Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti haluaa muuttaa elatusmaksut parin kuukauden sairasloman vuoksi

Vierailija
06.04.2023 |

Äiti on siis sairaslomalla 2-4kk ja "uhkailee" nyt suoraan vievänsä elatusmaksujen tarkistuksen oikeuteen. Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Tiedän, että yleensä nämä asiat voidaan sopia. Ja ymmärrän myös, että sairauspäiväraha on pienempi kuin palkka. Mutta en vaan ymmärrä, että voiko lähivanhempi todella suoraan vain viedä asian oikeuden päätettäväksi.

Juuri saatiin vuosien väännön jälkeen sovittua elatusmaksut. Äiti ei ole niihin tyytyväinen vaan jatkuvasti valittaa saavansa liian vähän (sekä lapsille että minulle).

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalla saa palkkaa 3 kuukautta.

60 päivää

Vierailija
82/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusapu asioissa kantajaksi laitetaan aina lapsi, koska lapselle ei voi syntyä oikeudenkäynti kuluja oikeuteen meneminen on lähivanhemmalle aina riskitön.

Asianosainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusapu asioissa kantajaksi laitetaan aina lapsi, koska lapselle ei voi syntyä oikeudenkäynti kuluja oikeuteen meneminen on lähivanhemmalle aina riskitön.

Asian eteenpäin viejä joutuu kuitenkin maksamaan osan. Meillä sen korvasi vakuutus. Summa oli 250€, 2011. Tiedä miten tänä päivänä. Oikeusaputston kautta tuli asianajaja.

Vierailija
84/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina näitä elatusmaksuriitoja. Vanhemmat voi sopia ne keskenään, ei siihen edes tarvita lastenvalvojaa. Lasten etu ratkaisee.

Elatusmaksuja ei ole edes pakko maksaa, jos vanhemmat niin sopivat.

Mun ex ei maksa elatusmaksuja meidän kahdesta lapsesta. Sovittiin niin, että lapset saa tulla ja mennä vapaasti meidän vanhempien luona, molemmat vanhemmat osallistuvat lasten hankintoihin, vaatteisiin jne.

Ilmoitettiin asia lastenvalvojalle, että me on sovittu näin, niin lastenvalvoja ilmoitti asian olevan ok, eikä hänelle se kuulu, kun ollaan saatu sovittua sovussa. Vanhemmat saavat sopia asian keskenään

Minulla on paljon vapaa-aikaa, isä hoitaa lapsia paljon. Samoin isän menot onnistuu.

Kaikki voittavat tässä, vaikka ero olikin meille kaikille kurja juttu. Olen tyytyväinen, että saatiin lasten asiat näin hyvin hoidettua.

Onnea teille! Kaikki vanhemmat eivät tällaiseen kykene.

Vierailija
85/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että olisi parempi etteivät lapset olisi äitinsä luona vaan sinun. Tai sitten avohuollon sijoituksessa

Mihin tässä avohuollon sijoitusta tarvitaan? Sijaisvanhempana kyselen 🙄

Vierailija
86/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään maksa elatusmaksuja. Tuumattiin ex:n kanssa, että avioliitossa kun molemmat oltiin vanhempia, niin miten ero sen muuttaisi?

Meillä myös lapset on vapaasti molempien vanhempien luona, erillistä tapaamissopimusta ei ole.

Sovitellaan työt ja harrastukset yhteen ja lapset saa tulla ja mennä. Jos toisella on tarve lomareissulle tms, niin toinen vanhempi hoitaa. Meillä ei ole minkäänlaisia vaikeuksia ollut tässä, päinvastoin.

Tärkeää tällaisessa on se, että ensinnäkin ymmärtää sen, ettei vanhemmuus lopu eroon. Toisekseen pitää kunnioittaa toista vanhempaa erosta huolimatta, ymmärtää elämän menot jne., ja kumpikin pyrkii mahdollistamaan ne toiselle osaltaan, aivan kuten avioliitonkin aikana.

Win-win tilanne. Ei oo tapeltu elatuksista. Yhdessä hommataan lapsille, mitä ne tarvii. Asutaan 2 km päässä toisistamme, lapset pystyy kulkemaan itsekin tuon matkan.

Ihanne tilanne teillä. Kaikilla ei vaan ne ex-puolisot ole yhtä joustavia ja kykyneviä tekemään järkeviä ratkaisuja.

Olen hieman erimieltä tuosta "ihannetilanne" kohdasta. Ihannetilanne olisi ollut meillä se, että oltaisiin oltu ydinperhe. Mutta, toista ei voi pitää väkisin. Ja koska eroon jouduttiin, niin ainoa, mitä voin tehdä nyt, on yrittää pitää lapset niin hyvin kuin se vain mahdollista on. Siksi tehtiin näin.

Exäni siis petti minua ja ero tuli. Tiedän, että katuu nyt kovasti salasuhdettaan, mutta en näe mitenkään mahdollisuutta palata yhteen. Kun luotto on rikottu, niin se on rikki.

Miettikää ihmiset, ennenkuin hölmöilette.

Ihanne tilanne koski eron jälkeistä joustavaa toimintaa. Tottakai kaikki haluaisi säilyttävän ydinperheen. Valitettavasti syystä tai toisesta ei toteudu.

Vierailija
87/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset jää työttömäksi, niin joudut maksamaan vähemmän?

Vierailija
88/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja. Jos toinen lapsen vanhempi jää sairaslomalle 2-4kk, niin tietenkin hänen tulotasansa putoaa alle puoleen, jos nyt edes saa sairasajanpalkkaa, joka suoraan vaikuttaa lasten hyvinvointiin ja elintasoon, joka on tietenkin lapselta pois.

Millainen vanhempi laittaa oman edun ja elintason lapsensa edelle?

Ydinperheissä tai vastuulliset vanhemmat, eivät tälläistä keskustelua edes käydä, kun lapset menevät aina edelle ja kyllä ne vanhemmat ovat jotka laskevat elintasoaan.

Näköjään monelle erovanhemmalle lapset ovat rasite, eikä niihin olla valmis panostamaan, vaan huoltovastuu jää yhteiskunnalle ja veronmaksajien piikkiin. Oisko kannattanut jättää lapset tekemättä?

Vierailija
89/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeudet käsittele noita asioita niin hitaasti, että muutaman kk sairaslomat on olleet ja menneet ennen kuin asia ehtii etenemään mihinkään oikeuteen?

Tietäisiköhän joku, miten tämä etenee? Toinen lapsi täyttää lokakuussa 18, niin ehtiikö mitään päätöksiä ennen sitä. Jos ei, niin ilmeisesti hänen osaltaa asiaa jää siihen, ellei itse halua minua haastaa oikeuteen. Ja olen tietysti valmis hänelle maksamaan koulutusavustusta, mutta joku järki siinäkin summassa pitäisi olla.

ap

Muistaakseni kelalta voi anoa lisäaikaa elatusmaksuihin juuri koulun vuoksi. Sitä hakee lähivanhempi.

Olen pahoillani puolestasi.

Itse olin tässä tilanteessa, kun jouduin viemään asian oikeuteen, koska elarit oli minimissä. Isä pimitti tuloja, mutta jäi kiinni.

Isän asianajaja vaati isän oikeudenkäyntikuluja maksettavaksi asianosaisen kukkarosta.

Tuomari sanoi ettei ole uransa aikana törkeämpää vaatimusta kohdannut. Asianosaisena oli lapsi.

Kertomasi mukaan olet joustava ja hyvä isä. Mielestäni lasten äiti tässä tapauksessa on kohtuuton.

En osaa neuvoja antaa.

Vierailija
90/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita äidille, että vastaavasti sinä aiot vaatia oikeudessa yksinhuoltajuutta, koska äiti on ilmeisen kykenemätön huolehtimaan lapsista sairautensa ja taloudellisen tilanteensa perusteella.

Valoja nyt sinne päähän. 17v. osaa kyllä itse huolehtia itsestään.

Hertsileijaa tätä ajattelutapaa.

17v osaa itse huolehtia itsestään.

Miksi ihmeessä tehdään lapsia ja harrastetaan seksiä, jos ei pysty edes kantamaan vastuuta, vaan sen joutuu tekemään muut? 17v on lapsi.

Vierailija
91/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt homma etenee. Lasten äiti todellakin vie asian suoraan oikeuteen. Ei suostu neuvottelemaan lastenvalvojalla asiasta yhtään. Suora yhteydenotto oikeusavustajalta, jossa uhkaillaan ja vaaditaan elatusmaksujen tuplaamista. Olen tätä nyt selvitellyt monesta paikasta. Lähivanhemmalla näyttää olevan oikeus toimia miten vaan ilman riskiä, että menettää mitään.

Etävanhempi joutuu maksumieheksi joka tapauksessa. Maksan joko lakimiehelle tai äidille. 

Ja lapsethan tästä kärsii kaikkein eniten. 

ap

No miksi et sinä jousta ja tee sopimusta?

Miksi isän pitäisi maksaa? Toimeentulotuesta koskaan kuullut?

Vierailija
92/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalla juoksee sairasloman palkka. Siksi en oikein ymmärrä koko kysymystä. Miten siinä äidin tulot laskee, vai onko yrittäjä?

Työnantaja on velvollinen maksamaan 60 päivää, jonka jälkeen putoaa sairaspäivärahalle, maksajana kela. Täältä voi samalla hakea toimeentulotukia.

Vierailija
93/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Älä ap ainakaan lisää tee lapsia, jos tekee tiukkaa maksaa edes näitä nykyisiä elatusmaksuja.

Ajattelepa näin: palkka voi pahimmillaan olla 1900€ netto. Tuosta vedetään päältä esim. 350€. Niukaksi käy eläminen, kun pitää vuokra ym. menot maksaa. Lähivanhempi saa lisäksi lapsilisät korotettuna, joka ei tietenkään pilvissä leiju. Tosiasia on, että moni pariskunta keplottelee, koska näin saa paremmat edut. Tässä tapauksessa näin ei ole.

Olen itse ollut aikoinani yh, minulla ei ollut rahaongelmia. Olin vielä opiskelija ja tein töitä ohessa minkä lapselta pystyin. Sain kaikki täydet tuet.

Tässä tapauksessa lasten äidin tulisi hakea toimeentulotukia, eikä ajaa isää nurkkaan.

Lapsilla ei ole hyvä olla äidin kanssa.

Vierailija
94/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lasten kulut äidin sairaslomasta nouse.

Kuka niin on väittänytkään? Äidin elatuskyky laskee. Tosin, jokaisella pitäisi sen verran olla säästössä, että tilanne pysyy hallinnassa sairaslomasta huolimatta. Sairaslomalla voi karsia kuluja myös aika hyvin, esim. laittaa auto seisontaan, jos asuu palvelujen lähellä tai julkiset liikkennevälineet toimii.

Toki jos itse olisin ko, etä, niin lasten viikkorahan noston lisäksi antaisin just esim. 50e/lapsi lisää elatusta. Haluaisin pitää huolen, ettei lapset kärsi tilanteesta. Ei pitäisi taloutta kaataa. Lomarahatkin tulleet juuri.

No niin ne lomarahat on tullu lasten äidillekin

Vierailija
95/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap. olisi vastuullinen vanhempi, tuossa tilanteessa ap. järjestäisi asiansa niin, että ottaisi lapset luokseen ja huolehtisi heistä ja pyörittäisi lapsiperheen arkea, kun toinen vanhempi on sairautensa takia estynyt siihen. Sairaslomalla ihminen on työkyvytön, eikä pysty normaalisti enää huolehtimaan lapsista. Tekemään pari kertaabpäivässä ruuat ja välipalat, pesemään pyykit, auttamaan läksyjen teossa, harrastuksissa jne.

Ja se sairaslomanpalkka voi olla äidillä mitä tahansa tai ei välttämättä saa mitään, riippuu työsopimuksesta, sairaudesta ja työssäoloajasta.

Millainen vanhempi riitelee elareista ja laittaa oman edun ja elintason lapsen edelle.

Ja eihän vanhemman sairasloma pitäisi vaikuttaa lasten elintasoon, jos lapsilla toinen vanhempi.

Vierailija
96/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähivanhemman sairasloma ei vaikuta elatusmaksun suuruuteen, koska se ei suurenna etän elatuskykyä. Sen sijaan, jos etä on sairaslomalla, hänen kykynsä elättää laskee.

Lähin elatuskyky lasketaan myös. 15% laskennallinen muutos maksussa täytyy laittaa täytäntöön, mutta ei näin lyhyeltä aikaa.

Toimeentulotuki

Vierailija
97/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vaikuttaako muka lähivanhemman tulot siihen, kuinka paljon etävanhempi maksaa elatusmaksuja? Eikös ne elarit määräydy etävanehmman tulojen perusteella?

Vaikuttaa tietenkin. Molempien elatuskyky ja elinkustannukset lasketaan.

No kun kerran eräs nainen mietti sitä, kun hänellä on 10- ja 7-vuotiaat lapset, joilla on eri isät ja esikoisen isä maksaa elareita 300€/kk ja kuopuksen isä maksaa 250€/kk ja nyt hän itse on raskaana, niin hän mietti sitä, että onko hänellä oikeus vaatia, että ex-miehet alkavat maksaa isompia elareita sitten kun hän jää vanhempainvapaalle ja myöhemmin kotihoidontuelle.

Ei vaikuta, lapsen elatus koskee vain omia lapsia.

Vierailija
98/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein:

Voiko lähi hommata itsensä vaikka 0€ tuloiseksi ja sen perusteella vaatia etää vaikkapa elättämään kokonaan?

Ap, vaadi lasten huolto itsellesi.

Voi, mutta etä ei ole elatusvelvollinen muuhun kuin lapsiin. Ne elarit lasketaan etävanhemman maksukyvyn mukaan.

Vierailija
99/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vaikuttaako muka lähivanhemman tulot siihen, kuinka paljon etävanhempi maksaa elatusmaksuja? Eikös ne elarit määräydy etävanehmman tulojen perusteella?

Vaikuttaa tietenkin. Molempien elatuskyky ja elinkustannukset lasketaan.

No kun kerran eräs nainen mietti sitä, kun hänellä on 10- ja 7-vuotiaat lapset, joilla on eri isät ja esikoisen isä maksaa elareita 300€/kk ja kuopuksen isä maksaa 250€/kk ja nyt hän itse on raskaana, niin hän mietti sitä, että onko hänellä oikeus vaatia, että ex-miehet alkavat maksaa isompia elareita sitten kun hän jää vanhempainvapaalle ja myöhemmin kotihoidontuelle.

Onko sinusta 250€ tai 300€/kk isot elarit lapsesta?

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin molempien vanhempien luona ja sen luona, jonka lapsi on maksaa asumisen, ruuan, veden ja muut asumiseen ja elämiseen liityyvät kulut.

Ja me molemmat vanhemmat laitamme lisäksi joka kuukausi "elareita" lapsen kulutilille 200€/kk/vanhempi + lapsilisät, josta maksetaan lapsen päivähoito, vaatteet, kengät, lääkkeet, harrastukset vakuutukset jne. Ja molemilla vanhemmilla tilin käyttöoikeus ja yleensä tili tyhjä kuukauden lopussa.

Huvittaa nämä 250€/kk elarin valittajat, kun se ei riitä välttämättä edes päiväkodin hoitomaksuun ja kuvitellaan lapsen elävän pyhällä hengellä.

Vierailija
100/117 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä kommentteja. Jos toinen lapsen vanhempi jää sairaslomalle 2-4kk, niin tietenkin hänen tulotasansa putoaa alle puoleen, jos nyt edes saa sairasajanpalkkaa, joka suoraan vaikuttaa lasten hyvinvointiin ja elintasoon, joka on tietenkin lapselta pois.

Millainen vanhempi laittaa oman edun ja elintason lapsensa edelle?

Ydinperheissä tai vastuulliset vanhemmat, eivät tälläistä keskustelua edes käydä, kun lapset menevät aina edelle ja kyllä ne vanhemmat ovat jotka laskevat elintasoaan.

Näköjään monelle erovanhemmalle lapset ovat rasite, eikä niihin olla valmis panostamaan, vaan huoltovastuu jää yhteiskunnalle ja veronmaksajien piikkiin. Oisko kannattanut jättää lapset tekemättä?

Tämä lähivanhempi on velvollinen hakemaan toimeentulotukea! Tässä tapauksessa etä on joustanut, tuloksetta. Lähivanhempi ei jousta, eli häviää. Asianosaisena lapsi, joten kulut valtion piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi