sai toimivaa apua niin terkkarilta, kuraattorilta kuin koulupsykologiltakin aivan vastaaviin epävarmuuksiinsa liittyen ikätovereiden suhtautumiseen. Siis tänä vuonna. Ei tietysti olisi saanut, jos olisin yhteydenottojen sijaan vain sanonut, että ei niiden kanssa tarvitse olla, sen kun laitetaan poissaolo kaikkiin ahdistavalta tuntuviin aktiviteetteihin.

Vierailija
425/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietysti voi pakottaa mutta vanhemmat sitten muistaa että se uinnin osa-alueen arvosana on 4 ja vaikuttaa sitten alentavasti liikunnan numeroon.

sillä ei oo mitään merkitystä koska ei oo nk lukuaine

Vierailija
426/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä tätä ketjua yhtään. Monien mielestä on siis nuorenkin ihan helppoa vaan olla alaston siellä muiden kanssa. Ei tämä ole helppoa jos esim kiusataan tai on yksinäinen nuori. Tai sitten vaan muuten kokee olevansa epävarma. Ei moni aikuinenkaan tykkää esim uimassa käydä ja häpeää vartaloaan. Miksi ei sitten vielä kasvaiässä oleva nuori. Itsekin olin kiusattu ja irvailtiin kaikesta. Jopa alusvaatteeni ja uikkarini käytiin läpi ja kommentoitiin, että miksi ne ovat tuollaisia yms. Yritin sitten lähteä vähän aiemmin pukemaan tai viivytellä etten olisi enää muiden kanssa samaan aikaan. Myös uidessa minua esim raapaistiin ja törmättiin jos en väistänyt kunnolla. Opin uimaan reunassa poissa kaikkien tieltä. Voin uida omassa rauhassa, mutta koulu uinnit ikäviä.

Vierailija
427/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Oppivelvolllisuus on mutta ei koulunkäyntipakkoa eikä täten uintipakkoakaan. Voi itse valita.

No itse asiassa siihen oppivelvollisuuteen kuuluu myös uintitaito. Vaikka ottaisit pentusi kotiopetukseen, opetussuunnitelmaa on noudatettava ja uinti siellä on ainoana liikuntalajina erikseen mainittu.

Meillä oli lapsi kotiopetuksessa. Ei kuulunut mitään uinti tai edes liikuntajuttuja. Kirjallisia kokeita kävi suorittamassa ja se oli siinä.

Siinä tapauksessa ei ollut kauaa kotiopetuksessa, eikö niin?

Vierailija
428/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on teille niin tun iso ongelma, ettei teinityttö halua esitellä vartaloaan muille?! Käyn itse mökillä yksin uimassa enkä uimahalleissa

Esitellä???

Vierailija
429/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näen aika tun isona ongelmana ajatusmallin, jossa suihkussa käyminen nähdään vartalon esittelynä muille. Kyllä se kertoo ongelmallisesta suhtautumisesta joko omaan vartaloon tai muihin ihmisiin. Sen mahdollisiin juurisyihin en ota kantaa, mutta ei se normaalina pidettävä tila ole, enkä todellakaan toivo sellaista yhdellekään teinille.

Vierailija
430/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kalat näkee? Joku lokkikin saattaa nähdä ja nauraa!

Vierailija
431/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää niitä lapsia uimahallille ettei oo koululaisena äimänkäkenä miten menetellään uimahallissa. Poika kävi uimakoulun muttei maisteriksi asti. Ei valittanut ettei halua uimahallille luokan kanssa. 

Vierailija
432/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Oppivelvolllisuus on mutta ei koulunkäyntipakkoa eikä täten uintipakkoakaan. Voi itse valita.

No itse asiassa siihen oppivelvollisuuteen kuuluu myös uintitaito. Vaikka ottaisit pentusi kotiopetukseen, opetussuunnitelmaa on noudatettava ja uinti siellä on ainoana liikuntalajina erikseen mainittu.

Meillä oli lapsi kotiopetuksessa. Ei kuulunut mitään uinti tai edes liikuntajuttuja. Kirjallisia kokeita kävi suorittamassa ja se oli siinä.[/quote

Koko yläasteen oli kotiopetuksessa.

Vierailija
433/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsi kotiopetuksessa. Ei kuulunut mitään uinti tai edes liikuntajuttuja. Kirjallisia kokeita kävi suorittamassa ja se oli siinä.[/quote

Koko yläasteen oli kotiopetuksessa.

Se, ettei koko opetussuunnitelman läpikäyntiä tarvitse todentaa, ei tarkoita, ettei siihen olisi velvollisuutta.

Vierailija
434/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näen aika tun isona ongelmana ajatusmallin, jossa suihkussa käyminen nähdään vartalon esittelynä muille. Kyllä se kertoo ongelmallisesta suhtautumisesta joko omaan vartaloon tai muihin ihmisiin. Sen mahdollisiin juurisyihin en ota kantaa, mutta ei se normaalina pidettävä tila ole, enkä todellakaan toivo sellaista yhdellekään teinille.

Ei se ongelma, että en halua muiden kuin tiettyjen ihmisten näkevän minut alasti. En käynyt ala-asteen jälkeen uimahalleissa uimassa. Alastomuus on luonnollista, mutta minulle se ei ole.

Vierailija
435/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaan ei tulla uimapuku päällä uimahallissa. Itse kyllä huomautan oli lapsi tai ei. 

Vierailija
436/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulen kenenkään koskaan vihjaavan lapselleni hänen käyvän uimahallissa esittelemässä vartaloaan, näen todella punaista. Sellaista ajatusta ette todellakaan lapsille ala syöttää, herranjestas sentään!

Ja kyllä, ihan juuri sitä tässä tarkoitetaan julistamalla, ettei itse vain halua esitellä ja ymmärtää kyllä jos joku ei halua esitellä. Miettikää nyt vähän.

Vierailija
437/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietty alastomuus kuuluu ihan opetusohjelmaan ja on hyväksyttävää. Kyllä lääkärintarkastuksessakin tutkitaan sukupuolielimet yksityiskoihtaisesti ja se on vai pakko lapsen kärsiä. Ei sinne voi mammat juosta lääkäriä pois hätistämään että ette saa koskea lapseni sukupuolielimiin.

Vierailija
438/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalleissa on pukuhuoneissa ja suihkuissa tilat, joissa saa verhot vedettyä eteen. Ei ongelmaa.

Vierailija
439/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tätä ketjua yhtään. Monien mielestä on siis nuorenkin ihan helppoa vaan olla alaston siellä muiden kanssa. Ei tämä ole helppoa jos esim kiusataan tai on yksinäinen nuori. Tai sitten vaan muuten kokee olevansa epävarma. Ei moni aikuinenkaan tykkää esim uimassa käydä ja häpeää vartaloaan. Miksi ei sitten vielä kasvaiässä oleva nuori. Itsekin olin kiusattu ja irvailtiin kaikesta. Jopa alusvaatteeni ja uikkarini käytiin läpi ja kommentoitiin, että miksi ne ovat tuollaisia yms. Yritin sitten lähteä vähän aiemmin pukemaan tai viivytellä etten olisi enää muiden kanssa samaan aikaan. Myös uidessa minua esim raapaistiin ja törmättiin jos en väistänyt kunnolla. Opin uimaan reunassa poissa kaikkien tieltä. Voin uida omassa rauhassa, mutta koulu uinnit ikäviä.

Tässä ketjussa on monta asiaa, joita minäkään en ymmärrä.

Kysynkin sinulta, kumpi olisi sinun omakohtaisen kokemuksen perusteella parempi vaihtoehto:

A) sovitaan korvaava suoritus opettajan kanssa

B) ollaan poissa tekosyyllä tai ilman?

Jätetään nyt pois vaihtoehto C (jota ehkä ehdottaisit) vaan oletetaan, että ei missään tapauksessa voi koulu-uintiin osallistua.

Vierailija
440/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietty alastomuus kuuluu ihan opetusohjelmaan ja on hyväksyttävää. Kyllä lääkärintarkastuksessakin tutkitaan sukupuolielimet yksityiskoihtaisesti ja se on vai pakko lapsen kärsiä. Ei sinne voi mammat juosta lääkäriä pois hätistämään että ette saa koskea lapseni sukupuolielimiin.

No mikään pakko ei ole lääkärintarkastukseen mennä. Ei ole neuvolapakkoakaan.