Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ostat puolisosi kanssa omakotitalon jonka yhteydessä pihalla on hänen harrastukselle oma studio, vaikuttaako se teidän mielestä siihen mitä molemmat talosta maksaa?

Vierailija
06.04.2023 |

Kuulin tälläisen riidan ja mietin itsekin että onkohan reilua maksaa sellaisesta jota ei käytä... Eli Jos talon yhteydessä on piharakennus, "studio" jota vain toinen käyttää ja tarvitsee vaikka töihin/harrastuksiin niin vaikuttaako se siihen mitä molemmat talosta maksavat ? Jos talon oston kriteerit ovat se pakollinen studio niin meneekö talon maksu teidän mielestä sitten tasan puoliksi.. 🤔

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistat puolet, niin maksat puolet. Pakko ei ole omistaa puolta. Sitten myydessä tuleva raha jaetaan omistusosuuden mukaan. Jos tilasta on tuloa, niin otat osuudestasi vuokraa.

Tuleeko eron jälkeen oikeudenkäynti, jos ei ole ihan tasa mennyt?

Vierailija
82/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoja osan teistä rahakuviot. Eikö käy raskaaksi laskea pennejä parisuhteessa? Käydäänkö joka päivä neuvotteluja siitä, kuinka paljon toinen söi kurkusta enemmän ja on siten velkaa toiselle? Mites mittaatte vessapaperin kulutuksen? Onko joku metrimitta ja kirjanpito pöntön vieressä?

Mitään ei tarvitse erikseen laskea, kun kumpikin osaa ostaa ja maksaa itse omat kulunsa. Parisuhde ei ole hyötysuhde, jossa toinen maksaa ja toinen kuluttaa.

Parisuhde on sitäkin. Uskon, että hyötyminen on vanhempieni koko aikuiselämän kestäneen suhteen salaisuus. Kouluja käymätön osaa siivota ja kokata, toinen kirjanoppinut osaa hoitaa talousasiat ja paperihommat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaikuttaa. Jos joku tila on vain toisen käytössä, niin sen pitää maksaa sen kulut.

Hyvällä pohjalla on suhde, kun asumiskulutkin pitää osittaa sen mukaan, kuka käyttää tiloja. Pitäisiköhän jättää kodinhoitohuoneen ja keittiön kustannukset, pl. jääkaappi pelkästään vaimon kontolle, kun lopetan niiden käytön? Pesukoneen ja imuroin saa maksaa vaimo, kun lopetan niidenkin käyttämisen jne. Vaatehuoneen kuluista saa maksaa vaimo ehkä 80%, siinä suhteessa meillä on siellä vaatteita. Ai niin vaimo saa myös opettajan työhuonevähennystä, kun korjaa ja suunnittelee kokeita kotona, eikö tästäkin pitäisi maksaa kompensaatioita minulle, joka en saa?

Vierailija
84/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Onneksi ei ole tuollaista taloudenpitoa. Meillä kumpikin maksaa varojensa mukaan. Itse tienaan tuplasti sen mitä vaimo, asunto on 50:50, mutta minun tililtä/rahoista lyhennykset 100%. Vaimo maksaa suuren osan laskuista ja minä loput. Ruuat maksaa se kumpi ei jaksa pakata :)

Minä olen maksanut reilusti enemmän meidän elämästä, mutta ei tulisi mieleenkään tapella siitä.

-M46

Vierailija
85/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko ihmiset miettii avioliitossa omistussuhteita noinkin tarkkaan? Ei käy järkeen. Jos se tila on ollut valmiina ostohetkellä, niin miten se on toiselta pois jos toinen sitä käyttää? En käy ikinä miehen työtiloissa olemassa, vain pistäydyn, mutta onhan se yhteinen ja nostaa talon arvoa, josta minäkin hyödyn, esim. myyntihetkellä. Jos toisella on tarve tällaiselle tilalle, niin miksi sitä ei voisi käyttää?

Pakko miettiä jos toinen saa töistä palkkaa vaikka 3000€/kk ja toinen osa-aikatyöstä vaihtelevasti 1000-14000€/kk niin ei voi olettaa että molemmat maksaa samanverran, pienituloinen kustantaa myös toisen harrastukset. Jos tulot olisivat suht saman verran niin väliäkö sillä sitten.

Toinen ei voi harrastaa mitään kun vähät tulot menevät hyvätuloisemman elintason yllä pitämiseen.

Onko reilua?

Ei kuulosta reilulta. Itse asiassa ahdistavalta, jos toinen huomauttelee jatkuvasti rahasta. Siinä luovuus kuihtuu.

No ei ole reilua mutta meillä menee suunnilleen noin enkä tiedä mitä teen asian suhteen. Mulle ei jää paljonkaan kuukaudessa käteen omiin menoihin tai säästöön kun yhteiset kulut on maksettava tasan puoliksi vaikka tulot eivät ole läheskään samat. Mitä tehdä, joku yhteinen taloustilikö ja sinne joku prosentti palkasta? Asialkisia neuvoja ottaisin vastaan kiitos.

Keskustelun paikka puolison kanssa.

Oikeudenmukaisinta olisi perustaa taloustili jonne maksatte prosenttiosuudet, sieltä kaikki talouden kulut.

Molemmille jää omaa rahaa. Varmaan puolison vaikea tähän suostua kun on tottunut itsekkääseen systeemiin.

Vierailija
86/86 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö, lastenhuoneet jne. pitää naisen maksaa yksin, koska koti- ja perheleikit ovat lähinnä hänen viettiensä tyydyttämiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän