Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klassisen musiikin ystävät - tai satunnaiset kuuntelijat. Kerro suosikkisi?

Vierailija
06.04.2023 |

Mulla on niiiin monia, monia suosikkeja - mut jotenkin aina ykkösenä säilyy Beethovenin viides, alusta loppuun. Toki kaikki tunnistaa sen ekan Allegron alun ..mutta mulle koko teos on tosi rakas.
(en edes ala listata kaikkia ihanuuksia koska toiveena on, että vastauksiin tulisi se yksi suosikki. Tai se mikä on suosikki tänään)

Kommentit (265)

Vierailija
1/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtaisesta Bachin Matteuspassio.

Vierailija
2/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bach:Air

Mozart:Requim

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibsen Peer Gynt

Vierailija
4/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Beethovenin sinfonioista viitosen lisäksi kolmonen ja erityisesti seiska. Sibeliuksen sinfonioista seitsemäs, kakkonen, ykkönen. Mahlerin sinfonioista viides ja yhdeksäs. Brahmsin sinfonioista ykkönen ja neljäs, Brucknerin viides ja yhdeksäs.

Ja sitten vielä kaikki muu... Ehkä oopperoista ei ole kuitenkaan niin selviä suosikkeja, kun sitä puolta tunnen huonommin. Tykkäätkö sinä aloittaja oopperasta?

Vierailija
5/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajankohtaisesta Bachin Matteuspassio.

Tulee muuten huomenna Areenasta ja telkkarista. Kiitos Yle!

Vierailija
6/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ibsen Peer Gynt

Se musiikki on itse asiassa Griegin, mutta tietysti se on sävelletty Ibsenin näytelmään.

Vierailija
7/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ibsen Peer Gynt

Se on näytelmä.

Tarkoittanet Grieg: Peer Gynt, joka on myös oma suosikkini

Vierailija
8/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Beethovenin sinfonioista viitosen lisäksi kolmonen ja erityisesti seiska. Sibeliuksen sinfonioista seitsemäs, kakkonen, ykkönen. Mahlerin sinfonioista viides ja yhdeksäs. Brahmsin sinfonioista ykkönen ja neljäs, Brucknerin viides ja yhdeksäs.

Ja sitten vielä kaikki muu... Ehkä oopperoista ei ole kuitenkaan niin selviä suosikkeja, kun sitä puolta tunnen huonommin. Tykkäätkö sinä aloittaja oopperasta?

Minulla noiden lisäksi Beethovenin ysi, Brahmsin kolmas, Sibeliukselta ykkösen ja kakkosen lisäksi seiska ja viitonen. Mahlerilta myös kahdeksas, vaikka tätä tuhannen sinfoniaa harvoin kuulee.

Vierailija
9/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sardarin kulkue.

Vierailija
10/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla noiden lisäksi Beethovenin ysi, Brahmsin kolmas, Sibeliukselta ykkösen ja kakkosen lisäksi seiska ja viitonen. Mahlerilta myös kahdeksas, vaikka tätä tuhannen sinfoniaa harvoin kuulee.

Sinfoniadiggarina itselleni Sibban Kevätlaulu oli mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Mahler dissasi, mutta on jotenkin vaan tosi kaunis ja surumielinen, vaikkei ehkä arkkitehtonisesti erityisen vallankumouksellinen.

Vierailija
11/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beethoven on ehkä suurin maan päällä koskaan elänyt nero. Mutta juuri tänään päässä pyörii Intermezzo Cavalleria Rusticanasta.

Vierailija
12/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ibsen Peer Gynt

Se musiikki on itse asiassa Griegin, mutta tietysti se on sävelletty Ibsenin näytelmään.

Ihan mielenkiinnosta: kuinka hyvin ihmiset oikeasti tunnette Sibeliuksen musiikkia? Tunnetteko selvästikin paremmin kuin esim Griegin?

Vierailija
13/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikeaa valita yksi.. No, päädyin kuitenkin seuraavaan: Camille Saint-Saëns - Danse macabre. En ole siihen kyllästynyt koskaan.

Vierailija
14/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi kertoa miten päästä eroon klassisen musiikin inhosta, joka tuli lapsuudessa. Vihaan huonosti akustisesti suoritettua äänitystä jossa äänitystekniikka leikkaa puolet esityksestä. Olen aika herkkä akustisen tilan toimivuudesta ja osa klassisesta juuri tarkoituksella käyttää esimerkiksi kirkkojen moniportaista akustista tilaa sivulaivoineen. On ihan eri asia kuunella kuulokeista tai olla tilassa itse kuulemassa. Joku voisi kertoa pikkaisen teoriaa suunitelluista kaikukammioista ja miten se toimii. Ne kaikutilathan suuniteltiin 2000 vuotta sitten. 

Vierailija
15/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki barokkimusiikki.

Vierailija
16/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta oopperasta erityisesti Puccinin Turandot on suosikkini. Wagnerin oopperoiden lisäksi.

Vierailija
17/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ooperoista. Paljon. Suosikkia en osaa sanoa.. riippuu paljon esittäjästä eikä niinkään oopperasta. Mut ha-ha - huomaatko miten mahdotonta on nimetä yksi suosikki. Beethovenin seiska on ihana, mut vitonen on mun suosikki. Jotkut Mozartin teokset on välillä kovassa kuuntelussa. Sekopäivinä modernistit, sumupäivinä Bach.

Vierailija
18/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tchaikovskin neloseen tutustuin juuri ja on mielestäni yksi vaikuttavimmista sinfonioista, mitä on sävelletty. Pidän siitä nykyään enemmän kuin Tsaikkarin kuutosesta.

Vierailija
19/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranoid

Vierailija
20/265 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carmen ooppera

Tsaikovski Pähkinänsärkijä

Beethoven Pianosonaatti Nro 14 Op 27 No I & III eli Kuutamosonaatti osat 1 ja 3