Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti haluaa muuttaa elatusmaksut parin kuukauden sairasloman vuoksi

Vierailija
06.04.2023 |

Äiti on siis sairaslomalla 2-4kk ja "uhkailee" nyt suoraan vievänsä elatusmaksujen tarkistuksen oikeuteen. Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Tiedän, että yleensä nämä asiat voidaan sopia. Ja ymmärrän myös, että sairauspäiväraha on pienempi kuin palkka. Mutta en vaan ymmärrä, että voiko lähivanhempi todella suoraan vain viedä asian oikeuden päätettäväksi.

Juuri saatiin vuosien väännön jälkeen sovittua elatusmaksut. Äiti ei ole niihin tyytyväinen vaan jatkuvasti valittaa saavansa liian vähän (sekä lapsille että minulle).

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oikeudet käsittele noita asioita niin hitaasti, että muutaman kk sairaslomat on olleet ja menneet ennen kuin asia ehtii etenemään mihinkään oikeuteen?

Vierailija
42/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se. Aiti voi vieda asian oikeuteen ilmaiseksi ja kinata. Mies maksaa vaikka muutosta ei tapahdu.

Miksi, ette naiset ole jarkevia. Ne on hiluja, mutta pahimmillaan kun tarpeeksi riivaa jaa lapset ilman tosita vanhempaa.

Juuri näin. Ei tietenkään koske kaikki äitejä. Meilläkin olen maksanut kiltisti sen, mitä lastenvalvojalla on laskettu. Olen myös kuukausittain antanut lapsille kuukausirahaa, kun äitillä ei kuulemma ole rahaa. Ei ilmeiseti olisi pitänyt antaa, koska nyt vaaditaan lisää noin paljon. 

Mikään mitä olen omasta mielestä tehnyt lasten eteen ei riitä. 

Lastenvalvoja, lastensuojelun sosiaalityöntekijä (tytär on asikas johtuen juuri huonoista väleistämme jne), perhetyöntekijä ja monet muut on sanoneet äitille, että nämä pitäisi pystyä sopimaan sovussa. Mutta mikään ei auta. Kaikki ovat kuulemma väärässä. Hän ansaitsee enemmän rahaa. Tämä siis suoraan lainaus hänen viesteistään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeudet käsittele noita asioita niin hitaasti, että muutaman kk sairaslomat on olleet ja menneet ennen kuin asia ehtii etenemään mihinkään oikeuteen?

Tietäisiköhän joku, miten tämä etenee? Toinen lapsi täyttää lokakuussa 18, niin ehtiikö mitään päätöksiä ennen sitä. Jos ei, niin ilmeisesti hänen osaltaa asiaa jää siihen, ellei itse halua minua haastaa oikeuteen. Ja olen tietysti valmis hänelle maksamaan koulutusavustusta, mutta joku järki siinäkin summassa pitäisi olla.

ap

Vierailija
44/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhemman sairasloma ei vaikuta elatusmaksun suuruuteen, koska se ei suurenna etän elatuskykyä. Sen sijaan, jos etä on sairaslomalla, hänen kykynsä elättää laskee.

Vierailija
45/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vanhoja lapsia niin ruikutat rahan perään. Ruokaan kuluu rahaa järkky määrä.

Ehkä äiti huolissaan ettei rahat riitä.

Vierailija
46/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rauhoitu nyt. Anna viedä oikeuteen, jos haluaa. Oikeuskuluja et joudu maksamaan, koska voitat. Jos joutuisit, niin silloinhan tulosi pienenisivät ja se taas alentaisi elatusmaksuja.

Todennäköisesti lasten äiti vain uhkailee, että saisi kiristettyä nyt ja etenkin jatkossa lisää rahaa.

Vierailija
47/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita äidille, että vastaavasti sinä aiot vaatia oikeudessa yksinhuoltajuutta, koska äiti on ilmeisen kykenemätön huolehtimaan lapsista sairautensa ja taloudellisen tilanteensa perusteella.

Vierailija
48/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita äidille, että vastaavasti sinä aiot vaatia oikeudessa yksinhuoltajuutta, koska äiti on ilmeisen kykenemätön huolehtimaan lapsista sairautensa ja taloudellisen tilanteensa perusteella.

Valoja nyt sinne päähän. 17v. osaa kyllä itse huolehtia itsestään.

Vierailija
49/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt homma etenee. Lasten äiti todellakin vie asian suoraan oikeuteen. Ei suostu neuvottelemaan lastenvalvojalla asiasta yhtään. Suora yhteydenotto oikeusavustajalta, jossa uhkaillaan ja vaaditaan elatusmaksujen tuplaamista. Olen tätä nyt selvitellyt monesta paikasta. Lähivanhemmalla näyttää olevan oikeus toimia miten vaan ilman riskiä, että menettää mitään.

Etävanhempi joutuu maksumieheksi joka tapauksessa. Maksan joko lakimiehelle tai äidille. 

Ja lapsethan tästä kärsii kaikkein eniten. 

ap

No miksi et sinä jousta ja tee sopimusta?

Vierailija
50/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla juoksee sairasloman palkka. Siksi en oikein ymmärrä koko kysymystä. Miten siinä äidin tulot laskee, vai onko yrittäjä?

