Puoliso veloissa, haluaa ottaa lainaa minun nimissäni
Mitä tekisitte ? Sanoin, etten ota lainaa toiselle, vaikka kyseessä on auto, jonka kyydissä joskus istun mutta jota puoliso yksin ajaa ja tarvitsee työmatkoillaan. Hän on ulosoton asiakas eikä saa otettua lainaa itse. Minulla ei ole edes ajokorttia. Asumme yhdessä mutta asunto on minun, samoin teen lähes kaikki hankinnat kotiin koska miehellä ei ole varaa tai ei halua ostaa mitään.
Periaatteeni on ollut, etten ota koskaan toisen lainaa omiin nimiini. Nyt olen sitten kuulemma huono ihminen, itsekäs enkä rakasta.
Kommentit (204)
Mies otti nimiinsä 2500€ lainan kun mä tarvitsin rahaa. Laina maksettiin mun toiselle tilille jonka tilinomistajaksi myös mies laitettiin ja tuolta tililtä meni lainanlyhennys. Lainan sain maksettua pois vuosi sitten.
Erona tässä se ap:n mieheen, että mä en ole koskaan jättänyt maksamatta tai ostamatta mitään meidän yhteisiä juttuja sen takia, että en haluaisi. Rahat on ollut mulla tiukilla ulosoton vuoksi, mutta olen silti maksanut osuuteni asumiskuluista, maksan isomman osan ruoista ja maksan omat laskuni. Nyt mulla ei ole ulosotossa mitään, mutta luottotiedot ei ole vielä palautunut.
Tottakai annat rakkaudellenne mahdollisuuden ja autat järjestämään pienen lainan!
Olen hyväksynyt kumppanin velkoineen. Mutta viime aikoina on alkanut häiritä se, ettei hän kerro velan todellista määrää ja syyllistää minua kun en ole riemusta kiljuen ostamassa vaikka osamaksulla asioita hänelle, kun hän ei itse saa osamaksulla ostettua velkojen vuoksi.
Hän on aina maksanut osuutensa, mutta nimenomaan tuo asenne häiritsee vaikka yritän häntä ymmärtää. Olisi kiva että ymmärtäisi minuakin, olen varovainen koska haluan että meistä toinen edes on selvillä vesillä ja voi hätätilanteessa ottaa esimerkiksi lainaa / ostaa jonkin isomman hankinnan osamaksulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "ottaa lainaa toisen nimissä"? Ulosoton asiakkaana kyseessä on ainakin rikos "velallisen epärehellityys" tai jokin muu rikos. Jos itse otat lainan ja ostat auton se on toki ok.
Ap kertoo ettei hänellä ole edes ajokorttia, mikä voidaan oikeudessa todistaa. Ap voisi nauhoittaa miehen ehdotuksen ja kertoa ulosottajalle.
Ap, nyt järki käteen. Jos mies on ulosoton asiakas, kertoo se paljon miehestä. On sotkenut omat raha- asiansa pahasti. Älä missään nimessä ota velkaa ja anna rahaa miehellesi.
Miten ajatteli maksaa autolainan, jos ei ole varaa edes yhteisiin hankintoihin? Nyt kyllä mies käyttää sinua hyväkseen, päässyt sinun kanssasi asumaan omistusasuntoon ja helpotat hänen velkaista elämää huomattavasti.
Älä. Älä. Älä. Älä anna hukuttaa itseäsi. Minulle melkein kävi niin, onneksi sain viime hetkellä pelastettua itseni eron kautta. Samantyylinen tilanne, mies oli sössinyt luottotietonsa ja minun avulla otettiin talolainaa jne. Onneksi pääsin eroon, elämäni järkyimmät vuodet, jotka jättivät arvet.
ÄLÄ SUOSTU.
Sinuna miettisin myös vakavasti suhteen tulevaisuutta, jos ennestään velkaantunut ihminen yrittää syyllistämällä saada sinulta vielä lisärahoitusta vaikka maksat jo kaiken elämisen nytkin.
Säästäisi pari kuukautta rahaa ja ostaa jonkun tonnin romun. Vaihtoehtoisesti muuttakoot lähelle työpaikkaa ja kävellen töihin.
Itse antaisin pummivalle syyllistäjälle lapikasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyväksynyt kumppanin velkoineen. Mutta viime aikoina on alkanut häiritä se, ettei hän kerro velan todellista määrää ja syyllistää minua kun en ole riemusta kiljuen ostamassa vaikka osamaksulla asioita hänelle, kun hän ei itse saa osamaksulla ostettua velkojen vuoksi.
Hän on aina maksanut osuutensa, mutta nimenomaan tuo asenne häiritsee vaikka yritän häntä ymmärtää. Olisi kiva että ymmärtäisi minuakin, olen varovainen koska haluan että meistä toinen edes on selvillä vesillä ja voi hätätilanteessa ottaa esimerkiksi lainaa / ostaa jonkin isomman hankinnan osamaksulla.Ap
Juokse ja äkkiä! Kohta huomaat, että on ottanut osamaksuaja salaa sinun nimissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Hän on aina maksanut osuutensa, mutta nimenomaan tuo asenne häiritsee vaikka yritän häntä ymmärtää. Olisi kiva että ymmärtäisi minuakin, olen varovainen koska haluan että meistä toinen edes on selvillä vesillä ja voi hätätilanteessa ottaa esimerkiksi lainaa / ostaa jonkin isomman hankinnan osamaksulla.Ap
Olet miehelle tärkeä muttet sillä tavalla kuin luulisi.
Vierailija kirjoitti:
En osta autoa omiin nimiini koska halpoja autoja joutuu korjaamaan jatkuvasti. Turhaan se seisoisi parkkipaikalla ja sitten mietittäisiin millä se korjataan. Lisäksi ei minullakaan ole varaa ostella mitään autoja, mulla ei edes ole korttia :D
Ap
Mieluummin ostat miehen nimiin? Että hän voi häipyä koska vaan ja myydä autonsa. Ei sitä autoa ole pakko korjata vaikka se sun onkin.
Punaisen 1200L ladan ostat ja sanot sille tursakkeelle, että ajelet tuolla töihin ja ostat sitten mieluisen auton, kun olet saanut säästöjä kokoon.
Saat ulosotosta todistuksen miehesi veloista. Sen kun pyydät vaan. Älä missään tapauksessa ota lainaa. Kannattaa muuten tarkistaa omatkin tietosi ulosotosta, jos mies onkin jo ehtinyt ottaa nimissäsi velkaa ja jättänyt maksamatta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun puolisoa höynäytetään ja tulee yllärinä, että onkin omatkin luottotiedot menneet.
Mieheltä se rakkaus puuttuu, kun alkaa sinulta vaatia velan ottamista. Osta miehelle polkupyörä. Autossa on paljon kuluja, esim pakollinen liikennevakuutus, huolto, varaosat kuten renkaat, ja sen lainan maksaminen, ei ole pelkkä bensakulut sen autoilun hinta.
Mistä te oikein löydätte näitä luusereita parisuhteeseen? Olisin ennemmin yksin kuin suhteessa jossa mies on selvästi vain rahojeni takia.
Vierailija kirjoitti:
Punaisen 1200L ladan ostat ja sanot sille tursakkeelle, että ajelet tuolla töihin ja ostat sitten mieluisen auton, kun olet saanut säästöjä kokoon.
Nämä on nykyään keräilyharvinaisuuksia ja siten kalliita.
Hei aloittaja, ota itsellesi vapaaehtoinen luottokielto, niin puolisosi ei pysty ottamaan velkaa sinun nimiisi. Jos teillä nyt menee hyvin ja kaikki on ok, sitä ei voi tietää, mitä tapahtuu, kun suhteessa menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Saat ulosotosta todistuksen miehesi veloista. Sen kun pyydät vaan. Älä missään tapauksessa ota lainaa. Kannattaa muuten tarkistaa omatkin tietosi ulosotosta, jos mies onkin jo ehtinyt ottaa nimissäsi velkaa ja jättänyt maksamatta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun puolisoa höynäytetään ja tulee yllärinä, että onkin omatkin luottotiedot menneet.
Tämä kannattaa tehdä ensi tilassa. Miehellä on todennäköisesti ollut pääsy sun henkilötietoihin ja kenties pankkitunnareihin jne. Jos ei mies kykene sulle kertomaan velkojensa määrää ja olemaan talousasioissa rehellinen, niin mitenkä kuvittelet hänen olevan missään muussakaan asiassa rehellinen?
Onko hänellä varaa maksaa autosta koituvat kulut? Ei ole halpaa lystiä.