Äitini sekä anoppini eivät ymmärrä, että vaikka teen etätöitä kotona niin se on silti oikeaa työtä.
Vuodatan tuntojani, koska viimeksi tänään äitini veti herneet nenäänsä kun en lähtenyt hänen kanssaan kaupunkiin katsomaan jotain sohvaryhmää heille. "Lähde nyt, sähän olet vaan kotona tuijottamassa tietokonetta, miksi et viitsi lähteä mukaan?" Niin, teen täyttä työpäivää tässä koneen äärellä, samoja hommia teen sekä toimistolla että kotona. En ole vapaa-ajalla, vaan töissä. En voi pitää omin päin taukoja, vaan mulle kuuluu ne aamu- ja iltapäivätauot sekä lounastauko, muista pitää sopia esimiehen kanssa.
Anoppikaan ei ymmärrä, että kotona tehtävä etätyö on normaalia palkkatyötä. "Siellä se Maija vaan päivät pitkät tuijottelee tietokonetta, ei se töissä käy, Matti (AP:n mies) käy töissä mutta Maija vaan istuu sohvalla."
Hitto vie. Etätyö ei ole mitenkään uusi juttu, silti ei mene näille kahdelle jakeluun. Vaikka miten selkokielisesti asiani esitän ja demonstroin mitä työtietokoneella teen, niin silti nämä kaksi tuijottavat suu auki että eikö se Maija käy töissä ollenkaan...
Juu. Vinkkejä tai tukea? Alkaa jo rehellisesti sanoen ketuttamaan, kun anoppi satuilee muille että minä vain istun kotona, kun mies käy töissä. Muut sukulaiset sitten soittelevat ja kertovat, että tuo lähikauppa hakee uutta työntekijää tms.
Kommentit (124)
Ei ole tätä ongelmaa. Omat 60+ vanhempani tekevät itse myös etätöitä. Äidilläni virastohommissa todellakin valvotaan työtahtia eikä ylimääräisiä taukoja sovi omin päin pitää.
Vierailija kirjoitti:
(Boomerit? eivät seuraa aikaansa, eivät ymmärrä, mitä on etätyö ; eivät ylipäätään ymmärrä enää yhtään mitään.)
Näinkö nykyään nuoremmat ihmiset tosiaan ajattelevat?
Yhden asian nämä boomerit? kuitenkin ymmärtävät ja tietävät; se on : Mitä on tehdä töitä !?
Monia nykypäivän nuoria jo pelkkä ajatus työnteosta kauhistuttaa!
Boomerit kyllä keksivät Internetin ja PC:n, joten äläpä halveeraa, nautit boomereiden keksinöistä tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Naiskoodarit jotka tienaa 6 tonnia kuussa on aika harvassa. Haiskahtaa vähän keksityltä jutulta, mutta menköön nyt, onhan niitä monenlaisia eri hommia IT-alalla.
Ahaa - eli ne kovapalkkaiset koodarit koodaavat peniksellä?
Tyttäreni työskentelee puhelimessa asiakaspalvelussa. Tässä jokin aika sitten olimme tietystä syystä anopilla käymässä ja tytär sopi etäpäivän sinne, että pystyi osallistumaan tähän tärkeään asiaan sitten illalla. Oli vannottanut kaikille, että tekee päivän töitä suljettujen ovien takana, eikä häntä saa häiritä.
Mitäpä tekee anoppi, kesken kaiken paukkaa huoneeseen jotain sukkahousuja hakemaan ja höpöttää höpöttämästä päästyään samalla. Kun kaikille PITI olla ihan selvä, että työrauha annetaan ja jos tilasta jotain tarvitaan, ne haetaan sieltä valmiiksi ennen töiden aloittamista. Ei kaikki vaan ymmärrä vaikka ratakiskosta vääntäisi.
Vierailija kirjoitti:
Naiskoodarit jotka tienaa 6 tonnia kuussa on aika harvassa. Haiskahtaa vähän keksityltä jutulta, mutta menköön nyt, onhan niitä monenlaisia eri hommia IT-alalla.
Hei täältä IT-alalta. Koodari en ole mutta projektipäällikkö. Etänä teen töitä 95% ajasta, tiimi hajallaan ympäri maapalloa (Intia, Suomi, Norja, Alankomaat, Saksa, UK, USA...), asiakkaat vielä enemmän hajallaan. Onneksi kuitenkin 90% Pohjois-Euroopassa.
Palkka 6100 euroa brutto + bonukset.
Appivanhemmat jo kuolleet mutta omat vanhemmat (85- ja 79-vuotiaat) ymmärtää kyllä mitä etätyöt on eli on ihan oikeita töitä joissa päivät saattaa valitettavasti olla hyvinkin kiinni siinä tietokoneessa. Ei voi huidella kaupungilla tai viemässä vaikka heitä lääkäriin ilman että sovitaan hyvissä ajoin etukäteen.
Vanhempien omat ammatit (myyjä rautakaupassa ja konttoristi kierrätysfirmassa) olivat hyvinkin tosiaan paikkaan sidottuja mutta ei se ole estänyt ymmärtämästä että toiset työt on toisenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt etätöitä (tietokoneella) vuodesta 2001 lähtien. Arvatkaapa vaan miten vaikeaa oli saada muut ymmärtämään asia tuolloin yli 20 vuotta sitten.
Jopa päiväkodissa hoitajat tuli kertomaan miten kotiäidit voisi päivähoidon sijaan käyttää mieluummin kunnan kerhoja lastensa kanssa...Saanko kysyä että mitä töitä teit tuolloin? Veikkaan ohjelmointia? Vielä 2000-alussa tietokone oli suurelle osalle ihmisistä tuntematon mörkö, joten kiinnostaa millainen työpaikka oli noin moderni.
Mitä ihmettä? Miten nuori olet?
Minä opiskelin koulussa atk:ta jo 1980-luvun alkupuolella. Valmistumisen jälkeen menin töihin 1985 ja työni tein silloinkin tietokoneella. Olin eri työpaikassa, mutta kotona tein töitäni tietokoneella vuodesta 1998. Oma mies ei töissään tietokonetta tarvitse, mutta hänelle opetin perusteet 1990-luvulla.
Minulle boomerille (eläkkeellä nykyisin) tietokone oli tärkein työväline 80-luvulta alkaen. Ja työni ei siis ollut it-työtä, vaan tietokone oli nimenomaan työväline.
Te nuoremmat voisitte kyllä vähän päivittää käsityksiänne boomereista ja tietokoneista! Vaikka teidän vanhempanne/isovanhempanne eivät ymmärtäisi tietokoneista tuon taivaallista, se ei tarkoita että kaikki heidän ikätoverinsa ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Missäs syrjäkylällä asutte kun on noin tynnyrissä eläneet vanhemmat?
Tuskin aloittaja syrjäkylillä asuu, mutta vanhemmat ja appivanhemmat ehkä asuvat. Jos on koko ikänsä tehnyt fyysistä suorittavaa työtä, ei ymmärrä etätyön laatua. Ylipäänsä voi olla vaikeaa hahmottaa,miksi joku tekee työtä kotona, muulloin kuin 9-16 tai miksei pidä taukoja silloin kun huvittaa, jos pomo ei hengitä kaiken aikaa niskaan.
Aika monen palstalaisenkin on vaikeaa hahmottaa millaista vaikka opettajan tai kansanedustajan työ on, saati sitten etätyöskentely.
Äiti on boomeri, s. -48, merkonomi, teki työuransa pankissa ja tajuaa homman oikein hyvin. Tietokoneet tuli heille 80-luvulla. Anoppi on reilusti vanhempi mutta myös koulutetumpi, erikoissairaanhoitaja. Hän kysyi minulta, mitä työtä sellainen etätyö on ja olisiko hän voinut hoitajana tehdä sitä. En ottanut nokkini vaan selitin ja sen jälkeen asia oli selvä. Ei kannata aina suuttua kaikesta.
Mun äidin on mahdotonta ymmärtää että jonkun asian voi puhelimessa hoitaa nopeasti. Jos on sovittu, että käytän häntä vaikkapa parturissa töiden jälkeen, mikäli saa ajan, niin sitä aikaa ei voi ilmoittaa viestillä vaan se pitää soittaa.
No, olen sanonut yhtä monta kertaa kun on vastaavia tilanteita ollut, että soita, mutta vain se aika, ei ehditä puhua muuta kun olen töissä. Hän sitten soittaa ja sanon, että ok, tulen aikaan xx hakemaan. Tämän jälkeen alkaa kertomus kuka on ko päivänä ehtinyt hänelle soittaa ja mitä asiaa tällä soittajalla oli, mitä hän on jo siivonnut ja miten nukkunut.
Nykyään tylysti pakko katkaista puhelu ja sanoa, että puhutaan kun nähdään. Tästä toki vähän loukkaantuu, mutta omapa on vika kun ei suostu ymmärtämään. Olen monet kerrat toki sanonut, että varaisi seuraavan parturiajan jo kulloisenkin käynnin yhteydessä, mutta ei voi niin tehdä, kun eihän hän tiedä sopiiko se sitten hänelle itselleen kun aika on käsillä 🙈. Ei auta, vaikka sanon, että ajan voi sitten perua. Mulle olisi helpompi kun tietäisin etukäteen, mutta se ei hänellä mene millään ymmärrykseen.
Lisäksi kun täällä on mainittu, että miehen työ on tärkeintä ikinä näille, niin vähän sama juttu tässä. Veljeä, joka jo itsekin eläkkeellä, ei voi pyytää kuskaamaan, koska eihän sen (miehen) voi antaa odottaa minkään parturin takia... Tästä ajatuksesta tosin joutui luopumaan kun en työkiireiden takia millään ehtinyt ja sanoin että jos ei veljeä kysy, jääköön käymättä. Veli kyllä hoitaa osansa erinomaisesti, siitä ei ole kyse, vaan muorin omista aivoituksista, mitä voi mieheltä pyytää ja mitä ei. Muorille siis sopii, että tytär odottaa ja tyttären aika ei ole niin tärkeää kuin pojan. Tästä väännetään aika ajoin, mutta en suostu ihan mihin pompotukseen tahansa. Nyt meni jo vähän sivuraiteelle, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että aivot sijaitsevat sukupuolielimissä?
Koodaamiseen ny mikään Einstein tarvitse olla. Näyttää perus jonne taso riittävän, ainakin energiajuoma kulutuksen perusteella.
Niin tuttua! "Miksi et voi tehdä tätä, viedä tänne tai tulla tuonne, sähän olet vain kotona!"
Fakta on, että etätöissä voi laiskotella paljon enemmän. Kukaan ei ole vahtimassa selän takana. Konttorilla on ne esimiehet ja työkaverit, jotka tuovat paineen olla aktiivinen.
Sanot heille vain, että olet töissä. Älä kerro, missä niitä töitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että etätöissä voi laiskotella paljon enemmän. Kukaan ei ole vahtimassa selän takana. Konttorilla on ne esimiehet ja työkaverit, jotka tuovat paineen olla aktiivinen.
Alapeukkuja satelee, vaikka vain faktaa kirjoitin. Sattuuko totuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi laiskotella, jos työn tulokset ovat mitattavissa? Fyysinen sijainti ei muuta asiaa. Ehkä sinun työsi on jotain lapioon nojailuun verrattavissa olevaa, mutta kaikilla ei.
Ei kannata vastata puhelimeen työaikana. Ainoastaan jos töistä soitetaan tai lapset ja puoliso soittaa kun on oikeaa asiaa.
Kenellekään muulle ei ole velvollinen vastaamaan.
Jos jälkikäteen joku siitä nillittää, niin hänelle pitää vaan sanoa, että työaikana ei ehdi puhumaan puhelimessa, eikä se ole sallittuakaan.
Eihän missään työpaikassa saa puhua yksityispuheluita työajalla, muuta kuin jos se on välttämätöntä.
Kerran eräs työkaverini sai kenkää, kun ei muuta tehnyt kuin puhui puhelimessa omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän töissä kyllä huomaa, jos joku ei ole ollut kotonaan aktiivinen ja tehnyt täysimääräisesti töitä.
Työpanostamme seurataan ihan samalla lailla, kuin toimistollakin.
Soitamme päivän mittaan myös työpuheluita tarvittaessa esimiehelle ja työkavereille. On siis oltava tavoitettavissa työtietokoneen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on sinulle totuus, mutta suurimmalle osalle etätyötä tekevistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt etätöitä (tietokoneella) vuodesta 2001 lähtien. Arvatkaapa vaan miten vaikeaa oli saada muut ymmärtämään asia tuolloin yli 20 vuotta sitten.
Jopa päiväkodissa hoitajat tuli kertomaan miten kotiäidit voisi päivähoidon sijaan käyttää mieluummin kunnan kerhoja lastensa kanssa...Saanko kysyä että mitä töitä teit tuolloin? Veikkaan ohjelmointia? Vielä 2000-alussa tietokone oli suurelle osalle ihmisistä tuntematon mörkö, joten kiinnostaa millainen työpaikka oli noin moderni.
2000-luvun alussa tietokone tuntematon mörkö?? 🤣🤣🤣
Kuinka nuori oikein olet? 2000-luvun alussa isolla osalla ihmisistä oli kyllä jo oma kotitietokone. Sä puhut nyt jostain vuodesta 1985 - ihan max 1995. Aloitin itse tietojenkäsittelytieteen opinnot 2001 ja ei todellakaan ollut tietokoneet mikään marginaalin väline enää ollut pitkään aikaan.
Kerro, ettei enää raadeta pelloilla kuokkien kanssa, tai käydä tehtaassa.