Vierailija
51/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se. Aiti voi vieda asian oikeuteen ilmaiseksi ja kinata. Mies maksaa vaikka muutosta ei tapahdu.

Miksi, ette naiset ole jarkevia. Ne on hiluja, mutta pahimmillaan kun tarpeeksi riivaa jaa lapset ilman tosita vanhempaa.

Juuri näin. Ei tietenkään koske kaikki äitejä. Meilläkin olen maksanut kiltisti sen, mitä lastenvalvojalla on laskettu. Olen myös kuukausittain antanut lapsille kuukausirahaa, kun äitillä ei kuulemma ole rahaa. Ei ilmeiseti olisi pitänyt antaa, koska nyt vaaditaan lisää noin paljon. 

Mikään mitä olen omasta mielestä tehnyt lasten eteen ei riitä. 

Lastenvalvoja, lastensuojelun sosiaalityöntekijä (tytär on asikas johtuen juuri huonoista väleistämme jne), perhetyöntekijä ja monet muut on sanoneet äitille, että nämä pitäisi pystyä sopimaan sovussa. Mutta mikään ei auta. Kaikki ovat kuulemma väärässä. Hän ansaitsee enemmän rahaa. Tämä siis suoraan lainaus hänen viesteistään.

ap

Ei ole sinun äitisi kyseessä.

Vierailija
52/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS. Täällä todistettiin alapeukuin että EI SAA KYSYÄ Mitään oikeaa asiaa.

Vierailija
53/117 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähivanhemman sairasloma ei vaikuta elatusmaksun suuruuteen, koska se ei suurenna etän elatuskykyä. Sen sijaan, jos etä on sairaslomalla, hänen kykynsä elättää laskee.

No mutta laskeehan lähivanhemmankin elatuskyky sairaslomalla. Mutta tokikaan noin lyhyttä sairaslomaa ei huomioida.

54/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako muka lähivanhemman tulot siihen, kuinka paljon etävanhempi maksaa elatusmaksuja? Eikös ne elarit määräydy etävanehmman tulojen perusteella?

55/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap ainakaan lisää tee lapsia, jos tekee tiukkaa maksaa edes näitä nykyisiä elatusmaksuja.

Vierailija
56/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaiset ihmiset saavat kasvattaa lapsia, voi hyvää päivää.

Vierailija
57/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elatusmaksuja muuteta tilapäisen tilanteen takia. Ei minun opiskelu vaikuttanut niihin, vaikka minun tulot tippui melkein 1000e/kk n. 15kk ajan, mutta ei myöskään muuttunut, kun eksän nyksä oli äitiyslomalla ja heidän perheellä oli pienemmät tulot.

Kiitti kommentista! Käsitelittekö tilannetta lastenvalvojalla vai kuka antoi teille nuo ohjeet?

Mielellään tuen lapsia tässä tilaneessa ja esim. nosta kuukausirahaa omalta puoleltani. Mutta tuo virallisten papereiden tako ja äidin puolelta tuleva "uhkailu" saa aina pinnan kiristymään :) 

ap

Ohiksena, mutta jos on työelämässä vakituisena työntekijänä, saa palkkaa siltä kahdelta kuulta ihan normisti..

Vierailija
58/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lasten kulut äidin sairaslomasta nouse.

Kuka niin on väittänytkään? Äidin elatuskyky laskee. Tosin, jokaisella pitäisi sen verran olla säästössä, että tilanne pysyy hallinnassa sairaslomasta huolimatta. Sairaslomalla voi karsia kuluja myös aika hyvin, esim. laittaa auto seisontaan, jos asuu palvelujen lähellä tai julkiset liikkennevälineet toimii.

Toki jos itse olisin ko, etä, niin lasten viikkorahan noston lisäksi antaisin just esim. 50e/lapsi lisää elatusta. Haluaisin pitää huolen, ettei lapset kärsi tilanteesta. Ei pitäisi taloutta kaataa. Lomarahatkin tulleet juuri.

Vierailija
59/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vaikuttaako muka lähivanhemman tulot siihen, kuinka paljon etävanhempi maksaa elatusmaksuja? Eikös ne elarit määräydy etävanehmman tulojen perusteella?

Vaikuttaa tietenkin. Molempien elatuskyky ja elinkustannukset lasketaan.

Vierailija
60/117 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lasten kulut äidin sairaslomasta nouse.

Kuka niin on väittänytkään? Äidin elatuskyky laskee. Tosin, jokaisella pitäisi sen verran olla säästössä, että tilanne pysyy hallinnassa sairaslomasta huolimatta. Sairaslomalla voi karsia kuluja myös aika hyvin, esim. laittaa auto seisontaan, jos asuu palvelujen lähellä tai julkiset liikkennevälineet toimii.

Toki jos itse olisin ko, etä, niin lasten viikkorahan noston lisäksi antaisin just esim. 50e/lapsi lisää elatusta. Haluaisin pitää huolen, ettei lapset kärsi tilanteesta. Ei pitäisi taloutta kaataa. Lomarahatkin tulleet juuri.

Kahden kuukauden sairis ei laske vakituisen, työssä käyvän ihmisen palkkaa!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä