Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä uskonto sinulle

Vierailija
06.04.2023 |

merkitsee?

Kommentit (447)

Vierailija
161/447 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI mitään kun en usko mihinkään.

Kai jokainen nyt johonkin uskoo.

Minä taas olen sitä mieltä että. "ei kai nyt oikeasti kukaan usko noihin horinoihin. Esittävät vain sosiaalisesta paineesta".

Sitten uskot kuitenkin pimeään aineeseen ja pimeään energiaan ja painovoimaan ja kvantteihin? Vai oletko yhtä kriittinen näitä kohtaan?

Totta kai olen. Onneksi meillä on todisteita kaikesta tuosta, toisin kuin yhdestäkään jumalasta.

Vierailija
162/447 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua heille, ketkä pystyvät uskomaan Jumalaan tai johonkin korkeampaan voimaan ja voivat luottaa ja tukeutua heihin. Uskon, että monille Jumala tuo lohtua, kun voi vain luottaa eikä tarvitse itse murehtia, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Kuitenkin toisille uskonnot ovat näyttäytyneet negatiivisena ja “pahoina” ja on ymmärrettävää, etteivät he niihin luota. Haluaisin, että kaikilla olisi vapaus valita uskoako vai ei ja antaa toisille rauha tästä asiasta. Kuitenkin raja pitäisi mennä uskomisessa siinä, ettei tee tarkoituksella pahaa tai satuta toisia. Tämä on kuitenkin iänikuinen noidankehä, koska on niitä ihmisiä ja ryhmiä, jotka vievät asiat äärimmäisyksiin ja niin on myös uskontojenkin joukossa. Kuitenkin tulisi muistaa, että vaikka osa tekee väärin niin ei tulisi maalata koko joukkoa pahaksi. Ap kysymys on siitä hyvä, ettei siihen ole oikeaa eikä väärää vastausta. On vain oma mielipide asiasta, jota jokaisen tulisi kunnioittaa.  

Tällä keskustelualustalla on tullut hyviä huomioita omasta uskonnollisuudesta ja siitä, mitä uskonto itselleen merkitsee. Näissä foorumeissa on aina jokin aihe, mistä lähdetään aiheen ulkopuolelle väittelemään. Itselleni uskonto merkitsee mielenkiinnon aihetta, mutta itse en usko mihinkään yliluonnolliseen Jumalaan tai jumaliin. Jos pitää jotenkin määritellä omaa näkemystä niin se olisi agnostinen eli olemassaoloa koskevien väitteiden totuusarvoa ei tiedetä tai voida tietää. Toisin sanoen, en itse usko mihinkään Jumalaan, mutta en voi myöskään väittää, etteikö jumalia voisi olla olemassa. Uskontoon siis suhtaudun hyvin tieteellisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/447 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan hattua heille, ketkä pystyvät uskomaan Jumalaan tai johonkin korkeampaan voimaan ja voivat luottaa ja tukeutua heihin. 

Itse kyllä mieluummin nostan hattua sellaiselle, joka nimen omaan ei pysty uskomaan satuihin vaan tukeutuu tosiasioihin.

Vierailija
164/447 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauru uskovaisille kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Onhan tuo vähän ikävästi sanottu. Mutta minkä sille voi että totta se kuitenkin on.

Vierailija
165/447 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/4126602/sielun-subjektiivinen-maailma-t…

Kristityt eivät ilmeisesti voi poistaa joitakin keskusteluketjuja lainkaan, aivan kuten he ovat poistaneet esimerkiksi kaikki maailmanuskontoja koskevat keskusteluketjut. Ja tämä ketju on ilmeisesti yksi niistä. Jos siis halutaan keskustella jostain, esimerkiksi maailmanuskonnoista tai jostain muusta kristinuskoa kyseenalaistavasta aiheesta, kristityt eivät ilmeisesti voi poistaa sitä. Joten kaikesta kyseenalaisesta voidaan keskustella täällä. Mistä tahansa aiheesta. Eilen poistettiin eräs toinen kristinuskoa kyseenalaistava ketju. Ja jos he poistavat viestejä, voitte ne uudelleen laittaa.

Vierailija
166/447 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on oopiumia kansalle.

Vierailija
167/447 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vain itseeni. Oikeasti olen uskonnoton joten en usko mihinkään jumalolentoihin, uskonto ei siis merkitse mitään minulle henkilökohtaisesti. Uskonnot ovat vain joukko sekalsosia erilaisia maailmankatsomuksia.

Vierailija
168/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut” (Room 8:30)

Loppujen lopuksi kaikki pelastetut ovat jo ennalta määrättyjä, meidän muiden ei tarvitse yrittää mitään. Tarkoittaako tämä, että elämme aivan samalla tavalla, riippumatta siitä, kuinka syntistä elämää elämme, pääsemme silti "taivaaseen", koska kaikki on ennalta määrätty. Ja ne, jotka on määrätty helvettiin, aivan yhtä lailla, olivatpa he kuinka pyhiä tahansa, heidät on määrätty helvettiin käytöksestään riippumatta.

Vierailija
169/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka sanoo toiselle: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen, sanoi Jeesus

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Matteus 5:21, 22, käännös 1938.

Raamattu 1992 (KR92)

Vuorisaarna

5—7

Vihasta ja riidasta

21

»Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.

Vierailija
170/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Matteus 5:21, 22, käännös 1938.

Raamattu 1992 (KR92)

Vuorisaarna

5—7

Vihasta ja riidasta

21

»Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.

Joskus oli kuolemanrajakokemus, jossa helvetissä kohtasivat kaksi kristittyä. Yksi kysyi toiselta: miksi olet helvetissä, kun kerran olet kristitty?

Toinen vastasi: sanoin joskus jollekulle huonosti tai jotakin sen kaltaista.

Taitaa totta sitten olla, että:

Vierailija
171/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yhtään mitään, ja en kunniota ketään satujakirjoja lukevaa paskankaan vertaa. Säälin lähinnä.

Vierailija
172/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen niin, että luontoa tulisi ennen kaikkea kiittää. Siitä olemme eniten riippuvaisia. Viimeiset muutama sata vuotta ollaan palvottu auktoriteettia, ihmisen kaltaista hallitsijaa, ja katsokaa mihin on tultu. Kristinuskon mukaan lopun ajat alkaneet Jeesuksen tuloon, eli myöntävät itsekin. Agricolan listaama muinaisten suomalaisten jumalten lista valottaa paljon suomalaisesta hengenelämästä ennen kristinuskoa. Agricola listasi ensimmäisen kääntämänsä Raamatun esipuheeseen 12 hämäläisten ja 12 karjalaisten jumalaa. Hämäläisten jumallistasta henkii pyyntikulttuuri, karjalaisten listasta taasen maanviljelyn harjoittaminen. Luontoa arvostettiin, sen kanssa haluttiin pysyä tasapainossa, jotta soisi ravinnon jatkossakin.

Toisin on nyt. Ainoa palvottava on raha, ja luonnonvarat, jotka palavat ja uusiutuvan hitaammin kuin ehdimme elinaikanamme nähdä. Jotain on pielessä.

Vierailija
173/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiktiota. Jota pidän haitallisena siinä mielessä kun sen avulla luodaan voimakkaita pelkotiloja, ja sitten voidaan ylikontrolloida ihmisiä näiden pelkotilojen avulla "Jumala suuttuu jos teet asian x.." ja joidenka takia ihminen alkaa myös itse ylikontrolloimaan käyttäytymistään "Jumala suuttuu jos teen asian x" ja mikä luo myös eripuraa eri uskomuksia toteuttavien ihmisten välille "Jumala vihastuu jos hän tekee asian x jonka uskon suututtavan jumalan"

Vierailija
174/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan hattua heille, ketkä pystyvät uskomaan Jumalaan tai johonkin korkeampaan voimaan ja voivat luottaa ja tukeutua heihin. Uskon, että monille Jumala tuo lohtua, kun voi vain luottaa eikä tarvitse itse murehtia, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Kuitenkin toisille uskonnot ovat näyttäytyneet negatiivisena ja “pahoina” ja on ymmärrettävää, etteivät he niihin luota. Haluaisin, että kaikilla olisi vapaus valita uskoako vai ei ja antaa toisille rauha tästä asiasta. Kuitenkin raja pitäisi mennä uskomisessa siinä, ettei tee tarkoituksella pahaa tai satuta toisia. Tämä on kuitenkin iänikuinen noidankehä, koska on niitä ihmisiä ja ryhmiä, jotka vievät asiat äärimmäisyksiin ja niin on myös uskontojenkin joukossa. Kuitenkin tulisi muistaa, että vaikka osa tekee väärin niin ei tulisi maalata koko joukkoa pahaksi. Ap kysymys on siitä hyvä, ettei siihen ole oikeaa eikä väärää vastausta. On vain oma mielipide asiasta, jota jokaisen tulisi kunnioittaa.  

Tällä keskustelualustalla on tullut hyviä huomioita omasta uskonnollisuudesta ja siitä, mitä uskonto itselleen merkitsee. Näissä foorumeissa on aina jokin aihe, mistä lähdetään aiheen ulkopuolelle väittelemään. Itselleni uskonto merkitsee mielenkiinnon aihetta, mutta itse en usko mihinkään yliluonnolliseen Jumalaan tai jumaliin. Jos pitää jotenkin määritellä omaa näkemystä niin se olisi agnostinen eli olemassaoloa koskevien väitteiden totuusarvoa ei tiedetä tai voida tietää. Toisin sanoen, en itse usko mihinkään Jumalaan, mutta en voi myöskään väittää, etteikö jumalia voisi olla olemassa. Uskontoon siis suhtaudun hyvin tieteellisesti. 

Minä taas tunnen sääliä heitä kohtaan, ja raivoa niitä uskovaisia kohtaan, jotka yrittävät muuttaa yhteiskuntaa ja muiden ihmisten elämiä uskomustensa mukaan.

Vierailija
175/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen henkisesti herännyt Uskonnot eivät siis elämääni kuulu, vaikka joku voisi tuotakin sanoa uskonnoksi.

Henkinen herääminen merkitsee minulle kaikkea ja tekee elämästäni paremman. Kun tietää itse olevansa oman elämänsä jumala, niin asioita alkaa tapahtua. Hyviä ja kauniita asioita. Kun olen tietoinen kaikesta, niin osaan suhtautua elämään aivan eri tavalla ja näen, miten kaikki liittyy toisiinsa.

Vierailija
176/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on ihmiskunnan ankkuri. Vaikka kuinka pyristelemme päästäksemme purjehtimaan kohti uusia horisontteja, uskonnot pyrkivät kaikin voimin pitämään meidät kiinni mätänevässä, löyhkäävässä pohjamudassa.

Vierailija
177/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen niin, että luontoa tulisi ennen kaikkea kiittää. Siitä olemme eniten riippuvaisia. Viimeiset muutama sata vuotta ollaan palvottu auktoriteettia, ihmisen kaltaista hallitsijaa, ja katsokaa mihin on tultu. Kristinuskon mukaan lopun ajat alkaneet Jeesuksen tuloon, eli myöntävät itsekin. Agricolan listaama muinaisten suomalaisten jumalten lista valottaa paljon suomalaisesta hengenelämästä ennen kristinuskoa. Agricola listasi ensimmäisen kääntämänsä Raamatun esipuheeseen 12 hämäläisten ja 12 karjalaisten jumalaa. Hämäläisten jumallistasta henkii pyyntikulttuuri, karjalaisten listasta taasen maanviljelyn harjoittaminen. Luontoa arvostettiin, sen kanssa haluttiin pysyä tasapainossa, jotta soisi ravinnon jatkossakin.

Toisin on nyt. Ainoa palvottava on raha, ja luonnonvarat, jotka palavat ja uusiutuvan hitaammin kuin ehdimme elinaikanamme nähdä. Jotain on pielessä.

Lopunaikoja on ollut viimeiset 2000 vuotta. Ja koko aika se lopun päivämäärä siirtyy.

Ja sitä paitsi:

Loppu on samalla myös alku.

Vierailija
178/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen järjen käytön hidaste.

Vierailija
179/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen henkisesti herännyt Uskonnot eivät siis elämääni kuulu, vaikka joku voisi tuotakin sanoa uskonnoksi.

Henkinen herääminen merkitsee minulle kaikkea ja tekee elämästäni paremman. Kun tietää itse olevansa oman elämänsä jumala, niin asioita alkaa tapahtua. Hyviä ja kauniita asioita. Kun olen tietoinen kaikesta, niin osaan suhtautua elämään aivan eri tavalla ja näen, miten kaikki liittyy toisiinsa.

Maailma on järjestelmä, rakenne, jossa kaikki on loogista ja järkevää. Maailma on toisiinsa kytkeytynyt: kun vedät yhdestä narusta, kokonaiset osajärjestelmät lähtevät liikkeelle.

Tätä kuvaa hyvin "perhosvaikutus", joka on luonnontieteiden termi, jolla viitataan joidenkin kaoottisten järjestelmien ominaisuuteen: järjestelmään kohdistuvalla vähäisellä vaikutuksella voi olla laajoja ja ennalta arvaamattomia seurauksia, myös täysin eri paikassa.

Vierailija
180/447 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on tuhonnut elämäni. (Vanhoillislestadiolaisuus)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi